خبر مهم برای خریداران خودرو | شرایط جدید ثبت‌نام خودرو اعلام شد

شرط ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو و جزئیات و شرایط جدید مرحله سوم ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو اعلام شد.

خبر مهم برای خریداران خودرو | شرایط جدید ثبت‌نام خودرو اعلام شد

ثبت‌نام خودرو در مرحله دوم سامانه یکپارچه عرضه خودرو به کار خود خاتمه داد و نتایج برای خریداران متقاضیان ثبت‌نام خودرو بدون قرعه‌کشی روی سایت سامانه قابل گرفت. به ۹۷ درصد متقاضیان ثبت‌نام خودرو در این مرحله، طبق برنامه‌ زمان‌بندی و براساس برنامه تولید خودروسازان داخلی، خودرو تعلق می‌گیرد. زمان آغاز مرحله سوم ثبت‌نام خودرو در سامانه فروش یکپارچه خودرو اعلام شد. شرط جدید ثبت‌نام خودرو بدون قرعه‌کشی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو اعلام شد. زمان اعلام نتایج متقاضیان ثبت‌نام خودروهای فرسوده اعلام شد. زمان تحویل خودروهای ثبت‌نامی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو اعلام شد.

بیشتر بخوانید: اطلاعیه مهم وزارت صمت برای متقاضیان خرید و ثبت‌نام خودرو

ثبت‌نام خودرو در مرحله دوم طرح سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های داخلی و مونتاژی به پایان رسید و  نتایج قرعه‌کشی نوبت‌دهی مرحله دوم ثبت‌نام خودرو بدون قرعه‌کشی در سامانه یکپارچه فروش و نتایج اولویت‌بندی‌ها متقاضیان ثبت‌نام خودرو اعلام شد. زمان تحویل خودروهای ثبت‌نامی و آخرین وضعیت ثبت‌نام خودرو برای متقاضیان خرید از سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های داخلی و مونتاژی اعلام شد. 

بیشتر بخوانید: اطلاعیه و خبر مهم برای خریداران و متقاضیان ثبت‌نام خودرو

آخرین اخبار در خصوص پیش‌فروش و ثبت‌نام خودرو را در عرشه آنلاین بخوانید.

ثبت نام خودرو

آخرین اخبار و جزئیات جدید درباره مرحله جدید ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو، تکلیف پول‌های بلوکه‌شده حساب‌های وکالتی، زمان اعلام نتایج کامل متقاضیان ثبت‌نام خودرو و شرایط جدید متقاضیان ثبت‌نام خودرو اعلام شد.

توضیحات تازه درباره مرحله جدید ثبت‌نام خودرو و زمان تحویل خودروهای ثبت‌نامی

مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، ضمن تاکید بر اینکه همه‌ ۱۱۲ هزار نفر مادر متقاضی طرح جوانی جمعیت در مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها به نوبت خودروی خود را تحویل خواهند گرفت، مجدداً اطمینان داد که نتایج نوبت‌دهی متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در هفته جاری اعلام می‌شود.

مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو ضمن اعلام آمار نتایج دور دوم سامانه یکپارچه تخصیص خودروها، اظهار کرد: همانطور که پیش‌تر نیز اعلام شد، به ۹۷ درصد متقاضیانی که در مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها ثبت‌نام کرده بودند، طبق برنامه زمان‌بندی تا پایان سال ۱۴۰۳ خودرو تخصیص خواهد گرفت. سه درصد دیگر؛ متقاضیان خودروهای ckd (محصولات مونتاژی خودروسازان خصوصی) هستند که با توجه به محدودیت ایجاد شده و ظرفیت جذب نشده خودروسازان، امکان تخصیص فراهم نبود؛ بنابراین امکان انتخاب خودروی جدید و جایگزین برایشان فراهم خواهد شد.

مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو تصریح کرد: برای این افراد با توجه به اینکه ظرفیت خالی برای تعدادی محصول هم در سال جاری و هم در ۱۴۰۳ وجود دارد، پس از برنامه‌ریزی، مجدد سایت سامانه فعال خواهد شد تا برای خودروهایی که مشخصا ظرفیت خالی دارند، ثبت تقاضا انجام شود. در حقیقت ظرفیت تولید برای تعدادی از این خودروها، محدود بود اما تقاضای بسیار زیادی برای آن‌ها ایجاد شد که امکان تخصیص وجود نداشت؛ بنابراین با سایر خودروهای دارای ظرفیت که خودروسازان می‌توانند تمام تقاضا را پوشش دهند، امکان جایگزینی فراهم می‌شود.

مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو تاکید کرد: همه تخصیص‌ها برای سال ۱۴۰۲ و نهایت تا پایان سال ۱۴۰۳ است و هیچ اولویتی به سال ۱۴۰۴ نیفتاده است. ضمن اینکه  ۱۱۲ هزار نفر متقاضی حائز شرایط در طرح جوانی در مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها شرکت کرده بودند که به همه آن‌ها قطعا خودرو تعلق گرفت. این در حالیست که ۲۰ هزار نفر در نیز در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده ثبت درخواست کرده‌اند اما هنوز نتایج آن به دلیل پایش‌ اطلاعات متقاضیان اعلام نشده است.

تقدسی تاکید کرد: این پایش‌ها در حال اتمام است و طی هفته جاری نتایج آن اعلام خواهد شد.

این مقام مسئول یادآور شد: پس از اعلام نتایج، وجوه مسدودی نزد بانک‌ها آزاد و قابل برداشت شده است. مشتریان می‌توانند ۱۰۰ میلیون تومان خود را برداشت کنند و بانک‌ها نیز بایستی در این رابطه مطابق دستورالعمل رفتار کنند.

گفتنی است که علاوه بر تاکید سامانه یکپارچه و وزارت بر آزاد شدن وجوه مسدود شده متقاضیان در حساب‌های وکالتی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان وتولیدکنندگان نیز در این رابطه، در نامه‌ای به مدیران بانک‌ها و موسسات اعتباری خواستار رفع مسدودی حساب وکالتی متقاضیان مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها به نام این سازمان شد و تاکید کرد که برداشت مبالغ مذکور به منزله انصراف و حذف اولویت نیست.

شرط نداشتن پلاک فعال برای ثبت‌نام خودرو لغو شد

 شورای رقابت اعلام کرد: دارندگان پلاک انتظامی با خودروهای با عمر بیش از پنج سال، می‌توانند در طرح‌های خودرویی شرکت کنند.

بر اساس بند ۴ ماده ۴ دستورالعمل ۵۴۳ شورای رقابت، متقاضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند، امکان ثبت‌نام و خرید خودرو نداشتند.

اما اکنون و بر اساس الحاقیه هیأت تجدید نظر، شرط موجود در بند ۴ ماده ۴ دستورالعمل خودرویی شورا اصلاح و توسط رئیس شورا و مرکز ملی رقابت به وزارت صمت، خودروسازان و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ابلاغ شد.

برپایه تبصره ابلاغی بر اساس رأی شماره ۱۲۷/۰۲/ه ت هیأت تجدید نظر شورای رقابت، «کسانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند و عمر خودرو موضوع پلاک مذکور بیش از پنج سال باشد از ممنوعیت فوق مستثنی هستند».

نتایج مرحله دوم ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه خودرو 

دور دوم سامانه یکپارچه عرضه خودرو منطبق با زمان‌بندی اعلام شده به کار خود خاتمه داد و از این پس نتایج روی سایت قابل مشاهده است.

به ۹۷ درصد نفراتی که در مرحله دوم سامانه شرکت کرده بودند، طبق برنامه‌زمان‌بندی تا پایان سال ۱۴۰۳ براساس برنامه تولید خودروسازان داخلی خودرو تعلق گرفت.

با توجه به ظرفیت جذب نشده خودروسازان و نیز محصولات جدید در شهریور برای سه درصد باقی‌مانده، ضمن حفظ اولویت آنان امکان انتخاب خودروی جدید و جایگزین فراهم می‌شود.

این افراد جزو کسانی بودند که تنها به انتخاب یک یا دو اولویت از دو گروه خودروساز خصوصی بسنده کرده بودند و به دلیل عدم تناسب با برنامه تولید آن خودروسازان، خودرو به آنان تعلق نگرفت.

بدین ترتیب به همه متقاضیان مرحله دوم سامانه یکپارچه نیز همانند مرحله نخست خودرو تخصیص داده خواهد شد.

به گفته «مهدی تقدسی» مدیر طرح یکپارچه خودرو، ۱۱۲ هزار نفر در این دوره در قالب طرح جوانی شرکت کرده بودند که به همه آنان خودرو تعلق گرفت.

 مدیر طرح یکپارچه خودرو افزود: همچنین ۲۰ هزار نفر در قالب خودروی فرسوده در این طرح شرکت کردند که به دلیل لزوم پالایش اطلاعات، هفته آینده نتایج آن اعلام خواهد شد. 

لازم به ذکر است از ابتدای سال جاری تاکنون خودروسازان داخلی تعداد ۲۸۵ هزار دستگاه خودرو تولید کردند که رکورد تولید خودرو در چندین سال اخیر را شکستند.

قابل ذکر است با توجه به برنامه اعلامی خودروسازان، در ماه‌های آتی روند افزایشی تولید و عرضه خودرو به بازار تداوم خواهد یافت. بدین ترتیب عرضه محصولات جدید و آتی خودروسازان داخلی نیز در همین سامانه ادامه پیدا خواهد کرد.

خبر جدید برای متقاضیان ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو

مدیرسامانه یکپارچه تخصیص خودرو، ضمن پاسخگویی به چند سوال پیرامون نوبت‌دهی‌ها در مرحله دوم فروش خودروها علت موضوع عدم تخصیص‌ به برخی متقاضیان را تشریح کرد و گفت: نتایج متقاضیان طرح خودروهای فرسوده به‌ سبب انجام پایش‌ها، در هفته جاری اعلام خواهد شد.

چهارشنبه شب هفته گذشته (۲۴ خرداد ماه)، نتایج قرعه‌کشی نوبت‌دهی مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها، بر روی سایت سامانه مذکور بارگذاری شد و متقاضیانی که در این مرحله شرکت کرده بودند، می‌توانستند از نوبت تخصیص خودروی خود اطلاع پیدا کنند؛ به دنبال اعلام نتایج چند موضوع همچون عدم تخصیص به تعدادی از افراد که پنج اولویت انتخاب کرده بودند، عدم تخصیص به متقاضیان طرح جایگزنی خودروها فرسوده و همچنین امکان تغییر اولویت مشتریان مرحله اول به سبب ظرفیت خالی ایجاد شده ناشی از انصراف تعدادی از متقاضیان مطرح شده است؛ مدیرسامانه یکپارچه تخصیص خودرو در گفت‌وگو با ایسنا، به این سوالات وابهامات مطرح شده پاسخ داد.

مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در رابطه با عدم تخصیص به برخی از افراد حائز شرایط که پنج اولویت هم انتخاب کرده بودند، شفاف‌سازی کرد و گفت: ۹۷ درصد متقاضیانی که در مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها ثبت‌نام کرده بودند، طبق برنامه زمان‌بندی تا پایان سال ۱۴۰۳ بر اساس برنامه تولید خودروسازان، تخصیص صورت خواهد گرفت. این سه درصد متقاضی خودروهای ckd  خودروسازان خصوصی بودند که با توجه به محدودیت ایجاد شده و ظرفیت جذب نشده خودروسازان، تخصیص صورت نگرفته اما با حفظ اولویت، امکان انتخاب خودروی جدید و جایگزین برایشان فراهم خواهد شد.

او تصریح کرد: برای این افراد با توجه به اینکه ظرفیت خالی برای تعدادی محصول هم در سال جاری و هم در ۱۴۰۳ وجود دارد، پس از برنامه‌ریزی، مجدد سایت سامانه فعال خواهد شد تا برای خودروهایی که مشخصا ظرفیت خالی دارند، ثبت تقاضا انجام شود.

مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در رابطه با علت این محدودیت ایجاد شده در تخصیص خودرو توسط خودروسازان خصوصی، توضیح داد: ظرفیت تولید برای تعدادی از این خودروها، محدود بوده اما تقاضای بسیار زیادی برای آن‌ها ایجاد شده است که امکان تخصیص وجود نداشته است؛ به طور مثال بر روی محصول FMC فرداموتور، تقاضای بیشتر از ظرفیت تولید شکل گرفت؛ با توجه به اینکه عرضه کم است، نتوانند ایفای تعهد کنند؛ بنابراین با حفظ اولویت متقاضیان می‌توانند برای محصولاتی که ظرفیت خالی دارند و در سال ۱۴۰۲ همه تعهدات خود را پوشش داده‌اند و باز هم ظرفیت خالی دارند (همچون X۲۲ پرو مدیران‌خودرو یا کوییک S سایپا) می‌توانند باز هم تحویل داشته باشند؛ این سه درصد حائز شرایط، که عدم تخصیص در این مرحله داشته، می‌توانند در برنامه‌ای که اطلاع‌رسانی خواهد شد، خودروی جایگزین را انتخاب کنند.

تقدسی افزود: جزئیات طرح جایگزینی، مهلت انصراف از طرح دوم سامانه یکپارچه و لیست خودروهای تکمیلی در هفته جاری اعلام خواهد شد.

زمان تحویل خودرو به متقاضیان ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو

مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو تاکید کرد: همه تخصیص‌ها برای سال ۱۴۰۲ و نهایت تا پایان سال ۱۴۰۳ است و هیچ اولویتی به سال ۱۴۰۴ نیفتاده است.

مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو در رابطه با بازگشایی مجدد سایت سامانه برای متقاضیان مرحله اول برای انتخاب خودروهایی که دارای ظرفیت خالی (به سبب انصراف برخی مشتریان) شده‌ یا ظرفیت تولید توسط خودروساز افزایش پیدا کرده است، گفت: هنوز برنامه‌ای از سوی وزارت صمت برای این موضوع به ما اعلام نشده است.

زمان اعلام نتایج ثبت‌نام خودروهای فرسوده

مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه تخصیص خودرو اعلام کرد: نتایج خودروهای فرسوده هنوز اعلام نشده است.

پالایش اطلاعات متقاضیان این طرح، زمان بیشتری نیاز داشت؛ اما برای آنکه همه را برای این متقاضیان خودروهای فرسوده که تعدادشان زیاد هم نیست، معطل نکنیم، نتایج طرح عادی و مادران هفته گذشته اعلام شد و نتایج طرح جایگزینی خودروهای فرسوده طی هفته جاری اعلام می‌شود. طی امروز و فردا کار پالایش‌ اطلاعات متقاضیان این طرح تمام و نتایج مشخص می‌شود.

مدیرسامانه یکپارچه تخصیص خودرو در پایان تصریح کرد: از همان روز چهارشنبه به بانک‌ها اعلام و تاکید شد که افراد می‌توانند وجه مسدودی خود در حساب‌های وکالتی را برداشت کنند؛ چنانچه بانکی همکاری‌ لازم را نداشته باشد، مورد برخورد خواهد بود؛ چرا که تاکید صریح برای آزاد شدن این وجه صورت گرفته و به بانک‌ها ابلاغ شده است.

اعلام زمان ثبت‌نام مرحله سوم خودرو در سامانه یکپارچه

براساس اخبار به‌دست آمده، ثبت‌نام خودرو در مرحله سوم در سامانه یکپارچه شهریور ماه خواهد بود. بالاخره نتایج‌ قرعه‌کشی مرحله دوم سامانه‌ یکپارچه خودرو اعلام شد. اما نتایج‌ باعث اعتراض و انتقادات بسیاری شده است.

نوبت دریافت خودروی‌ بسیاری از افراد سال آینده است و به برخی هم هیچ خودرویی تخصیص داده نشده است.

ماجرای عدم تخصیص خودرو در سامانه یکپارچه یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که ثبت‌نام‌کنندگان خودرو با آن مواجهند. سوال این عده این است که آیا خودرویی به آنها تخصیص داده نمی‌شود؟

مدیر سامانه جامع یکپارچه خودرو در توضح این موضوع گفته کسانی که در این مرحله از اعلام نتایج سامانه یکپارچه نتوانستند خودرویی دریافت کنند، در شهریور فرصت دارند که بنا بر ظرفیت جذب نشده خودروسازان و محصولات جدید محصول دیگری را انتخاب کنند.

اما این مقام مسئول به این سوال جواب نداده‌ که آیا افرادی که به آنها خودرویی تخصیص داده نشده، آیا باید مجددا در شهریور ماه در سامانه یکپارچه شرکت کنند و این شرکت مستلزم بلوکه کردن مجدد ۱۰۰ میلیون تومانی است و یا این افراد می‌توانند بدون طی این مراحل خودرو ثبت نام کنند.

نتایج قرعه‌کشی مرحله دوم ثبت‌نام در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو قرار بود روز گذشته، ساعت 14 اعلام شود سامانه چند ساعتی با اختلال مواجه بود و در نهایت ساعت از 20 گذشته بود که نتایج اعلام شد. پس از آن اما مشخص شد که به برخی از متاقضیان خودرویی تعلق نگرفت. علت چه بود؟

ظاهرا این افراد کسانی بوده‌اند که از بین پنج گزینه‌ای که می‌توانستند انتخاب کنند یک یا دو اولویت را از دو گروه خودروساز خصوصی برگزیده‌اند. آنگونه که ایرنا گزارش داده، همین انتخاب‌ها نیز با برنامه تولید این خودروسازان تناسبی نداشته است بنابراین خودرویی به این افراد تعلق نگرفته.

اقتصادسنج نیز در این مورد گزارش داده است: «برخی از متقاضیان محصولات سایپا اعلام کرده‌اند که تخصیص محصولاتی نظیر شاهین تا زمستان ۱۴۰۳ به طول می‌انجامد. برخی نیز از درج عدم تخصیص برای هر پنج اولویت خبر داده‌اند.»

همچنین این سایت افزوده: «برای کسانی که تعداد کمتری از پنج اولویت انتخاب کرده‌اند یا حتی پنج اولویت را انتخاب کرده‌اند، با توجه به تعداد بالای متقاضیان، هیچ گونه خودرویی تخصیص داده نشده و احتمالا برای سال ۱۴۰۴ در مرحله بعدی اولویت خودرو به آنها اعطا خواهد شد.»

یکی از متقاضیان خودرو در این باره گفت: «در سامانه مرحله دوم ثبت‌نام کردم واز ۵ اولویت که ۳ تا از خانواده کوئیک و ۱ عدد ساینا و اطلس، ثبت سفارش دادم که در جواب قرعه‌کشی تمام خودرو ها عدم احراز شد. آخه این چه وضعشه که درست کردن!»

شهریور؛ فرصت دوباره برای ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه

البته کسانی که در این مرحله از اعلام نتایج سامانه یکپارچه نتوانستند خودرویی دریافت کنند، در شهریور فرصت می‌یابند که بنا بر ظرفیت جذب نشده خودروسازان و نیز محصولات جدید در شهریور محصول دیگری را انتخاب کنند.

در این مرحله به 97 درصد از متقاضیان خودرو تعلق گرفته و سه درصد دیگر باید تا شهریور صبر کنند. البته از گروه اول هم برخی افراد نسبت به طولانی بودن زمان تحویل خودرو انتقاد دارند. بر اساس نتایجی که شب گذشته اعلام شد برخی از آنها زمستان 1403، خودروی مورد نظر خود را تحویل می‌گیرند.

تکلیف پول‌های بلوکه‌شده متقاضیان ثبت‌نام خودرو چه می‌شود؟

دریافت و بلوکه‌سازی 100 میلیون تومان پول به ازای هر مشتری و البته تأخیر در آزادسازی آن اعتراض بسیاری از ثبت‌نام‌کنندگان را به دنبال داشته است.

به‌ویژه اکنون با توجه به شرایط اعلامی تحویل محصولات، امکان انصراف و ریزش متقاضیان بالا رفته در حالی که سرمایه عده‌‌ای حداقل یک ماه در بانک‌ها مسدوده بوده است.

در این مدت گفته می‌شد 100 میلیون تومانی که مردم از 20 تا 29 اردیبهشت در حساب وکالتی خود بلوکه کرده‌اند در حساب آنها وجود دارد و حتی افراد امکان برداشت این پول را دارند. اما برداشت پیش از موعد این پول می‌توانست به معنای انصراف افراد از شرکت در این مرحله خرید خودرو تلقی شود و آنها از صف انتظار دریافت خودرو خارج شوند.

اما از زمان اعلام نتایج افراد می‌توانند 100 میلیون پول حساب وکالتی خود را برداشت کنند و برای برداشت این منابع هم لازم نیست افراد به بانک مراجعه کنند. چون گفته می‌شود که همزمان با اعلام نتایج، منابع مسدود شده آزاد می‌شود و افراد امکان برداشت از حساب وکالتی خود را دارند.

تاخیر در اعلام نتایج در سامانه یکپارچه، از این نظر هم انتقاد برخی متقاضیان را به دنبال داشت. انتقاد این گروه برای این است که با توجه به پایان ساعت کاری بانک‌ها، در عمل برداشت این وجوه به فردا موکول می‌شود و پول مردم یک روز دیگر در بانک بلوکه می‌ماند.

ثبت نام خودرو

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 92685

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر