دلار برگشت

​از منظر تحلیلگران اقتصادی کریدور ششم منطقه تعادلی برای قیمت دلار محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد سیاست‌گذار نیز قصد ندارد قیمت دلار را از این منطقه پایین‌تر نگه دارد.

دلار برگشت

قیمت دلار در شروع معاملات روز چهارشنبه با عقب‌نشینی از نیمه کریدور ششم، هزار تومان کاهش پیدا کرد. معامله‌گران افت قیمت طلای جهانی را دلیل کاهش التهابات بازار ارز در هفته اخیر می‌دانند. علاوه بر دلار، سایر ارزها نیز در پنجمین روز معاملاتی هفته در روند کاهشی قرار گرفتند.

، قیمت دلار روز چهارشنبه روند کاهشی هزار تومانی پیدا کرد و با این مقدار افت قیمت، به پله‌های پایانی کانال سوم در کریدور ششم برگشت.

گفتنی است افت چشمگیر طلای جهانی طی روزهای گذشته و دور شدن از التهابات سیاسی، اثر ارزپاشی بازارساز را بیشتر کرده و دلار را در مسیر اصلاح قرار داده است.

با توجه به حبس دلار در دامنه مشخص، معامله‌گران معتقدند از هر طرف قیمت دلار خارج شود به همان سمت هم روند جدیدی شکل می‌گیرد. 

دلار پتانسیل کاهش بیشتر را دارد؟

روند کاهشی بازار ارز ادامه دارد. قیمت دلار آزاد پس از برخورد با سقف کانال ۶۴ هزار تومانی در بازار روز سه شنبه، مجددا دچار افت نرخ شد.

بازیگران بازار ارز کاهش ریسک های سیاسی در کنار حمایت‌های بانک مرکزی را ۲ عامل مهم در راستای کاهشی شدن روند نرخ ارز می‌دانند. همچنین فعالان بازار ارز در روز‌های اخیر شاهد خروج نرخ دلار رسمی از شرایط میخکوب و رشد آن بودند.نرخ دلار رسمی در هفته های اخیر در نیمه های کانال قیمتی ۴۳ هزار تومانی از حرکت ایستاده بود و نوسانی نمی‌کرد. 

اما از سوی دیگر قیمت این ارز در بازار آزاد نوسانات افزایشی چشمگیری را تجربه کرده و در نتیجه فاصله این دو نرخ افزایش یافت. 

افزایش فاصله میان نرخ های رسمی و غیر رسمی با افزایش رانت ارزی در کشور زمینه ساز فعالیت های سودجویانه می‌شود. 

در نتیجه بسیاری از کارشناسان ارزی معتقدند که تعدیل نرخ رسمی با توجه به بازار آزاد از جمله وظایف مهم بانک‌مرکزی است. 

 با رنج شدن قیمت ارز و سکه در یک دامنه مشخص، بازار بلاتکلیف شد. قیمت دلار هرات پس از ریزش دو کانالی از کانال 65 هزار تومان، در معاملات روز یکشنبه بین کانال 64 هزار تومان و 63 هزار تومان نوسان داد.

با توجه به حبس دلار در دامنه مشخص، معامله‌گران معتقدند از هر طرف قیمت دلار خارج شود به همان سمت روند جدید شکل می‌گیرد. مقاومت دلار در 64 هزار و 200 تومان است که اگر بالای این مرز تثبیت دهد، می‌تواند تا مقاومت بعدی یعنی 64 هزار و 600 تومان بالا برود. اما اگر حمایت و کف قیمت دلار در کانال 63 هزار تومان از دست برود، نرخ می‌تواند یک کانال دیگر عقب بنشیند.

قیمت دلار در کف حمایت ماند

معامله‌گران، روند فعلی و درجا زدن قیمت دلار در محدوده‌ای مشخص را اصلاح قیمت و حاصل تلاش سیاست‌گذار می‌دانند که قصد دارد دلار را در ماه‌های ابتدایی سال در محدوده‌های فعلی ببندد. اکنون دلار با همان قیمت روز یکشنبه در حال معامله است و فعلاً سیگنالی توجه معامله‌گران را به خود جلب نکرده است. تحلیلگران فنی سقف بعدی قیمت دلار را کریدور بالاتر می‌دانند.

دلار در روند اصلاحی است

از منظر تحلیلگران اقتصادی کریدور ششم منطقه تعادلی برای قیمت دلار محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد سیاست‌گذار نیز قصد ندارد قیمت دلار را از این منطقه پایین‌تر نگه دارد.

بررسی  بازار ارز حکایت از تعادل در عرضه و تقاضا دارد. معامله‌گران دلار را در روند اصلاح می‌دانند و معتقدند بازارساز با ارزپاشی موفق به مهار قیمت دلار شده است. به نظر می‌رسد عقب‌نشینی قیمت‌ها از مرزهای مقاومتی حاکی از حضور پررنگ بازارساز برای کاهش قیمت دلار است.

کاهشی‌های بازار امید دارند در صورتی که تنش در منطقه خاورمیانه تشدید نشود، روند کاهشی در بازار ارز ادامه پیدا کند. تحلیلگران اقتصادی احتمال برگشت موقت قیمت دلار به کف کریدور ششم را می‌دهند. به اعتقاد آنها این برگشت قیمت اصلاح موقتی است و ماندگاری قیمت در کف کریدور توجیه اقتصادی ندارد

سایه تنش‌های سیاسی از سر بازارها کم شد

معامله‌گران سایه تنش‌های سیاسی را از سر بازارها کوتاه می‌دانند و همین موضوع را دلیل آرامش حاکم بر بازارها عنوان می‌کنند. از منظر تحلیلگران اقتصادی کریدور ششم منطقه تعادلی برای قیمت دلار محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد سیاست‌گذار نیز قصد ندارد قیمت دلار را از این منطقه پایین‌تر نگه دارد.

کارشناسان بازار به هزینه‌های دولت، کسری بودجه و رشد نقدینگی اشاره می‌کنند و معتقدند حفظ محدوده فعلی برای بازارساز مهم است.

قیمت دلار هرات در 63 هزار و 850 تومان شروع به کار کرد و با افزایش درهم به سمت کانال 64 هزار تومان رفت، اما در عبور از این مرز مقاومتی ناکام ماند. در ادامه با افت درهم، قیمت دلار هرات هم با کاهش این کانال را از دست داد و حتی به زیر مرز حمایت 63 هزار و 800 تومان رفت. اما این پایان کار نبود و در معاملات عصر دوباره قیمت دلار با افزایش وارد کانال 64 هزار تومان شد و این بار هم در تثبیت این کانال ناکام ماند و در پشت خط به 63 هزار و 720 تومان رسید. البته گروهی از معامله‌گران می‌گفتند قیمت دلار پشت خطی در اتاق معاملاتی در 64 هزار تومان بسته شده است.

قیمت درهم امارات که در پشت خط روز شنبه از کاهش دلار جامانده بود، روز خود را با گپ منفی 150 تومانی در 17 هزار و 550 تومان شروع کرد و در ابتدا با افزایش تا 17 هزار و 650 تومان رفت. در ادامه و در نیمه دوم معاملات روز یکشنبه قیمت درهم با کاهش در 17 هزار و 480 تومان بسته شد. دلار برآورد شده از درهم 64 هزار و 150 تومان محاسبه می‌شود. با توجه به این قیمت، شکاف دلار هرات و قیمت درهم کم شده، اما قیمت اسکناس در تهران همچنان بالای این دو نرخ در معامله است.

قیمت تتر که با کاهش به 64 هزار و 500 تومان رسیده بود، در نیمه دوم روز یکشنبه افزایشی شد و وارد کانال 65 هزار تومان شد. اگر قیمت تتر مرز 64 هزار و 400 تومان را از دست بدهد، می‌تواند با کاهش بیشتر این کانال را از دست بدهد. در مقابل اگر تتر بالای مرز مقاومت 65 هزار و 300 تومان تثبیت روزانه دهد، می‌تواند با افزایش وارد کانال 66 هزار تومان شود.

منبع : عرشه آنلاین تجارت نیوز_اکو ایران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 134454

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر