خریداران دلار به صف شدند؛ دلار نجومی شد

بررسی ها نشان می‌د‎‌‌هد که رشد سطح تقاضا در هفته های اخیر گریبانگیر بازار ارز شده است.

خریداران دلار به صف شدند؛ دلار نجومی شد

دلیل افزایش قیمت دلار چه بود؟

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت  بررسی ها نشان می‌د‎‌‌هد که رشد سطح تقاضا و صف خرید در هفته های اخیر گریبانگیر بازار ارز شده است.

برخلاف روند نسبتا با ثبات بازار ارز در ماه های پیشین، از نیمه های بهمن ماه بازار ارز دچار نوسانات قابل توجهی شده است.تحلیلگران عوامل سیاسی و‌ پولی را عامل این نوسانات می دانند. اخبار تشدید تنش های نظامی در منطقه ریسک های سیاسی بازار را افزایش داد.

علاوه بر آن احتمال افزایش تحریم های اقتصادی با تغییر دولت آمریکا نیز از جمله دیگر عوامل سیاسی است که انتظارات تورمی معامله گران را تحت تاثیر خود قرار داده است.اما به عقیده تحلیلگران اخبار منفی و ریسک های سیاسی در ماه های پیشین نیز در بازار وجود داشته است.

قیمت دلار روز چهارشنبه برخلاف سایر روزهای هفته ‌جاری کاهش محدودی داشت. معامله‌گران معتقدند نوسانات محدود دلار حاصل تلاش بازارساز نیست و این روند، اصلاح قیمت در مسیر صعودی است.

کارشناسان اقتصادی همواره به هفته‌های پایانی سال به عنوان مقطعی حساس از منظر رشد تقاضا و رها شدن فنر فشرده دلار تاکید داشتند. با افزایش شارپی قیمت دلار در هفته اخیر، پیش‌بینی کارشناسان به وقوع پیوست و دلار در کریدور بالاتر باقی ماند.

بررسی بازار ارز در روز چهارشنبه حاکی‌ست که بازار همچنان از فروشنده خالی است و نوسان محدود ۵۰ تومانی این اسکناس نیز، نتوانست تغییری در روند عرضه و تقاضا در بازار ارز ایجاد کند.

معامله‌گران روند فعلی و درجا زدن قیمت دلار در محدوده‌ای مشخص را اصلاح قیمت می‌دانند. به اعتقاد آنها وقتی طلای سکه‌های عرضه شده در مرکز مبادله ارزی با دلار ۹۹ هزار تومانی به مردم فروخته می‌شود یعنی بانک مرکزی رشد قیمت دلار را در روزهای پایانی سال تایید می‌کند.

روز گذشته بانک مرکزی اقدام به برگزاری دومین حراج ربع‌ سکه با قیمت ۱۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان کرد. در حالی که عنوان می‌شد در حراج اول که روز یکشنبه برگزار شد قیمت طلای ربع‌سکه‌های حراج شده ۹۴ تا ۹۵ هزار تومان است با گذشت سه روز این قیمت به ۹۹ هزار تومان افزایش یافت. معامله‌گران این اقدام را سفته‌بازی با عاملیت بانک مرکزی عنوان می‌کنند و معتقدند همین موضوع مهر تاییدی بر افزایش قیمت دلار در روزهای آتی است.

اثر افزایشی التهابات بازارهای جهانی بر قیمت دلار

معامله‌گران بازار ارز علاوه بر تاثیر رشد تقاضا بر افزایش قیمت دلار معتقدند میان التهابات کنونی بازارهای مالی در داخل کشور و بازارهای جهانی ارتباط مستقیم وجود دارد. آنها می‌گویند افزایش شارپی طلای جهانی و بیت‌کوین در افزایش قیمت‌ ارز در داخل کشور بی‌تاثیر نبوده است. به اعتقاد آنها رشد بازار کریپتوها و افزایش قیمت بیت‌کوین تا محدوده ۶۹ هزار دلاری می‌تواند مهر تاییدی بر افزایش قیمت ارزها در بازار داخلی باشد

با توجه به این دیدگاه هیجان بازارهای جهانی کاتالیزور بازارهای داخلی نیز خواهد بود و در یک رگرسیون ساده و خطی، ضریب همبستگی مثبتی از خود نشان می‌دهد.

تحلیلگران اقتصادی احتمال برگشت موقت قیمت دلار به کریدور ۵۰ هزار تومانی را می‌دهند. به اعتقاد آنها این برگشت قیمت اصلاح موقتی است و ماندگاری قیمت در کریدور ۵۰ هزار تومان توجیه اقتصادی ندارد.

قیمت دلار امروز با نوسان محدود و ۱۰۰ تومان کاهش قیمت بازگشایی شد. معامله‌گران درجا زدن دلار در محدوده فعلی را استراحت در مسیر صعودی عنوان می‌کنند.

قیمت دلار در آخرین روز معاملاتی هفته سوم اسفند با نوسان کاهشی بازگشایی شد. این اسکناس امروز ۱۰۰ تومانی ارزان شد و در نیمه پله چهارم و در کف کریدور ششم در حال معامله است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 129148

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر