قیمت دلار امروز اول اسفند ۱۴۰۲ / دلار راه رفته را برگشت

ردپای بابک زنجانی در بازار دلار

قیمت دلار روز سه‌شنبه با گپ منفی بازگشایی شد.

ردپای بابک زنجانی در بازار دلار

 قیمت دلار امروزدلار در مسیر کاهشی قرار گرفت قیمت دلار قیمت دلار روز سه‌شنبه با گپ منفی بازگشایی شد.  قیمت دلار کاهش ۳۰۰ تومانی، قیمت این اسکناس را به کانال ششم کریدرو ۵۰ هزار تومانی بازگرداند. معامله‌گران برای پیش‌بینی قیمت دلار در روزهای باقیمانده از هفته جاری، روند رفت و برگشتی را پیش‌بینی می‌کنند.

در چند ماه گذشته قیمت دلار هر ماه در کانال مشخصی در حال نوسان است و در همان کانال بالا و پایین می‌شود. 

بررسی میدانی در بازار ارز نشان می‌دهد قیمت دلار در اولین روز اسفند با کاهش ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی همراه شد. روند کاهشی قیمت،‌ دلار را در کانال ششم کریدور ۵۰ هزار تومانی قرار داد. معامله‌گران معتقدند سیاست‌گذار در صدد ایجاد جو مساعد و روند کاهشی قیمت در بازارهای مالی است؛ زیرا انتخابات مجلس نزدیک است و حفظ این آرامش در دستور کار دولت است.

دو تا خبر در بازار مورد توجه معامله‌گران بود. اولی درمورد سفر گروسی، رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی به تهران بود که در پشت خط دوشنبه منتشر شد. خبر دوم درمورد بدهی بابک زنجانی بود. در روز سه‌شنبه رئیس‌ بانک مرکزی این موضوع را مطرح کرده و گفته اموال بازگردانده شدۀ بابک زنجانی، دارایی‌های ارزی است و تماما به خزانۀ بانک مرکزی منتقل شد

روز دوشنبه سیگنال منفی در خصوص اظهارات رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت. وی گفت: «غنی‌سازی ایران در سطحی فراتر از نیازهای صلح‌آمیز است.» در همین راستا، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عنوان کرد که ماه آینده میلادی به تهران سفر می‌کند.

با وجود این سیگنال اما قیمت دلار امروز کاهشی شد. بازیگران بازار ارز معتقدند موضوع انتخابات در اولویت نهادهای داخلی و سیاست‌گذار پولی کشور قرار دارد. آنها می‌گویند نهاد دولتی قصد دارد به هر طریقی قیمت دلار را کنترل کند. بنابراین، معامله‌گران بازار ارز ترجیح می‌دهند در تله بازارساز گرفتار نشوند و چندان تمایلی به ورودهای هیجانی به بازار ندارند.

همچنین  دارایی‌های ارزی بابک زنجانی به خزانه بانک مرکزی توجه برخی از فعالان بازار را به خود را جلب کرد. ازسوی دیگر طبق اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر طلا و سکه ریزشی شدند.

یکی از خبرهای که امروز موردتوجه فعالان بازار قرار گرفت دررابطه‌با انتقال دارایی‌های ارزی بابک زنجانی به خزانه بانک مرکزی بود. در همین رابطه محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی امروز گفته اموال بازگردانده شده بانک زنجانی، دارایی‌های ارزی است و تماماً به خزانه بانک مرکزی منتقل شد.

روز گذشته غلامحسین محسنی اژه‌ای؛ رئیس قوه قضاییه در نشست شورای‌عالی قوه قضاییه اعلام کرده بود: در نتیجه تلاش‌ها و مجاهدت‌های همه بخش‌های ذی‌ربط، اموال "بابک زنجانی" در خارج از کشور شناسایی و به تهران منتقل شد و بنا بر کارشناسی‌های اولیه صورت‌گرفته، این اموال، کفافِ بدهی‌ها و خسارت‌های او، خواهد بود.

همچنین امروز عبدالناصر همتی، رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی به اظهارات اخیر سخنگوی دولت در مورد نرخ دلار واکنش نشان داد و در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در دولت سیزدهم ⁧ دلار ⁩ ۲ برابر هم نشد! رشد اقتصادی ⁩صفر ما به ۴.۵٪ افزایش یافت! رکورد ⁧ تجارت خارجی ⁩را شکاندیم!» همتی در ادامه این توییت هم توضیح داد:«قدری اصلاح: دلار۲ساله ۱۳۰٪،یعنی ۳۲٫۰۰۰ تومان افزایش یافت! کمه؟ ‌رشد اقتصادی ۱۳۹۹، ۴.۱٪ بود، نه صفر! البته، با ۱۴ میلیارد دلار ⁧ کسری تجاری ⁩ در ۱۰ ماه، رکورد شکاندید!»

معامله‌گران ارز دست به عصا شدند

با وجود اینکه معامله‌گران، نوسانات رفت و برگشتی قیمت دلار را به مثابه یک روند در نظر نمی‌گیرند اما سیگنال‌های سیاسی، معامله‌گران بازار ارز را دست‌ به عصا کرده و بزرگان این بازار ترجیح می‌دهند تا حصول نتیجه قطعی از برخی تصمیمات سیاسی روی سرمایه‌هایشان ریسک خاصی نکنند.

گفتنی است سه‌شنبه یک اسفند درهم با کاهش ۸۰ تومانی با قیمت ۱۵ هزار و ۴۸۰ تومان معامله شد. علاوه بر آن قیمت تتر ۳۰۰ تومان کاهش داشت و روی رقم ۵۶ هزار و ۳۰۰ تومانی قرار گرفت. روز سه‌شنبه پوند انگلیس کاهش ۶۰۰  تومانی داشت و با رقم ۷۱ هزار و ۳۷۰ تومانی معامله شد. قیمت یورو کاهش ۵۰۰ تومانی داشت و به قیمت ۶۱ هزار و ۷۰ تومان رسید.

منبع: تجارت نیوز_اقتصادنیوز

منبع: تجارت نیوز - اکو ایران - عرشه آنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 127571

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر