قیمت دلار امروزدوم اسفند ۱۴۰۲

دلار برگشت

قیمت در پنجمین روز هفته با افزایش ۵۰۰ تومانی مسیر صعودی را طی کرد و به کانال بالاتر برگشت. روند رفت و برگشتی قیمت در بازار ارز، طی روزهای اخیر به الگویی مشخص و قابل پیش‌بینی تبدیل شده است.

دلار برگشت

 قیمت دلار امروزدلار در مسیر افزایشی قرار گرفت قیمت دلار  روز سه‌شنبه با گپ منفی گذشت اما.  قیمت دلار در پنجمین روز هفته با افزایش ۵۰۰ تومانی مسیر صعودی را طی کرد و به کانال بالاتر برگشت. روند رفت و برگشتی قیمت در بازار ارز، طی روزهای اخیر به الگویی مشخص و قابل پیش‌بینی تبدیل شده است.

معامله‌گران برای پیش‌بینی قیمت دلار در روزهای باقیمانده از هفته جاری، روند رفت و برگشتی را پیش‌بینی می‌کنند.

در چند ماه گذشته قیمت دلار هر ماه در کانال مشخصی در حال نوسان است و در همان کانال بالا و پایین می‌شود. 

بررسی میدانی در بازار ارز قیمت دلار در پنجمین روز هفته با افزایش ۵۰۰ تومانی مسیر صعودی را طی کرد و به کانال بالاتر برگشت. روند رفت و برگشتی قیمت در بازار ارز، طی روزهای اخیر به الگویی مشخص و قابل پیش‌بینی تبدیل شده است. معامله‌گران، بازار کم‌عمق معاملات ارز را متاثر از عقب‌نشینی بازیگران ارزی برای دوری از رکب بازارساز می‌دانند.

قیمت دلار در روز چهارشنبه نوسان افزایشی داشت و با رشد پلکانی و افزایش ۵۰۰ تومانی به کانال بالاتر برگشت. قیمت دلار امروز در پله اول کانال هفتم کریدور ۵۰ هزار تومانی معامله شد. روند معاملات ارز در تعادل میان عرضه و تقاضا قرار دارد و بازار، چندان رقابتی نیست.

معامله‌گران، حضور بازارساز را قوی عنوان می‌کنند و معتقدند هر نوسانی در این بازار به خواست سیاست‌گذار است و تنها چالش روزهای اخیر برای بازارساز، روند تقاضا در مقطع حساس روزهای پایانی سال است.

در کتار این موضوع از روز سه شنبه دو تا خبر در بازار مورد توجه معامله‌گران بود. اولی درمورد سفر گروسی، رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی به تهران بود که در پشت خط  منتشر شد. خبر دوم درمورد بدهی بابک زنجانی بود. در روز سه‌شنبه رئیس‌ بانک مرکزی این موضوع را مطرح کرده و گفته اموال بازگردانده شدۀ بابک زنجانی، دارایی‌های ارزی است و تماما به خزانۀ بانک مرکزی منتقل شد

 سیگنال منفی در خصوص اظهارات رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت. وی گفت: «غنی‌سازی ایران در سطحی فراتر از نیازهای صلح‌آمیز است.» در همین راستا، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عنوان کرد که ماه آینده میلادی به تهران سفر می‌کند.

با وجود این سیگنال اما قیمت دلار امروز افزایشی شد. بازیگران بازار ارز معتقدند موضوع انتخابات در اولویت نهادهای داخلی و سیاست‌گذار پولی کشور قرار دارد. آنها می‌گویند نهاد دولتی قصد دارد به هر طریقی قیمت دلار را کنترل کند. بنابراین، معامله‌گران بازار ارز ترجیح می‌دهند در تله بازارساز گرفتار نشوند و چندان تمایلی به ورودهای هیجانی به بازار ندارند.

همچنین  دارایی‌های ارزی بابک زنجانی به خزانه بانک مرکزی توجه برخی از فعالان بازار را به خود را جلب کرد. ازسوی دیگر طبق اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر طلا و سکه ریزشی شدند.

یکی از خبرهای که امروز موردتوجه فعالان بازار قرار گرفت دررابطه‌با انتقال دارایی‌های ارزی بابک زنجانی به خزانه بانک مرکزی بود. در همین رابطه محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی امروز گفته اموال بازگردانده شده بانک زنجانی، دارایی‌های ارزی است و تماماً به خزانه بانک مرکزی منتقل شد.

معامله‌گران ارز دست به عصا شدند

با وجود اینکه معامله‌گران، نوسانات رفت و برگشتی قیمت دلار را به مثابه یک روند در نظر نمی‌گیرند اما سیگنال‌های سیاسی، معامله‌گران بازار ارز را دست‌ به عصا کرده و بزرگان این بازار ترجیح می‌دهند تا حصول نتیجه قطعی از برخی تصمیمات سیاسی روی سرمایه‌هایشان ریسک خاصی نکنند.

پیش بینی قیمت دلار

به اعتقاد معامله‌گران، منطقه‌ پایین کانال ۶۰ هزار تومانی به محدوده‌ی حیثیتی سیاست‌گذار تبدیل شده است. برخی فعالان بازار ارز معتقدند سرمایه‌های خرد در شرایط اقتصادی نامساعدی که مردم دارند از این بازار رخت بربسته است.

کارشناسان اقتصادی با استناد به روند کاهشی و افزایشی قیمت دلار در سال‌های گذشته می‌گویند،‌ الگوی فعلی روند بازار ارز، مشابه سال‌های اخیر است. به این صورت که، دلار کاهشی می‌شود و با ارزش ذاتی خود، فاصله ۲۰ درصدی می‌گیرد، اما حرکت بعدی با رشد شارپی و سقف‌زنی شروع می‌شود.

با توجه به اینکه در مقطع زمانی مهمی برای تقاضای ارز هستیم، نرخ دلار در سامانه نیما در روز چهارشنبه افزایشی شد. کارشناسان اقتصادی این افزایش را متاثر از رشد تقاضا می‌دانند.

منبع: تجارت نیوز_اقتصادنیوز

منبع: تجارت نیوز - اکو ایران - عرشه آنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 127551

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • .

        دورد.دلار بر گرده به قیمت زیر پنجاه تومان حکم نظام تا سالها تثبیت شده وپست ومقامها ماندگار

      ارسال نظر