قیمت دلار برگشت/ دلار سقوط را استارت زد؟

قیمت دلار در هفت روز گذشته با کاهش‌های پلکانی مسیر رفته را برگشته و در کریدور ششم پیوسته عقب‌نشینی کرده است. کارشناسان اقتصادی قیمت این اسکناس را در فاز اصلاح می‌دانند. برزو حق‌شناس، تحلیلگر اقتصادی برای قیمت دلار در هفته‌های پیش رو، دو سناریو را مطرح می‌کند.

قیمت دلار برگشت/ دلار سقوط را استارت زد؟

 

قیمت دلار در هفت روز گذشته با کاهش‌های پلکانی مسیر رفته را برگشته و در کریدور ششم پیوسته عقب‌نشینی کرده است. کارشناسان اقتصادی قیمت این اسکناس را در فاز اصلاح می‌دانند. برزو حق‌شناس، تحلیلگر اقتصادی برای قیمت دلار در هفته‌های پیش رو، دو سناریو را مطرح می‌کند.

قیمت دلار طی دو روز ابتدایی هفته با افت دو هزار و ۵۰۰ تومانی به کف کریدور ششم سقوط کرد؛ روند کاهشی که با اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی محصول ارزپاشی سیاست‌گذار بوده و دلار را در روند اصلاح قرار داده است. 

قیمت دلار وارد فاز اصلاح شد

برزو حق‌شناس کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه روند قیمت دلار جدا از افت و خیزهای هیجانی در فاز اصلاح قیمت قرار دارد به تجارت‌نیوز گفت: «هفته دوم اردیبهشت، روزهای سرنوشت‌‌سازی برای روند قیمت دلار بود. این اسکناس با کاهش ارزش بازگشایی شد و نتوانست از محدوده ۶۳ هزار و ۵۰۰ تومانی فراتر رود.»

وی افزود: «اگر این هفته دلار در روند افزایشی بازگشایی می‌شد، این اسکناس بار دیگر به کریدور هفتم صعود می‌کرد، اما برگشت قیمت، دلار را وارد فاز اصلاح کرد.»

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: « اگر قیمت اسکناس آمریکایی پایین‌تر بیاید، یک فاز اصلاحی تا ماه‌های خرداد و تیر به سمت پله هشتم کریدور پنجم آغاز می‌شود که کف جدید آن در این محدوده‌ها قرار خواهد داشت.»

.تحلیلگران ۳عامل مختلف سیاسی-اقتصادی را به‌عنوان محرک‌های کاهشی نرخ ارز مطرح می‌کنند.

نخست کاهش سطح ریسک‌های سیاسی، دوم وجود احتمالاتی مبنی بر شروع مذاکرات هسته‌ای و سوم اخبار مثبت درآمد‌های نفتی.

نرخ دلار آزاد در حال ادامه دادن به روند کاهشی خود است. تحلیلگران ۳ عامل مختلف را برای توجیه این روند کاهشی ارائه می‌دهند. خروج ریسک‌های غیراقتصادی از بازار، خبر‌های جسته‌وگریخته مبنی بر مذاکرات هسته‌ای و آمار خوب صادرات نفتی این عوامل را تشکیل می‌دهند. دلار در بازار دیروز به مرز کانال‌های ۶۱ و ۶۲ هزار تومانی رسید. روند کاهشی بازار ارز تشدید شد.

در بازار ماه‌های ابتدایی سال گذشته نیز قیمت شاخص‌های ارزی پس از یک دوره نوسانات افزایشی دچار افت شد و پس از آن به ثبات رسید. به‌طور مثال نوسانات افزایشی و کاهشی دلار در سال گذشته تا روز‌های ابتدایی تابستان به طول انجامید و پس از آن قیمت اسکناس آمریکایی زیر سقف ۵۰ هزار تومانی به ثبات نسبی رسید.

علل آغاز روند افزایشی در سال جدید عمدتا به سیگنال‌های منفی و ریسک‌های سیاسی باز می‌گردد. این موارد با تشدید انتظارات تورمی سبب ایجاد تقاضای کاذب در بازار شد و قیمت‌ها را افزایش داد.

اما تحلیلگران فشار کاهشی روز‌های اخیر بازار را متشکل از ۳ نیرو می‌دانند. نیروی نخست؛ کاهش سطح ریسک‌ها و سیگنال‌های منفی مذکور است. پس از اتمام درگیری‌های منطقه‌ای و کمرنگ شدن احتمال گسترش این درگیری‌ها هیجانات موجود در بازار نیز تخلیه و زمینه افت نرخ در بازار سکه و ارز فراهم شد.

عامل دومی که تحلیلگران از آن به عنوان نیروی کاهشی یاد می‌کنند سیگنال‌های مثبت، اما غیررسمی در رابطه با مذاکرات هسته‌ای است و آخرین عامل که برخی آن را به‌واسطه اثرگذاری برطرف عرضه مهم‌ترین عامل می‌دانند، مساله افزایش درآمد‌های نفتی است که هم رسانه‌های خارجی و هم برخی از مقامات رسمی از آن خبر می‌دهند.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 135302

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • علی

        دلار از ۵۰ میکشه ۶۸ هزار یعنی ۱۸ هزار میره بالا بعد تو‌وند ماه میارینش رو ۶۳ هزار و میگین امد پایین !!! پس این ۱۳ هزار که همینطوری گرون ماند چی میشه ؟؟؟

      ارسال نظر