اطلاعیه مهم درباره شروط و قیمت خودروها در مرحله دوم ثبت‌نام خودرو و نحوه ثبت‌نام در سامانه یکپارچه | ۱۰۰ میلیون مسدود کنید!

جزئیات جدید، شرایط و نحوه ثبت‌نام خودرو در مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو اعلام شد.

اطلاعیه مهم درباره شروط و قیمت خودروها در مرحله دوم ثبت‌نام خودرو و نحوه ثبت‌نام در سامانه یکپارچه | ۱۰۰ میلیون مسدود کنید!

ثبت‌نام خودروهای ایران خودرو و سایپا و سایر خودروهای داخلی در مرحله دوم ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه فروش آغاز شد. مرحله دوم ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه آغاز شد. زمان و نحوه ثبت‌نام خودرو در مرحله دوم ثبت‌نام خودرو بدون قرعه‌کشی در سامانه یکپارچه فروش اعلام شد. جزئیات جدید، شروط و نحوه ثبت‌نام خودرو در مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو مشخص شد.

بیشتر بخوانید: اطلاعیه مهم وزارت صمت درباره ثبت‌نام و قیمت خودروها در سامانه یکپارچه

بیشتر بخوانید: فهرست خودروهای ایران خودرو و سایپا در مرحله دوم ثبت‌نام خودرو

شرایط، جزئیات جدید نحوه ثبت‌نام خودرو در مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو در اطلاعیه‌ای اعلام شد.

در این اطلاعیه آمده است: «متقاضیان برای ثبت‌نام در مرحله دوم فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه تا روز جمعه ۲۹ اردیبهشت مهلت دارند نسبت به ایجاد حساب وکالتی در بانک‌های اعلامی در سامانه، اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: متقاضیان ثبت‌نام مرحله دوم بدون قرعه‌کشی خودرو در سامانه یکپارچه بخوانند + اطلاعات کامل و لینک ثبت‌نام خودرو

دومین طرح یکپارچه عرضه خودور بر مبنای فرآیند نوبت‌دهی برای محصولات خودروسازان داخلی از امروز چهارشنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ آغاز شده و متقاضیان تا پایان روز جمعه ۱۴۰۲/۰۲/۲۹ فرصت دارند نسبت به ایجاد حساب وکالتی در بانک‌های اعلامی در سامانه، اقدام کنند.

سازوکار ثبت‌نام خودرو در طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی بر مبنای فرآیند نوبت‌دهی به شرح زیر است:

*مرحله اول: پیش‌ثبت نام متقاضیان برای لیست نوبت‌دهی.

*مرحله دوم: نوبت دهی و اعلام زمان بندی به ازای هر محصول مشخص بر اساس برنامه تولید.

*مرحله سوم: قطعی کردن ثبت نام متقاضیان بر اساس فراخوان خودروساز.

۱- موجودی لازم برای انجام ثبت‌نام در لیست نوبت‌دهی کلیه خودروهای داخلی صد میلیون تومان است و این وجه اعتبار صرفاً لازم است تا زمان اعلام نتایج نوبت‌دهی در حساب شخصی وکالتی مشتریان مسدود شود، لازم به ذکر است که وجود وجه اعتبار مذکور در حساب وکالتی برای کلیه متقاضیان طرح عادی، طرح جایگزینی خودروهای فرسوده غیر تاکسی و طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت الزامی است.

۲- ضروری است وجه اعتبار مذکور در حساب وکالتی شخص متقاضی، از زمان ثبت نام اولیه تا اعلام اولویت‌های تخصیص، مسدود گردد و قابل برداشت نیست. انصراف از حساب وکالتی و یا برداشت وجه توسط متقاضی در طی این مدت، به منزله انصراف از طرح تلقی می‌گردد و از لیست انتظار حذف می‌گردد.

۳- امکان ثبت نام هر متقاضی که پیش از این در لیست نوبت دهی طرح اول سامانه یکپارچه و خودروهای وارداتی قرار گرفته‌اند، وجود ندارد؛ مگر آنکه انصراف خود را تا تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۰ در سامانه‌های مربوطه ثبت کند.

۴- ثبت‌نام مرحله اول در لیست نوبت دهی هیچ گونه حقی را برای متقاضی برای دریافت خودرو ایجاد نمی‌نماید و تعهد خودروساز صرفاً بر اساس قطعی نمودن ثبت نام توسط خودروساز در مرحله سوم اجرای طرح، شکل می‌گیرد.

۵- تخصیص خودرو در این مرحله بر اساس اولویت انتخابی مشتری و رتبه اولیه در سامانه انجام می‌گیرد.

۶- علاوه بر دارا بودن حساب شخص وکالتی با وجه اعتبار لازم، کلیه شرایط طرف تقاضا، توسط متقاضیان رعایت گردیده و چنانچه در هر مرحله تا قطعی نمودن ثبت نام توسط خودروساز، مشخص گردد که متقاضی حائز شرایط ثبت نام نبوده، ثبت نام وی ملغی می‌گردد.

شرایط عمومی تعیین‌شده برای ثبت‌نام خودرو مندرج در ماده ۴ دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری توسط شورای رقابت:

۱. حداقل سن مجاز متقاضیان خرید خودرو ۱۸ سال است.

۲. دارا بودن گواهینامه رانندگی معتبر (دارای تاریخ اعتبار) برای متقاضیان خرید خودرو الزامی است.

۳. متقاضیانی که طی ۴۸ ماهه گذشته در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا و طی ۲۴ ماهه گذشته از سایر شرکت‌های خودروسازی نسبت به ثبت نام و یا صدور فاکتور (تمامی روش‌های فروش سامانه خودروسازان، بورس کالا و…) اقدام کرده‌اند، امکان ثبت نام و خرید خودرو را ندارند.

۴. متقاضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند، امکان ثبت‌نام و خرید خودرو را ندارند.

۵. انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو به اشخاص (حتی به‌صورت وکالتی) و نیز فروش حواله خودرو به‌صورت وکالتی ممنوع است.

۶. امکان صلح خودروی خریداری‌شده به غیر وجود ندارد.

ثبت نام خودرو

اطلاعیه وزارت صمت درباره قیمت خودروها در مرحله دوم ثبت‌نام خودرو 

وزارت صمت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد مصوبه شورای رقابت درباره قیمت گذاری خودروهای مونتاژی، قطعی و لازم‌الاجرا است.

به دنبال برخی برداشت‌های رسانه‌ای نسبت به نامه دفتر صنایع خودروی وزارت صمت به شورای رقابت درباره قیمت خودروهای مونتاژی، وزارت صمت ضمن تاکید مجدد بر ضرورت اجرای مصوبات شورای رقابت در زمینه قیمت‌گذاری خودروهای تولید داخل و خودروهای مونتاژی، اعلام کرد که نامه دفتر صنایع خودرو با هدف حمایت از افزایش تولید، ضمن حمایت از مصرف‌کنندگان و جلوگیری از گران‌فروشی بوده است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: وزارت صمت در دولت سیزدهم پیگیر جلوگیری از گران‌فروشی خودروهای مونتاژی بوده است و در همین زمینه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز سال گذشته پرونده گران‌فروشی یکی از خودروسازان مذکور را تکمیل کرد که به جریمه بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومانی شرکت مذکور از سوی سازمان تعزیرات حکومتی منجر شد.

نکته مهم در نامه دفتر صنایع خودرو؛ اجرای دقیق دستورالعمل شورای رقابت به منظور تحقق رشد تولید در سال جاری و زمینه سازی برای نقش آفرینی بیشتر بخش خصوصی در تحقق رقابتی شدن بازار خودروی کشور است به گونه‌ای که تلاطمات محیطی ناشی از متغیرهای کلان اقتصادی کشور نتواند خللی در مسیر رشد تولید که از سال گذشته آغاز شده است؛ ایجاد نماید.

از این رو سازمان حمایت بررسی‌های لازم در خصوص موارد مذکور در نامه را در صورت صلاحدید شورای رقابت در دستور کار قرار خواهد داد تا حقوق تولیدکنندگان خودرو نیز رعایت گردد.

ابهام بزرگ در مرحله دوم ثبت‌نام خودرو

قیمت خودروها در مرحله دوم ثبت‌نام خودرو در حالی اعلام شد که تکلیف قیمت برخی خودروهای مانند هایما و لاماری و سایر خودروهای مونتاژی در این سامانه مشخص و اعلام نشد.

لیست قیمت خودروهای مونتاژی چهار روز قبل به صورت عمومی اعلام شد و شاید بزرگ‌ترین ابهامی که لیست مذکور داشت این بود که چرا جای برخی خودروهای پرطرفدار در آن خالی است. موضوعی که به نظر می‌رسد در دست بررسی است و به زودی اعلام خواهد شد.

پس از آنکه قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی توسط شورای رقابت تعیین تکلیف شد، این شورا در بیانیه‌ای اعلام کرد که قیمت خودروهای مونتاژی را هم اعلام خواهد کرد. بیانیه‌ای که حدود یک ماه بعد به تحقق پیوست و شنبه هفته جاری بود که شورای رقابت اعلام کرد قیمت‌های پیشنهادی سازمان حمایت برای خودروهای مونتاژی که طبق دستورالعمل شورای رقابت تعیین شده است در جلسه این شورا تصویب شد.

بر این اساس و در روز ۱۷ اردیبهشت ماه، قیمت ۱۷ خودروی مونتاژی به صورت عمومی اعلام شد که جای چند خودروی پرطرفدار در این لیست خالی بود. از جمله این خودروها می‌توان به هایما S۵، هایما s۷، MVM X۳۳، دیگنیتی پرستیژ، ریسپکت پرایم، فونیکس FX پریمیوم، فیدلیتی پریمیوم پنج نفره، هفت نفره، KMC J۷، لاماری‌ایما، مکث موتور کلوت دنده‌ای و اتوماتیک اشاره کرد.

به نظر می‌رسد دلیل نبود این خودروها در لیست مذکور، تکمیل نشدن محاسبات قیمتی توسط سازمان حمایت است. چراکه سازمان حمایت باید طبق دستورالعمل شورا محاسبات را انجام داده و قیمت‌ها را در اختیار شورای رقابت قرار دهد که این فرایند برای خودروهای مذکور طی نشده است. حال این‌که خودروسازها به‌موقع اطلاعات خود را در اختیار این سازمان قرار داده بودند یا خیر نیز محل سئوال است.

در این راستا، اسماعیل شجاعی، سخنگوی شورای رقابت نیز توضیح داده است که احتمالا سازمان حمایت در مرحله محاسبات است و اگر محاسبات تکمیل شود، هفته آینده در جلسات شورای رقابت بررسی شده و اگر نهایی شود، قیمت این خودروها نیز ابلاغ خواهد شد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 86423

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • ایرانخودرو

        پژو‌پارس

      ارسال نظر