رژیم غذایی مناسب کبد چرب

بیماری کبد چرب زمانی اتفاق می‌افتد که این اندام، بیش‌ازحد چربی ذخیره کند و اگر به درمان آن بی‌توجهی شود، ممکن است کبد از کار بیفتد.

رژیم غذایی مناسب کبد چرب

بیماری کبد چرب زمانی اتفاق می‌افتد که این اندام، بیش‌ازحد چربی ذخیره کند و اگر به درمان آن بی‌توجهی شود، ممکن است کبد از کار بیفتد.

به گزارش عرشه آنلاین، به نقل از بهداشت نیوز، در یک بدن سالم، کبد سموم را دفع و به تولید صفرا کمک می‌کند؛ مایعی به رنگ زرد مایل به سبز که باعث تجزیه چربی‌ها به اسیدهای چرب شده و به هضم آن‌ها کمک می‌کند. بیماری کبد چرب به کبد آسیب می‌رساند و از عملکرد درست آن جلوگیری می‌کند؛ اما داشتن یک رژیم غذایی مناسب، تاثیر زیادی در درمان این بیماری خواهد داشت. در ادامه، قصد داریم غذاهایی که برای رژیم غذایی کبد چرب گرید ۱ مناسب هستند را به شما معرفی کنیم.

سیر

سیر یک عنصر اصلی در بسیاری از رژیم‌های غذایی است و ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب هم مفید باشد. یک بررسی در سال ۲۰۲۲ نشان داد که سیر تاثیر مثبتی بر فرایند درمان افراد مبتلا به بیماری کبد چرب از نوع NAFLD دارد.

اسیدهای چرب امگا ۳

مطالعات انجام‌شده نشان داده‌اند که مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است باعث بهبود علائم کبد چرب و کاهش سطح تری‌گلیسیرید در افراد مبتلا به NAFLD شود. بنابراین، شما می‌توانید برای درمان این بیماری از غذاهایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، در رژیم غذایی کبد چرب گرید ۲ استفاده کنید. بهترین مواد غذایی شامل اسیدهای چرب امگا ۳ عبارتند از:

ماهی سالمون؛

ساردین؛

گردو؛

دانه کتان.

قهوه

نوشیدن قهوه برای بسیاری از مردم، یک مراسم صبحگاهی برای کسب انرژی است. با‌این‌حال، قهوه می‌تواند مزایایی فراتر از ایجاد انرژی، خصوصا در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب داشته باشد. یک بررسی در سال ۲۰۲۱ نشان داد که مصرف منظم قهوه با کاهش خطر ابتلا به NAFLD و همچنین با کاهش خطر پیشرفت فیبروز کبد (کبد چرب گرید ۳) در افرادی که قبلا مبتلا به NAFLD بوده‌اند، مرتبط است. بنابراین، می‌توان گفت که قهوه یک گزینه عالی برای رژیم غذایی کبد چرب گرید ٣ محسوب می‌شود.

کلم بروکلی

خوردن انواع سبزیجات برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب، بسیار مفید است و کلم بروکلی یکی از بهترین انواع آن به حساب می‌آید. کلم بروکلی به کبد کمک می‌کند تا چربی‌ها را تجزیه کند و باعث کاهش تجمع آن‌ها شود. از همین رو، می‌تواند یک گزینه امیدوارکننده برای درمان کبد چرب باشد.

پروتئین سویا یا آب پنیر

بررسی‌هایی که در سال ۲۰۱۹ انجام شده‌اند، نشان داده‌اند که پروتئین سویا و آب پنیر، باعث کاهش تجمع چربی در کبد می‌شوند. از طرفی هم نتایج یک مطالعه نشان داد که چربی کبد در زنان مبتلا به چاقی که هر روز ۶۰ گرم پروتئین آب پنیر به‌مدت ۴ هفته مصرف می‌کردند، ۲۰ درصد کاهش یافت. این امر خصوصا می‌تواند برای زنان باردار قابل توجه باشد؛ چراکه احتمال بروز خطرات کبد چرب در بارداری وجود دارد. البته به یاد داشته باشید که مصرف این مواد، خصوصا در دوران بارداری، حتما باید طبق نظر پزشک باشد.

آجیل

مطالعات انجام‌شده نشان داده‌اند که افزایش مصرف آجیل در رژیم غذایی، به‌طور قابل توجهی با کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب مرتبط است. در میان آجیل‌ها، گردو، سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است و ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب، فوایدی داشته باشد.

چای سبز

چای یکی از مواردی است که استفاده از آن برای مقاصد دارویی، به هزاران سال قبل بازمی‌گردد. چای سبز دارای چندین آنتی‌اکسیدان مفید است که طبق تحقیقات انجام‌شده، این آنتی‌اکسیدان‌ها ممکن است به بهبود بیماری کبد چرب کمک کنند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 118594

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر