بهترین رژیم غذایی برای قلب چیست؟

آشنایی با رژیم غذایی در بیماران قلبی، نقش مفید تغذیه و جلوگیری از بیماری قلبی، رژیم غذایی مناسب دوستدار قلب، غذاهای مضر و سابقه سکته قلبی، شناخت انواع رژیم غذایی برای سالم بودن قلب و ضرورت پرهیز از غذاهای مضر برای بیماران قلبی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

بهترین رژیم غذایی برای قلب چیست؟

آشنایی با رژیم غذایی در بیماران قلبی، نقش مفید تغذیه و جلوگیری از بیماری قلبی، رژیم غذایی مناسب دوستدار قلب، غذاهای مضر و سابقه سکته قلبی، شناخت انواع رژیم غذایی برای سالم بودن قلب و ضرورت پرهیز از غذاهای مضر برای بیماران قلبی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش عرشه آنلاین، اصول کلی رژیم غذایی در بیماران قلبی از همان اصول تغذیه سالم در جمعیت عمومی پیروی می‌کند. رعایت رژیم غذایی می‌تواند علاوه در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، نقش مؤثر و مفیدی در درمان بیماری قلب نیز داشته باشد. اصول رژیم غذایی در بیماران با انسداد عروق کرونری یا سابقه سکته قلبی پرهیز کامل از روغن‌های اشباع (مانند روغن نباتی جامد و دنبه حیوانی) و غذاهای پر کلسترول است.

انسداد عروق کرونری و اهمیت تغذیه مناسب

اصول کلی رژیم غذایی در بیماران قلبی از همان اصول تغذیه سالم در جمعیت عمومی پیروی می‌کند. رعایت رژیم غذایی می‌تواند علاوه در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، نقش مؤثر و مفیدی در درمان بیماری قلب نیز داشته باشد.

اصول رژیم غذایی در بیماران با انسداد عروق کرونری یا سابقه سکته قلبی عبارت است از:

پرهیز کامل از روغن‌های اشباع: (مانند روغن نباتی جامد و دنبه حیوانی) و غذاهای پر کلسترول مانند کله پاچه، مغز، جگر، دل و قلوه، زرده تخم مرغ

محدود کردن نمک (سدیم) رژیم غذایی: (حذف غذاهای پرنمک، مانند چیپس سیب‌زمینی، سوپ یا غذاهای کنسروشده، گوشت یا ماهی نمک سود، حذف نمک در سر سفره به غذا)

رژیم غذایی دوستدار قلب عبارتند از:

- مقادیر زیاد میوه و سبزیجات

- گوشت گوشت کم چربی

- گوشت مرغ (بدون پوست) آجیل، لوبیا و حبوبات

- ماهی

- غلات کامل

- روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون

- محصولات لبنی کم چرب

- تخم مرغ (می‌توانید حداکثر شش عدد در هفته بخورید)

همه اینها دارای چربی اشباع کم و بدون کالری هستند. اولین اصل کلی و اثبات شده در زمینه‌ی تغذیه‌ی بیماران قلبی این است که بشقاب غذای شما همیشه نیمه پر باشد و در هر وعده مقدار زیادی از انواع سبزیجات را مصرف کنید. از سبزیجات و میوه‌های کنسرو شده و یخ زده د ر صورتی که نمک و شکر نداشته باشند می‌توانید به جای انواع تازه آنها استفاده کنید.

ماهی یکی از بهترین غذاها برای سلامت و بهبود عملکرد قلب است، اما باید انواع مناسبی از ماهی‌ها را انتخاب کنید. ماهی‌های روغنی به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگاسه که به کاهش کلسترول و ارتقا سلامت عروق شما کمک می‌کنند و بنابراین بهترین نوع ماهی‌ها برای قرار دادن در رژیم غذایی بیماران قلبی و عروقی محسوب می‌شوند. سعی کنید حداقل دووعده در هفته، ماهی مصرف کنید. برخی از انواع ماهی‌های دارای اسیدهای چرب امگاسه عبارتند از:

- ماهی سالمون

- ساردین

- ماهی قزل آلا

- شاه ماهی

- ماهی خال مخالی

وقتی نوبت به نوشیدنی‌ها می‌رسد، بهترین گزینه برای مصرف بیماران قلبی، نوشیدن آب است. اگر طعم آب معمولی برای شما تکراری شده و شما را دلزده کرده، یک لیمو، خیار یا توت را برش زده و به آب خود اضافه کنید تا طعمی متفاوت ودلچسب داشته باشدو از نوشیدن آن لذت ببرید.

شناخت انواع رژیم غذایی

اگر به دنبال برنامه غذایی منظم تری هستید تا بیماری قلبی خود را مدیریت کنید، باید چندین رژیم غذایی مختلف را برای بهبود سلامتی قلب خود در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید که اگر قصد دارید رژیم جدیدی را امتحان کنید یا از یک متخصص تغذیه بخواهید که در انتخاب برنامه رژیم غذایی (چه رژیم ثابت و شناخته شده و چه رژیم تجویزی اختصاصی برای شما) به شما کمک کند، لازم است که حتماً پزشک خود را پیش از شروع رژیم به طور کامل در جریان بگذارید.

رژیم مدیترانه‌ای

رژیم مدیترانه ای در سال‌های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است و این میزان از توجه بی دلیل هم نیست. نتایج یک تحقیق که اخیراً مطالعات طولانی مدتی را انجام داده، به مزایایی که این رژیم بر روی قلب و عروق و کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و سکته دارد، اشاره می‌کند.

این رژیم بر مصرف چربی‌های سالم، حبوبات، ماهی، لوبیا و غلات، همراه با مقدار زیادی سبزیجات تازه و میوه تمرکز دارد. لبنیات و گوشت را فقط می‌توانید گاه به گاه میل کنید. رژیم مدیترانه ای همچنین بر استفاده از روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون به جای کره تأکید می‌کند.

اگر تصمیم دارید محصولات لبنی را در رژیم غذایی خود بگنجانید، سعی کنید که حتماً از محصولاتی که چربی آنها یک درصد و یا کمتر است استفاده کنید. با این کار مصرف چربی اشباع شده ی خود را کاهش می‌دهید.

رژیم دش (Dash)

در میان رویکردهای رژیمی برای جلوگیری از فشار خون بالا، رژیم دَش (DASH) یکی دیگر از برنامه‌های غذایی است که برای ارتقا سلامت قلب از طریق کاهش فشار خون استفاده می‌شود. رژیم غذایی DASH نیز مانند رژیم مدیترانه ای، بر مصرف غذاهای گیاهی همراه با گوشت بدون چربی تمرکز دارد. تفاوت بارز این دو رژیم در این است که DASH بر کاهش مصرف سدیم در رژیم غذایی متمرکز است در حالی که رژیم مدیترانه ای به طور مستقیم محدودیتی در مصرف سدیم ایجاد نمی‌کند، خوردن سبزیجات و غذاهای گیاهی بیشتر ممکن است به طور طبیعی به معنای مصرف کمتر سدیم باشد. در رژیم DASH، می‌توانید در روز ۲ تا ۳ وعده لبنیات کم چرب بخورید. به طور کلی، DASH با کاهش طبیعی مصرف سدیم و کلسترول، فشار خون را بهبود بخشیده و سلامت قلب را افزایش می‌دهد.

رژیم غذایی گیاهی

رژیم غذایی گیاهی نیز بر مبنای غذاهای گیاهی و مصرف مقدار کمی گوشت کم چرب یا بدون چربی است. همانطور که از نام این رژیم پیداست، بر مصرف میوه و سبزیجات، همراه با غلات، حبوبات و سایر منابع غذایی غیر حیوانی تمرکز می‌کند. علاوه بر اینکه تأثیرات این رژیم در تقویت سلامتی قلب از نظر علمی اثبات شده است، خوردن غذاهای گیاهی بیشتر با کاهش خطر ابتلاء به موارد زیر نیز مرتبط است:

- سرطان

- سکته

- دیابت نوع دو

خوردن گوشت کمتر به این معنی است که شما چربی اشباع و کلسترول کمتری نیز مصرف می‌کنید.

بیماران قلبی باید از مصرف چه غذایی اجتناب کنند؟

به طور خلاصه باید بگوییم مصرف غذاهایی که میزان شکر، نمک و چربی اشباع‌شده بالایی دارند؛ می‌توانند بدون این‌که متوجه شوید به طور قابل ملاحظه‌ای خطر ابتلاء به سکته قلبی را افزایش دهند. برای این که موفق شوید وضعیت میزان کلسترول و فشار خون و خطر کلی ابتلاء به سکته قلبی را کاهش دهید، بهتر است هر چه سریع‌تر و به بهترین شکل ممکن رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

- برای پیشگیری از امراض قلبی تمام غلات سفید و تصفیه شده مثل پاستا و نان سفید را باید به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کرده و غلات سبوس‌دار را جایگزین آن کنید.

- اسیدهای چرب اشباع شده نیز به نوبه خود دشمن قلب و عروق هستند از این رو توصیه می‌شود که از مصرف محصولات لبنی پرچرب و خامه‌ای و خوردنی‌های چرب که باعث افزایش سطح کلسترول بد در بدن می‌شوند، پرهیز کنید.

- مواد غذایی بسته‌بندی شده و فرآوری شده مانند چیپس و کیک نیز حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع شده و چربی‌های ترانس هستند که به شدت برای قلب و عروق مضر هستند.

- از مصرف گوشت چرب و غذاهای سرخ کرده نیز اجتناب کنید که تهدید جدی برای قلب و عروق هستند.

- سیگار نیز از عوامل مهم و اصلی گرفتگی و سفت شدن عروق حیاتی بدن است که مصرف آن منجر به حمله قلبی می‌شود.

منبع: ایمنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 13317

ارسال نظر