هشدار! این غذاها، دشمن مغز هستند!

دانشمندان می‌گویند اسید‌های چرب ترانس نوعی چربی هستند که می‌توانند تأثیرات مضری بر سلامت مغز داشته باشند.

هشدار! این غذاها، دشمن مغز هستند!

چربی‌ و کلسترول تنها گروه مهمی از مواد مغذی هستند که باید در رژیم غذایی محدود شوند.

چربی یک درشت مغذی ضروری با طیف وسیعی از اهمیت است، از جمله عایق کردن بدن، کمک به جذب ویتامین‌ها و عمل به عنوان یک ذخیره انرژی. همه ما نیاز به مصرف چربی داریم، این بخشی ضروری از یک رژیم غذایی متعادل است.اگرچه غذا‌ها می‌توانند حاوی مخلوطی از انواع مختلف چربی مانند چربی‌های اشباع، تک غیراشباع و چند غیراشباع باشند.

آنام گلنداز، متخصص تغذیه بالینی، بیمارستان مسینا، بمبئی، می‌گوید: در منابع سالم و ناسالم چربی رژیمی (چربی در غذا‌ها و نوشیدنی ها) وجود دارد، مانند:غذا‌های سرخ شده، تنقلات چرب، گوشت‌های فرآوری شده، دسرها، سس‌های سالاد چرب و چربی‌های حیوانی.

توصیه می‌شود مصرف غذا‌های حاوی چربی اشباع شده مانند بسیاری از بیسکویت ها، کیک ها، شیرینی ها، پای ها، گوشت‌های فرآوری شده، همبرگر‌های تجاری، پیتزا، غذای سرخ شده، چیپس سیب زمینی، چیپس و سایر تنقلات خوش طعم را محدود کنید.

گلانداز در ادامه می‌افزاید: بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان، قاتلان اصلی این کشور، با رژیم‌های غذایی پرچرب مرتبط هستند و سایر مشکلات سلامت مزمن ممکن است با رژیم‌های غذایی پرچرب تشدید شوند.

چربی اشباع بیش از حد می‌تواند باعث ایجاد کلسترول در رگ‌های خونی شود. همچنین چربی‌های اشباع شده باعث افزایش کلسترول LDL (بد) می‌شوند. کلسترول LDL بالا خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش می‌دهد. همچنین مصرف رژیم غذایی پرچرب عامل اصلی چاقی، فشار خون بالا و سایر بیماری‌های متابولیک است.

مطالعات اکولوژیک در ۳۰ سال گذشته ارتباط مصرف بیشتر چربی در رژیم غذایی را با مرگ و میر بالاتر به دلیل سرطان‌های مختلف، به ویژه سرطان روده بزرگ، سینه، پروستات و تخمدان نشان داده است. در حالی که حتی چربی‌های سالم نیز کالری دارند و باید در یک رژیم غذایی کنترل شده کالری مصرف شوند.

اگر چربی‌های خود را از منابع غذایی سالم مانند آووکادو، آجیل، دانه‌ها، روغن زیتون و سایر روغن‌های گیاهی و ماهی‌های چرب مانند سالمون دریافت کنید، سلامت می‌مانید.

دکتر ایلین کاندی، رئیس بخش تغذیه و رژیم غذایی، بیمارستان Sir HN Reliance Foundation، بمبئی می‌گوید: اسید‌های چرب ترانس نوعی چربی هستند که می‌توانند تأثیرات مضری بر سلامت مغز داشته باشند.

در حالی که اسید‌های چرب ترانس به طور طبیعی در محصولات حیوانی وجود دارد. مانند گوشت و لبنیات، این اسید‌های چرب ترانس که به صورت صنعتی تولید می‌شوند، همچنین به عنوان روغن‌های گیاهی هیدروژنه شناخته می‌شوند، مواد غذایی نگران کننده‌ای هستند که به طور گسترده در مارگارین، شیرینی ها، فراستینگ، چیپس، کیک، بیسکویت و کلوچه یافت می‌شوند.

مطالعات نشان داده است که مصرف بیشتر اسید‌های چرب ترانس با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، حافظه ضعیف تر، حجم کمتر مغز و زوال شناختی مرتبط است.

بررسی کالری در هنگام مصرف غذا، به طور کلی، ممکن است برای کنترل وزن سالم شما مفید باشد. این نکته می‌تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید که کدام الگوی غذایی را برای حفظ وزن سالم باید در نظر داشته باشید.

نوع غذایی که مصرف می‌کنید برای حفظ وزن سالم مهم است. همه کالری‌ها فواید یکسانی ندارند. انرژی که از دونات‌های شکلاتی دریافت می‌کنیم به عنوان کالری خالی" نامیده می‌شود، به این معنی است که کالری از قند و چربی‌های ناسالم به دست می‌آید و این بیشتر از مواد مغذی موجود در غذا است که منجر به افزایش وزن می‌شود در حالی که به عنوان مثال خرما کالری را در کنار آن تامین می‌کند. با مزایای تغذیه‌ای مناسب که میتواند جایگزین‌های برخی از غذا‌های چرب رایج مانند: شیرینی‌های پخته شده تجاری، کلوچه، دونات، کلوچه، کیک، شکلات تلخ شود.

می توانید خرما را با مواد مغذی مانند آجیل ترکیب کنید و یا در صورت علاقه به غذا‌های سرخ کرده، از روغن‌های گیاهی مفید استفاده کنید./ سایت ایندیا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 32474

ارسال نظر