چه حبوباتی برای کودکان مناسب است؟

شناخت ارزش غذایی و انرژی بالای حبوبات، اهمیت مصرف حبوبات برای کودکان، سن استفاده از حبوبات در کودکان، حبوبات مناسب برای کودکان، لزوم مصرف حبوبات پخته در گروه کودکان، میان وعده‌ها صبحانه و اضافه کردن حبوبات به سالاد و فواید اصلی حبوبات برای کودکان را در این مطلب بخوانید.

چه حبوباتی برای کودکان مناسب است؟

شناخت ارزش غذایی و انرژی بالای حبوبات، اهمیت مصرف حبوبات برای کودکان، سن استفاده از حبوبات در کودکان، حبوبات مناسب برای کودکان، لزوم مصرف حبوبات پخته در گروه کودکان، میان وعده‌ها صبحانه و اضافه کردن حبوبات به سالاد و فواید اصلی حبوبات برای کودکان را در این مطلب بخوانید.

به گزارش عرشه آنلاین، حبوبات از جمله مواد غذایی است که ارزش غذایی و انرژی بالایی دارد و مصرف آن برای تمام افراد جامعه به خصوص کودکان توصیه می‌شود، مصرف این مواد غذایی می‌توانند در رشد کودکان تأثیر قابل توجهی داشته باشند.

حبوبات دارای فیبر بسیار زیادی هستند که از مبتلا شدن به انواع سرطان در قسمت‌های متفاوت دستگاه گوارشی جلوگیری می‌کند و همچنین باعث درمان یبوست‌های مزمن می‌شود و به طور کلی تغذیه مناسبی است برای کودکانی که به فاویسم مبتلا نیستند. حبوبات برای کودکان می‌تواند جای کمبود گوشت و تخم مرغ را بگیرد زیرا دارای مواد پروتئینی بسیار زیادی است.

حبوبات نسبت به گوشت و تخم مرغ مواد معدنی بسیاری دارد، فیبرها و قندهایی که در حبوبات مشاهده می‌شوند باعث عملکرد بهتر سیستم گوارش می‌شوند و اشتها را کنترل می‌کنند و از لاغری و چاقی مفرط جلوگیری می‌کند. حبوبات را بهتر است با گروه غلات به کودک بدهید تا پروتئین کافی برای رشد وی فراهم شود. از خواص دیگر حبوبات می‌توان به بالا بودن ترکیبات گیاهی آنها اشاره کرد. ترکیبات گیاهی می‌تواند بدن کودک شما را از مواد سمی و مضری که در محیط وجود دارد حفظ کند.

از چه سنی می‌توان به کودک حبوبات داد

بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که وقتی کودک به شش ماهگی می‌رسد برای معرفی غذای کمکی به او لازم است از روش‌های اصولی استفاده کنید. با این حال، ممکن است انتخاب حبوبات به عنوان یکی از غذاهای کمکی در ابتدای کار، ایده خوبی نباشد. دستگاه گوارش کودک هنوز رشد کامل نکرده است و این امر هضم حبوبات را برای او سخت می‌کند. در نتیجه کودک ممکن است دچار نفخ و سو هاضمه شود.

بهتر است زمانی به فرزندتان حبوبات بدهید که دستگاه گوارش او رشد بیشتری کرده و غذاهای جدید را بهتر می‌پذیرد؛ بنابراین، ترجیح بر این است که حبوبات از ۸ ماهگی تا یک سالگی کودک به او داده شود البته سن دادن گوجه به کودک یا سن دادن قارچ به کودک نیز همین طور است. در صورتی که در این مورد دچار شک و تردید هستید لازم است با متخصص اطفال مشورت کنید.

شناخت حبوبات مناسب برای کودکان

انواع متفاوتی از حبوبات برای کودکان مفید است که عبارتند از:

لوبیا چیتی: لوبیا چیتی غنی از آهن است و بنابراین می‌تواند برای کودکان بسیار سودمند باشد. لوبیا چیتی دارای غلظت خامه‌ای است و می‌تواند توسط کودکان بزرگ‌تر به شکل کامل مصرف شود. لوبیا چیتی برای نوزاد، بهتر است قبل از مصرف، له شود. لوبیای چیتی ترکیب‌شده را لوبیای دوآتشه می‌نامند. لوبیای دوآتشه با برنج می‌تواند یک وعده غذایی مفید برای کودک باشد.

نخود: نخود یا لوبیای گاربانزو دارای مقدار زیادی کلسیم و اسیدفولیک است که کودک برای تقویت استخوان‌ها، رشد مغز و تشکیل خون به آن نیاز دارد. نخود سرشار از روی، آهن، پروتئین، ویتامین K و فیبر است که می‌تواند سلامتی نوزادان را بهبود ببخشد.

لوبیا قرمز: لوبیا قرمز برای نوزادان می‌تواند مغذی باشد زیرا پر از آهن، فیبر و پروتئین است. همچنین، به دلیل نرم بودن آن، کودکان می‌توانند این لوبیا را به راحتی بجوند. هر دو نوع روشن‌تر و تیره لوبیا قرمز گزینه‌های خوبی هستند. همچنین می‌توانید سراغ لوبیای سفید نیز بروید.

لوبیا سیاه: لوبیا سیاه می‌تواند غذایی مغذی برای کودکان باشد زیرا دارای مقادیر استثنایی پروتئین، فیبر و سایر مواد معدنی و ویتامین‌های کلسیم، آهن، فسفر، منیزیم است که می‌تواند برای سلامتی کودک مفید باشد.

نحوه استفاده حبوبات برای کودکان

اکثر کودکان تمایلی به خوردن حبوبات ندارند و ممکن است شما نیز کودکی داشته باشید که اصلاً خوردن حبوبات را دوست ندارد، راهکارهایی برای افزایش تمایل کودکان به خوردن حبوبات وجود دارد که عبارتند از:

تهیه سوپ

یکی از اولین راه‌هایی که می‌توانید به برنامه غذایی کودک خود حبوبات اضافه کنید تهیه کردن سوپ‌های خوشمزه است، این سوپ می‌تواند از عدس و لوبیا و نخود تهیه شده باشد. دقت داشته باشید که در مصرف حبوبات زیاده روی نکنید تا طعم سوپ را عوض نشود و همچنین کودک بتواند آن را مصرف کند، حبوبات را می‌توان به عنوان یک میان وعده به کودکان داد.

میان وعده تشکیل شده از حبوبات

یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توانید کودک خود را ترغیب به مصرف حبوبات کنید استفاده از میان وعده‌های حاوی حبوبات است. در این راه کار می‌توانید میان وعده‌های مغذی با حبوبات برای آنها فراهم کنید. یکی از رایج‌ترین میان وعده‌ها هوموس می‌باشد. هوموس یک میان وعده مغذی و سر شار از پروتئین است و برای کوک در حال رشد بسیار مفید است.

اضافه کردن حبوبات به سالاد

برای این کار لازم است ابتدا حبوبات را کاملاً بپزید و آنها را به سالادهایی که در سنین مختلف آنها استفاده می‌کنید، اضافه کنید، اگر این کار را در ماه‌های کم انجام دهید می‌توانید یک عادت تغذیه‌ای مناسب برای کودکان خود در بزرگسالی به وجود آورید.

باید حبوبات برای کودکان کاملاً پخته شده باشد

پخته شدن و نرم شدن حبوبات می‌تواند یکی از دلایلی باشد که کودک را به خوردن حبوبات ترغیب کند. بعد از این که اطمینان حاصل کردید که حبوبات کاملاً پخته شده است با توجه به سلایق کودک خود می‌توانید به آن طعم بدهید و علاقه کودک خود را به مصرف افزایش بدهید.

مصرف حبوبات در صبحانه

می‌توانید از این مواد سرشار از پروتئین برای در وعده اصلی صبحانه هم استفاده کنید. برای این راهکار می‌توانید برخی از حبوبات مثل عدس و لوبیا را به شکل خوراک عدس و خوراک لوبیا به کودک خود بدهید. اگر کودک شما به موادی مانند آبلیمو و آویشن فاویسم ندارد می‌توانید به عنوان طعم دهنده اصلی از آنها استفاده کنید.

فواید اصلی حبوبات برای کودکان

فیبر فراوان

حبوبات شامل فیبر فراوان است و می‌توان با مصرف منظم آنها جلوی یبوست کودکان را بگیریم یا یبوست آنها را درمان کنیم. فیبر می‌تواند جلوی پرخوری و افزایش وزن را بگیرد. تنظیم فشار خون و قند خون یکی از فواید فیبر موجود در حبوبات است. فیبر موجود در حبوبات باعث پیشگیری از دیابت هم می‌شود. سطح کلسترول خون را کنترل می‌کند و افرادی که دارای بیماری‌های قلبی و عروقی هستند توصیه می‌شود بیشتر از این مواد استفاده کنند.

پروتئین و آهن

افرادی که گیاه خوار هستند فرزندان خود را نیز به گیاه خواری عادت می‌دهند هرچند که از نظر پزشکان گیاه خواری خصوصاً در سنین کودکی مضر است اما می‌توانند برای کودکان خود از حبوبات برای دریافت پروتئین و آهن استفاده کنند.

کالری کم

چربی حبوبات متناسب با میزان چربی است که بدن به آن احتیاج دارد و همچنین دارای انواع ویتامین‌ها است که از چاقی و اضافه وزن کودک جلوگیری می‌کند.

منبع: ایمنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 12421

ارسال نظر