اتفاقی که ایلان ماسک را ثروتمندتر کرد

خودروهای الکتریکی تولید شده در شرکت‌هایی همچون تسلا، Xpeng، Nio، Li Auto در سال ۲۰۲۱ به دلیل تقاضای بالا برای این خودروها با کمبود تراشه مواجه بودند. اما دلیل رشد ناگهانی تسلا چیست؟

اتفاقی که ایلان ماسک را ثروتمندتر کرد

به نقل از businessinsider، شرکت‌های Tesla، Xpeng، Nio و Li Auto از بحران تراشه جان سالم به در بردند و رکورد تحویل خودرو را به ثبت رسانده و قیمت سهام خود را افزایش دادند. اما چگونه؟

ماجرا از چه قرار است؟

به لطف موفقیت خودروهای الکتریکی و فشار برای پیشروی به سمت پایداری، شرکت تسلا و رقبای چینی‌اش در سال‌های اخیر به طرز خارق‌العاده‌ای موفق بوده‌اند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که در این بازار حباب وجود دارد، چرا که شرکت ایلان ماسک ارزش بازار بسیار بیشتری از رقیبانش در این صنعت دارد. تسلا موفق شد بحران کمبود تراشه را پشت‌ سر بگذارد و رکورد فروش خود را در سه ماهه چهارم به ثبت رساند. این نشان‌دهنده افزایش ۷۱ درصدی نسبت به سال گذشته است.

سه ماهه چهارم پرقدرت تسلا با ۳۰۸ هزار و ۶۰۰ دستگاه تحویل شده، شاهد افزایش ۸۷ درصدی تحویل سالانه آن به میزان ۹۳۶ هزار دستگاه بود. همچنین شرکت Xpeng رکورد تحویل ماهانه ۱۶ هزار خودرو در دسامبر را داشته است. در سال ۲۰۲۱ این شرکت ۹۸ هزار و ۱۵۵ خودرو تحویل داده که ۲۶۳ درصد بیشتر از زمان مشابه سال قبل، بنابر داده‌ها است.

خودروسازی Li Auto هم تعداد ۱۴ هزار و ۸۷ دستگاه تحویل خودرو در دسامبر داشته است. رقمی که با فروش ۹۰ هزار و ۴۹۱ وسیله نقلیه در کل سال ۲۰۲۱ یک رکورد ماهانه است که ۱۷۷ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

NIO رکورد سه ماهه جدیدی را ثبت کرد و ۹۱ هزار و ۴۲۹ خودرو در سال ۲۰۲۱ تحویل داد. تحویل خودروهای دسامبر برای همه تولیدکنندگان خودروهای برقی ممکن است به دلیل کاهش یارانه برای خریداران خودروهای الکتریکی چینی در سال ۲۰۲۲ باشد. به گزارش رویترز، یارانه‌ها از سال ۲۰۲۰ هر سال کاهش می‌یابد و در پایان سال ۲۰۲۲ از حذف می‌شود.

یارانه خودرو چه تاثیری در این روند داشته است؟

یارانه یک وسیله نقلیه الکتریکی حدود ۱۰ هزار یوان (تقریباً ۱۵۰۰ دلار) تا ۱۴۴۰۰ یوان (۲۲۵۰ دلار) است.

کاهش یارانه‌ها فاکتوری است که سرمایه‌گذاران باید با توجه به تولیدکنندگان تسلا و EV چینی در سال ۲۰۲۲ در نظر بگیرند. با این حال، تحویل خودرو بیشتر در ماه دسامبر می‌تواند به تخمین سود بالاتری برای شرکت‌های NIO، XPeng، Li Auto و Tesla در آینده تبدیل شود. فروش بیشتر به معنی پیش‌بینی آینده‌ای بهتر است. به گزارش InsideEVs، با نرخ تحویل فعلی، تسلا در مسیر تولید ۱/۲ میلیون دستگاه خواهد بود. با در نظر گرفتن نرخ رشد تحویل ۵۰ درصدی تسلا، این رقم به ۱/۴ میلیون دستگاه خواهد رسید. با توجه به نرخ رشد ۸۷ درصدی در سال گذشته، این می‌تواند دوباره افزایش یابد.

نشانه‌ای از آنچه برای تسلا و رقبای چینی در راه است

برخی از تحلیلگران این را نقطه شروع خوبی برای آنچه ممکن است در آینده برای این شرکت‌ها رخ دهد، می‌دانند. اعداد و ارقام وقتی که در زمینه کمبود تراشه بررسی می‌شوند بسیار چشمگیر هستند. طبق گزارشی از CNN، خودروسازی Cox انتظار دارد در سه ماهه پایانی سال در بخش فروش خود در آمریکا با کاهشی ۲۴ درصدی رو به رو باشد. چارلی چزبرو، اقتصاددان ارشد Cox Automotive، به CNN گفت: «وسایل نقلیه این صنعت در نیمه دوم تمام و فروش متوقف شد».

او مدعی شد که فروش خودرو در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ به قدری پایین بود که رکورد کمترین فروش در دهه را به نام خود زد. اگرچه در طول سال تسلا و همتایان چینی‌اش مشکل کمبود تراشه را داشتند اما توانستد بر این مشکل غلبه کنند. در همین راستا سهام تسلا در سال ۲۰۲۱ به دلیل عملکرد فوق‌العاده این شرکت در مهار کمبود تراشه، ۵۲ درصد رشد قیمت داشت.

 

منبع: تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 9277

ارسال نظر