پروژه ایلان ماسک برای زندگی در مریخ

ایلان ماسک برای تولید سوخت موشک فضاپیماهای ساخت شرکت اسپیس ایکس از دی اکسید کربن جذب شده از اتمسفر استفاده خواهد کرد

پروژه ایلان ماسک برای زندگی در مریخ

ایلان ماسک برای تولید سوخت موشک فضاپیماهای ساخت شرکت اسپیس ایکس از دی اکسید کربن جذب شده از اتمسفر استفاده خواهد کرد. ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس و تسلا که شخصیت سال از نگاه مجله تایم هم شده، اغلب متهم است به دلیل اجرای برنامه فضایی خصوصی خود، مشکلات موجود روی زمین را نادیده گرفته است.

بیشتر بخوانید : زندگینامه: ایلان ماسک

 با این حال از نگاه برخی، این اتهامات ناعادلانه هستند و باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که ایلان ماسک یک شرکت خودروسازی الکتریکی را اداره می‌کند. در همین حال این کارآفرین در توییتر خود از ابتکاری جدید رونمایی کرده است که نشان می‌دهد پرواز در فضا می‌تواند برای زمین مفید نیز باشد.

آن طور که THE HILL گزارش داده، اسپیس ایکس در حال شروع پروژه‌ای برای حذف دی اکسید کربن از جو و تبدیل آن به سوخت موشک است.

تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت‌های انسانی بحث‌های بسیاری را در دولت‌ها و رسانه‌ها ایجاد کرده است. پیشنهاد ماسک پاسخ‌هایی منطقی برای اتهامات وارد بر او  در خصوص تلاش برای زندگی در مریخ و رها کردن زمین ارائه می‌دهد. این پروژه نه‌تنها با کاهش تغییرات آب و هوایی به کره زمین کمک خواهد کرد، بلکه در پیشبرد هدف ماسک برای ساختن یک شهرک در مریخ نیز مؤثر خواهد بود.

ساخت سوخت موشک با دی اکسید کربن ساده‌ترین بخش این پیشنهاد است. در واقع این فرآیند حدود یک قرن قدمت دارد و توسط یک شیمیدان برنده جایزه نوبل به نام پل ساباتیر ​​ابداع شده است. در این فرآیند دی اکسید کربن را با هیدروژن و یک کاتالیزور ترکیب می‌کنند تا متان و آب ایجاد کند. موشک ماسک که توسط اسپیس ایکس در بوکا چیکا، تگزاس در حال توسعه است، از موتورهایی استفاده می‌کند که متان مایع و اکسیژن مایع را می‌سوزانند. ناسا از سیستم ساباتیر ​​در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) برای ایجاد آب برای خدمه استفاده می‌کند و متان از ایستگاه فضایی بین‌المللی تخلیه می‌شود.

در بخش اول طرح ایلان ماسک که مکیدن دی اکسید کربن از جو است، چالش‌های بسیاری وجود دارد. این ایده که جذب کربن از هوا می‌تواند گازهای گلخانه‌ای زمین را کاهش دهد و در نتیجه منجر به کاهش تغییرات آب و هوایی شود، یک ایده بحث برانگیز است. یکی از این پروژه‌ها توسط شرکتی به نام Climeworks در ایسلند انجام می‌شود. تاکنون این شرکت بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ دلار برای حذف یک تن دی اکسید کربن هزینه می‌کند که بسیار گران به حساب می‌آید. Climeworks می‌خواهد هزینه را بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار برای هر تن کاهش دهد تا پروژه را از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر کند. شکل دیگری از جذب کربن شامل جداسازی دی اکسید کربن به طور مستقیم و از نیروگاه‌ها است. NET Power یک کارخانه آزمایشی در تگزاس است که گاز طبیعی را می‌سوزاند اما دی اکسید کربن حاصله را جمع‌آوری و ذخیره می‌کند.

 ماسک علاقه‌مند به توسعه هر دو فناوری جذب کربن از هوا و فناوری ساباتیر ​​برای تامین منابع سازه خود در مریخ است. ایده او این است که دی اکسید کربن را از جو مریخ و هیدروژن از یخ آب گرفته و سپس آنها را به سوخت موشک برای فضاپیماهایی که از سیاره سرخ به زمین بازمی‌گردند، تبدیل کند.

ایلان ماسک جایزه‌ای ۱۰۰ میلیون دلار برای تشویق توسعه فناوری‌های جذب کربن در نظر گرفته است. او در این مورد گفته است برای برنده شدن جایزه بزرگ، تیم‌ها باید یک راه‌حل کار در مقیاس حداقل ۱۰۰۰ تن حذف در سال نشان دهند. هزینه‌ها نیز باید در مقیاس یک میلیون تن در سال مدل شوند و مسیری را برای دستیابی به مقیاس گیگاتن در سال نشان دهد.

هنگامی که راه‌حل جذب مستقیم کربن دی اکسید از هوا به دست آید، یک نتیجه برد-برد به دست خواهد آمد. تمدن بشری یک یا چند فناوری در دسترس خواهد داشت که جوابی را برای حل بحران آب و هوا در سالیان متوالی خواهد داشت.

 

منبع: تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 7933

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر