اتفاق جدید در روابط ایران و آذربایجان

اتفاق جدیدی در رابطه ایران و آذربایجان رخ داده است.

اتفاق جدید در روابط ایران و آذربایجان

ایران و آذربایجان پس از حمله به سفارت آذربایجان در تهران، روابطشان رو به تیرگی گراییده و تنش‌ها بین ۲ کشور ایران و آذربایجان افزایش یافته است. اتفاق جدیدی در روابط ایران و آذربایجان رخ داده است. مقامات ۲ دولت ایران و آذربایجان، در حاشیه اجلاس جنبش عدم تعهد با یکدیگر دیدار کردند. چندی پیش نیز، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد از تماس تلفنی شبانه وزرای خارجه ایران و آذربایجان خبر داد و اعلام کرد که در این گفت‌وگو، وضعیت کنونی و چشم‌انداز روابط بین ایران و آذربایجان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: سفارت ایران در آذربایجان یک اطلاعیه مهم داد

آذربایجان در ماه‌های اخیر، پروژه ایران‌هراسی در منطقه را آغاز کرده‌ و اظهارات و اقدامات ضدایرانی مقامات دولت آذربایجان افزایش یافته است. جمهوری آذربایجان به تازگی به شهروندان خود، برای سفر به ایران هشدار داده و این پیام، ابهاماتی را درباره وضعیت و جریان سفر بین دو کشور ایران و آذربایجان به وجود آورده است؛ با این حال، بررسی‌ها بیانگر آن است که جریان سفر بین ایران و آذربایجان، هرچند کاهش یافته، اما همچنان برقرار است. آذربایجان در تلاش برای ایران‌هراسی و گسترش همکاری‌ها و اقدامات نظامی علیه ایران است. وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان، روند صدور روادید فرودگاهی برای شهروندان ایران در فرودگاه‌های بین‌المللی این کشور را متوقف کرده است.

بیشتر بخوانید: توطئه جدید آذربایجان و اسرائیل در مرز ایران

دیدار مقامات ایران و آذربایجان در باکو

مقامات ایران و آذربایجان در باکو و در حاشیه اجلاس جنبش عدم تعهد با یدگیر دیدار کردند. جزئیات دیدار حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان اعلام شدو

«حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه در حاشیه اجلاس جنبش عدم تعهد، با «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان دیدار و گفتگو کرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور شرکت در اجلاس وزرای خارجه جنبش عدم تعهد به باکو سفر کرده است، روز چهارشنبه «14 تیر ماه 1402» در حاشیه این اجلاس با الهام علی‌اف، رئیس جمهور کشور آذربایجان دیدار و گفتگو کرد.

صبح روز چهارشنبه «14 تیر ماه 1402»  اجلاس وزرای امور خارجه جنبش عدم تعهد در شهر باکو، جمهوری آذربایجان با عنوان «جنبش عدم تعهد؛ متحد و استوار در مواجهه با چالش‌های نوظهور» برگزار شد.

ایران و آذربایجان

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه  ریاست هیات ایرانی را در این اجلاس بر عهده دارد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در حاشیه این اجلاس، قرار است در نشست‌هایی از جمله نشست کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد و نشست گروه دوستان منشور شرکت کند.

ایران و آذربایجان

توضیحات وزیر امور خارجه ایران درباره اجلاس جنبس عدم تعهد در آذربایجان

وزیر خارجه کشورمان در صفحه توئیتر خود نوشت: «جنبش عدم‌ تعهد با توجه به تنوع کشورهای عضو، یک ظرفیت ویژه در تقویت چندجانبه‌گرایی و هم‌اندیشی برای حل چالش‌های جدید جهانی است.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان نوشت: «برای شرکت در اجلاس وزرای امور خارجه جنبش عدم‌تعهد به آذربایجان سفر کردم.‌»

امیرعبداللهیان افزود: جنبش عدم‌تعهد با توجه به تنوع کشورهای عضو، یک ظرفیت ویژه در تقویت چندجانبه‌گرایی و هم‌اندیشی برای حل چالش‌های جدید جهانی است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: همچنین این سفر فرصتی برای پیگیری و توسعه سیاست همسایگی در منطقه خواهد بود.

منبع: تسنیم

دیگر رسانه ها

کدخبر: 95816

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر