خبر مهم وزیر کشور درباره صدور و تعویض کارت ملی / اعلام مهلت دارندگان شناسنامه جلد قرمز برای تعویض

جزئیات تغییر در کارت ملی مردم اعلام شد/ تکلیف ۳۴میلیون شناسنامه قدیمی چه می‌شود؟

خبر مهم وزیر کشور درباره صدور و تعویض  کارت ملی / اعلام مهلت دارندگان شناسنامه جلد قرمز برای تعویض

مهلت اعتبار آن دسته از کارت ملی افرادی که منقضی شده به صورت اتوماتیک تمدید شده و برای صدور کارت جدید به مردم اطلاع رسانی می‌شود.

سایت اطلاعات آنلاین نوشت: احمد وحیدی وزیر کشور درباره وضعیت کارت ملی منقضی شده برخی از مردم گفت: همه کارت‌های ملی که از تعهدهای قبل بوده، صادر شده و برای آن دسته از افرادی که تاریخ اعتبار کارت ملی آنها منقضی شده هم به مرور کارت جدید صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دارندگان کارت  های منقضی شده نگران نباشند و فعلا مهلت اعتبار کارت ملی آنها تمدید شده است، افزود: بالغ بر ۱۰ میلیون کارت ملی جزو تعهدات قبلی سازمان ثبت احوال تا ماه قبل صادر شده و اکنون تعهد برجا مانده  ای نداریم.

وزیر کشور افزود: تاریخ اعتبار کارت جدید ملی چند میلیون نفر از اتباع کشور هم منقضی شده که در برنامه داریم به مرور برای آنها دوباره کارت ملی صادر کنیم، اما تا آن زمان دارندگان کارت های منقضی شده نگران نباشند زیرا اگر تمدید اعتبار کارت ها ضرورت داشته باشد، به صورت خودکار این اقدام انجام خواهد شد و دارندگان این قبیل کارت  ها در مراجعه به دستگاه های اداری و استفاده از کارت ملی خود مشکلی نخواهند داشت.

وی گفت: قطعا برای شروع صدور مجدد و تمدید اعتبار کارت  های ملی منقضی شده توسط سازمان ثبت احوال اطلاع رسانی و فراخوان خواهد شد.

انسیه خزعلی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده هم درباره تغییرات جدید روی کارت ملی افراد به خبرنگار ما گفت: در تغییرات جدید، نام پدر یا مادر از روی کارت ملی افراد حذف شده ولی در واقع هم نام پدر و نام مادر و هم سایر مشخصات در سامانه اطلاعاتی افراد وجود دارد .

وی گفت: برخی بانوان قبلا از رئیس جمهوری درخواست کرده بودند که نام مادر هم در کنار نام پدر روی کارت ملی افراد درج شود تا به نوعی ارزش والای هویت مادری حفظ شود که رئیس جمهوری هم از این پیشنهاد بانوان استقبال کردند و این موضوع طی جلسات متعددی در کمیسیون‌های مختلف دولت پیگیری شد. ولی در نهایت تصمیم گرفته شد که هم نام پدر و هم نام مادر از روی کارت ملی افراد حذف شود.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: سیاست جدید در مورد هویت افراد این است که اطلاعات حداقلی در روی کارت ملی آنها درج شود و به جای آن بارکدی در روی کارت آورده شود که مشخصات شناسنامه‌ای فرد صاحب کارت از جمله مشخصات پدر و مادر او از طریق بارکد قابل رویت است.

خبر دیگری در همین رابطه حاکیست، بزودی کارت ملی افراد دارای کاربرد جدیدی خواهد شد که نیازهای خدمات مالی آنها را به مدارک متعدد کم می کند. معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال کشور هم از امضای تفاهم‌نامه جامعی با بانک ملی ایران خبر داد که بر مبنای آن شهروندان می توانند با کارت ملی خدمات بانکی دریافت کنند.هاشم کارگر گفت: بزودی سامانه جامع هویتی در کشور ایجاد می شود و بانک ملی هم در اجرای این پروژه بزرگ و ملی مشارکت خواهد داشت.

وی گفت: تا پایان سال ۱۴۰۴ حدود ۳۴ میلیون شناسنامه دست‌نویسی که اکنون در اختیار مردم قرار دارد، برای جلوگیری از سوءاستفاده و پیشگیری از جعل مشخصات، تعویض و مکانیزه خواهد شد.

رئیس سازمان ثبت احوال ادامه داد: اکنون صدور شناسنامه مکانیزه در استان‌های تهران، سمنان، قزون، فارس و خوزستان آغاز شده است و از ماه آینده هم در سایر استانها انجام خواهد شد.

وی گفت: در سامانه جامع هویتی یا سامانه هویت دیجیتال ایرانیان(سامانه هدا) که بزودی ایجاد می شود، اطلاعات تمامی مردم با حفظ محرمانگی دارای هویت معتبرتری خواهد شد. در واقع با بهره برداری از سامانه هویت دیجیتال ایرانیان(سامانه  هدا) فصل جدیدی از احراز هویت در کشور ایجاد می شود.

در همین زمینه همچنین مدیر اداره نظام پرداخت بانک مرکزی با اشاره به مشارکت بانک ملی در ایجاد این بانک بزرگ هویتی افراد به خبرنگار ما گفت: با امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان سازمان ثبت احوال کشور و بانک ملی جمهوری اسلامی ایران تجمیع کارت‌های خدماتی در کارت ملی هوشمند شروع شده و از این طریق شهروندان می‌توانند از کارت ملی خود در آینده نزدیک به عنوان کارت بانکی استفاده کنند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 138003

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • برعکس

        پیشنهادهای مردم همیشه برعکس عمل میشه خیلی جالبه پیشنهاد میشه نام مادر را اضافه کنند که ارزش والای مادر نمایان بشه نام پدر را هم حذف میکنند چه طرفدار مردمند

      ارسال نظر