سفارت ایران در آذربایجان یک اطلاعیه مهم داد

سفارت ایران در آذربایجان اطلاعیه جدیدی منتشر کرد.

سفارت ایران در آذربایجان یک اطلاعیه مهم داد

روابط ایران و آذربایجان پس از حمله به سفارت آذربایجان در تهران، رو به تیرگی گراییده و تنش‌ها بین ایران و آذربایجان افزایش یافته است. آذربایجان در ماه‌های اخیر، پروژه ایران‌هراسی در منطقه را آغاز کرده‌ و اظهارات و اقدامات ضدایرانی مقامات دولت آذربایجان افزایش یافته است. جمهوری آذربایجان به تازگی به شهروندان خود، برای سفر به ایران هشدار داده و این پیام، ابهاماتی را درباره وضعیت و جریان سفر بین دو کشور ایران و آذربایجان به وجود آورده است؛ با این حال، بررسی‌ها بیانگر آن است که جریان سفر بین ایران و آذربایجان، هرچند کاهش یافته، اما همچنان برقرار است.

بیشتر بخوانید: وادی مقدس کشور جدید در همسایگی ایران؟ | تغییر نقشه منطقه قفقاز با ماجراجویی جمهوری آذربایجان، ترکیه و اسرائیل

آذربایجان در تلاش برای ایران‌هراسی و گسترش همکاری‌ها و اقدامات نظامی علیه ایران است. وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان، روند صدور روادید فرودگاهی برای شهروندان ایران در فرودگاه‌های بین‌المللی این کشور را متوقف کرده است.

بیشتر بخوانید: توطئه جدید آذربایجان و اسرائیل در مرز ایران

پس از هشدار اخیر مسافرتی دولت جمهوری آذربایجان و لغو روادید فرودگاهی برای اتباع ایرانی در فرودگاه‌های این کشور، سفارت ایران در باکو یک اطلاعیه صادر و اعلام کرد: «مرزهای ایران بر روی شهروندان آذربایجان و نخجوان باز است.»

ایران و آذربایجان

چندی قبل، سفارت ایران در آذربایجان اعلام کرد که بنابر اعلام وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان، از تاریخ دوم تیرماه ۱۴۰۲‌، روند صدور روادید فرودگاهی برای اتباع جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه‌های بین‌المللی جمهوری آذربایجان متوقف خواهد شد.

بنابر اعلام سفارت ایران در باکو، کلیه مرزهای زمینی و هوایی جمهوری اسلامی ایران از گذرگاه‌های موجود میان جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان با ایران به روی برادران و خواهران آذربایجانی باز است.

بیشتر بخوانید: وادی مقدس کشور جدید در همسایگی ایران؟ | تغییر نقشه منطقه قفقاز با ماجراجویی جمهوری آذربایجان، ترکیه و اسرائیل

سفارت ایران در آذربایجان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «به دنبال پرسش های متعدد اتباع محترم جمهوری آذربایجان در خصوص آخرین وضعیت سفر به ایران - پس از هشدار اخیر مسافرتی دولت جمهوری آذربایجان و لغو روادید فرودگاهی برای اتباع ایرانی در فرودگاه‌های این کشور - به آگاهی می رساند: «کلیه مرزهای زمینی و هوایی جمهوری اسلامی ایران از گذرگاه‌های موجود میان جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان با ایران به روی برادران و خواهران آذربایجانی باز است و مقررات قبلی در خصوص لغو روادید ورود به ایران برای آنان کماکان اجرا می شود.»

پیش از این، سفارت ایران در باکو اعلام کرده بود که بنابر اعلام وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان، از تاریخ دوم تیرماه ۱۴۰۲‌، روند صدور روادید فرودگاهی برای اتباع جمهوری اسلامی ایران در فرودگاه‌های بین المللی جمهوری آذربایجان متوقف خواهد شد و هموطنانی که نیاز به دریافت روادید ورود برای سفر به جمهوری آذربایجان دارند، می‌توانند قبل از سفر و از طریق (سامانه آسان ویزا) اقدام به دریافت ویزای الکترونیکی کرده و یا جهت دریافت روادید در گذرنامه حضورا به نمایندگی‌های دیپلماتیک و سرکنسولگری های جمهوری آذربایجان مراجعه کنند.

یادآور می‌شود مرزهای زمینی جمهوری آذربایجان نیز از زمان شیوع کرونا تاکنون برای تردد مسافری به روی اتباع خارجی و همسایه همچنان و تا تصمیمات بعدی بسته است.

توضیحات باکو درباره کاهش تنش بین ایران و آذربایجان

سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان به اظهارات همتای ایرانی خود درباره کاهش تنش‌ها در روابط ایران و آذربایجان واکنش نشان داده و نکاتی را درباره بازگشایی سفارت این کشور در تهران متذکر شد.

به نقل از وبگاه آذربایجان ۲۴، آیخان حاجی‌زاده، سرپرست بخش مطبوعاتی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در واکنش به اظهارات ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره روابط دو کشور گفت که برخی تماس‌ها میان تهران و باکو برقرار شده است.

به گفته حاجی‌زاده، مذاکرات میان وزرای امور خارجه دو کشور شامل تبادل نظر مفصل در زمینه وضعیت روابط میان دو کشور بود.

او در ادامه بیان کرد: درباره ازسرگیری کار سفارت‌مان در ایران که فعالیتش را در ماه ژانویه و به دلیل یک حمله تروریستی متوقف کرد، متذکر می‌شویم که آذربایجان منتظر کامل شدن تحقیقات درباره این حمله تروریستی است. مرتکبان و سازمان دهندگان این اقدام تروریستی باید به جدی‌ترین روش ممکن پاسخگو و مجازات شوند.

او افزود: طرف آذربایجانی باید مطمئن شود که شرایط برای عملکرد امن سفارت فراهم است و ایران در این زمینه تضمین می‌دهد.

اظهارات این مقام وزارت امور خارجه آذربایجان در پی این مطرح می‌شود که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در یک نشست خبری درباره روابط ایران و آذربایجان گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در رابطه با آذربایجان، نه ایجاد تنش، بلکه تنش‌زدایی و حفظ چارچوب روابط دوستانه دو کشور و بازگرداندن روابط دو کشور به ریل طبیعی خود است.

به گفته او، «بعد از  انجام سه دور گفت‌وگو بین وزیران امور خارجه ایران و آذربایجان، هیات‌هایی بین دو کشور تبادل و گفت‌وگوهایی انجام شد و برای جمع‌بندی گفت‌وگوها و تکمیل روند جدید، دور  چهارم گفت‌وگوها بین وزیران خارجه دو کشور انجام شد و در همین چارچوب احتمالاً هیات هایی بین دو کشور بار دیگر  تبادل می‌شود.»

کنعانی افزود: در  ارتباط با کنترل تنش  بین دو کشور در نتیجه اقدامات دیپلماتیک صورت گرفته به نتایج مثبتی رسیده‌ایم.

اوایل بهمن‌ماه سال گذشته، یک فرد مسلح با انگیزه‌های شخصی وارد سفارت جمهوری آذربایجان در تهران شد و سپس با شلیک گلوله به چند نفر  حمله کرد که در نتیجه آن یک نفر جان خود را از دست داد و دو نفر مجروح شدند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران به سرعت پس از وقوع این حمله خواستار رسیدگی به ماجرا و برخورد با فرد ضارب شده و برای همکاری کامل با مقامات جمهوری آذربایجان جهت روشن شدن تمامی ابعاد ماجرا اعلام آمادگی کردند.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 94042

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • محفوظ

        فرزندانتان را به را اسلام گرایش دهید .

      • ناشناس

        اسرائیل از هوش ایرانی شکست می خورد.

      • پسر

        کشور جعلی آذربایجان این همه به روی مسئولان ایرانی تف میندازه اینا همچنان دارن خدمات میدن

      • مهدی

        بالاخره فهمیدیم ما هم تو جمهوری جعلی باکو سفارت خانه داریم با یک سفیر که زبانش باز شد!!!

      ارسال نظر