یک پیش‌بینی ترسناک از آینده برجام

رضا نصری، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در واکنش به اظهارات رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سرکار آمدن یک دولت جمهوریخواه و افتادن مجلس بدست تندترین عناصر سیاسی کشور هشدار داد.

یک پیش‌بینی ترسناک از آینده برجام

رضا نصری، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در واکنش به اظهارات رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سرکار آمدن یک دولت جمهوریخواه و افتادن مجلس بدست تندترین عناصر سیاسی کشور هشدار داد.

وی در این باره نوشت: رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس درست می‌گوید. اگر اوضاع به همین روال پیش برود، به احتمال زیاد در آمریکا یک دولت جمهوریخواه بر سر کار خواهد آمد که با محوریت طرح «به صفر رساندن فروش نفت ایران» - که مقدمات آن از هم‌اکنون در پیش‌نویس برخی قوانین در دستورکار کنگره (از جمله طرح موسوم به EndIt) تدارک دیده شده - وارد فاز جدیدی از «فشار حداکثری» خواهد شد

اگر در توافق هسته‌ای نیز گشایشی حاصل نشود، به احتمال زیاد کشورهای غربی عضو برجام - به بهانه‌ تشدید فعالیت‌های هسته‌ای ایران - پیش از انقضای خودکار قطعنامه ۲۲۳۱ در ماه اکتبر ۲۰۲۵ - از توافق خارج شده و وضعیت را به وضعیت پیش از برجام - با شش‌ قطعنامه شورای امنیت علیه ایران - باز خواهند گرداند.

در آن صورت، دولت بعدی آمریکا هم به اهرم‌های حقوقی داخلی در راستای طرح پیشگیری از فروش نفت ایران به چین و هم به قطعنامه‌‌های‌ تحریمی شورای امنیت برای اعمال فشار هرچه گسترده‌تر به ایران مجهز خواهد شد.

اینکه می‌گویند باید آماده شوک بازار شویم هم کاملا درست است! اما چگونه؟

اگر مولفه‌هایی مانند تشدید بحران غزه و تشدید جنگ اوکراین را هم نادیده بگیریم، صرفِ احتمال وقوع همین صحنه ایجاب می‌کرد مجلس و پس از آن دولتی در ایران بر سر کار بیاید که درک درستی از مخاطرات پیش رو داشته باشد. 

لازم بود مقدمات یک انتخابات رقابتی را شورای نگهبان فراهم می‌کرد تا کشور بتواند - با تشکیل یک مجلس و متعاقباً یک دولت «وحدت ملی» که متکی بر یک بدنه کارشناسی واقع‌بین، غیرجناحی، کاردان، عملگرا و غیر شعاری است - از گردنه حساس بعدی عبور کند.

پرواضح است امروز شرایط انتخابات ایده‌آل نیست، اما افتادن مجلس بدست تندترین عناصر سیاسی کشور - که در تشکیل کابینه دولتی بعدی نیز نقش خواهند داشت - «ایران» را به معضلات بی سابقه‌ای دچار خواهد کرد.

«آماده شدن» برای رویارویی با چالش‌های پیش‌رو مستلزم یک همت ملی هم از سوی حاکمیت و هم از سوی مردم است. کلید آن هم تشکیل یک مجلس واقع‌بین و یک دولت «وحدت ملی» است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 126979

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر