جدیدترین موضع ایران درباره بازگشت به برجام

​سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه از امروز ایران عضو کامل گروه بریکس به شمار می‌رود، گفت: فضای دیپلماتیک برای انجام دور جدید گفت وگوها همچنان وجود دارد، در چارچوب خطوط قرمز ایران برای دور جدید و بازگشت متعهدانه همه طرف‌ها به برجام مشکلی نداریم.

جدیدترین موضع ایران درباره بازگشت به برجام

 

​سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه از امروز ایران عضو کامل گروه بریکس به شمار می‌رود، گفت: فضای دیپلماتیک برای انجام دور جدید گفت وگوها همچنان وجود دارد، در چارچوب خطوط قرمز ایران برای دور جدید و بازگشت متعهدانه همه طرف‌ها به برجام مشکلی نداریم.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران، درباره پیگیری‌های انجام شده در ارتباط با پرونده ترور شهید سلیمانی اظهار کرد: پیگیری جنایت آمریکا در ترور شهید سلیمانی را با جدیت دنبال خواهیم کرد و این موضوع هیچ‌گاه به بوته فراموشی سپرده نخواهد شد. ضمن این‌که در ارتباط با پرونده ترور شهید سلیمانی در فواصل مختلف مسئولان ذیربط اطلاع رسانی‌های مختلفی را انجام دادند، گمان می‌کنم در این روزها اطلاعات جدیدی از سوی مسئولان ذیربط و کمیته پی‌گیری حقوقی شهادت سردار سلیمانی و معاونت حقوقی ریاست جمهوری اطلاعات تکمیلی انجام خواهد شد.

کنعانی افزود: وزارت خارجه نیز نقش خود را ایفا می‌کند، در بعد داخلی، ابعاد حقوقی و کیفری پرونده علیه آمریکا و جنایتکاران آمریکایی اقدامات و پی‌گیری‌های حقوقی در حال انجام است و در بعد بین‌المللی نیز با استناد به کنوانسیون ۱۹۷۲ اقدامات از طریق وزارت امور خارجه و مرکز حقوقی بین‌المللی نهاد ریاست جمهوری در حال انجام است.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: معتقد هستیم اگر محکمه کیفری عادلانه‌ای وجود داشته باشد حتما مساله ترور شهید سلیمانی مشمول جنایت بین‌المللی است و فرمانده این ترور باید توسط چنین محکمه‌ای پیگرد، محاکمه و اجرای حکم قرار گیرد. 

 

او تاکید کرد: بنابراین محاکم بین‌المللی از جمله دیوان بین‌المللی کیفری می‌تواند به این مساله رسیدگی کرده و حکم صادر کند، این موضوع به عنوان یکی از ماموریت‌های مهم دولت و دستگاه دیپلماسی در دستور کار قرار دارد.

 

آژانس اقدامات حرفه‌ای را دنبال و از سیاست‌زدگی پرهیز کند

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره اظهارات اخیر مطرح شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ما در این ارتباط اعلام موضع کرده و بارها نیز اعلام کردیم ایران به تمامی تعهدات خودش در چارچوب معاهده عدم اشاعه و موافقتنامه معاهده جامع پایبند بوده و هست و از زمان اجرای برجام تاکنون ایران در صدر لیست کشورهایی بوده که بیشترین بازرسی‌ها توسط کارشناسان و بازرسان آژانس انرژی اتمی از فعالیت‌های آن صورت گرفته است. بنابراین طرح موضوعات و مباحثی از این قبیل سازنده و متناسب با واقعیت موضوع فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران و کم و کیف همکاری سازنده و موثر و میزان تعهد و پایبندی ایران به همکاری تخصصی و فنی با آژانس نیست.

 

کنعانی تاکید کرد: فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح آمیز است و تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد. از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دبیرکل این آژانس انتظار می‌رود اقدامات حرفه‌ای خودشان را دنبال کنند، از سیاست‌زدگی پرهیز کنند و اجازه دهند همکاری‌های سازنده ایران با آژانس به صورت حرفه‌ای، فنی وتخصصی در چارچوب هم موافقتنامه جامع پادمان و هم در چارچوب معاهده عدم اشاعه و نیز بیانیه‌ای که میان ایران و آژانس تنطیم و منتشر شده پیش برود.

او درباره ادعاهای آژانس و گمانه‌زنی‌ها و نگرانی‌هایی که از سوی اروپایی‌ها برای جلسه آتی شورای حکام وجود دارد گفت: به این سوال پاسخ نخواهم دارد. گمانه‌زنی است و ما به استقبال گمانه زنی‌ها نمی‌رویم.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 120580

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر