اعتراف مهم وزیرخارجه آمریکادرباره برجام،پاره کردن برجام، اشتباه بزرگی بود

وزیر امور خارجه آمریکا در نشست اقتصادی داووس، پاره کردن توافق هسته‌ای ایران از سوی ترامپ را «یک اشتباه بزرگ» تلقی کرد.

اعتراف مهم وزیرخارجه آمریکادرباره برجام،پاره کردن برجام، اشتباه بزرگی بود

وزیر امور خارجه آمریکا در نشست اقتصادی داووس، پاره کردن توافق هسته‌ای ایران از سوی ترامپ را «یک اشتباه بزرگ» تلقی کرد.

به گزارش عرشه آنلاین، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه و در پاسخ به پرسش‌های «توماس فریدمن» ستون‌نویس روزنامه نیویورک‌تایمز در نشست داووس، درباره مسائل مختلفی از جمله اوضاع در منطقه غرب آسیا، برنامه هسته‌ای ایران، روابط آمریکا با چین و جنگ اوکراین اظهارنظر کرد.

وزیر خارجه آمریکا در این نشست با اشاره به اینکه برنامه هسته‌ای ایران در زمان اجرای برجام محدود شده بود، گفت: به نظر من خروج از توافق هسته‌ای ایران یک اشتباه بزرگ بود. ما برنامه هسته‌ای ایران را داخل یک جعبه قرار داده بودیم.

بلینکن با اشاره به خروج دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ گفت: از زمانی که این توافق کنار گذاشته شد، از این جعبه خارج شده است. در حال حاضر، به دلیل این که دیگر این توافق را نداریم، در موقعیتی قرار داریم که نمی‌خواستیم در آن باشیم.

دولت ترامپ در سال ۲۰۱۸ با ناقص تلقی کردن توافق هسته‌ای، به طور یک‌جانبه از آن خارج شده و ضمن بازگرداندن تحریم‌های پیشین علیه ایران، تحریم‌های متعددی را علیه آن اعمال کرد.

«جو بایدن» رییس‌جمهور آمریکا پس از پیروزی در انتخابات ۲۰۲۱، اعلام کرد که بازگشت به توافق هسته‌ای را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده است.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین در مارس ۲۰۲۲ میان اعضای کمیسیون مشترک برجام، ایران و به طور غیرمستقیم با آمریکا آغاز شد.

به رغم پیشرفت‌هایی که در این مذاکرات انجام شده بود، شرکای غربی مذاکرات با گره زدن روند آن به موضوعات فرابرجامی، از جمله ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین، ادعایی که از سوی تهران و مسکو رد شده است، همچنین با مداخله‌جویی در امور داخلی ایران به بهانه حمایت از حقوق بشر، این مذاکرات، با وقفه‌ای طولانی روبه‌رو شد.

با این وجود، ایران تاکید کرده در صورتی که طرفین مقابل حسن نیت و اراده سیاسی نشان دهند، آماده نهایی کردن «توافقی خوب» در این مذاکرات برای لغو کلیه تحریم‌ها است که در راستای منافع ملی ایران باشد.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 122740

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر