ایران و آمریکا مذاکره مستقیم دارند؟ / مخالفت تهران با تغییر مرزهای ارمنستان و آذربایجان

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات مستقیم گفت: هرگونه مذاکره مستقیم با آمریکا را تکذیب می‌کنیم و هیچ برنامه‌ای برای مذاکره مستقیم با آمریکا نداریم.

ایران و آمریکا مذاکره مستقیم دارند؟ / مخالفت تهران با تغییر مرزهای ارمنستان و آذربایجان

اقتصادآنلاین نوشت: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران به روند دیپلماسی و مذاکره برای بازگشت به توافق پایبند است.

به گزارش عرشه آنلاین، ناصر کنعانی، سخنگو وزارت امور خارجه در نشست خبری با حضور خبرنگاران گفت: امیرعبداللهیان در این خصوص توضیح دادند. ما بارها اعلام کردیم که به روند مذاکره برای بازگشت همه طرف‌ها از جمله آمریکا به برجام پایبندیم و روند مذاکره را روند مناسبی برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام می‌دانیم. مذاکراتی در این خصوص به صورت غیرمستقیم با آمریکا هم انجام شد و برخی دولت‌های دوست ابتکاراتی را برای نزدیک کردن دیدگاهای طرف‌ها مطرح کردند. توافق موجودی که برای بازگشت همه طرف‌ها به آن مذاکره انجام می‌شود همان توافق برجام است که در سال ۲۰۱۵ امضا شد و همه نسبت به آن اعلام پایبندی کردند و ایران به تعهداتش عمل کرد و متاسفانه دولت آمریکا و اروپایی‌ها از انجام تعهدات خود شانه خالی کردند و دولت آمریکا یکجانبه خارج شد.

استقبال ایران از تلاش برخی کشورها برای بازگشت به برجام

وی در ادامه توضیح داد: ابتکار عمل‌هایی که از سوی برخی کشورهای دوست مطرح می‌شود و از جمله طرح سلطان عمان نه یک توافق و طرح جدید بلکه ابتکارعمل‌هایی برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها به منظور بازگشت همه طرف‌ها به چارچوب برجام و اجرای تعهدات کشورها در همان چارچوب است. ایران همانطور که بارها اعلام کرده از تلاش‌های توأم با حسن نیت کشورهای دوست و ابتکارعمل‌های آنها برای کمک به بازگشت همه طرف‌ها به برجام استقبال می‌کند. ایران از ابتکارعمل‌های کشورهای دوست از جمله ابتکار عمان حمایت کرده است. اگر طرف مقابل برای بازگشت به توافق آماده باشد ایران آماده است کمک کند طرف ها به توافق برگردند. ایران به روند دیپلماسی و مذاکره برای بازگشت به توافق پایبند است ولی در عین حال تلاش‌های خود را در حوزه روابط خارجی و بین‌المللی صرفا به موضوع برجام گره نمی‌زند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: از ابتکارعمل‌ها استقبال کرده و نشان دادیم با حسن نیت عمل می‌کنیم. روند جاری و وضعیتی که برای برجام رخ داد نتیجه عدم پایبندی طرف مقابل و به ویژه دولت آمریکا به توافق و نتیجه خروج دولت آمریکا از توافق است. وضعیت موجود نتیجه عدم جدیت آمریکا برای بازگشت به توافق است. مسیر توافق دوطرفه است و این مسیر را ایران مادامی که در چارچوب منافع خود باشد دنبال می‌کنیم. تبادل پیام‌ها از مسیرهای مختلف ادامه دارد و این یک مسیر دیپلماتیک است و این مسیر را همچنان مسیر بازی می دانیم و تماس‌ها و گفت‌وگوها و انتقال پیام‌ها همچنان برقرار است و ادامه دارد.

جزییاتی از سفر مشاور امنیت ملی ارمنستان به ایران

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر مشاور امنیت ملی ارمنستان به ایران گفت: دیروز گفت‌وگوهایی بین این مقام دولت ارمنستان با احمدیان انجام شد و آخرین تحولات قفقاز جنوبی در این گفت‌وگوها مورد تبادل نظر قرار گرفت. مهمان ارمنستانی گزارشی از آخرین وضعیت منطقه و روابط بین ارمنستان و آذربایجان ارائه کرد. تحولات و تحرکات نظامی در منطقه مورد گفت‌وگو قرار گرفت و فرصتی بود ایران دیدگاه‌ها و مواضع خود را در خصوص قفقاز مطرح کرد و لزوم استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای و همسایگان برای صلح و ثبات در منطقه به ویژه در مناسبات ارمنستان و آذربایجان مورد تأکید طرف ایرانی قرار گرفت. امروز ملاقاتی با وزیر امور خارجه خواهد داشت و در همین چارچوب گفت‌وگوها ادامه می‌یابد. تحولات در قفقاز برای ایران حائز اهمیت است. ایران از کشورهای مهم و اثرگذار و صاحب نقش در تحولات منطقه است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: موضع ایران در ارتباط با مرزهای منطقه کاملا روشن است. بارها دیدگاه خودمان را اعلام کردیم. معتقد به ضرورت تلاش همه طرف‌ها برای حل و فصل اختلافات در چارچوب مذاکرات و راه‌های سیاسی و مسالمت آمیز هستیم. از حل و فصل اختلافات بین ارمنستان و آذربایجان از طریق راهکارهای سیاسی استقبال می‌کنیم. ما مخالف تغییر مرزهای بین المللی و ایجاد تغییرات ژئوپلتیکی در منطقه هستیم و اینکه اختلافات بین کشورهای منطقه از جمله بین این دو کشور باید در چارچوب روند سیاسی و مذاکره دوجانبه و استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای حل شود و مخالف مداخلات فرامنطقه‌ای و حضور بیگانگان در منطقه هستیم.

کنعانی درباره اظهارات اردوغان درباره زنگزور گفت: مخالف تغییرات مرزهای بین‌المللی و ایجاد تغییرات ژئوپلتیکی در منطقه هستیم. با توسعه راه‌های مواصلاتی و شبکه‌های حمل و نقل به نحوی که منافع کشورهای منطقه را تامین و باعث توسعه و رفاه مردم منطقه شود موافقیم. تأکید کردیم با تغییرات ژئوپلتیکی مخالفیم. از تمامیت ارضی آذربایجان و ارمنستان حمایت می‌کنیم. در خصوص بازگشت قره باغ به آذربایجان موضع ما روشن بود و از بازگشت این سرزمین‌ها به عنوان سرزمین های اشغالی به دولت آذربایجان حمایت کردیم. مسائلی که در منطقه وجود دارد در چارچوب‌های منطقه‌ای قابل  حل و فصل است از گفت‌وگوهای منطقه‌ای به خصوص در چارچوب قالب ۳+۳ و مشورت و تبادل نظر و همکاری کشورها در این چارچوب حمایت می‌کنیم و همواره اعلام کردیم آمادگی کمک و مشارکت در چارچوب نشست‌های۳+۳ هستیم.

کنعانی در ادامه در خصوص توافق‌نامه امنیتی میان ایران و عراق، گفت: بر اساس توافق قرار بود ظرف ۶ ماه مقامات عراق و اقلیم کردستان نگرانی‌های ایران را درباره نیروهای مسلح تروریست و اراضی اقلیم کردستان عراق برطرف کنند و پایگاه‌ها و نیروهای آنها را جمع کرده و خلع سلاح کنند به نحوی که نگرانی های امنیتی ایران برطرف شود.

وی با اشاره به این که طبق ارزیابی های اولیه ما بخش هایی از این توافق انجام شده و بخشی از آن باقی مانده، یادآور شد: هیأتی از ایران برای ارزیابی دقیق توافقنانه به عراق سفر کردند که با استقبال مقام های عراقی روبه‌رو بودند، ارزیابی دقیق از میزان اجرای این توافق‌نامه موکول به این است که گزارش هیأت اعزامی مورد بررسی قرار گیرد.

توافقنامه امنیتی ایران و عراق اجرا می‌شود؟

کنعانی اظهار داشت: هم مقامات دولت عراق و هم اقلیم کردستان عراق خودشان را نسبت به اجرای کامل توافقنامه امنیتی مشترک متعهد می‌دانند و خود را برای اجرای آن ملزم می‌دانند. گفتند بخش قابل توجهی از مقرهای نظامی تروریست مسلح تخلیه شده و خلع سلاح شدند و به عمق خاک عراق منتقل شدند  بخشی از مقرهای موجود به صورت کامل تخریب شده و مقرهای باقیمانده نیز تخریب خواهد شد. این در ارتباط مستمر مقامات و مراجع ذیربط دو کشور در حال پیگیری است و تا روند اجرای توافق پیش خواهد رفت.

این دیپلمات ارشد ایرانی تصریح کرد: ایران بارها اعلام کرده در ارتباط با امنیت مرزهای خود با هیچ طرفی مسامحه نخواهد کرد و این موضوع را تا زمانی که این توافق به صورت کامل اجرا شود دنبال خواهد کرد.

سند راهبردی مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی و اینکه ایران تهدید دائمی تلقی شده است سؤال دیگری بود که از کنعانی پرسیده شد و وی گفت: این ادعاهای بی اساس و بی ریشه است. ایران عضو متعهد ان.پی‌.تی است و با آژانس موافقتنامه جامع پادمان را امضا کرده و اجرا می‌کند.ایران بارها اعلام کرده سلاح هسته‌ای در دکترین نظامی و دفاعی ایران هیچچ جایگاه و نقشی ندارد و ایران هرگونه استفاده و تهدید به استفاده از اینگونه سلاح‌های کشتار جمعی را مردود می‌شمارد. ایران به عنوان بزرگترین قربانی سلاح‌های شیمیایی در تاریخ معاصر است به ویژه در جریان جنگ تحمیلی که با حمایت و تجهیز همه جانبه رژیم سابق عراق از سوی کشورهای غربی و آمریکا صورت گرفته است.

ایران مذاکرات مستقیمی با آمریکا داشته؟

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین در مورد مذاکرات مستقیم گفت: هرگونه مذاکره مستقیم با آمریکا را تکذیب می‌کنیم و هیچ برنامه‌ای برای مذاکره مستقیم با آمریکا نداریم.

همچنین ناصر کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین در مورد پایان تحریم‌های برنامه موشکی در اکتبر و کارشکنی در این مورد بیان کرد: عدم پایبندی تعدادی از دولت های اروپایی به مفاد توافقنامه تاثیری در استفاده ایران از حقوق قانونی خود نخواهد داشت. ایران از حقوق خود در انجام فعالیت‌ها و مراودات بین‌المللی استفاده می‌کند. اقدامات یکجانبه بر خلاف تعهدات بین‌المللی هیچ تاثیری بر حقوق دیگر کشورها نخواهد داشت.

وضعیت روابط تهران و قاهره

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره روابط ایران و مصر نیز اظهار داشت: خوشبختانه در سایه تحولات مثبت در منطقه در مناسبات ایران و مصر شاهد تحولات مثبتی بودیم از جمله گفت‌وگوهای انجام شده بین هیأت‌های دو کشور و نشست دو وزیر خارجه در نیویورک و بعد از آن دیدار و گفت وگوی روسای مجالس دو کشور در آفریقای جنوبی. شاهد فضا و ادبیات و اراده مثبتی برای برداشتن گام‌های مثبت به سمت جلو در روابط دو کشور بودیم و این تماس‌ها و گفت‌وگوها ادامه می‌یابد. نسبت به این روند خوشبینیم و اعلام کردیم ایران نسبت به توسعه روابط خودش با کشورهای اسلامی و عربی و منطقه‌ای اهتمام جدی دارد و از هرگونه تحول مثبت در روابط کشورها استقبال می‌کند و هر گام مثبتی را با گام‌های مثبت جدید پاسخ می‌دهد. امیدواریم با گام‌های تکمیلی شاهد ایجاد فضای جدید در روابط دو کشور و ارتقای مناسبات دو کشور مهم اسلامی و اثرگذار در جهان اسلام باشیم.

کنعانی گفت: مرحله تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا انجام شد و هیچ برنامه‌ای فعلا در دستورکار نیست. آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا و دیگر نقاط مسئولیت ما است. ایران نسبت به آزادی شهروندان خود در دیگر کشورها هر جرمی هم مرتکب شده باشند، حمایت کنسولی از اتباع و شهروندان خود تلقی می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره ادعای مطرح شده مبنی بر پیوستن قریب الوقوع ایران به FATF گفت: در مورد سازوکارهای مرتبط با شفافیت ملی سازوکارهای ملی خود را داریم و اینکه برنامه‌ای برای پیوستن به FATF باشد فعلا برنامه‌ای در این خصوص نداریم.

وی درباره ارتباط وزارت خارجه ایران با مشاوران وزارت خارجه آمریکا نیز بیان کرد: مایل نیستیم در خصوص مسائلی که در چارچوب مسائل سیاسی داخلی دولت آمریکا و رقابت بین احزاب و رقابت‌های انتخاباتی در داخل این کشور مطرح می‌شود و شکل می‌گیرد و از مسائل مرتبط با ایران و یا از کارت بازی با ایران می خواهند برای مسائل داخلی ما استفاده کنند مایل نیستیم اظهارنظر کنیم. اینها را به طرف های داخلی دولت آمریکا واگذار می‌کنیم.

وی درباره لغو روادید با عربستان نیز اظهار داشت: لغو روادید با برخی کشورها از جمله عربستان موضوع در دست بررسی توسط وزارت خارجه است. چند طرح و ایده در این زمینه وجود دارد و جلساتی با نهادها و موسسات و سازمان‌های ذیربط در داخل کشور در این خصوص برگزار شده است و بعد از بررسی دقیق همه ابعاد فرهنگی، سیاسی و امنیتی و اقتصادی از جمله با نگاه به سیاست افزایش جذب گردشگر خارجی به کشور طبق قانون وزارت خارجه جمع بندی کارشناسی و نهایی خودش را برای بررسی و تصویب به هیأت وزیران ارسال می‌کند و این روند است و در سازوکارهای خود دنبال می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تبادل زندانیان با دیگر کشورها گفت: درباره تبادل زندانیان با کشورهای دیگر از جمله اروپایی اکنون اطلاعاتی وجود ندارد، بحث آزادسازی زندانیان ایرانی خارج از کشور از جمله کشورهای غربی به‌خصوص زندانیانی که با انگیزه‌های سیاسی دستگیر شدند در اولویت دستگاه دیپلماسی است، این موضوع جزو موضوعات جاری دستگاه دیپلماسی است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 108328

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر