عایق استخر کشاورزی؛ معایب و مزایای انواع عایق استخر کشاورزی

عایق استخر کشاورزی؛ معایب و مزایای انواع عایق استخر کشاورزی

شناخت انواع عایق استخر کشاورزی برای کشاورزان و باغداران ایرانی بسیار ضروری بوده و ضرورت این مسئله به‌دلیل کمبود آب در کشور و خشکسالی است. بنابراین، شناخت هر یک از روش‌های عایق‌‌کردن استخرهای کشاورزی با جزئیات دقیق مانند مزایا و معایب و نحوه اجرای کار می‌تواند انتخاب درست‌تری را به همراه داشته باشد.

معرفی انواع عایق استخر کشاورزی

عایق استخر کشاورزی؛ معایب و مزایای انواع عایق استخر کشاورزی

امروز پیشرفت علم و تکنولوژی باعث شده برای عایق‌سازی استخرهای کشاورزی روش‌های مختلفی ایجاد شود. کشاورزان می‌توانند با درنظرگرفتن عوامل مختلفی مانند مکان احداث استخر و هزینه‌ها یکی‌از انواع عایق استخر خود را انتخاب کنند.

  • رنگ اپوکسی
  • چسب عایق‌بندی
  • عایق پلیمری
  • عایق‌بندی رطوبتی
  • ورق ژئوممبران

معایب و مزایای انواع عایق استخر کشاورزی

انتخاب هریک از روش‌های عایق استخری مزایا و معایب خاصی دارد. کشاورزان یا شرکت‌های اجرا کننده روش‌های عایق استخر با درنظرگرفتن این مزایا و معایب و شرایط تاثیرگذار مانند هزینه و موقعیت مکانی مورد نظر یکی‌از انواع عایق‌ را انتخاب می‌کنند.

رنگ اپوکسی در عایق استخر

مقاومت بالا در شرایط جوی مختلف، خاصیت ضد جلبک و ایجاد سطحی صیقلی، قابل شستشو، بدون بو، دارای مقاومت الکتریکی با توجه به رسانا‌بودن آب، بیش از ۱۵ سال عمر کاری، مقاوم در برابر حرارت بالا، سرعت خشک‌شدن بالا، مقاوم در برابر مواد شیمیایی و اشعه خورشیدی UV از مزایای رنگ‌های اپوکسی است.

اما این عایق‌بندی، محدودیت‌ها و معایبی هم دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به وجود تینر در رنگ اپوکسی اشاره کرد. اگر در حین اجرا بی‌احتیاطی صورت بگیرد، تینر به ماده‌ای قابل اشتعال تبدیل خواهد شد.

چسب عایق‌بندی برای عایق استخر

خاصیت آنتی‌باکتریال، مقاومت بالا در برابر نور، دما، فشار، مقاومت در برابر ترک‌خوردگی پس‌ از اجرا، صرفه اقتصادی، سرعت اجرای بالا و کم‌وزن‌بودن از مزایای بارز این محصول است و از معایب آن می‌توان به محدودیت در اجرا اشاره کرد. چسب‌ها برای پیاده‌سازی در دیواره استخر نیاز به ترکیب با سیمان و رنگ دارند.

عایق پلیمری در عایق استخر

خاصیت ضد قارچ، ضد خزه، آنتی‌باکتریال، قابلیت ترمیم آسان نواحی آسیب‌دیده، انعطاف‌پذیری بالا، نفوذپذیری بالا، طول عمر زیاد و مقاومت مقابل حلال‌های شیمیایی از ویژگی‌های مثبت عایق‌های پلیمری است. اما آن‌ها قیمت بالایی دارند؛ به‌خصوص اگر استخرهای کشاورزی متراژ گسترده‌ای داشته باشند ناچار به پرداخت هزینه بسیاری خواهید بود.

عایق بندی رطوبتی

اجرای آسان، انعطاف بالا، پوشش کامل درزها، مقرون‌به‌صرفه، مقاوم در برابر فشار آب، مقاوم در برابر اصطکاک، قابلیت اجرا روی تمام سطوح و چسبندگی بالا با سطح زیرین از مزیت‌های بهره‌گیری از عایق‌های رطوبتی است. اما آن‌ها در صورت تازگی و خشک‌نشدن در تماس با آب از بین می‌روند. همچنین در صورت یخ‌زدگی کارایی ندارند و اجرای آن بر سطح ناهموار هزینه در پی خواهد داشت.

معرفی عایق ژئوممبران، به‌عنوان پوششی قدرتمند

یکی از روش‌های عایق‌‌کردن استخر کشاورزی، استفاده از روش عایق‌سازی ژئوممبران است. آن‌ها ورق‌هایی با ضخامت کم و نفوذ‌ناپذیر هستند و از نفوذ آب در دیوارهای حوضچه جلوگیری می‌کنند. این ورق‌ها ابعاد مختلفی دارند و با توجه به متراژ محیط کار تهیه می‌شوند.

نفوذ‌ناپذیرکردن حوضچه‌های آب کشاورزی با ژئوممبران مزیت‌های زیادی نسبت به دیگر روش‌ها دارد و به استخرهایی که با این روش ضدآب شده‌اند، استخر ژئوممبران گفته می‌شود.

مراحل ساخت انواع عایق استخر کشاورزی

عایق استخر کشاورزی؛ معایب و مزایای انواع عایق استخر کشاورزی

برای عایق‌کاری استخرهای کشاورزی از چه موادی استفاده می‌شود؟ جهت حفظ سلامت بیولوژیکی استخرها، هر عایقی با توجه به نوعی که دارند، از مواد و اتصالات مختلفی ساخته شده و دیواره استخر را می‌پوشانند. در ادامه راجع‌به ساخت این عایق‌ها به گفت‌وگو خواهیم نشست.

  • رنگ اپوکسی: این مدل از عایق استخر با استفاده از ترکیب رزین اپوکساید با گروه آمین‌ها ساخته می‌شود.
  • چسب عایق‌بندی: برای ساخت چسب عایق‌‌بندی استخر به طور معمول از گروه پلیمرهای اکریلیک و رزین اپوکسی استفاده می‌شود.
  • عایق پلیمری: مواد سازنده عایق پلیمری شامل 2 گروه مواد است. گروه اول رزین‌های پلیمری اکریلیک که بر پایه آب هستند و گروه دوم شامل سیمان‌های پلیمری و پودر میکرونیزه است. این 2 گروه با درصد خاصی مخلوط شده و عایق پلیمری را می‌سازند.
  • عایق رطوبتی: عایق رطوبتی کشاورزی انواع مختلفی دارد. نمونه مورد استفاده از این عایق در استخر‌های کشاورزی نمونه‌های مختلف ساخته‌شده از پلیمر، سیمان پلیمر، اکریلیک و اپوکسی است. نسل جدید این عایق‌ها از نانوپول است که از لاتکس، ارگانومینرال و رنگ آبی استخر ساخته می‌شود.
  • عایق ژئوممبران: ورق ژئوممبران از مصالح ژئوسنتتیک ساخته می‌شود. مواد سازنده این ورق‌ها شامل پلی‌اتلین یا پی.وی.سی است.

روش اجرای انواع عایق استخر کشاورزی

به‌نظر شما چه روشی را برای احداث چنین سازه‌هایی به‌کار می‌برند؟ مسلما همه عایق‌ها با توجه به سبک و موادی که برای ساخت‌ آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، طی مراحلی مختلف به تولید می‌رسند. دررابطه ‌با این موضوع، در ادامه مختصر توضیحاتی ارائه داده‌ایم.

  • رنگ اپوکسی: اجرای رنگ اپوکسی بر روی دیوارهای استخر و عایق‌سازی آن بسیار راحت است. این کار را می توان بدون داشتن مهارت و تخصص انجام داد. برای عایق‌سازی استخر با استفاده از رنگ اپوکسی لازم است به آن تینر R5 و هاردنر اضافه کرده و با قلم‌مو‌های رنگ‌آمیزی صنعتی برای سطوح استخر اجرا کرد.
  • چسب عایق‌بندی: اجرای چسب عایق‌بندی استخر نیاز به تخصص ندارد. برای اجرای این روش عایق‌سازی با توجه به متراژ کار، درصد خاصی از چسب عایق‌بندی را به همراه سیمان و رنگ استخری را بر پایه آب با یکدیگر مخلوط کرده و از عایق‌بندی بدنه استخر انجام می شود.
  • عایق پلیمری: اجرای این روش عایق‌بندی مربوط به جنس سازه است. اگر استخر با بتن مسلح شده، فولاد و آرماتور ساخته شود، لازم است یک‌ بار برای یکدست کردن زیرکار و سپس برای عایق‌سازی از مواد پلیمری استفاده کرد. اگر استخر با بلوک و سیمان ساخته شده لازم است سطح را صاف، ترمیم و سپس عایق‌بندی کرد. قبل از شروع عایق‌بندی، باید با ماهیچه‌گذاری در گوشه و زاویه‌های استخر، از فشار وارده به کف سازه کم کرد سپس مواد پلیمری را با درصد معین آب مخلوط کرده و عایق‌سازی انجام می‌شود.
  • عایق رطوبتی: این عایق اگر از نسل نانوپول باشد با ترکیب 3 ماده یعنی لاتکس، ارگانومینرال و رنگ استخر ترکیب و با قلمو بر سطح استخر اجرا می‌شود. نوع دیگر این عایق ایزوگام است که برعکس تفکر عمومی گزینه مناسبی برای عایق‌سازی استخر آب نیست. عایق رطوبتی نانو یکی دیگر از انواع این عایق است. عایق نانو به 2 صورت پیش‌ساخته و ملاتی موجود و قابل اجرا است.
  • عایق ژئوممبران: عایق‌سازی با ورق‌های ژئوممبران بسیار آسان و بدون نیاز به زیر‌سازی خواهد بود. برای انجام این عایق‌سازی لازم است ورق‌های ژئوممبران را به‌درستی در کف و دیوارهای استخر قرار داده و با استفاده از دستگاه مخصوص جوش داده و بهم وصل کرد.

هزینه اجرای انواع عایق استخر کشاورزی

هزینه اجرای پروژه‌های عایق‌سازی استخر کشاورزی یکی‌ از مهم‌ترین مواردی است که کشاورزان و کارفرمایان قبل از اجرای پروژه به بررسی آن می‌پردازند. هریک از روش‌های عایق‌سازی معرفی‌شده با توجه به مواد سازنده در نوع عایق، قیمت‌های مختلفی دارند. این قیمت‌ها با توجه به تورم موجود در بازار به‌صورت روزانه در حال تغییر است.

عایق استخر کشاورزی با شناخت انواع روش‌های عایق‌سازی و انتخاب روش درست با توجه به شرایطی مانند هزینه‌ها، آب‌وهوای منطقه و نوع استخر می‌تواند طول عمر استخر کشاورزی را افزایش داده و هزینه‌های اضافی را کاهش دهد. همچنین انتخاب روش درست عایق‌سازی با درنظرگرفتن تمام جزئیات موجب صرفه‌جویی در مصرف آب خواهد شد اما کیفیت مواد نیز اهمیت بسیاری دارد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 117014

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر