افشای وعده‌ی جنجالی بن سلمان به ایران /ورود روابط ایران و عربستان به فاز نظامی

بلومبرگ مدعی است: سعودی با پیشنهادی برای تقویت همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری در اقتصاد تحریم‌شده این کشور در قبال اینکه که جمهوری اسلامی از تبدیل جنگ اسرائیل و حماس به یک درگیری گسترده‌تر توسط نیروهای نیابتی منطقه‌ای خود جلوگیری کند، خود را به ایران نزدیک‌تر کرده است.

افشای وعده‌ی جنجالی بن سلمان به ایران /ورود روابط ایران و عربستان به فاز نظامی

  بلومبرگ مدعی است: سعودی با پیشنهادی برای تقویت همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری در اقتصاد تحریم‌شده این کشور در قبال اینکه که جمهوری اسلامی از تبدیل جنگ اسرائیل و حماس به یک درگیری گسترده‌تر توسط نیروهای نیابتی منطقه‌ای خود جلوگیری کند، خود را به ایران نزدیک‌تر کرده است.

این خبرگزاری عنوان می‌دارد: به گفته مقامات عربی و غربی آشنا به این موضوع، این پیشنهاد از زمان حمله ماه گذشته حماس به اسرائیل و جنگ متعاقب آن در غزه به طور مستقیم و از طرق مختلف ارائه شده است. بلومبرگ می‌افزاید: افرادی که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که احتمال تعامل عمیق‌تر در رویارویی ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در جریان نشست ماه جاری در ریاض برای رسیدگی به جنگ نیز مطرح شد.. رئیسی یکی از اولین سرانی بود که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان، پس از حمله حماس با آنها صحبت کرد.

در ادامه این یادداشت عنوان شده است: عربستان سعودی در کنار اقدامات آشتی‌جویانه خود، مسیر دیگری را دنبال می‌کند. باربارا لیف، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که واشنگتن با عربستان سعودی و دیگر متحدان عربش کار می‌کند تا از امکان استفاده ایران از درگیری‌ها (سلاح‌سازی درگیری‌ها) برای تقویت به اصطلاح محور مقاومت خود که گروه‌های مسلحی از لبنان و سرزمین‌های فلسطینی تا عراق و سوریه و یمن را دربر می‌گیرد، جلوگیری کند. بلومبرگ خاطرنشان کرد: در حالی که مشخص نیست تهران چقدر اقدامات ریاض را جدی گرفته است، اما تاکنون از یک جنگ منطقه‌ای جلوگیری شده است. سعودی‌ها و متحدان عرب آنها هنوز از احتمال وقوع چنین نتیجه‌ای در صورت ادامه کارزار نظامی اسرائیل برای ریشه‌کن کردن حماس،که بنیامین نتانیاهو قول داده است پس از پایان آتش‌بس که منجر به آزادی گروگان‌ها شده است، ادامه دهد، نگران هستند. در ادامه این یادداشت عنوان شده است: رویکرد دوجانبه عربستان سعودی پس از احیای روابط دیپلماتیک در ماه مارس پس از یک وقفه هفت ساله، نگاهی نادر به استراتژی این کشور در قبال ایران می‌دهد. این دو کشور مدت‌هاست که به عنوان قدرت اصلی ژئوپلیتیک در خاورمیانه (غرب آسیا) رقابت می‌کنند. این رقابت تا حدی ناشی از اشتیاق رهبران ایران برای صدور انقلاب اسلامی خود به سایر نقاط منطقه و همچنین رد حکمرانی آل‌سعود بر مقدس‌ترین مکان‌های اسلام در عربستان سعودی است. بلومبرگ مدعی است: به گفته یکی از طرف‌های سعودی با اطلاع مستقیم از تماس‌های سطح بالا، تمرکز ولیعهد بر تنش‌زدایی با ایران است. به گفته این شخص، بن سلمان و دستیارانش در دیدارهای خود با مقامات ایرانی، ضمن صحبت درباره مزایای همکاری، نگرانی‌های عربستان را در مورد حمایت ایران از گروه‌های مسلح در جهان عرب ابراز کردند.

در ادامه این یادداشت و در قسمتی با عنوان تکامل سعودی عنوان شده است: الهام فخرو، پژوهشگر مؤسسه مطالعات عربی و اسلامی دانشگاه اکستر، گفت: «این یک تحول است. به جای رویکرد نظامی‌تر، استراتژی عربستان اکنون دیپلماسی سنگینی دارد.»

بلومبرگ می‌افزاید: در نظر عربستان، حفظ و حتی تعمیق قراردادی که با میانجیگری چین که در ماه مارس با ایران امضا شد، به‌ویژه از طریق روابط اقتصادی است. اما همچنین اهداف دیگری مانند کمک به ایجاد کشوری برای فلسطینی‌ها در کنار اسرائیل(راهکار صهیونیستی دو دولتی)، عادی‌سازی روابط با اسرائیل و ایجاد روابط دفاعی نزدیک‌تر با ایالات متحده را دنبال می‌کند- همه این اهداف را در تضاد با تهران قرار می‌دهد. ایران متعهد به نابودی اسرائیل و پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه است و با راه‌حل دو کشوری و عادی‌سازی مخالف است. این رسانه آمریکایی خاطرنشان می‌کند: اگر کل منطقه به دلیل جنگ غزه شعله‌ور شود یا اگر ایران در مقابل خنجرهایی که با متحدان عربستان سعودی در غرب کشیده شده باقی بماند، محدودیتی وجود دارد که ایران و عربستان تا کجا می‌توانند در تنش زدایی بین خود پیش بروند.

بلومبرگ همچنین عنوان می‌دارد: تنش‌زدایی در ماه مارس اساساً به دلیل تمایل ولیعهد برای به حداقل رساندن تهدیدات علیه برنامه چند تریلیون دلاری تحول اقتصادی داخلی پادشاهی موسوم به چشم انداز ۲۰۳۰ پدیدار شد. سعودی‌ها به عنوان بخشی از این فشار، میلیاردها دلار در خارج از کشور سرمایه‌گذاری می‌کند، و مقامات سعودی و ایران قبلاً از سرمایه‌گذاری مشترک نفت و گاز صحبت کرده‌اند.

در ادامه یادداشت سام داغر عنوان شده است: یکی از اهداف کلیدی محمد بن سلمان پایان دادن به جنگ ویرانگر هشت ساله‌ای است که او در یمن علیه حوثی‌ها به راه انداخته است، گروهی که توسط ایران حمایت می‌شود و منافع حیاتی عربستان را هدف قرار داده است. در سال ۲۰۱۹، حوثی‌ها مسئولیت حمله موشکی و پهپادی را به عهده گرفتند که نیمی از تولید نفت پادشاهی را برای مدت کوتاهی از بین برد.

در بخش دیگری از این یادداشت عنوان شده است: از ۷ اکتبر، حوثی‌ها موشک‌ها و پهپادها را به سمت اسرائیل شلیک کرده‌اند که اکثر آنها توسط ایالات متحده و عربستان سعودی رهگیری شده‌اند. این گروه همچنین یک کشتی باری مرتبط با اسرائیل را ربود و قول داده است تا پایان جنگ در غزه به این حملات ادامه دهد. بلومبرگ به نقل از رناد منصور، کارشناس ارشد اندیشکده چتم‌هاوس، مدعی شد: که نیروهای نیابتی ایران برای نشان دادن همبستگی با حماس باید حملاتی را انجام دهند، اما احتمالاً از عبور از خطی که یک جنگ تمام‌عیار را برانگیزد احراز می‌کنند. او گفت که ایران تمایلی به درگیر شدن حزب‌الله، یا درگیری نظامی وسیع‌تر ندارد. (حزب‌الله )گروه لبنانی، ستون کلیدی استراتژی تهران در منطقه، از زمان شروع جنگ تقریباً هر روز با نیروهای اسرائیلی تبادل آتش کرده است. اما هنوز یک درگیری بزرگ آغاز نشده است.

این رسانه همچنین عنوان می‌دارد: رناد منصور گفت: «برای ایران این یک اقدام متعادل‌کننده بین فراتر رفتن از شعارهای مقاومت آنها و عملگرا بودن و به خطر نینداختن وضعیت موجود است که از آن سود می‌برند». بلومبرگ در پایان این یادداشت خاطرنشان کرد: به گفته لیف، دستیار وزیر امور خارجه در امور خاور نزدیک، ایالات متحده به طور کامل از تلاش عربستان سعودی برای راه‌اندازی مجدد طرح صلح عربی خود در سال ۲۰۰۲ حمایت می‌کند که هدف آن ایجاد ملتی برای فلسطینیان در کنار دولت یهود است. او گفت که قرار دادن مناقشه اسرائیل و فلسطین در مسیر حل برای از سرگیری مذاکرات بر سر عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی بسیار مهم است و این نزاع را مسئله‌ای دانست که توسط ایران با معماری نیابتی‌اش مورد استفاده قرار گرفته است.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 116662

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر