آماده‌باش در پایتخت | تهرانی‌ها آخر هفته مراقب باشند

بر اساس هشدارها و اطلاعیه‌های هواشناسی و مدیریت بحران، هوای پایتخت در وضعیت خطرناک قرار گرفته است و طوفان شدید چندروزه در راه است.

آماده‌باش در پایتخت | تهرانی‌ها آخر هفته مراقب باشند

طوفان، تندباد و وزش باد شدید در راه تهران است. هشدار هواشناسی درباره طوفان تهران و تندباد، وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در پایتخت و چند استان کشور در ۵ روز آینده، صادر شد. طوفان، وضعیت جوی خطرناک، تندباد و وزش باد شدید برای تهران پیش‌بینی شده است. بر اساس هشدارها و اطلاعیه‌های هواشناسی و مدیریت بحران، طوفان، خیزش گردوخاک و ریزگردها، هوای پایتخت را در وضعیت خطرناک قرار داده‌اند. اداره‌کل هواشناسی تهران با صدور چند اطلاعیه، نسبت به وقوع طوفان، وزش باد شدید و وضعیت قرمز هوا در پایتخت هشدار داد. سازمان هواشناسی کشور از وزش باد شدید، طوفان، تندباد لحظه‌ای و خیزش گرد و خاک در تهران و چند استان کشور خبر داد. 

بیشتر بخوانید: وضعیت قرمز و خطرناک در تهران | آخر هفته جهنمی و طوفانی در راه است

هواشناسی تهران با صدور چند اطلاعیه، نسبت به وقوع طوفان و تشدید ناپایداری‌های جوی در تهران هشدار داد. بر اساس اطلاعیه‌ها و هشدارهای هواشناسی، تهران و چند استان کشور درگیر طوفان و تندباد می‌شوند. 

طوفان

سازمان هواشناسی کشور نسبت به طوفان و تندباد شدید، تشدید فعالیت سامانه بارشی، آبگرفتگی معابر عمومی و جاری شدن روان‌آب، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها به‌ویژه در تهران، احتمال رانش و سقوط سنگ هشدار داد.

بیشتر بخوانید: خطر هولناک در کمین ساکنان پایتخت | طوفان امروز تهران چه ساعتی است؟

بر اساس توصیه‌های سازمان هواشناسی، ضروری است که، اجتناب از تردد غیرضروری شهروندان، بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و احتیاط در فعالیت‌های کشاورزی دستورکار قرار بگیرد.

طوفان

هشدار طوفان و وزش باد شدید در تهران

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، طی پنج روز آینده در استان تهران، طوفان، گاهی وزش باد شدید و خیزش گردوخاک و کاهش دید مورد انتظار است.

بر اساس نقشه‌های پیش‌بینی و تحلیل برونداد الگوهای پیش‌یابی عددی، وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده آسمانی صاف تا کمی ابری در بعضی ساعات همراه با گرد و غبار رقیق و در ساعات بعد از ظهر و شب همراه با افزایش سرعت وزش باد پیش بینی می‌شود که در بخش‌های جنوبی استان گاهی وزش باد شدید و احتمال خیزش موقتی گردوخاک و کاهش دید مورد انتظار است.

بیشتر بخوانید: آماده‌باش در ایران | طوفان و سامانه بارشی جدید رسید

از امروز تا جمعه (۱۶ تیر ماه 1402) در ارتفاعات به‌ویژه ارتفاعات بالادست گاهی افزایش ابر و رگبار باران با احتمال رعد و برق پیش بینی می‌شود.

فردا کاهش نسبی دما و روزهای شنبه و یکشنبه افزایش دما رخ خواهد داد.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ورامین با بیشینه دمای ۴۰ درجه سانتیگراد گرمترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا صاف، در بعدازظهر، افزایش باد با حداقل دمای ۲۴ و حداکثر دمای ۳۵ درجه سانتیگراد و طی ‌جمعه (۱۶ تیر ماه 1402) صاف، در بعدازظهر افزایش باد، با حداقل دمای ۲۵ و حداکثر دمای ۳۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

طوفان

اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار زردرنگ آورده است: «وقوع ناپایداری‌های همرفتی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب زمان از چهارشنبه تا جمعه (14 تا 16 تیرماه) موجب وزش باد شدید و گرد و خاک در بخش‌های جنوبی و رگبارو رعد و برق در ارتفاعات به ویژه مناطق بالادست منطقه می‌شود.

در این شرایط جوی کاهش دید افقی و کیفیت هوا، سقوط اجسام از ارتفاع، خسارت به سازه‌های نیمه تمام، احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال خسارت به تابلوهای تبلیغاتی و داربست‌ها، لغزندگی جاده‌ها و احتمال جاری شدن روان آب وجود دارد بنابراین عدم استقرار در مناطق مرتفع نظیر داربست‌ها، عدم توقف خودروها در کنار درختان فرسوده و سازه‌های نیمه کاره، اطمینان از استحکام پوشش گلخانه‌ها و سازه‌های کشاورزی، عدم اسکان در حاشیه رودخانه‌ها احتیاط در گذر از جاده‌های کوهستانی، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی توصیه می‌شود.»

این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر، مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد، تمهیداتی را بیندیشند.

طوفان

هشدار طوفان و آماده‌باش در تهران

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران بر ضرورت مقاوم سازی زیرساخت‌ها و ارتقای ایمنی در شمشک و دربندسر تاکید کرد.

حامد یزدی مهر، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران در حاشیه نشست رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با شهردار شمشک و دربندسر و رییس پژوهشکده سوانح طبیعی، درباره وضعیت مخاطرات در شمشک و دربندسر اظهارکرد: این منطقه از مناطق ویژه و گردشگری استان تهران محسوب می‌شود، که به واسطه تردد گردشگران در این منطقه و ویژگی‌های اقلیمی از جمله بارش بیشتر نسبت به مناطق پایین دست، نیازمند تدابیر پیشگیرانه برای ایمن‌سازی در ترددها و زیرساخت‌های شهری برای مقابله با مخاطرات  طبیعی مثل سیل و زمین لرزه است.

بیشتر بخوانید: آماده‌باش در ایران | طوفان و وزش باد شدید و گرمای طاقت فرسای جدید رسید

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با تاکید بر ضرورت مقاوم‌سازی زیرساخت‌ها در برابر سیل، بهمن و ناپایداری‌های دامنه‌ای و زلزله در منطقه  شمشک و دربندسر گفت:‌ ضروری است که نظارت‌های ویژه و دقیقی در خصوص ساخت و سازها صورت بگیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران همچنین با اشاره به صدور هشدار زرد هواشناسی از روز چهارشنبه «۱۴ تیرماه» تا روز جمعه «۱۶ تیرماه» گفت: طبق این هشدار احتمال وزش باد شدید و گرد و خاک در نیمه جنوبی استان تهران وجود دارد.

یزدی مهر با اشاره به احتمال وزش باد شدید گفت: از همه ساکنان نیمه جنوبی استان تهران می‌خواهیم از قرار گرفتن کنار درختان فرسوده و حضور در ارتفاع و داربست‌ها به طور جدی خودداری کرده و بیماران قلبی و تنفسی به علت کاهش کیفیت هوا ناشی از گرد و غبار از حضور در فضای باز بپرهیزند.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران گفت: بر اساس پیش بینی هواشناسی، احتمال وقوع رگبار و رعد و برق نیز در ارتفاعات به ویژه مناطق بالادست دور از انتظار نیست، لذا از همه رانندگانی که قصد تردد در جاده‌های کوهستانی را دارند می‌خواهیم با توجه به احتمال لغزندگی جاده‌های کوهستانی جانب احتیاط را رعایت کرده و کوهنوردان نیز از فعالیت‌های کوهنوردی اجتناب کنند.

طوفان وضعیت هوای تهران را خطرناک کرد

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین کیفیت هوای پایتخت برای سومین روز متوالی در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است.

بنابر پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، با توجه به عدم وزش باد موثر و افزایش تردد خودروها بر میزان غلظت ذرات معلق افزوده خواهد شد و برقراری وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در مناطق پرتردد پیش‌بینی می‌شود.

تقویت ناپایداری جوی همراه با افزایش تندی باد در طول روز پراکندگی آلاینده‌ها را تسهیل خواهد کرد، بااین‌حال تولید و افزایش آلاینده ازن ناشی از افزایش دما در ساعات بعدازظهر می‌تواند سبب کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق شود.

تداوم این شرایط جوی سبب کاهش غلظت ذرات معلق و برقراری وضعیت قابل‌قبول در بیشتر مناطق می‌شود؛ هرچند وزش باد نسبتاً شدید در برخی ساعات بعدازظهر گسیل گردوخاک و کاهش کیفیت هوا در مناطق مستعد را به‌دنبال خواهد داشت.

کاهش تندی باد تا صبح فردا و افزایش تردد خودروها سبب افزایش غلظت ذرات معلق و کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق پرتردد می‌شود. وزش باد موثر در طول روز شرایط مناسب برای پراکندگی آلاینده‌ها را فراهم خواهد کرد، بااین حال با توجه به افزایش دما در ساعات بعدازظهر، احتمال تولید و افزایش غلظت آلاینده ازن در برخی مناطق وجود خواهد داشت. وزش باد موثر سبب کاهش غلظت ذرات معلق و برقراری وضعیت قابل‌ قبول می‌شود.

آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۱۰۶ بود و کیفیت هوای پایتخت در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت. آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۱۱۲ و کیفیت هوا در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است.

هشدار طوفان، وزش باد شدید و گرد و خاک در ۱۱ استان کشور

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از رگبار پراکنده در برخی استان‌ها و وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در ۱۱ استان از امروز تا جمعه (۱۴ تا ۱۶ تیر) خبر داد.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا  درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: طی پنج روز آینده، در غالب نقاط کشور جوی آرام پیش‌بینی می‌شود. 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا  افزود: امروز در ارتفاعات البرز مرکزی، برخی نقاط استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی رگبار پراکنده با احتمال رعد و برق پیش‌بینی می‌شود. 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، پنجشنبه و جمعه (۱۵ و ۱۶ تیر) در ارتفاعات البرز مرکزی واقع در مازندران، تهران و البرز به‌ویژه در ساعات بعد از ظهر افزایش ابر، گاهی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود. 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا  ادامه داد: از امروز تا جمعه در برخی مناطق واقع در شمال شرق ،شرق، جنوب شرق و مرکز کشور شامل استان‌های مرکزی، قم، جنوب تهران، سمنان، یزد، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان وزش باد شدید و خیزش گردوخاک انتظار می‌رود. 

ضیاییان گفت: شنبه (۱۷ تیر ماه) در بیشتر مناطق کشور آسمان صاف خواهد بود. طی پنج روز آینده در نوار شرقی کشور به‌ویژه منطقه زابل وزش باد بسیار شدید همراه با خیزش گردوخاک، گاهی توفان شن و گردوخاک سبب کاهش کیفیت هوا و شعاع دید پیش‌بینی می‌شود. چهارشنبه خلیج فارس، چهارشنبه تا جمعه شرق دریای عمان مواج و متلاطم خواهد بود همچنین از چهارشنبه تا جمعه دریای خزر نیز مواج است. 

طوفان

هشدار سازمان هواشناسی درباره طوفان و وزش باد شدید در ۵ استان

سازمان هواشناسی نسبت به وزش باد شدید در پنج استان و حاکمیت الگوی تابستانی همچنین تجربه دمای بالای ۴۹ درجه در برخی مناطق هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار ناپایداری‌های جوی برای ۵ استان، از طوفان، وزش باد شدید تا بسیار شدید در ۱۱ استان و احتمال وقوع طوفان شن در برخی مناطق خبر داد.

پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد طی 5 روز آینده در اکثر مناطق کشور جو آرامی حاکم است. امروز در ارتفاعات البرز مرکزی، برخی مناطق استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی رگبار پراکنده با احتمال رعدوبرق پیش‌بینی شده است.

فردا و روز جمعه در ارتفاعات البرز مرکزی در مازندران، تهران و البرز به‌ویژه در ساعات بعدازظهر افزایش ابر گاهی رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

از امروز تا جمعه در برخی مناطق واقع در شمال شرق، شرق، جنوب شرق و مرکز کشور شامل استان‌های مرکزی، قم، جنوب تهران، سمنان،‌ یزد، اصفهان، خراسان شمالی،‌ خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان وزش باد شدید و خیزش گردوخاک پیش‌بینی شده است.

طی 5 روز آینده در نوار شرقی کشور وزش باد بسیار شدید همراه با خیزش گردوخاک،‌ گاهی طوفان شن و گردوخاک باعث کاهش کیفیت هوا و شعاع دید می‌شود. امروز خلیج فارس و تا جمعه، شرق دریای عمان مواج و متلاطم است، همچنین از امروز تا جمعه، دریای خزر مواج خواهد بود.

توصیف سامانه: ناپایداری‌های محلی با شکل‌گیری ابرهای همرفتی (به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب)

زمان پایان: پنجشنبه 1402/04/15.

نوع مخاطره: رگبار، رعدوبرق و وزش باد نسبتاً شدید.

منطقه اثر:

چهارشنبه 1402/04/14: اردبیل، شمال شرق آذربایجان شرقی و ارتفاعات استان‌های مازندران، البرز و تهران.

پنجشنبه 1402/04/15: ارتفاعات استان‌های مازندران و شمال شرق تهران.

اثر مخاطره: احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال آب‌گرفتگی معابر محلی، لغزندگی جاده‌ها، احتمال جاری شدن روان‌آب، وزش باد، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط در عبور از گردنه‌های کوهستانی، اجتناب از اسکان و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر مسیل‌ها، احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ آورده است: وزش باد شدید، خیزش گردوخاک و در نواحی مستعد، توفان شن در شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی، مرکزی، قم، اصفهان و جمعه (۱۶ تیرماه) در شمال سیستان و بلوچستان و شرق خراسان جنوبی پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، سقوط اشیاء از ارتفاعات و شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال دور از انتظار نیست بنابراین نسبت به اجتناب از حضور در فضای باز، خودداری از تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، دوری از عبور و مرور، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و اجتناب از فعالیت‌های باغی و زراعی توصیه می‌شود.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار دیگر آورده است: وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در نواحی مستعد همراه با گرد و خاک جمعه برای خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، شرق هرمزگان و شنبه برای خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و شرق کرمان دور از انتظار نیست. از جمله مخاطرات این وضعیت جوی می‌توان به کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال اشاره کرد.

بر اساس توصیه‌های سازمان هواشناسی، اجتناب از تردد غیرضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و احتیاط در فعالیت‌های کشاورزی دستور کار قرار گیرد.

طوفان

سازمان هواشناسی با صدور هشدار دیگری آورده است: افزایش سرعت باد جنوب شرقی تا حداکثر ۳۰ نات و افزایش ارتفاع موج بین یک تا ۱.۸ متر در سواحل و دور از ساحل از جمعه تا یکشنبه (۱۵ تا ۱۸ تیرماه 1402) در غرب دریای عمان و تنگه هرمز، نواحی ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان و دوشنبه (۱۹ تیر ماه 1402) در غرب دریای عمان، تنگه هرمز و شرق خلیج فارس، نواحی ساحلی دور از ساحل استان هرمزگان پیش‌بینی می‌شود. در این شرایط غرق شدن شناگران و غواصان، اختلال در ترددهای دریایی با شناورهای سبک و صیادی، احتمال اختلال در تردد شناورهای مسافربری و آسیب به تورهای صیادی وقفس های پرورش ماهی و ایجاد اختلال در فعالیت های دریایی درسواحل و فرا سواحل دور از انتظار نیست.

بر اساس توصیه‌های سازمان هواشناسی اجتناب از فعالیت‌های شنا وغواصی، جلوگیری از تردد شناورهای سبک و صیادی و انجام فعالیت های تفریحی، اجتناب از ترددهای دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت احتمالی برای فعالیت‌های دریایی فراسواحل مورد توجه قرار گیرد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 95887

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر