هشدار فوری طوفان سهمگین و باران‌های سیل‌آسا | «مانسون» خطرناک به ایران رسید!

سازمان هواشناسی کشور با صدور اطلاعیه‌ای از ورود سامانه بارشی خطرناک «مانسون» به کشور خبر داد و نسبت به وقوع طوفان شدید، تشدید فعالیت سامانه بارشی و باران‌های سیل‌آسا، تداوم ناپایداری‌های جوی، رگبار و رعد و برق در چند استان کشور هشدار داد.

هشدار فوری طوفان سهمگین و باران‌های سیل‌آسا | «مانسون» خطرناک به ایران رسید!

هشدار هواشناسی درباره ورود سامانه بارشی خطرناک «مانسون» (Summer Monsoon) به ایران، طوفان، بارش باران‌های سیل‌آسا و سیلاب صادر شد. سازمان هواشناسی کشور با صدور اطلاعیه‌ای، نسبت به ورود سامانه بارشی خطرناک «مانسون» به ایران و طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر، طوفان و خیزش گرد و خاک و ریزگردها هشدار داد. سازمان هواشناسی کشور برای چند استان کشور، طوفان، تندباد لحظه‌ای، وزش باد شدید و سیلاب پیش‌بینی کرده است. سازمان هواشناسی کشور به مردم درباره مخاطرات جوی ناشی از فعالیت سامانه بارشی خطرناک «مانسون»، طوفان خیلی شدید و تندباد، تشدید مخاطرات جوی، خیزش گرد و خاک و افزایش شدید دما هشدار داده است. 

بیشتر بخوانید: پدیده خطرناک «مانسون» در ایران | هشدار نارنجی بارش موسمی تابستانه 

سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بروز ناپایداری‌های شدید فصلی (پدیده «مانسون» یا «مونسون») و رشد ابرهای همرفتی، برای برخی مناطق کشور هشدار سطح نارنجی صادر کرد. مدیریت بحران نیز از مردم درخواست کرده است که از تردد غیرضروری خودداری کنند.

هشدار هواشناسی

سازمان هواشناسی کشور با صدور چند اطلاعیه، نسبت به ورود سامانه بارشی «مانسون»، وقوع طوفان شدید، تندباد و ناپایداری‌های شدید جوی به شهروندان هشدار داد و از مردم درخواست کرد که هشدارها و اطلاعیه‌ها را جدی بگیرند. با توجه به اطلاعیه‌ها و هشدارهای سازمان هواشناسی، نیروها به حالت آماده‌باش درآمدند و مدیریت بحران در آماده‌باش کامل قرار دارد. 

هشدار هواشناسی

از بیماران قلبی و تنفسی درخواست شده است، در صورت عدم ضرورت، در محیط باز تردد نکنند و در صورت ضرورت حتما از ماسک استفاده کنند؛ در خصوص هشدار صادرشده در مرحله پیشگیری، دستورات لازم به دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران ابلاغ شده است. 

بیشتر بخوانید: اطلاعیه فوری و هشدار جدی درباره طوفان شدید و سیلاب

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ ناپایداری‌های جوی برای برخی استان‌ها از جمله تهران، از رگبار،‌ رعد و برق و وزش باد شدید در این مناطق خبر داد. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. با توجه به اطلاعیه‌ها و هشدارهای سازمان هواشناسی، نیروها به حالت آماده‌باش درآمدند.

هشدار هواشناسی درباره سامانه مانسون، طوفان و سیلاب در چند استان

سازمان هواشناسی با هشدار ناپایداری شدید فصلی در جنوب و جنوب شرق کشور و احتمال آبگرفتگی و طغیان رودخانه‌ها از افزایش دمای هوا در نیمه شمالی خبر داد.

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز و فردا در برخی مناطق استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان رگبار،‌ رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. فردا بارش در جنوب سیستان و بلوچستان،‌کرمان، شمال و شرق هرمزگان شدت می‌گیرد و طغیان رودخانه‌ها و آب‌گرفتگی معابر در این مناطق پیش‌بینی می‌شود.

روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در ارتفاعات شمالی هرمزگان رگبار و رعدوبرق روی می‌دهد. طی 2 روز آینده در ارتفاعات البرز مرکزی بارش پراکنده پیش‌بینی شده است. در این مدت در شرق کشور به‌ویژه در منطقه زابل وزش باد شدید و گردوخاک روی می‌دهد.

دمای هوا طی امروز و فردا در نیمه شمالی کشور افزایش می‌یابد.

توصیف سامانه: ناپایداری‌های شدید فصلی (مانسون) و رشد ابرهای همرفتی

زمان شروع: دوشنبه 1402/04/05.

زمان پایان: سه‌شنبه 1402/04/06.

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدو برق، در برخی نقاط تگرگ، وزش باد شدید گاهی همراه با گردوخاک.

منطقه اثر: نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شرق هرمزگان.

اثر مخاطره: طغیان رودخانه‌های فصلی، آب‌گرفتگی معابر عمومی، جاری شدن روان‌آب، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها.

توصیه: اجتناب از هرگونه تردد، توقف و برپایی چادرهای مسافرتی در حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای بین شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و با توجه به رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت احتمالی.

هشدار هواشناسی

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان شروع: دوشنبه 1402/04/05.

زمان پایان: پنجشنبه 1402/04/08.

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید تا شدید و در نواحی مستعد خیزش و نفوذ گردوخاک.

منطقه اثر:

دوشنبه 1402/04/05: شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی، خوزستان و ایلام.

سه‌شنبه 1402/04/06: شمال سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام.

چهارشنبه 1402/04/07: شمال سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام.

پنجشنبه 1402/04/08: شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، شرق و جنوب سمنان، شمال شرق اصفهان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: اجتناب از تردد غیر ضروری بیماران تنفسی، افراد سالخورده و کودکان، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و انجام عملیات کشاورزی از جمله سم و محلول‌ پاشی در ساعات آرام.

هشدار هواشناسی نسبت به طوفان، سیلاب، آبگرفتگی معابر در چند استان کشور

سازمان هواشناسی نسبت به رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید و احتمال آبگرفتگی معابر در چند استان هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی از ناپایداری‌های شدید محلی و رشد ابرهای همرفتی، رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید و برخی نقاط تگرگ در ارتفاعات در تهران، مازندران، البرز، نیمه‌جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان و جنوب کرمان خبر داد. 

در اثر این مخاطره جوی آبگرفتگی معابر عمومی و جاری شدن روان‌آب، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و به‌ویژه در نواحی البرز مرکزی احتمال رانش و سقوط سنگ پیش‌بینی می‌شود. 

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، اجتناب از هر گونه تردد، توقف و برپایی چادرهای مسافرتی در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای بین شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوه نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، رعایت فاصله از ساختمان های در دست ساخت یا نیمه کاره، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و پارک خودروها در مناطق مسقف را توصیه می‌کند.  

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی، پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. 

هشدار هواشناسی

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا نیز از وقوع رگبار و رعد و برق در جنوب کشور و احتمال آبگرفتگی معابر همچنین افزایش دما در نوار شمالی ایران خبر داد.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا  درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (۵ و ۶تیر) در برخی نقاط استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان وقوع رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت و گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.   

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا  افزود: سه‌شنبه بارش در جنوب استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و شمال و شرق هرمزگان شدت می‌یابد و طغیان رودخانه‌ها و آبگرفتگی معابر در این مناطق پیش‌بینی می‌شود. 

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۷ و ۸ تیر) در ارتفاعات شمالی هرمزگان رگبار و رعد و برق رخ خواهد داد. 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا  ادامه داد: طی دو روز آینده در ارتفاعات البرز مرکزی بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود. در این مدت در شرق کشور به‌ویژه در منطقه زابل وزش باد شدید و گردوخاک خواهیم داشت.  

ضیاییان در ادامه گفت: دمای هوا در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در نوار شمالی کشور افزایش می‌یابد. 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا صاف همراه با وزش باد و گاهی وزش باد شدید، در بعضی ساعت‌ها غبار رقیق و افزایش محسوس دما با حداقل دمای ۲۲ و حداکثر دمای ۳۷ درجه سانتیگراد و روز چهارشنبه، صاف و در بعضی ساعت‌ها غبار رقیق و در بعد از ظهر افزایش باد با حداقل دمای ۲۴ و حداکثر دمای ۳۸ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 94260

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر