حجم ویدیو: 5.06M | مدت زمان : 00:01:16

اطلاعیه و هشدار فوری؛ تعطیلاتی خطرناک و طوفانی با طغیان سیل‌آسای مانسون در راه است

بر اساس اطلاعیه‌ها و هشدارهای سازمان هواشناسی کشور، طوفان شدید و بارش‌های سیل‌آسای مانسون در کشور تشدید می‌شود.

هشدار هواشناسی برای بارش باران‌های سیل‌آسای سامانه خطرناک مانسون (Summer Monsoon) و طوفان شدید صادر شد. سازمان هواشناسی کشور درباره تشدید فعالیت سامانه بارشی خطرناک «مانسون» (Summer Monsoon)، طوفان شدید و سیلاب هشدار داد. سازمان هواشناسی کشور با پیش‌بینی تشدید ناپایداری‌های شدید فصلی (پدیده «مانسون» یا «مونسون») و رشد ابرهای همرفتی، برای چند استان کشور، هشدار سطح قرمز صادر کرد. سازمان هواشناسی کشور با صدور اطلاعیه‌ای، از تشدید فعالیت سامانه بارشی خطرناک «مانسون»، طوفان و باران‌های سیل‌آسا خبر داد.

بیشتر بخوانید: وضعیت قرمز شد | طوفان شدید و بارش‌های سیل‌آسای «مانسون» کشور را فرامی‌گیرد

سازمان هواشناسی کشور به مردم درباره مخاطرات جوی ناشی از تشدید فعالیت سامانه بارشی خطرناک «مانسون»، طوفان خیلی شدید و تندباد، سیل، خیزش گرد و خاک و افزایش شدید دما هشدار داده است. مدیریت بحران نیز از مردم درخواست کرده است که از تردد غیرضروری خودداری کنند.

هشدار هواشناسی

سازمان هواشناسی کشور با صدور چند اطلاعیه، نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی «مانسون»، وقوع طوفان شدید، تندباد و ناپایداری‌های شدید جوی به شهروندان هشدار داد و از مردم درخواست کرد که هشدارها و اطلاعیه‌ها را جدی بگیرند. با توجه به اطلاعیه‌ها و هشدارهای سازمان هواشناسی، نیروها به حالت آماده‌باش درآمدند و مدیریت بحران نیز در آماده‌باش کامل قرار دارد. 

هشدار هواشناسی

هشدار هواشناسی درباره طوفان و تشدید فعالیت سیل‌آسای مانسون

سازمان هواشناسی با هشدار تداوم ناپایداری‌های فصلی (مانسون) و بارش‌های سیل‌آسا در جنوب و جنوب‌شرق توصیه کرد مردم از اسکان در بستر مسیل‌ها اجتناب کنند.

بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در ارتفاعات شمال و شرق هرمزگان، جنوب کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان و ارتفاعات البرز مرکزی به‌ویژه در بعدازظهر رشد ابرهای همرفتی، رگبار پراکنده، رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

فردا و جمعه در اکثر مناطق کشور جو پایداری حاکم است و در شمال استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی ابرناکی و بارش پراکنده انتظار می‌رود.  شنبه هفته آینده در استان‌های ساحلی دریای خزر،‌ اردبیل، ارتفاعات البرز و شمال استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی افزایش ابر، بارش باران گاهی رعدوبرق و وزش باد روی می‌دهد. یکشنبه آینده بارش در سواحل دریای خزر ادامه خواهد داشت.

طی ۵ روز آینده در شرق، شمال شرق و بخش‌هایی از مرکز وزش باد شدید و در مناطق مستعد وقوع پدیده گردوخاک پیش‌بینی شده است. این شرایط روزهای جمعه تا یکشنبه آینده در نوار غربی کشور و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز انتظار می‌رود.

امروز و روزهای شنبه و یکشنبه آینده دریای خزر و طی ۵ روز آینده دریای عمان و از جمعه تا یکشنبه آینده خلیج فارس مواج است.

توصیف سامانه: ناپایداری‌های فصلی (مانسون) و رشد ابرهای همرفتی (به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب)

زمان شروع: چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۴/۰۷.

زمان پایان: پنج‌شنبه ۱۴۰۲/۰۴/۰۸.

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدو برق، در برخی نقاط تگرگ، وزش باد شدید گاهی همراه با گردوخاک.

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۴/۰۷: نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، ارتفاعات شمال و شرق هرمزگان.

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۴/۰۸: نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، ارتفاعات شمال و شرق هرمزگان و شمال استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی.

اثر مخاطره: احتمال طغیان رودخانه‌های فصلی، احتمال آب‌گرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها، احتمال جاری شدن روان‌آب، صاعقه، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، کاهش دید، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهنسال.

توصیه: اجتناب از اسکان در بستر مسیل‌ها، احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها.

 توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج

زمان شروع: صبح چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۴/۰۷.

زمان پایان: اواخر وقت شنبه ۱۴۰۲/۰۴/۱۰.

نوع مخاطره:

چهارشنبه ۱۴۰۲/۴/۷: وزش باد نسبتاً شدید جنوب شرقی تا حداکثر ۲۶ نات و افزایش ارتفاع موج تا حداکثر ۱.۵ متر در سواحل استان هرمزگان با تأکید بر دریای عمان و تنگه هرمز.

پنجشنبه ۱۴۰۲/۴/۸ تا شنبه ۱۴۰۲/۴/۱۰: افزایش سرعت باد جنوب شرقی در دریای عمان و شرق تنگه هرمز و افزایش سرعت باد جنوب غربی در غرب تنگه هرمز و خلیج فارس تا حداکثر ۳۰ نات و افزایش ارتفاع موج بین ۱ تا ۱.۵ متر در سواحل استان هرمزگان.

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۴/۰۷: تنگه هرمز، دریای عمان و خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان.

پنج‌شنبه ۱۴۰۲/۰۴/۰۸: تنگه هرمز، دریای عمان و خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان.

جمعه ۱۴۰۲/۰۴/۰۹: تنگه هرمز، دریای عمان و خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان.

شنبه ۱۴۰۲/۰۴/۱۰: تنگه هرمز، دریای عمان و خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان.

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران، آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی و قفس‌های پرورش ماهی، خسارت به قایق‌ها و شناورهای کوچک و اختلال در تردد دریایی شناورهای سبک، صیادی و تفریحی.

توصیه: شنا و تفریحات دریایی ممنوع، اتخاذ تمهیدات لازم در تردد دریایی به‌ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای سبک و تفریحی و فعالیت‌های دریایی فراساحل.

توصیف سامانه: افزایش سرعت باد و افزایش ارتفاع امواج

زمان پایان: شب چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۴/۰۷.

نوع مخاطره: افزایش وزش باد شمال غربی حداکثر سرعت ۱۲ متر بر ثانیه و افزایش ارتفاع امواج ۱.۵ متر به‌ویژه در سواحل و فراسواحل استان گلستان.

منطقه اثر: نیمه شرقی دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های مازندران و گلستان.

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران، آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی و قفس‌های پرورش ماهی، خسارت به قایق‌ها و شناورهای کوچک و اختلال در تردد دریایی شناورهای سبک، صیادی و تفریحی.

توصیه: شنا و تفریحات دریایی ممنوع، اتخاذ تمهیدات لازم در تردد دریایی به‌ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای سبک و تفریحی و فعالیت‌های دریایی فراساحل.

هشدار هواشناسی درباره بارش باران‌های سیل‌آسا، طوفان و وزش باد شدید در کشور

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: بارش باران در شمال و جنوب ایران و وزش باد شدید در نقاط مختلف کشور پیش‌بینی می‌شود.

صادق ضیاییان در گفت و گو با ایسنا درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: امروز (۷ تیرماه) در ارتفاعات شمال و شرق ، هرمزگان، جنوب کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان و ارتفاعات البرز مرکزی به‌ویژه در بعد از ظهر رشد ابرهای همرفتی، گاهی رگبار پراکنده، رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

وی اضافه کرد: طی روزهای پنجشنبه و جمعه (۸ و ۹ تیرماه) در غالب نقاط کشور جوی پایدار حاکم است و در شمال استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی ابرناکی و بارش پراکنده انتظار می‌رود.

ضیاییان افزود: شنبه (۱۰ تیرماه) در استان‌های ساحلی دریای خزر، اردبیل، ارتفاعات البرز و شمال استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی افزایش ابر، بارش باران، گاهی رعد و برق و وزش باد رخ خواهد داد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در ادامه گفت: یکشنبه(۱۱ تیرماه) بارش در سواحل دریای خزر ادامه دارد.

به گفته ضیاییان طی پنج روز آینده در نواحی شرق به‌ویژه منطقه زابل، شمال شرق و بخشهایی از مرکز وزش باد شدید و در نواحی مستعد گردوخاک پیش بینی می.شود. این شرایط طی روزهای جمعه تا یکشنبه در نوار غربی کشور و استان‌های واقع بر دامنه‌های جنوبی البرز دور از انتظار نیست.

وی با بیان اینکه امروز و روزهای شنبه و یکشنبه دریای خزر مواج خواهد بود، اظهار کرد: طی پنج روز آینده دریای عمان و از جمعه تا یکشنبه خلیج فارس مواج پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۸ تیر) صاف و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۲۵ و حداکثر دمای ۳۸ درجه سانتیگراد و روز جمعه( ۹ تیر) صاف و گاهی وزش باد با حداقل دمای  ۲۶ و حداکثر دمای ۳۸ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. 

هشدار هواشناسی

هشدار هواشناسی درباره طوفان، خیزش گرد و خاک و آلودگی هوا

سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد: طی روز جاری در شرق کشور به ویژه منطقه زابل پدیده غالب وزش باد خواهد بود که احتمال کاهش کیفیت هوا نیز وجود دارد.

سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد: طی روز جاری در شرق کشور به ویژه منطقه زابل پدیده غالب وزش باد خواهد بود که احتمال کاهش کیفیت هوا نیز وجود دارد.

همچنین در ارتفاعات شمال شرق هرمزگان و ارتفاعات شمالی آذربایجان‌های شرقی و غربی بارش‌ها ادامه خواهد یافت.

هشدار هواشناسی

هشدار هواشناسی طوفان، سیلاب و رگبار و آبگرفتگی معابر در چند استان

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از رگبار باران و احتمال آبگرفتگی معابر در سه استان و وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در شرق و مناطق مرکزی کشور خبر داد.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی طی پنج روز آینده در اغلب مناطق کشور جوی آرام حاکم است. 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب امروز در برخی نقاط استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و گردوخاک رخ می‌دهد. بارش در جنوب استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و شمال و شرق هرمزگان شدت خواهد داشت و طغیان رودخانه‌ها و آبگرفتگی معابر در این مناطق پیش‌بینی می‌شود. 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: چهارشنبه (۷ تیر) در ارتفاعات شمال و شرق هرمزگان، ارتفاعات شمالی استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی به‌ویژه در بعد از ظهر رشد ابرهای همرفتی، رگبار و رعدوبرق و وزش باد رخ خواهد داد.  

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: شنبه در شمال استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان و ارتفاعات غرب مازندران بارش پراکنده رخ خواهد داد. در این مدت در شرق به‌ویژه منطقه زابل و مناطق مرکزی کشور وزش باد شدید با احتمال خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود. 

هشدار هواشناسی

ضیاییان گفت: دریای خزر از اواخر وقت امروز تا شنبه (۱۰ تیر ماه 1402) دریای عمان مواج و متلاطم است. 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا، کمی ابری، در بعضی ساعت‌ها وزش باد شدید و گرد و خاک با حداقل دمای ۲۶ و حداکثر دمای ۳۸ درجه سانتیگراد و روز پنجشنبه (۸ تیر) کمی ابری، گاهی وزش باد شدید و گرد و خاک با حداقل دمای ۲۶ و حداکثر دمای ۳۷ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در پایان گفت: طی امروز و فردا، اهواز با دمای ۴۸ و ۴۷ درجه سانتیگراد گرمترین و اردبیل با دمای ۱۱ و ۱۰ درجه سانتیگراد خنک‌ترین مراکز استان کشور هستند. 

در ادامه، تصاویری از بارش‌های شدید باران را که منجر به سیلاب و آبگرفتگی معابر در برخی شهرها و گرفتار شدن خودروها شده و خسارت‌هایی به مردم منطقه در  جنوب سیستان و بلوچستان وارد کرده است، ببینید.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 94602

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر