خبر خوش سرپرست وزارت آموزش و پرورش برای معلمان و فرهنگیان | بهبود معیشت فرهنگیان و برداشتن محدودیت‌های رتبه‌بندی معلمان اجرایی می‌شود

سرپرست وزارت آموزش و پرورش از رسیدگی به مشکلات معلمان و فرهنگیان، از بهبود معیشت فرهنگیان و برداشتن محدودیت‌های رتبه‌بندی معلمان تا دغدغه‌های دیگر فرهنگیان خبر داد.

خبر خوش سرپرست وزارت آموزش و پرورش برای معلمان و فرهنگیان | بهبود معیشت فرهنگیان و برداشتن محدودیت‌های رتبه‌بندی معلمان اجرایی می‌شود

معلمان و فرهنگیان نمونه در مراسمی، فرصت یافتند تا نظرات، مسائل و تجربیات خود را در حوزه تعلیم و تربیت با سرپرست وزارت آموزش و پرورش مطرح کنند. آیین تجلیل از معلمان نمونه کشوری با حضور سرپرست وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

در این آیین، معلمان نمونه منتخب کشوری فرصت یافتند در نشستی صمیمی با سرپرست وزارت آموزش و پرورش نظرات، مسائل و تجربیات خود را در حوزه تعلیم و تربیت مطرح کنند.

بیشتر بخوانید: اطلاعیه مهم آموزش و پرورش درباره دبیرستانی‌ها

نظرات، مسائل و تجربیات زیر از سوی معلمان نمونه کشوری در این آیین مطرح شد:

به گروه‌های آموزشی توجه شود و برای تقویت آن‌ها برنامه‌ریزی شود؛ تناسب حجم کتاب‌های درسی، آموزش‌ها، تمرین‌ها و… با ساعت‌های درسی بررسی شود، زیرا حجم کتاب‌های درسی تناسبی با ساعت‌های اختصاص‌یافته به آن ندارد.

تراکم دانش آموزان در کلاس‌ها زیاد است؛ طرح‌های متعددی به مدارس برای آموزش‌های مهارت‌های زندگی و پیوند دانش‌آموز به جامعه ارائه می‌شوند، اما این طرح‌ها نمی‌توانند به اهداف واقعی خود دست یابند، لذا این مشکل ریشه‌یابی شود.

بسیاری از مشاغل از طریق پدر به پسر یا مادر به دختر انتقال می‌یابد و تجربیات این مشاغل به‌صورت نسل به نسل انتقال و افزایش می‌یابد، لذا با این نگاه برای اشتغال فرزندان بازنشستگان فرهنگی در آموزش‌وپرورش تدبیری اندیشیده شود.

به معلمان مدارس غیردولتی درصدی از سود مدارس غیردولتی به‌جای حقوق پرداخت شود، زیرا این معلمان، عامل اصلی اداره مدرسه هستند.

برای معلمان فرصت‌های مطالعاتی در نظر گرفته شود؛ محتوای درسی مهارت محور و مناسب زندگی کودکان در کتاب‌های درسی طرح شود. در هرسال تحصیلی بودجه‌بندی تدریس کتاب‌های درسی ارائه شود و در هرماه با توجه به تعطیلاتی که در آن سال تحصیلی اتفاق می‌افتد، این بودجه‌بندی به‌روزرسانی شود.

شرایط ادامه تحصیل برای معلمان ابتدایی به دلیل تدریس هفتگی و روزانه غیرممکن است، لذا شرایطی فراهم شود که اگر معلمی در دوره ابتدایی قصد ادامه تحصیل دارد با مشکل مواجه نشود؛ نظام درسی متمرکز است، بنابراین بخشی از آن به سمت نیمه‌متمرکز شدن پیش برود.

محدودیت‌هایی برای نومعلمان در آموزش‌وپرورش وجود دارد مانند این‌که در ابتدای ورود به آموزش‌وپرورش حداکثر تا رتبه ۳ نمی‌توانند کسب کنند یا حداقل باید ۵ سال سابقه داشته باشند تا سرگروه آموزشی شوند، لذا این محدودیت‌ها برداشته شود.

در دانشگاه فرهنگیان به ساحت‌های زیستی و بدنی و هنری بیشتر توجه شود. به‌جای استفاده از اساتید مدعو در دانشگاه فرهنگیان از معلمان باتجربه استفاده شود. نیروهای کارآمدی که در شرف بازنشستگی هستند به‌عنوان معلمان راهنما و برگزارکنندگان کارگاه‌های آموزشی برای انتقال تجربه‌های معلمی استفاده شود. در مباحث فرهنگی جامعه مانند طرح حجاب و عفاف از نظرات معلمان استفاده شود.

ملاک‌های رتبه‌بندی معلمان در راستای فعالیت‌ها و وظایف شغلی معلمان باشد؛ معلمان علاوه بر انگیزه‌های درونی، نیاز به انگیزه‌های بیرونی و مشوق‌هایی مانند رتبه‌بندی دارند، لذا به مشوق‌های بیرونی بیشتر توجه شود و به قابلیت‌های دستیابی به این مشوق‌ها توجه شود.

برای کیفیت‌بخشی به آموزش و پرورش در رویدادهایی مانند «الف تا» داده‌های این رویدادها در سامانه‌های آموزش‌وپرورش در اختیار معلمان قرار گیرد. همایش‌های علمی بیشتری برای معلمان برگزار شود. دانش‌آموزانی که فعالیت‌های تحقیقاتی می‌کنند، حمایت و تشویق شوند. مسئولان توجه بیشتری به معلمان داشته باشند تا آن‌ها بدون دغدغه‌های منزلتی و معیشتی در کلاس‌های درس حاضر شوند. از همکاران خرید خدمات حمایت بیشتری شود.

در دانشگاه فرهنگیان از تجربیات و دانش معلمان نمونه استفاده شود و به آن‌ها کلاس‌های درسی برای انتقال این تجربیات اختصاص یابد. شیوه‌نامه‌های جشنواره‌ها از ابتدای سال تحصیلی ابلاغ شود تا فرصت کار روی ایده‌ها وجود داشته باشد.

به جذب نیروهای کیفی در آموزش‌وپرورش توجه شود؛ فوق‌العاده ویژه معلمان مانند سایر دستگاه‌ها و به‌اندازه ۵۰ درصد شود؛ اتاق فکری با حضور معلمان نمونه در استان‌ها برای ارائه راهکارهای آموزشی و تربیتی تشکیل شود؛ در انتصابات در استان‌ها شایسته‌سالاری در اولویت باشد. اجازه دخالت به سایر دستگاه‌ها و… داده نشود.

از افراد توانمند در مدیریت استفاده شود؛ کتاب‌های علوم انسانی خصوصاً علوم اجتماعی به سمت خلاصه کردن کتاب‌های دانشگاهی سمت‌وسو پیداکرده است، این کتاب‌ها طوری طراحی شوند که قابل‌فهم برای دانش‌آموز باشد و معلم در زمان محدود تدریس امکان انتقال این مفاهیم را داشته باشد.

از ظرفیت آزمایشگاه‌های مدارس بیشتر استفاده شود، انجام این کار نیازمند داشتن متصدی برای آزمایشگاه، تناسب حجم کتاب‌های علوم تجربی با ساعت‌های درسی و… را دارد.

برای دبیران تازه استخدام به‌جای دوره‌های ضمن خدمت مجازی، از کلاس‌های ضمن خدمت حضوری استفاده شود.

سامانه پیشنهادات در آموزش‌وپرورش فعال شود؛ از رساله‌های دکتری و کارشناسی ارشد که ارتباط مستقیم با آموزش‌وپرورش دارد، استفاده شود.

دانش آموزان مناطق محروم به امکانات آموزشی مانند کلاس‌های هوشمند و آزمایشگاه بهره‌مند شوند. کتاب‌های دینی باید استدلالی‌تر و منطقی‌تر شوند تا بتوانند به سوالات روز دانش آموزان پاسخ دهند، برخی کتاب‌ها در حوزه علوم انسانی خوب طراحی شده‌اند، اما نیاز به معلمانی قوی برای تدریس دارند، لذا این توانمندی در معلمان ایجاد شود.

فرصت طرح ساحت سیاسی اجتماعی در کلاس‌های درس ایجاد شود؛ بخشنامه‌ها خصوصاً در پایه دوازدهم به‌موقع ابلاغ شود تا دانش آموزان از این بابت آسیب نبینند؛ به هنرستان‌ها به‌عنوان محلی برای تربیت نیروی انسانی بازار کار توجه بیشتری شود.

منبع: مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 85271

  • ناشناس

    وزیر محترم لطف کنید مطالبات و معوقات فرهنگیان را به موقع پرداخت کنید سعی کنید با توجه به تورم افسار گسیخته که همه با گوشت وپوست احساس می کنند حقوقها را متناسب سازی کنید و به بهانه های مختلف مانند رتبه بندی و... از سفره خالی معلمان نزنید !!!!!!!!!

  • حسین

    معلمان باسابقه کلیاتی از تجربه اند .در جاهایی میتوانند راه گشا وکار گشا باشند.لطفا ازشون بهر ببرید تشکر.

  • افشاری

    با سلام
    در مطلب فوق جناب آقای سرپرست آموزش و پرورش از همه موضوعات مطلب گفتند جز مسائل اقتصادی و رفاهی بازنشستگان آموزش و پرورش. در تمام ارگانها بعد از بازنشستگی امکانات ویژه ای به نیروی بازنشسته خود ارائه می دهند ولی در آموزش و پرورش معلمی که بازنشسته می شود بطور کلی فراموش می شود.

  • ناشناس

    آرمان شهر خوبه اما در این اوضاع محاله به یکی از این ایده ها برسید.
    نکته:بهبود وضعیت مادی معلم هم به او شخصیت میدهد سپس خود به این اهداف نزدیک خواهد شد.
    از طرف یک دکتر معلم با سابقه ۳۴سال.
    بدرود

    • ممد

      بابا همش حرف است دولت رئیسی کدوم کار را درست انجام داده که این دومیش باشه

  • شهروند

    با این مستندات فرهنگیان به هیچ جایی نمی رسیند

  • ناصر

    سلام جناب مرداد صحرایی گرامی خداوکیلی رتبه معلم بزرگوار را خراب نکنید .کمبود بود جه دلیل خداپسندانه ای برا خراب کردن رتبه نیست.

  • ناشناس

    جناب صحرایی بهترین گزینه برا معلم شدن آسان آزمون گرفتن است ،اگرمعلمی برای ابتدایی آمد از کتب درسی ابتدایی امتحانی بگیرید که مهمترین ایتم همین است اگر معلمی بلد نیود روش قطع کردن ،گرد کردن خواندن قران و چند تا آزمایش و هنر های ورزشی ،اخلاق نبود درد نمی خوره و این ما ماراتن بسیار ساده است صحرایی عزیز ما منتظر مجلس هستیم شما قانونی وزارت را بدست گیرید و اگر شد از بازنشسته با تجربه استفاده کن که این سازمان بسیار باسواد داره شاید از معلمی بپرسی اسم دو کتاب ،اسم چند تا روزنامه را ببر مستاصل ‌‌است،ودر ضمن سنوات ه
    مان عقب افتاده ،معوقه رتبه هیچیش معلوم نیست که گرفتاری برا مان درست کرده صحرایی گرامی 300میلیون ما را ذوق زده می کنه اما انسان های کار نکنی 500میلیارد توی حساب دارن تریلیون توی حساب دارن ،صحرای عزیز 4ستل است درخواست هدیه ازدواج فرزندان کارکنان دادم هنوز خبری نشده.

  • ماموتی امرسان

    برا معلمی که پارسال بازنشسته شده مثل نوشدارو بعد از مرگ رستم می مونه. .....همون سهراب

  • ناشناس

    نظام ما از معلم و مدرسه متنفر است ! چون که از فکر و اندیشه نالان است !!

  • علی

    فقط لطف کنید زودتر تکلیف رتبه بندی بازنشستگان را مشخص کنید وپاداش پایان خدمت را پرداخت کنید مهر ۴۰۱ بازنشست شدیم هنوز هیچ دریافتی نداشتیم
    وبچه ها بزرگ شدند وزمان سروسامان دادنشونه وآه در بساط نیست حقوقمون هم قسطهای وام رو بیشتر پوشش نمی ده

  • علی

    مثل زنگ انشا یه روخوانی کرد و رفت

  • ناشناس

    بنده خدا دکترا داره و۲۹ سال خدمت رتبه ۲ بهش دادید خجالت بکشید

  • مرادی

    باسلام حکم بازنشستگان 31شهریور 1400 به بعد کی صادر می شود که دردوران کرونا محتمل زحمات زیادی شدن وآموزش وپرورش حکم را در سامانه قرار داده ولیصندوق هنوز اعمال نکرده سنتواتش پرداخت نکرده

  • ب

    سلام لطفا درمورد رتبه بندی معلمین بازنشسته ۱۴۰۰ نیز رسیدگی شودتشکر

  • نیروی خدماتی

    شما هم که فکر خودتونی یه حرفی هم از بقیه میزدی خانم یا آقای نمونه

  • ناشناس

    باسلام وخدا قوت لطفا برای رتبه بندی به جای این همه مدارک که ۹۰ درصد ساختگی وجعلی میباشد به نظر من از سه تا ملاک استفاده شود مدرک وسابقه وتوانمندی معلم در تدریس وکلاس داری ومدیران مدارس کاملا درجریان تدریس وکلاس داری معلمان می باشند ونیاز به هیچ مدرکی هم نیست اگر معلمی در این زمینه ضعیف باشد کلاس حضوری برگزار گردد ومعلم موظف شود در کلاس شرکت کند

  • اسمعیل دهقان قله زو

    سلام آقای رضامراد صحرایی ذخیره مرخصی های بازنشستگان سال 1400 تاکنون پرداخت نشده است خواهشمندیم درصورت امکان پرداخت کنید تشکر خراسان رضوی مشهدمقدس آموزش وپرورش تبادکان 09155212578

  • اسمعیل دهقان قله زو

    باسلام واحترام جناب صحرایی عزیز ما بازنشستگان مهرماه سال 1400 ذخیره مرخصی های مان را حسابداری محاسبه کرده وبه اداره کل هم ارسال کرده اند ولی تاکنون پرداخت نکرده اند جهت اطلاع وپیگیری حضورتان تقدیم می‌گردد باتشکر

  • محمدجانکی

    سلام بازنشستگان فرهنگی چه خاکی به سربریزند؟نه رتبه بندی نه فوق العاده ویژه نه همسان سازی ۹۰درصدی . آقایان به فکرباشندکه زجرنظام وانقلاب وسازندگی وجنگ وتحریم رابی منت بدوش کشیدیم دست خالی وفقیر بی چیز

  • ناشناس

    چرا فکری هم برای سرایدار و خدمتگزاران آموزش و پرورش نمیکنند مگر انها جز آموزش و پرورش نیستند

    • امید

      سلام لطفا به داد نیرو های سرایدار وخدمت گزار هم برسید بنده با ۱۳ سال سابقه رسمی آموزش وپرورش با پست خدمتگزار حقوقم در سال ۱۴۰۲ شده ۸ ملیون تومان آیا این انصافه مگر سرایداران و خدمتگزاران جزونیروی آمورش و پرورش نیستند نه رتبه بندی به ما تعلق گرفته نه فوق العاده ویژه لطفا به داد ماهم برسید

  • ناشناس

    بهترین روش هست. بسیار هم عالی

  • حمید

    سلام پس حقوق سرایداران و خدمتگذار هم رسیدگی کنید

  • ناشناس









    سلام چرا هیچ کس و هیچ مسئولی فکری به حال زحمت کش ترین قشر آموزش و پرورش همون سرایدار یا خدمتگزارنمی کند مگر این عزیزان زن وبچه ندارند کاری نکنید که قید کارو بزنیم و سر کار حاضر نشویم



  • عمرانی

    باسلام قشر زحمت کش و مظلوم نیروهای خدماتی در آموزش پرورش که اصلآ جز فرهنگیان هم حساب نمیشن را آقایان فراموش کرده اند و اصلآ به معیشت ما رسیدگی نمیشود

  • احمد

    از اینکه چنین فردی رو برای اداره آموزش و پرورش انتخاب کرده اند !!!! واقعا متاسفم

  • بیچاره

    خواهشا آقای وزیر عمل کنید حرف نزنید

  • لیلا قنبری

    لطفا ی فرصت دیگه ای برای رتبه بندی بدید ،
    تا بتونیم اعتراض بزنیم..
    اگه واقعا میخاین رتبه بندی رو اعمال کنید چون حق ما ضایع میشه....

  • بازنشسته کشوری

    پس بازنشستگان آموزش و پرورش چی نه همسان‌سازی نه رتبه‌بندی آخه تکلیف ما بازنشستگان چی هست واقعا بازنشسته باید تاوان معطلی ده ساله قانون را بدهد

  • بازنشسته

    همسان‌سازی و رتبه‌بندی مکمل یکدیگر ندارند لطفا همسان‌سازی بازنشستگان اجرایی و از سال ۱۴۰۰ پرداخت شود

  • معلم

    سرپرست محترم متاسفانه رتبه بندی شان و جایگاه معلم را پایین آورد و انگیزه را از معلم گرفت اولا قرار بود رتبه بندی حق مدیریت کلاس را برای معلم جبران کند که برعکس شد ثانیا با اهدای رتبه استاد معلم به همه فرهنگیانی که سابقه تدریس ندارند روحیه تدریس و...از معلم گرفته شده



  • محمد

    با سلام و احترام
    دوستان واقعا متوجه نیستید که جناب سرپرست برای اینکه اعتماد معلمارو جلب کنه داره شعار میده!؟

  • ناشناس

    سلام آقای صحرایی بازنشسته مهر ۴۰۱هستم یکسال زیادی کار کردیم استمرار گرفتیم که رتبه بندی بگیریم به علت عدم آگاهی وارد نبودن مدارک و مستندات رتبه دو شدم با کلی تشویقی حتی امتیاز دانشگاه فرهنگیان تیک نخورده اعتراض هم ثبت نشده لطفا یفکری به حال ما بکنید بازنشستگان کنید حاصل 31سال زحمت از کفمون رفت با این اوضاع تورم

  • ناشناس

    چرا همسان سازی بازنشستگان فرهنگی اجرایی نمی شود ایا این عدالت است که چندین میلیون تومان بین فرهنگی شاغل و بازنشسته تفاوت باشد چرا حقوق بازنشستگان فرهنگی و کشوری همسان سازی نمی شود؟!!!

  • آریاد

    سرپرست محترم جناب صحرایی به فریاد کارکنان اداری محض آموزش و پرورش برسید که نه فوق العاده ویژه گرفتن و نه همستن سازی حقوق با کادر آموزشی اداری این نهایت بی عدالتی و مرگ خاموش این کادر زحمت کش و چر توان اداره متبوع می باشد
    جناب صحرایی عزیز:
    تبعیض حقوق بین کارکنان آموزشی و اداری محض را نابود کنید.تشکر

ارسال نظر