وزیر آینده آموزش و پرورش باید چه ویژگی هایی داشته باشد

از ویژگی‌های وزیر آموزش و پرورش می‌توان به استقلال آموزش و پرورش و عدم دخالت نمایندگان مجلس و سایرین در انتصابات حوزه تخصصی آن و اولویت‌دار کردن آموزش و پرورش نزد دولت و نهادهای اجرایی کشور اشاره کرد.

وزیر آینده آموزش و پرورش باید چه ویژگی هایی داشته باشد

کارشناس آموزش و پرورش گفت: وزیر آینده آموزش و پرورش باید مراحل مدیریت را در این وزارتخانه طی کرده باشد، برنامه محور باشد و زیرساخت‌های آموزش و پرورش را بشناسد.

موسی شیخی کارشناس آموزش و پرورش درباره ویژگی‌های وزیر آینده آموزش و پرورش اظهار کرد: وزیر آینده آموزش و پرورش باید مدارج مدیریت را در آموزش و پرورش طی کرده باشد، برنامه محور باشد، زیرساخت‌های آموزش و پرورش را بشناسد، برای ارتقای توان علمی، آموزشی، پرورشی و پژوهشی، چالش‌های کار را بداند و برای آنها برنامه داشته باشد.

وی ادامه داد: همچنین وزیر آینده آموزش و پرورش باید اهل مشورت و متکی به گروه‌های کارشناسی باشد و افق دید او در راستای ولایت و اعتلای فرهنگ غنی اسلامی باشد.

شیخی اضافه کرد: از دیگر ویژگی‌های وزیر آموزش و پرورش می‌توان به استقلال آموزش و پرورش و عدم دخالت نمایندگان مجلس و سایرین در انتصابات حوزه تخصصی آن و اولویت‌دار کردن آموزش و پرورش نزد دولت و نهادهای اجرایی کشور اشاره کرد.

وی با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش باید یافته‌ها علمی و تازه‌های مثبت آموزش و پرورش را در سطح جهان بشناسد و مثبت‌ها را اجرایی کند، افزود: وزیر باید شایسته سالاری و ارزشی بودن نیروها را مد نظر داشته باشد و همچنین تسلط کافی بر حوزه تألیفات کتب درسی داشته باشد.

دبیر کانون تربیت اسلامی استان خوزستان ادامه داد: معتقدم وزیر آموزش و پرورش باید در فرایند جذب معلم خصوصا مربیان تربیتی صاحبنظر باشد و کیفیت و کمیت آموزشی و تربیتی در مدارس را خوب بداند؛ همچنین به مسئله گزینش معلم خیلی آگاه باشد و در موضوع تحقیقات محلی و بومی حساس باشد؛ ضمن اینکه به معیشت معلم ومنزلت آن حساس باشد.

وی در خصوص چالش‌های آموزش و پرورش نیز اظهار کرد: کمبود نیروی انسانی، انتصابات سفارشی، مغایرت بخشی از کتاب‌های درسی با تاریخ و فرهنگ‌مان، بخشی نگری به رشته‌های تحصیلی و تمرکز بر رشته‌های تجربی، عدم برنامه‌ریزی آموزشی، پژوهشی و پرورشی هماهنگ با میدان زندگی مردم برای رسیدن به تمدن اسلامی و تمرکز آموزش بر مباحث نظری از چالش‌های دستگاه تعلیم و تربیت است.

شیخی برای حل مشکلات آموزش و پرورش گفت: انتخاب وزیری با شاخصه‌های یاد شده، تغییر نگاه به آموزش و پرورش از یک بنگاه مصرفی و خدماتی به یک تشکیلات زیربنایی فرهنگی و علمی، تطابق آموزش با استعداد دانش‌آموز و اشتغال در محیط زندگی، استعداد یابی و جهت دهی دانش‌آموزان در راستای توانمندسازی بنیه علمی کشور و توأم کردن آموزش کلاسی با آموزش در محیط های گردشگری علمی و پرورشی از اقداماتی است که می‌توان برای حل مشکلات آموزش و پرورش پیشنهاد کرد.

منبع: فارس

دیگر رسانه ها

کدخبر: 81666

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر