رپورتاژ

5 دلیل برای انتخاب مشهد به عنوان مقصد سفر

مشهد مقصدی پرطرفدار است که همواره مسافران را برای زیارت و تماشای جذابیت‌هایش به خود جذب می‌کند. علاوه بر وجود حرم امام رضا (ع)، این شهر گنجینه‌ای از مکان‌های تاریخی، مراکز خرید، تفرجگاه‌ها و مجتمع‌های تفریحی را در خود جای داده است. با وجود اینکه زیارت حرم امام رضا (ع) انگیزه اصلی بسیاری از مسافران است، بسیاری از گردشگران به قصد کشف جاذبه‌های مشهد به این شهر سفر می‌کند. زیرساخت‌ها و صنعت گردشگری این شهر همواره در حال رشد است تا همه مسافران از سفر به مشهد لذت ببرند. در این مقاله از ۵ دلیل برای ...

5 دلیل برای انتخاب مشهد به عنوان مقصد سفر

مشهد مقصدی پرطرفدار است که همواره مسافران را برای زیارت و تماشای جذابیت‌هایش به خود جذب می‌کند. علاوه بر وجود حرم امام رضا (ع)، این شهر گنجینه‌ای از مکان‌های تاریخی، مراکز خرید، تفرجگاه‌ها و مجتمع‌های تفریحی را در خود جای داده است. با وجود اینکه زیارت حرم امام رضا (ع) انگیزه اصلی بسیاری از مسافران است، بسیاری از گردشگران به قصد کشف جاذبه‌های مشهد به این شهر سفر می‌کند. زیرساخت‌ها و صنعت گردشگری این شهر همواره در حال رشد است تا همه مسافران از سفر به مشهد لذت ببرند. در این مقاله از ۵ دلیل برای انتخاب مشهد به عنوان مقصد سفر صحبت خواهیم کرد.

5 دلیل برای انتخاب مشهد به عنوان مقصد سفر

دلیل اول: اماکن زیارتی مشهد

مقدس‌ترین جاذبه‌ مشهد، حرم مطهر امام هشتم شیعیان، امام رضا (ع) است. زائران حرم یا با ماشین شخصی به مشهد می‌آیند و یا از طریق روش‌های مختلفی مثل خرید بلیط هواپیما، بلیط اتوبوس، بلیط قطار تهران مشهد رجا یا بلیط قطار از سایر شهرها به مقصد مشهد، خودشان را حرم می‌رسانند.

بارگاه ملکوتی و حرم امام رضا (ع) معماری شگفت‌انگیزی دارد. تماشای این مکان مقدس با گنبد باشکوه، رواق‌های تماشایی و کاشی‌کاری‌های درخشان، حس معنوی خاصی به بازدیدکنندگان انتقال می‌دهد. حرم مطهر پناهگاه پرآرامشی است که همه مسلمانان را از گوشه‌وکنار جهان به خود جذب می‌کند. فراتر از بارگاه مطهر امام هشتم، مجموعه حرم دارای جاهای دیدنی دیگری از جمله:

1. موزه حرم مطهر: یکی از بزرگترین موزه‌های استان خراسان است که با مراجعه به آن اطلاعاتی درباره میراث فرهنگی غنی خطه خراسان به دست خواهید آورد.

2. مسجد گوهرشاد: شاهکار معماری متعلق به دوران تیموریان، که به دلیل طراحی نفیس و اهمیت تاریخی‌اش شهرت دارد.

3. مهمانسرای حضرت: به‌خاطر غذاهای لذیذش مشهور است، اگرچه تهیه کوپن غذا، اغلب کار دشواری است.

4. سقاخانه: دارای معماری شگفت‌انگیزی است و در صحن انقلاب واقع شده است.

دلیل دوم: آثار تاریخی مشهد

علاقه‌مندان به تاریخ از تماشای آثار تاریخی مشهد لذت خواهند برد. یکی از معروف‌ترین آثار تاریخی که در حرم امام رضا می‌توانید آن را مشاهده کنید مسجد گوهرشاد متعلق به دوران تیموری است. موزه نادری و کلات نادری، گنبد هارونیه، برج اردکان، خانه تاریخی ملک، خانه توکلی مشهد، آرامگاه پیر پالاندوز و خانه کوزه کنانی نیز از جمله آثار تاریخی برجسته شهر هستند.

یکی دیگر از معروف‌ترین آثار تاریخی مشهد، آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی است. در کنار آرامگاه فردوسی، مقبره شاغر گرانقدر معاصر مهدی اخوان ثالث و محمدرضا شجریان،‌ آوازخوان زبردست ایرانی قرار گرفته است. ادای احترام به این بزرگان و مراجعه به شهر توس، یکی از دلایل مهمی است که عاشقان شعر و موسیقی بلیط قطار مشهد یا بلیط هواپیما مشهد را تهیه می‌کنند و به مشهد سفر می‌کنند.

5 دلیل برای انتخاب مشهد به عنوان مقصد سفر

دلیل سوم: طبیعت مشهد

برای کاوش در روستاهای دیدنی و طبیعت زیبای اطراف مشهد، به حومه شهر سفر کنید. طرقبه، جنگل جیغ، روستای نغندر، آبشار قره‌سو، روستای کنگ، کوه‌سنگی، بند گلستان، چشمه گیلاس و شاندیز دارای مناظر طبیعی آرام و فوق‌العاده‌ای هستند که مسافران و ساکنین محلی را برای گشت‌وگذار و برقراری پیک‌نیک در روزهای تعطیل به خود جذب می‌کنند. در شهر هم می‌توانید به پارک‌های بزرگ و مهمی مثل باغ ملی مشهد، پارک ملت، باغ خونی و پارک وکیل آباد مراجعه کنید.

دلیل چهارم: بازارگردی و مراجعه به مراکز خرید مشهد

نمی‌توان به مشهد سفر کرد و به بازارها و مراکز خرید شهر سرنزد. یکی از مهم‌ترین بازارهای شهر، بازار رضا است که در جوار حرم مطهر واقع شده است، در این بازار مجموعه‌ای متنوع از تسبیح، مهر، انگشتر و سوغاتی‌های مخصوص مشهد یافت می‌شود. کالاهای برقی و صوتی‌وتصویری را هم از بازار عباس قلی‌خان می‌توانید تهیه کنید یا برای خرید پوشاک ارزان به بازار 17 شهریور مراجعه کنید. اگر به‌دنبال خرید از مراکز خرید و پاساژ‌های مشهد هستید،‌ مراکز خرید پروما، آرمان، کاسپین، الماس شرق، وصال و برج آلتون برج را هم بررسی کنید.

دلیل پنجم: مراکز تفریحی مشهد

از پارک‌های آبی هیجان‌انگیز مانند سرزمین موج‌های آبی و پارک آبی ایرانیان گرفته تا مراکز تفریحی مثل باغ‌وحش وکیل آباد، خانواده‌ها مراکز تفریحی سرگرمی متعددی در مشهد پیدا می‌کنند. شهر مشهد، برای علاقه‌مندان به سرگرمی و بازی‌های هیجان‌انگیز مقصد مناسبی است. علاقه‌مندان به پرندگان نیز می‌توانند به باغ پرندگان مشهد بروند تا گونه‌های کمیاب پرندگان را از نزدیک تماشا کنند.

5 دلیل برای انتخاب مشهد به عنوان مقصد سفر

چگونه به مشهد برسیم؟

انتخاب نحوه سفر به مشهد تصمیمی است که نیاز به بررسی و برنامه‌ریزی دقیق دارد. هر روش حمل‌ونقل مزایا و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد خود را دارد، خواه ماشین شخصی و اتوبوس باشد یا قطار و هواپیما. در ادامه انواع حمل‌ونقل به مشهد را بررسی می‌کنیم.

۱. سفر با ماشین شخصی:

رانندگی 10 تا 15 ساعته ممکن است کمی دشوار به نظر برسد، با وجود این بسیاری از مسافران، این روش را برای سفر به مشهد انتخاب می‌کنند. مهم‌ترین مزیت سفر به مشهد با ماشین شخصی،‌ تماشای مناظر اطراف و امکان توقف‌های مکرر در صورت نیاز است. در طول مسیر در شهرهای جذاب بین شهر خودتان تا مشهد می‌توانید استراحت کنید، اما فراموش نکنید که وسیله نقلیه خود را برای سفر چندساعته ایمن کنید.

۲. سفر با اتوبوس:

برای کسانی که به‌دنبال ارزان‌ترین راه سفر و مشتاق تماشای مناظر زیبای مسیر هستند، سفر با اتوبوس به مشهد یک گزینه مناسب است. برای راحتی بیشتر در طول سفر طولانی، اتوبوس‌های VIP را انتخاب کنید. اتوبوس‌های مقصد مشهد از پایانه‌های سراسر ایران، از جمله پایانه‌های جنوب، شرق و غرب تهران، حرکت می‌کنند و این سفر معمولاً حدود 12 ساعت طول می‌کشد.

۳. سفر با قطار:

سفر با قطار در چند دهه اخیر، همواره پرطرفداراترین روش سفر به مشهد بوده است. امکانات مدرن و مجهز همانند امکانات داخل هواپیما، سفر با قطار را به یک انتخاب محبوب تبدیل کرده است. بلیط قطار را می‌توان به راحتی از شهرهای مختلف رزرو کرد، مسیر تهران-مشهد تقریباً 10 تا 11 ساعت طول می‌کشد. قطارهای رجا و فدک مدرن‌ترین قطارهای مسیر تهران مشهد هستند. قیمت بلیط قطار فدک 5ستاره را می‌توانید در سایت‌ها و پلتفرم‌های خرید اینترنتی بلیط مشاهده کنید.

5 دلیل برای انتخاب مشهد به عنوان مقصد سفر

۴. سفر با هواپیما:

سفر به مشهد با هواپیما بدون شک راحت‌ترین گزینه است. کافی است بلیط هواپیما مشهد را خریداری کنید، از فرودگاه شهر خود پرواز کنید و به فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد برسید. اگر از تهران پرواز می‌کنید، انتظار داشته باشید که قبل از رسیدن به مقصد، یک سفر تقریباً 1 ساعت و 15 دقیقه‌ای داشته باشید. پس از رسیدن به فرودگاه، می‌توانید از طریق ترانسفر فرودگاهی خود را به هتل مورد نظرتان برسانید. خوشبختانه رزرو پرواز مشهد از تمام شهرهای بزرگ ایران امکان‌پذیر است. مزیت سفر هوایی به مشهد این است که سریع به مقصد خواهید رسید، اگرچه تماشای چشم اندازهای دیدنی سفرهای زمینی را از دست خواهید داد.

کلام آخر

مشهد علاوه بر اینکه حرم مطهر امام رضا (ع) را در خود جای داده است، دارای جاذبه‌های فراوانی است. برای کاوش کامل مشهد نیاز به یک سفر چندروزه دارید. دلایل مهمی وجود دارد که شهر مشهد را پذیرای مسافران متعدد کرده است. در این مقاله به پنج دلیل مهم سفر به مشهد اشاره کردیم. مسافران می‌توانند از تمام شهرهای بزرگ کشور با انواع وسیله نقلیه به سمت مشهد حرکت کنند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 135380

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر