آمار نگران کننده؛ جهان در تسخیر چاق‌ها!

آمار نگران کننده از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که حدود یک میلیارد نفر در جهان مبتلا به چاقی هستند و سلامتی جهانی در خطر است.

آمار نگران کننده؛ جهان در تسخیر چاق‌ها!

آمار نگران کننده از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که حدود یک میلیارد نفر در جهان مبتلا به چاقی هستند و سلامتی جهانی در خطر است.

به گزارش عرشه آنلاین؛ بیش از ۱۵۰۰ محقق و پزشک در سراسر جهان ازجمله محققان دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن و امپریال کالج لندن انگلستان، در تحقیقاتی یکپارچه و جمع‌آوری داده‌های به‌موقع و دقیق در مورد عوامل اصلی خطرزای بیماری‌های غیرواگیر به نتایجی باورنکردنی دست یافتند.

این تحقیقات نشان داد که همراه با کاهش شیوع افراد کم‌وزن از سال ۱۹۹۰، چاقی به رایج‌ترین شکل سوءتغذیه در اکثر کشورهای جهان تبدیل شده است.

نتایج تحقیقاتی که با همکاری سازمان بهداشت جهانی انجام شده نشان می‌دهد که تعداد کودکان و نوجوانانی که به چاقی مبتلا شده‌اند از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۲ چهار برابر شده در حالیکه این آمار در بین بزرگسالان افزایش دو برابری را نشان می‌دهد.

به عقیده مارتین مک کی، پروفسور بهداشت عمومی اروپا که در این تحقیق نیز مشارکت داشته، افزایش چاقی بسیار نگران‌کننده است و خطر عقب انداختن بسیاری از پیشرفت‌های پزشکی که در دهه‌های اخیر از آن‌ها بهره برده‌ایم را به‌دنبال دارد.

چاقی

طبق آمارهایی که در مجله The Lancet منتشر شد، کشورهای جزیره‌ای در اقیانوس آرام و کارائیب و کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا کشورهایی بودند که در سال ۲۰۲۲ بالاترین میزان کم‌وزنی و چاقی را داشتند.

این آمار در بریتانیا با جهش نرخ چاقی بزرگسالان زن از ۱۳.۸ درصد در سال ۱۹۹۰ به ۲۸.۳ درصد در سال ۲۰۲۲ و در بزرگسالان مرد از ۱۰.۷ درصد به ۲۶.۹ درصد در سال ۲۰۲۲ همراه بوده است. در مورد کودکان و نوجوانان دختر نرخ چاقی از ۴.۷ درصد در سال ۱۹۹۰ به ۱۰.۱ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش داشته و در پسران با جهش آماری از ۴.۳ درصد در سال ۱۹۹۰ به ۱۲.۴ درصد در سال ۲۰۲۲ همراه شده است.

این آمار در ایالات‌متحده آمریکا نیز نگران‌کننده بود و در زنان بزرگسال افزایش دو برابری را نشان داد به طوریکه نرخ چاقی از ۲۱.۲ درصد در سال ۱۹۹۰ به ۴۳.۸ درصد در سال ۲۰۲۲ برای آن‌ها ثبت شده است. در مردان نیز بیش از دو برابر افزایش نرخ چاقی ثبت شده است، یعنی از ۱۶.۹ درصد در سال ۱۹۹۰ به ۴۱.۶ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

منبع: فرتاک نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 129240

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر