چاق شدن با نوشیدن آب چقدر واقعیت دارد؟

ممکن است تاکنون از برخی اطرفیانتان شنیده باشید که می‌گویند حتی با آب خوردن هم چاق می‌شوند، اما آیا این مسئله درست است؟

چاق شدن با نوشیدن آب چقدر واقعیت دارد؟

ممکن است تاکنون از برخی اطرفیانتان شنیده باشید که می‌گویند حتی با آب خوردن هم چاق می‌شوند، اما آیا این مسئله درست است؟

به گزارش عرشه آنلاین، عضو انجمن علمی تغذیه ایران می‌گوید: اگر کودک با چاقی یا اضافه وزن وارد دوره بزرگسالی شود، ممکن است دیگر هرگز نتواند لاغریِ باثباتی را تجربه کند. چراکه سلول‌های چربی دارای خاصیت ارتجاعی بسیار زیادی هستند.

بسیاری از افراد که دچار چاقی یا اضافه وزن هستند، به هر دری می‌زنند و به هر رژیمی چنگ می‌زنند تا به وزن ایده‌آل برسند، اما به محض رها کردن رژیم لاغری دوباره به وزن سابق برمی‌گردند. این افراد معتقدند حتی وقتی آب هم می‌خورند، چاق می‌شوند. اما متخصصان می‌گویند این دسته از افراد قطعا رژیم درستی را انتخاب نکرده‌اند و حتما خودسرانه و بدون داشتن آگاهی از بافت بدن و معنای لاغری و مفهوم چاقی اقدام به رژیم گرفتن می‌کنند. چراکه اگر رژیم یا دستور غذایی مبنای علمی داشته باشد، لاغر شدن فرد حتمی است. همچنین به گفته متخصصان، این حرف که نوشیدن آب هم موجب چاقی می‌شود، نشانه ناآگاهی فرد از بافت بدن و چاقی و لاغری است. وگرنه نوشیدن آب نمی‌تواند هیچ ارتباطی با چاقی داشته باشد.چ

نوشیدن آب چه ربطی به چاقی دارد؟

مریم مظاهریون، دکترای تغذیه و رژیم‌درمانی و عضو انجمن علمی تغذیه ایران درباره "ارتباط بین نوشیدن آب و چاقی" که بین اغلب افراد چاق یا دارای اضافه وزن رایج است، توضیح علمی می‌دهد و می‌گوید: نکته‌ای که خیلی از مردم نمی‌دانند، این است که اگر کودک با چاقی یا اضافه وزن وارد دوره بزرگسالی شود، ممکن است دیگر هرگز نتواند لاغریِ باثباتی را تجربه کند. چراکه سلول‌های چربی دارای خاصیت ارتجاعی بسیار زیادی هستند. این ناآگاهی موجب می‌شود که افراد وقتی به سن بزرگسالی رسیدند، تازه به دنبال رژیم‌های لاغری می‌روند و تصمیم به حفظ سلامت خود می‌گیرند. زمانی که ممکن است دیگر خیلی دیر باشد.

چاقی

مظاهریون می‌گوید: یک موضوع مهم که درباره چاقی و لاغری کودکان باید مورد توجه قرار گیرد، اهمیت دادن به دو گروه سنی است؛ یکی ۴ تا ۵ سالگی و دیگری سن بلوغ که بین ۱۴ تا ۱۵ سالگی اتفاق می‌افتد. در این دو سن، بدن دچار یک جهش رشدی می‌شود. بنابراین کنترل وزن در زیر این سنین برای ما بسیار بسیار مهم است. چون بعد از گذشت این سنین، دیگر افزایش تعداد رشد سلول‌ها در فرد صورت نمی‌گیرد.

این متخصص تغذیه توضیح بیشتری می‌دهد و می‌گوید: کودکی که با وزن طبیعی وارد دوران جهش رشد می‌شود، مثلا اگر ۱۰ سلول چربی داشته باشد، بعد از دوران جهش رشد تعداد این سلول‌ها می‌شود ۲۰ عدد. اما اگر کودک با چاقی وارد دوران جهش رشد شود، اگر مثلا تعداد سلول‌های چربی در بدنش ۵۰ عدد باشد، می‌شود ۱۰۰ سلول چربی.

این دکترای تخصصی تغذیه و رژیم‌درمانی تاکید می‌کند: ما در دوران بزرگسالی دیگر افزایش تعداد سلول نداریم و فقط حجم سلول‌ها بزرگ و کوچک می‌شود. درنتیجه فردی که ۱۰۰ سلول چربی دارد، نسبت به کسی که تعداد سلول‌های چربی‌اش ۲۰ عدد است، چاق محسوب می‌شود و چنین افرادی تبدیل می‌شوند به بزرگسالانِ همیشه چاق.

مظاهریون می‌گوید: سلول‌های چربی دارای خاصیت ارتجاعی بسیار زیادی هستند. این که بعضی‌ها می‌گویند «ما آب هم می‌خوریم، چاق می‌شویم»، یا «چاقی ما ارثی و ژنتیک است»، درواقع برمی‌گردد به همان موضوع افزایش تعداد سلول‌های چربی که قبل از دوران جهش رشد رخ داده و همان موقع کنترل نشده است. وگرنه این حرف که ما آب هم می‌خوریم، باز چاق می‌شویم، اصلا مبنای علمی ندارد و درست نیست.

چاقی

به گفته این متخصص، اولین و مهم‌ترین کار برای جلوگیری از چاقی در دوران بزرگسالی، کنترل چاقی قبل از دوران جهش رشد است. درواقع ما نباید اجازه بدهیم کودک‌مان همراه با چاقی وارد دوران بزرگسالی بشود. راهش هم همان است که در بالا گفتم؛ به دو گروه سنی زیر ۵ سال و نیز ۱۴ تا ۱۵ سالگی اهمیت ویژه بدهیم و با بی‌تفاوتی از کنار چاقی فرزندمان در این دو گروه سنی نگذریم.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 116454

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر