جنگ در میدان فردوسی / امروز پیش روی قیمت ذلار

قیمت دلار در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته به 48 هزار و 250 تومان رسید. اما امروز بازار روند افزایشی داشت و بازار کار خود را با دلار 48 هزار و 700 تومان آغاز کرد.

جنگ در میدان فردوسی / امروز پیش روی قیمت ذلار

قیمت دلار در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته به ۴۸ هزار و ۲۵۰ تومان رسید. اما امروز بازار روند افزایشی داشت و بازار کار خود را با  دلار ۴۸ هزار و ۷۰۰ تومان آغاز کرد.

 قیمت دلار از روز پنج شنبه روند افزایشی به خود گرفت و از کف کانال ۴۸ هزار تومان فاصله گرفت. این در حالی است که دلار روز پنج شنبه به کف کانال ۴۸ هزار تومان رسیده بود و پیش‌بینی می‌شد با ادامه روند نزولی، این هفته وارد کانال ۴۷ هزار تومان شود.

به نظر می‌رسد که در میدان فردوسی جنگ بر سر قیمت دلار بالا گرفته و افزایشی‌ها و کاهشی‌های بازار هر کدام در تلاشند که نبض بازار را دست بگیرند و بازار را به سمت دلخواه خود ببرند. برای همین است که دلار یک روز به کف کانال ۴۸ هزار تومان می‌رسد و روز دیگر سقف همان کانال را حس می‌کند.

پیش از این هم معامله‌گران ارزی اعلام کرده بودند اگرچه دلار آماده کاهش قیمت است، اما برای ورود به کانال ۴۷ هزار تومانی راه دشواری در پیش رو دارد. دو مرز حمایتی در کانال ۴۸ هزار تومانی برای دلار وجود داشت؛ یکی دلار ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومانی و دیگری دلار ۴۸ هزار و ۳۰۰ تومانی.

دلار در روز پنج شنبه هر دوی این مرزها را از دست داد. اما بلافاصله کاهش قیمت خود را جبران کرد و دوباره افزایشی شد. کارشناسان اقتصادی می‌گویند علت کاهش قیمت دلار تلاش‌های بازارساز است که تلاش کرده قیمت را تحت هر شرایطی پایین نگه دارد اما ذات بازار صعودی است. به عبارتی در شرایط کنونی بازارساز در یک طرف تلاش می‌کند قیمت دلار را مهار کند و از سوی دیگر، بازار آزاد در تلاش است که خود را کمی بالا بکشد و به سمت کانال‌های بالاتر حرکت کند.

البته روند شاخص‌های اقتصاد و برخی از اخبار سیاسی هم در این میان بی‌تاثیر نبوده است. هفته گذشته گزارش بانک مرکزی منتشر شد. گزارشی که نشان می‌دهد سهم پول از نقدینگی ایران رکورد ۱۱ساله را شکسته است. همین مساله به تنهایی پرده از واقعیت اقتصاد ایران بر می‌دارد و مشخص می‌کند که احتمالا به زودی پول پر قدرتی وارد بازار می‌شود که می‌تواند بازارها به خصوص بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد.

آوار سیگنال‌های سیاسی بر سر دلار

به نظر می رسد یکی از دلایل نوسان نزولی  قیمت دلاردر هفته قبل ناشی از سیگنال های سیاسی بود. سفر هفته قبل وزیر خارجه عمان به ایران یکی از مواردی است که وجود جریان دیپلماسی با غرب را تایید می‌کند. تنها یک روز پس از این سفر خبرگزاری رویترز از اعطای معافیت ۱۲۰ روزه توسط آمریکایی‌ها به عراق خبر داد که طی آن عراق می‌تواند هزینه برق ایران را از طریق بانک ثالث غیرعراقی پرداخت کند. اگرچه وزیر برق عراق از این موضوع اظهار بی خبری کرد ولی متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این خبر را در تایید کرده است.

کارشناسان اقتصادی هم پیش از این هشدار داده بودند که علیرغم تلاشهای بازارساز برای کنترل قیمت دلار، واقعیت اقتصاد ایران چیز دیگری است و بازار را به سمت دیگری هدایت می‌کند.

علاوه بر این خبر، تنش‌های ایران و آمریکا بر سر موضوع توقیف کشتی‌ها به جایی رسیده که ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا پنجشنبه شب اعلام کرد که وزارت دفاع این کشور یک گروه ضربت دریایی را به همراه یگانی از تفنگداران دریایی آمریکا راهی خلیج  فارس  می‌کند.

پیش‌تر وزارت دفاع آمریکا؛ پنتاگون، در دوشنبه گذشته اعلام کرد که ایالات متحده قرار است چندین فروند از هواپیماهای جنگنده اف-۳۵ و اف-16 و ناوشکن «توماس هادنر» را - که پیش از این در دریای سرخ مستقر بود - به منطقه خلیج  فارس  و تنگه هرمز اعزام کند.

از سوی دیگر، اولیانوف - نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین - در تازه‌ترین اظهارات خود درباره  برجام  گفته چشم‌انداز احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در خصوص برنامه هسته‌ای ایران در حال حاضر بسیار مبهم است. 

از طرفی هم، در حالی که موضوع تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا به طور کامل حل نشده، برخی رسانه‌های آمریکایی از دستگیری چهارمین تبعه آمریکایی در ایران خبر دادند. این رسانه‌ها به نقل از منابع خود نوشتند که دستگیری این شخص، بخش مرکزی مذاکرات برای تبادل زندانیان با ایران است. رسانه‌های مذکور به طور دقیق اعلام نکردند که این تبعه آمریکایی در چه زمانی در ایران دستگیر شده است.به عقیده عده‌ای از تحلیلگران، این قبیل خبرها ممکن است سطح ریسک‌های سیاسی معامله‌گران را بالا ببرد.

 

منبع: تجارت نیوز - اقتصاد نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 98437

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر