سفره مردم نوروز کوچک تر شد

با وجود رکوردشکنی تعداد و مبلغ تراکنش های بانکی در اسفند ماه 1402، ارزش حقیقی تراکنش‌ها در مقایسه با اسفند سال قبل از آن 10 درصد کاهش یافته است.

سفره مردم نوروز کوچک تر شد

تجارت نیوز نوشت با وجود رکوردشکنی تعداد و مبلغ تراکنش های بانکی در اسفند ماه ۱۴۰۲، ارزش حقیقی تراکنش‌ها در مقایسه با اسفند سال قبل از آن ۱۰ درصد کاهش یافته است.

شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) در جدیدترین گزارش ماهانه خود، آمار تراکنش های بانکی در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد. بر اساس داده‌های این گزارش و مطابق پیش‌بینی‌ها، تعداد و مبلغ تراکنش‌ها در آخرین ماه سال گذشته و با توجه به نزدیک شدن به نوروز، با افزایش چشمگیری مواجه شده و به بالاترین حد تاریخی خود رسیدند. علاوه بر آن، با رشد بیشتر مبلغ تراکنش‌ها نسبت به تعداد آنها، میانگین مبلغ هر تراکنش بانکی نیز برای نخستین بار وارد کانال ۳۰۰ هزار تومانی شد.

از آنجایی که دنیای امروز، بخش قابل توجهی از معاملات با استفاده از تراکنش های بانکی انجام می‌شوند و مردم چندان از پول نقد استفاده نمی‌کنند، بررسی روند تراکنش های بانکی شبکه شاپرک بسیار حائز اهمیت است. زیرا بررسی تغییرات ارقام این تراکنش‌ها، دید خوبی از وضعیت فعالیت مردم در فضای اقتصادی را ارائه می‌دهد.

جهش ۲۶ درصدی ارزش تراکنش های بانکی

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی شاپرک، در اسفند ماه سال گذشته چهار میلیارد و ۳۰۳ میلیون تراکنش بانکی انجام شده که این میزان حدود هفت درصد بیشتر از رقم ثبت شده در بهمن ماه آن سال است. به علاوه، تعداد تراکنش‌های شاپرک در اسفند ماه ۱۴۰۲ در مقایسه با اسفند ماه ۱۴۰۱ نیز با رشد ۱.۴ درصدی همراه شده است.

همچنین با افزایش تعداد این تراکنش‌ها، مبلغ آنها نیز در اسفند ماه به طور قابل توجهی رشد کرده و با جهش حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی معادل ۲۶ درصد در مقایسه با بهمن ماه به یک میلیون و ۳۸۹ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین این رقم نسبت به اسفند ماه سال ۱۴۰۱ نیز حدود ۱۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

حذف اثر تورم از آمار تراکنش‌ها

شاپرک در بخش دیگری از گزارش اسفند ماه خود به محاسبه و ارائه آمار ارزش واقعی تراکنش‌ها پرداخته است. در این بخش از گزارش، اثر تورم از ارزش اسمی تراکنش‌ها کسر می‌شود تا چشم‌اندازی واقعی و دقیق‌تر از آمار تراکنش های بانکی ایجاد شود.

آمارها نشان می‌دهند که با وجود رشد ۲۶.۲۲ درصدی ارزش اسمی تراکنش‌های اسفند ۱۴۰۲ در مقایسه با بهمن ماه همان سال، ارزش حقیقی تراکنش‌ها ۲۳.۷۵ درصد رشد کرده است و اختلاف این دو رقم، تاثیر تورم بر تراکنش‌ها بانکی را نشان می‌دهد.

همچنین مقایسه تراکنش‌های اسفند ۱۴۰۲ و اسفند ۱۴۰۱ نیز نشان می‌دهد که با وجود رشد ۱۸.۸۵ درصدی مبلغ اسمی تراکنش‌ها، تورم نقطه به نقطه ۳۲ درصدی باعث شده که ارزش حقیقی آنها بیش از ۱۰ درصد کاهش یافته است.

هر تراکنش چقدر آب خورد؟

یکی دیگر از شاخص‌هایی که با محسابه آن می‌توان تا حدودی، اثر تورم بر سبدهای خرید مردم را درک کرد، میانگین مبلغ هر تراکنش است که از تقسیم مبلغ کل تراکنش‌ها بر تعداد آنها بدست می‌آید.

محاسبات نشان می‌دهند که مبلغ هر تراکنش با رشد ۱۸ درصدی نست به ماه گذشته، در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ به ۳۲۳ هزار تومان رسیده که بالاترین میزان ثبت شده در تاریخ این گزارش‌ها محسوب می‌شود. این میزان در حالی رقم خورده که میانگین مبلغ هر تراکنش در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ نیز معادل ۲۷۶ هزار تومان ثبت شده بود. همچنین با توجه به آنچه پیش‌تر گفته شد، می‌توان علت حداقل بخشی از این جهش چشمگیر را در تورم جست‌وجو کرد

دیگر رسانه ها

کدخبر: 135461

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر