آیا طرح حمله به ایران کلید خورد؟ / گمانه زنی مهم روس‌ها

برخی گمانه زنی های رسانه ای مبنی بر هماهنگی آمریکا و اسرائیل برای انجام یک عملیات نظامی بر علیه ایران مطرح شده است.

آیا طرح حمله به ایران کلید خورد؟ / گمانه زنی مهم روس‌ها

عماد آبشناس  سردبیر فارسی خبرگزاری اسپوتنیک در تحلیلی با عنوان آیا طرح حمله به ایران کلید خورد؟نوشت :ایرانی ها هم دندان های خود را برای لبخند زدن به نمایش نگذاشته اند بلکه برای نشان دادن تیزی آن نشان می دهند.

به گزارش عرشه آنلاین در این تحلیل می خوانیم این تحلیل برخی گمانه زنی های رسانه ای مبنی بر هماهنگی آمریکا و اسرائیل برای انجام یک عملیات نظامی بر علیه ایران مطرح شده است.

همزمان با اظهارات جان کربی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی آمریکا مبنی بر اینکه از نتانیاهو دعوت شده برای بررسی مقابله با برنامه هسته ای ایران به آمریکا سفر کند، برخی گمانه زنی های رسانه ای مبنی بر هماهنگی آمریکا و اسرائیل برای انجام یک عملیات نظامی بر علیه ایران مطرح شده.

این شایعات با اخبار مبنی بر استقرار هواپیماهای اف ۱۶ و اف ۳۵ آمریکایی در خلیج فارس و برنامه ریزی برای فرستادن یک ناو هواپیمابر جدید به این منطقه شدت گرفته.

تا همین چند صباح پیش بحث اینکه احتمالا توافقی نانوشته میان ایران و آمریکا با وساطت عمان انجام شود مطرح بود ولی با انتشار اخبار این گفتگو ها ظاهرا طبق معمول آمریکایی ها جا زدند و عقب نشینی کردند.

بسیاری نقش مخرب اروپایی ها در به هم زدن این گفتگو ها را نیز بی تاثیر نمی دانند و باور دارند چون اروپایی ها احساس کردند که آمریکایی ها آنها را دور زده اند وسط آمدند تا میز را به هم بزنند.

اسرائیل

البته نمی توان تصور کرد سفر اعلام نشده وزیر امور خارجه عمان به تهران بی ربط به مذاکرات باشد و بسیاری گمانه زنی ها مبنی بر اینکه آمریکایی ها تلاش دارند گفتگوها دوباره احیا گردد نیز مطرح شده.

بسیاری باور دارد چون موضع مذاکره کننده گان آمریکایی در مقابل ایران ضعیف بوده آمریکایی ها اقدام به انتشار شایعات مبنی بر حمله احتمالی به ایران نموده اند تا به نوعی ایرانی ها را تهدید کنند که اگر توافقی در کار نباشد حمله خواهند کرد.

برخی دیگر نیز باور دارند نتانیاهو با مشکلات عدیده داخلی مواجه است و شدیدا نیاز دارد که یک درگیری خارجی ایجاد کند و اذهان را به آن سمت ببرد و چون می داند اسرائیل به تنهایی از پس مقابله با ایران و متحدین آن بر نمی آید می خواهد آمریکا را وارد این ماجرا کند.

در این راستا هم به نظر می رسد کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از مشارکت در این ماجرا خودداری می کنند و به همین دلیل آمریکایی ها نیاز دارند که ناوهای خود را به منطقه ارسال کنند تا تهدید کنند که اگر بنا است حمله ای انجام شود از روی عرشه کشتی ها که در آبهای بین المللی مستقر می باشند انجام خواهد شد و نه از خاک و یا آسمان کشورهای منطقه.

البته باز هم باید تکرار کرد که اینها همه گمانه زنی هستند، و مخصوصا گمانه زنی های رسانه های وابسته به اسرائیل و همسو با دولت نتانیاهو.

به هر صورت آمریکایی ها به خوبی می دانند که ایرانی ها منتظرشان نیستند تا هر کاری بخواهند انجام دهند و چندین سال است که خود را برای مقابله با آمریکا آماده می کنند و بدیهی است که اگر بخواهند دست به اقدامی جنون آمیز بر علیه ایران بزنند قطعا با واکنش بسیار پر هزینه ایران مواجه خواهند شد.

جنگنده‌های اف-۱۶

با توجه به تسلیحاتی که ایران موفق شده تولید کند امروزه ایرانی ها این توانمندی را دارند که همه ناوهای آمریکایی مستقر در خلیج فارس را هدف قرار دهند و همچنین این توانمندی را دارند که پایگاه های آمریکایی مستقر در منطقه را نیز هدف قرار دهند.

همچنین باید توجه داشت که ایرانی ها توانمندی هدف قراردادن بسیاری از اهداف در اسرائیل و مراکز استقرار نیروهای آمریکایی مخصوصا در عراق و سوریه را نیز دارند.

مضاف بر همه این مسایل می توان تصور کرد که روسیه و چین هم بدشان نیاید زهره چشمی از آمریکایی ها بگیرند و به همین دلیل در صورتی که مطمئن باشد ایرانی ها آمریکایی ها را هدف قرار خواهند داد برخی تسلیحات خاص را در اختیار ایرانی ها قرار دهند تا کمر نیروهای آمریکایی را بشکنند.

خیلی نیاز نیست که فردی تحلیلگر خبره باشد تا بداند اوضاع سیاسی بایدن در ایالات متحده بسیار شکننده است و در صورتی که اقدامی نسنجیده انجام دهد که موجب کشته شدن تعداد زیادی نیروهای آمریکایی شود نه فقط خودش باید فاتحه دور بعدی ریاست جمهوری اش را بخواند بلکه کل حزب دمکرات باید فعلا حضور سیاسی در عرصه سیاست آمریکا را فراموش کند.

این مساله درباره نتایاهو هم صدق می کند.

وی اوضاع بسیار شکننده ای درون اسرائیل دارد و 28 هفته است که ملیون ها اسرائیلی روزانه بر علیه او تظاهرات راه می اندازند و بدیهی است در صورتی که وی نیز اقدامی نسنجیده انجام دهد اوضاع از این که هست برایش بد تر می شود.

در مقابل ایرانی ها تسلیحات خاص تولید نکرده اند که اینها را انبار کنند و تماشا کنند، اینها را تولید کرده اند تا در مقابل آمریکا و اسرائیل بتوانند از خود دفاع کنند و بدیهی است اگر آمریکایی ها و اسرائیلیها بخواهند دست به حمله به ایران بزنند این فرصت برای ایران ایجاد می شود تا طبق مقررات بین المللی از خود دفاع کند و آنوقت دیگر معلوم نیست که کار به کجا کشیده خواهد شد.

بدیهی است ایرانی ها در چنین شرایطی هر آنچه در توان دارند برای ضربه زدن به طرف مقابل استفاده خواهند کرد.

همه اینها در شراطی است که هنوز آمریکایی ها و اسرائیلی ها مطمئن نیستند در صورتی که بخواهند اقدامی بر علیه ایران انجام دهند آیا این اقدام می تواند موفق باشد یا نه؟

به هر حال تاسیسات هسته ای و نظامی ایران به گونه ای در 1.64 ملیون کیلومتر مربع پخش شده که حتی در صورتی که هواپیماهای آنها موفق شوند نزدیک این تاسیسات هم برسند باز معلوم نیست که می توانند آنها را نابود کنند یا نه.

همچنین با توجه به اینکه اطلاعات مربوط به تاسیسات هسته ای ایران توسط آژانس بین المللی انرژی هسته ای در اختیار اینها قرار گرفته و طبق مقررات بین المللی اصلی ترین دلیل کشورها برای مطلع کردن آژانس از مکان وجود تاسیسات هسته ای برخورداری از چتر حمایت بین المللی است، در صورتی که این تاسیسات هدف قرار گیرد ایران ممکن است کل همکاری های خود با آژانس بین المللی انرژی هسته ای را قطع کند و کاملا از معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای خارج شود.

بدیهی است در چنین شرایطی دیگر هیچ نظارتی بر اینکه برنامه هسته ایران به کجا می رود وجود نخواهد داشت و در صورتی که موجودیت ایران در خطر باشد ممکن است ایران دست به هر کاری بزند از جمله تولید تسلیحات بازدارنده هسته ای.

همه کارشناسان نظامی هم باور دارند در صورتی که آمریکایی ها و اسرائیلی ها بیش از 50% مطمئن بودند که حمله به ایران می تواند نتیجه بخش باشد، امکان نداشت آمریکایی ها حاضر باشند با ایرانی ها پای میز گفتگو بنشینند و قطعا اقدام به حمله به تاسیسات هسته ای ایران می نمودند.

در چنین شرایطی به نظر می آید بحث مطرح شده توسط رسانه های همسو با نتانیاهو بیش از اینکه واقعی باشد طبل توخالی بیش نیست و بحث انتقال هواپیماهای آمریکایی به منطقه بیشتر برای این است که آمریکایی ها می خواهند موقعیت خود در مذاکرات را تقویت کنند.

ایرانی ها هم دندان های خود را برای لبخند زدن به نمایش نگذاشته اند بلکه برای نشان دادن تیزی آن نشان می دهند.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 98318

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر