خبر خوش و دستور فوری وزیر جهاد برای پرداخت مطالبات گندمکاران | قیمت گندم افزایش یافت؟

آخرین اقدامات و تصمیم‌های وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تعیین تکلیف قیمت گندم، پرداخت وام و معوقات گندکاران اعلام شد.

خبر خوش و دستور فوری وزیر جهاد برای پرداخت مطالبات گندمکاران | قیمت گندم افزایش یافت؟

قیمت گندم و نرخ خرید تضمینی هر کیلو گندم در حالی در شهریور ماه ۱۴۰۱، ۱۱/۵۰۰ تومان به اضافه هزار و ۵۰۰ تومان جایزه تحویل، در مجموع، ۱۳ هزار تعیین شده است که در بهمن ماه ۱۴۰۱، گندمکاران دوباره خواستار تغییر قیمت گندم و افزایش قیمت گندم شد‌ه‌اند اما تا امروز، هنوز ابلاغیه جدیدی برای قیمت گندم صادر نشده و پرونده قیمت گندم هنوز بلاتکلیف مانده است. گندمکاران منتظرند که نظر نهایی وزیر جهاد کشاورزی به عنوان نماینده دولت برای قیمت گندم اعلام و ابلاغ شود.

بیشتر بخوانید: خبر خوش مجلس از قیمت گندم و پرداخت معوقات گندکاران | جزئیات وام و بیمه کشاورزان و گندمکاران اعلام شد

گندم یکی از مواد اولیه کالاهای اساسی است؛ اگر قیمت گندم افزایش یابد، شاهد افزایش قیمت در سایر کالاهای اساسی نیز خواهیم بود و اگر قیمت گندم افزایش نیابد، منجر به کمبود مواد غذایی و کالاهای اساسی در بازار می‌شود.

قیمت گندم

قیمت گندم همچنان بدون تغییر مانده است. تعیین تکلیف افزایش قیمت گندم، نرخ خرید تضمینی گندم و پرداخت مطالبات گندمکاران، همچنان به جایی نرسیده است و درخواست کشاورزان برای افزایش قیمت گندم در حال پیگیری است. قیمت گندم و نرخ نهایی خرید تضمینی گندم در حالی همچنان تعیین نشده است که اختلاف‌ها سر قیمت گندم در روزهای اخیر، به کمبود آرد و نان در برخی شهرها و استان‌های ایران تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: قیمت گندم تعیین نشد، آرد و نان کمیاب شد | گندم خوراک دام می‌شود؟

آخرین وضعیت تعیین تکلیف قیمت گندم، میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان و پرداخت پول گندم‌های خریداری‌شده به گندم‌کاران اعلام شد. 

خبر وزیر جهاد کشاورزی درباره قیمت گندم و پرداخت مطالبات گندمکاران

معاون وزیر جهاد کشاورزی از رشد ۲۸ درصدی خرید تضمینی گندم خبر داد و گفت: بنابر تاکید وزیر جهاد کشاورزی، تسریع در پرداخت مطالبات گندمکاران در دستورکار قرار گرفته است.

سید سعید راد، معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با واریز ۲۵ هزار میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان بابت خرید تضمینی گندم تاکنون ۵۰ هزار و ۵۵۵ میلیارد تومان به این عزیزان پرداخت شده است.

به گفته او، تسریع در پرداخت ارزش محصول دریافتی از گندمکاران، موجب جلب اعتماد و اطمینان مضاعف کشاورزان در تحویل محصولاتشان می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه خرید تضمینی گندم بر اساس استاندارد‌های ابلاغی و با رویکرد حمایت از تولیدکنندگان این محصول اساس کار خرید است، افزود: در این راستا، با تجهیز مراکز خرید در ۳۱ استان و ارائه خدمات به گندمکارانی که محصولات خود را به مراکز مذکور تحویل می‌دهند، از تمامی ظرفیت‌های موجود برای اجرای مطلوب عملیات خرید و دریافت محصول باکیفیت از کشاورزان سراسر کشور اقدام شده است.

او با بیان اینکه به صورت مداوم و مستمر، پیگیر تامین اعتبارات مورد نیاز برای دریافت پول خرید تضمینی گندم از مجاری مربوطه و پرداخت باقی‌مانده مطالبات گندمکاران هستیم، گفت: با حمایت وزیر جهاد کشاورزی و پیگیری معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی از طریق سازمان برنامه و بودجه، انتظار می‌رود در پرداخت مابقی پول مطالبات کشاورزان، تسریع شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه خرید تضمینی گندم به نسبت سال گذشته، یک میلیون و ۱۰۷ هزار تن افزایش داشته است، گفت: از مدیران استانی و دست‌اندرکاران عملیات خرید این محصول راهبردی در سرتاسر کشور خواسته‌ایم تا با تلاش و توان دوچندان، به گونه‌ای عمل نمایند که بیشترین خدمات موجود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به کشاورزان ارائه نمایند.

بنابر این گزارش، خرید تضمینی گندم در کشور از مرز ۵ میلیون تن عبور کرده است و با واریز بخش عمده‌ای از مطالبات کشاورزان به حساب ایشان در هفته جاری، تاکنون بیش از ۶۷ درصد از پول خرید تضمینی گندم به این عزیزان پرداخت شده است.

قول وزیر کشاورزی برای اصلاح قیمت گندم و پرداخت مطالبات گندمکاران

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به وعده وزیر جهاد کشاورزی از امروز تا پایان هفته جاری مطالبات کشاورزان براساس نرخ مصوب سال ۱۴۰۲ با اولویت کشاورزان خوزستان پرداخت خواهد شد.

سید کریم حسینی، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی در خصوص پیگیری پرداخت مطالبات گندمکاران خوزستانی اظهار کرد: در صحبت‌هایی که روز گذشته با وزیر جهاد کشاورزی داشتیم، اعلام شد که دولت برای مطالبه گندمکاران حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان برای این کار اختصاص داده است و ۱۵ هزار میلیارد تومان دیگر نیز ظرف مدت یک روز آینده به این عدد افزوده خواهد شد.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تسریع در روند پرداخت مطالبات گندمکاران خوزستانی افزود: با توجه به اینکه خوزستان، استان اول برداشت گندم کشور است، باید پرداخت مطالبات کشاورزان خوزستانی در اولویت وزارت جهاد کشاورزی باشد.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: براساس وعده‌ای که وزیر جهاد کشاورزی داده از باقی مانده مطالبات خرید تضمینی گندم از کشاورزان براساس نرخ مصوب سال ۱۴۰۲ به حساب آن‌ها واریز خواهد شد.

حسینی عنوان کرد: مبلغی که تاکنون به کشاورزان استان پرداخت شده براساس نرخ خرید تضمینی سال گذشته بوده اما با توجه به وعده وزیر جهاد کشاورزی از امروز تا پایان هفته جاری مطالبات کشاورزان براساس نرخ مصوب سال ۱۴۰۲ با اولویت کشاورزان خوزستان پرداخت خواهد شد.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امیدواریم با توجه به نقش استان خوزستان در تولید گندم کشور این پرداخت‌ها انجام و مطالبات کشاورزان خوزستانی در این زمینه با توجه به قول‌ها و وعده‌های داده شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی پرداخت شود.

توضیحات سازمان برنامه و بودجه درباره قیمت خرید گندم و قیمت گندم وارداتی 

رئیس سازمان برنامه و بودجه اخیرا نرخ ۱۵ هزار تومان برای گندم را مناسب اعلام کرد و گفت که گندم را از کشاورز بالاتر از قیمت وارداتی خریداری می‌کنیم.

با مصوب شدن قیمت ۱۵ هزار تومان برای هر کیلو خرید تضمینی گندم برخی از کشاورزان، فعالان بخش کشاورزی، اصناف و اتحادیه‌های مرتبط، اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس و مسئولان مربوطه قیمت اعلام شده را مناسب دانسته و برخی دیگر نیز معتقد بودند برای ایجاد انگیزه در کشاورزان باید رقم خرید افزایش پیدا کند.

اخیرا نیز رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفت‌وگویی نرخ خرید تضمینی گندم را مناسب اعلام کرده و گفته است که دولت برای هر کیلوگرم قیمت خرید تضمینی گندم ۱۵ هزار تومان با احتساب پاداشی که به کشاورزان داده می‌شود، در نظر گرفته است که می‌تواند انگیزه خوبی برای کشاورزان باشد.

منظور همچنین افزوده است که در حال حاضر قیمت گندمی که دولت از کشاورزان خریداری می‌کند ۱۵ هزار تومان است اما همین گندم را می‌توان به نرخ ۱۱ هزار تومان وارد کنیم. این یعنی گندم را از کشاورز بالاتر از قیمت وارداتی خریداری می‌کنیم تا به خودکفایی گندم برسیم و اینکه گفته می‌شود قیمت خرید گندم در کشورهای همسایه بالاتر از داخل کشور است، باید دانست این رقم برای کشاورزان خود همان کشور در نظر گرفته شده است و این بدین معنی نیست که کشاورز ما یک تن گندم را در کشور همسایه با همان قیمتی که ما می‌فروشیم، بفروشد، بنابراین آن قیمت گندم، قیمت حمایتی خرید گندم از کشاورزان داخلی همان کشور است و این موارد بیشتر فضاسازی‌هایی که صورت گرفته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین عنوان کرده است که خوشبختانه کشاورزان هم استقبال خوبی از این تعیین قیمت داشته‌اند و ما هم مکلفیم که مطالبات کشاورزان را به سرعت به آن‌ها پرداخت کنیم.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 94545

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر