خبر خوش مجلس از قیمت گندم و پرداخت معوقات گندکاران | جزئیات وام و بیمه کشاورزان و گندمکاران اعلام شد

آخرین اخبار و اقدامات مجلس شورای اسلامی برای تعیین تکلیف قیمت گندم، پرداخت معوقات گندکاران، وام و افزایش سقف بیمه کشاورزان و گندمکاران اعلام شد.

خبر خوش مجلس از قیمت گندم و پرداخت معوقات گندکاران | جزئیات وام و بیمه کشاورزان و گندمکاران اعلام شد

قیمت گندم که دولت در شهریور ۱۴۰۱، برای خرید تضمینی هر کیلو گندم تعیین کرد، ۱۱/۵۰۰ تومان به اضافه هزار و ۵۰۰ تومان جایزه تحویل، در مجموع ۱۳ هزار تعیین شد. پس از گذشت ۵ ماه، در بهمن سال گذشته، گندمکاران دوباره خواستار تغییر قیمت گندم و افزایش قیمت گندم شدند اما تا امروز هنوز ابلاغیه جدیدی برای قیمت گندم صادر نشده و پرونده قیمت گندم هنوز بلاتکلیف مانده است. جلسه‌ شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی در خردادماه ۱۴۰۲، برای تعیین تکلیف قیمت گندم برگزار شد.

بیشتر بخوانید: خبر تکان‌دهنده از قیمت گندم و دستمزد کمباین‌داران و گندمکاران | زمان ابلاغ افزایش قیمت گندم اعلام شد؟

به گفته برخی اعضای این شورا، قیمت نهایی ۱۶ هزار تومان، ۱۵ هزار تومان قیمت تضمینی خرید گندم، به اضافه ۱/۰۰۰ تومان جایزه تحویل خواهد بود. اما باید منتظر بود تا نظر نهایی وزیر جهاد کشاورزی به عنوان نماینده دولت برای قیمت گندم اعلام و ابلاغ شود. گندم یکی از مواد اولیه برخی از اقلام اساسی است؛ اگر قیمت گندم افزایش یابد، شاهد افزایش قیمت در این کالاها نیز خواهیم بود و اگر قیمت آن افزایش نیابد، کمبود مواد غذایی و کالاهای اساسی در بازار ایجاد می‌شود.

قیمت گندم

قیمت گندم و نرخ نهایی خرید تضمینی گندم در حالی همچنان تعیین نشده است که اختلاف‌ها سر قیمت گندم در روزهای اخیر، به کمبود آرد و نان در برخی شهرها و استان‌های ایران تبدیل شده است. آخرین اخبار و اقدامات مجلس شورای اسلامی برای تعیین تکلیف قیمت گندم، پرداخت معوقات گندکاران، وام و افزایش سقف بیمه کشاورزان و گندمکاران اعلام شد.

توضیحات رئیس کمیسیون اصل 90 درباره قیمت گندم و پرداخت معوقات گندمکاران

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: پرداخت بخشی از مطالبات گندمکاران با تاخیر مواجه شده بود؛ پس از پیگیری، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که در چند روز آینده این معوقات پرداخت خواهد شد.

«حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر» رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از پرداخت معوقات گندمکاران در چند روز آینده خبر داد و گفت: اعتباراتی که برای خرید تضمینی گندم در نظر گرفته شده بود حدود ۱۰۳ هزار میلیارد تومان بود. حدود ۱۱ هزار میلیارد از این مبلغ تا ۲۸ اردیبهشت ماه به گندمکاران پرداخت شد؛ یعنی گندمکارانی که تا پیش از این تاریخ محصول خود را تحویل داده بودند، توانستند بخشی از این مبلغ یا تمام پول خود را دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: خبر خوش برای گندمکاران و کشاورزان | ابلاغیه افزایش قیمت گندم صادر شد؟

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس  افزود: بعد از این تاریخ، پرداخت گندمکاران با تأخیر مواجه شد و دیگر پولی به آنها پرداخت نشد. در پی این موضوع این قشر زحمت‌کش دچار نگرانی شده بودند و مکرراً برای پیگیری حقوق خود مراجعه و مطالبه‌گری می‌کردند.

پژمانفر با اشاره به اینکه مطالبه گندمکاران کاملاً بر حق بوده است، تصریح کرد: قرار بر این بود پول گندمکاران به سرعت پرداخت شود؛ اما متأسفانه تأخیری ایجاد شد. با توجه به شکایات متعددی که به دست کمیسیون اصل نود مجلس رسیده بود برای پیگیری این موضوع، نامه‌ای به محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور نوشتم. در این نامه از دولت خواسته شد پرداخت مطالبات گندمکاران در اسرع وقت پیگیری و انجام شود.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار کرد: معاون اول رئیس جمهور نیز با انتقال این موضوع به محمود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه روند پیگیری را تکمیل کرد. در نهایت رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه اخیر اعلام کرد که در چند روز آینده این مطالبات پرداخت خواهد شد.

او با تاکید بر ضرورت توجه جدی و مداوم به حقوق گندمکاران، عنوان کرد: موضوع گندم یکی از مواردی است که امنیت غذایی کشور را تأمین می‌کند و این گروه زحمت‌کش نباید با رفتارهای غیرمنظم مواجه شوند. ایجاد رضایت‌مندی در گندمکاران یک اصل مهم است.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس  تاکید کرد: اگر به کشاورزان می‌گوییم محصول شما را خریداری می‌کنیم، باید این خرید را به موقع انجام دهیم و در اسرع وقت نیز پول آنها را بپردازیم. امید است در زمان باقیمانده فصل جمع‌آوری گندم، کشاورزان و گندمکاران در زمان تحویل گندم یا در کوتاه‌ترین بازه زمانی ممکن مطالبات خود را دریافت کنند.

خبر جدید کمیسیون کشاورزی مجلس از قیمت خرید تضمینی گندم و پرداخت وام و معوقات گندمکاران

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی و آب و خاک مجلس گفت: سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی امسال مصمم هستند تا به محض خرید گندم، بهای گندمکاران را بهنگام انجام دهند.

عباس جهانگیرزاده، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی و آب و خاک مجلس اظهار کرد: چهار استان کشور از جمله استان اردبیل با شدیدترین خشکسالی روبه‌رو است به طوری که در اراضی دیم مغان حتی یک هکتار زمین قابل برداشت وجود ندارد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی و آب و خاک مجلس گلایه‌های اهالی شمال استان به ویژه کشاورزان را از عملکرد صندوق بیمه محصولات یادآور شد و تصریح کرد: صندوق سقف پوشش بیمه‌ای خود را در سه سال اخیر کاهش داده است؛ به طوری که در سال ۱۴۰۰ سطح پوشش بیمه‌ای ۵.۵ میلیون تومان به ازای هر هکتار بوده که این رقم در سال گذشته به ۴.۵ میلیون تومان و امسال نیز به ۲.۵ میلیون تومان کاهش پیدا کرده است.

نماینده مردم پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز در مجلس شورای اسلامی گفت: این فرآیند کاهشی زمینه نارضایتی کشاورزان را رقم زده ولی در کمیسیون کشاورزی مجلس تلاشمان بر این است تا افزایش سقف بیمه محصولات کشاورزی را انجام داده و وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه را موظف به پرداخت سقف پوشش بیمه‌ای مناسب بکنیم.

جهانگیرزاده از پرداخت منابع بلاعوض و تسهیلات طولانی مدت برای زارعین خسارت دیده از خشکسالی و سیل اخیر خبر داد و افزود: ۹۰ درصد کارها به خوبی پیش رفته و تنها ۱۰ درصد کار در وزارت کشور باقی مانده تا با تأیید نهایی این امر به استان‌ها ابلاغ شود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی و آب و خاک مجلس در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: در کنار ارتقای افزایش سطح پوشش بیمه‌ای، استمهال بدهی سال‌های گذشته کشاورزان با همکاری بانک‌های عامل مد نظر است و امیدواریم رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه در این حوزه به ویژه پرداخت مطالبات کشاورزان یاریگر وزارت جهاد کشاورزی و کمیسیون باشد.

جهانگیرزاده اضافه کرد: دولت امسال مصمم است تا پرداخت بهنگام بهای گندمکاران را انجام دهد تا در این حوزه شاهد نارضایتی و یا گلایه کشاورزان نباشیم و چالش‌های متعددی نیز به وجود نیاید.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی و آب و خاک مجلس بیان کرد: ما در مجلس وظیفه نظارتی را بر عهده داریم و اصل وظیفه اجرایی بر عهده دولت است که انتظار می‌رود در این بخش ورود عالمانه‌ای پیدا کند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی و آب و خاک مجلس به برگزاری اولین همایش ملی «ارزش افزوده، برندینگ و صادرات» در منطقه مغان اشاره کرد و ادامه داد: حلقه واسط تولید و صادرات متأسفانه گم شده و ما نمی‌توانیم صادرات کیفی با بسته‌بندی مناسب و فرآوری محصولات را شاهد باشیم.

جهانگیرزاده در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: تمام تلاش ما بر این است تا رابطه تولید و صادرات را در کنار بازاریابی مناسب مورد توجه قرار دهیم تا بهترین و کیفی‌ترین محصولات از شمال استان به کشورهای اوراسیا، آسیای میانه، قفقاز و روسیه صادر شود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی و آب و خاک مجلس نمونه محصول تولید شده با قیمت نازل در استان را محصول سیر اعلام کرد و گفت: در حال حاضر برداشت سیر در مغان آغاز شده و قیمت این محصول به کمتر از ۹ هزار تومان رسیده در حالی که در کشور روسیه این محصول ۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و باید صادرات مناسبی را با کیفیت، برندسازی و بسته‌بندی مناسب شاهد باشیم.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، منابع طبیعی و آب و خاک مجلس تصریح کرد: در کمیسیون کشاورزی مجلس با بهره‌گیری از نظرات کارشناسی تلاشمان بر این است تا رابطه تولید، صادرات و ارزش افزوده به وجود آمده از این محل را با راهکارهای مناسب مورد توجه قرار داده و با رفع نقاط ضعف، به تقویت این حوزه کمک کنیم.

قیمت گندم

توضیحات رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس درباره افزایش قیمت گندم و پرداخت مطالبات گندمکاران 

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از اختصاص ۳۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات گندمکاران خبر داد.

محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار کرد: بر اساس تحلیل و بررسی‌های انجام شده، قیمت منطقی خرید گندم به ازای هر کیلوگرم ۱۷ هزار تومان در نظر گرفته شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه افزایش قیمت خرید تضمینی گندم سبب افزایش تولید در سال جاری شده است، ادامه داد: برای افزایش تولید و سطح زیر کشت باید انگیزه کشاورزان با افزایش قیمت خرید این محصول بالا برد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در خصوص پرداخت مطالبات گندمکاران افزود: با پیگیری‌های انجام شده طی امروز و فردا دستگاه‌های متولی مثل وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و وزارت جهاد کشاورزی، ۳۰ هزار میلیارد تومان بابت پرداخت مطالبات کندمکاران کشور پرداخت کنند.

منبع: مهر

دیگر رسانه ها

کدخبر: 93568

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر