خبر مهم سرپرست وزارت جهاد درباره افزایش قیمت گندم

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی درباره افزایش قیمت گندم و قیمت خرید تضمینی گندم توضیحاتی ارائه کرد.

خبر مهم سرپرست وزارت جهاد درباره افزایش قیمت گندم

قیمت گندم در حالی ۱۵ هزار تومان اعلام شده است که گندمکاران خواستار افزایش قیمت گندم به ۱۷ هزار تومان هستند. قیمت گندم توافقی هر کیلو ۱۷ هزار تومان است. تعیین و اعلام قیمت گندم توسط شورای قیمت‌گذاری برای سال ۱۴۰۲ در حالی است که برخی از اعضای این شورا با آن موافق نیستند. بر اساس اعلام سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، قیمت گندم مبنای قیمت‌گذاری برای ۳۲ قلم کالا در کشور است. مناقشه سر قیمت گندم در نهایت به نامه سرگشاده بنیاد ملی گندم کاران خطاب به رهبری کشیده است.

بیشتر بخوانید: قیمت گندم افزایش یافت

بیشتر بخوانید: دولت قیمت گندم را مشخص کرد

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: گندم مبنای قیمت‌گذاری برای ۳۲ قلم کالا در کشور است و تعیین قیمت غیرکارشناسی‌، بدون توجه به ابعاد آن، افزایش قیمت در سایر کالاها را به دنبال خواهد داشت.

سید محمد آقامیری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی درباره قیمت خرید تضمینی گندم گفت: بر اساس قانون اصلاح شده مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۹، قیمت‌گذاری برای محصولات کشاورزی به شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی واگذار شده است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: برای این منظور جلسات مختلفی با حضور اعضا و ناظر شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی که نماینده مجلس در این شورا است، تشکیل شد و در نهایت برابر قانون، قیمت‌ گندم مصوب شد.

به گفته سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، اگر ناظر مجلس شورای اسلامی ابلاغ کند که این روند دچار خدشه شده و یا این که مورد قبول نبوده و غیرقانونی است، قطعا ما نیز مراتب قانونی مد نظر ناظر مجلس را انجام می‌دهیم، البته تاکنون مکاتبانی مبنی بر غیرقانونی بودن قیمت‌گذاری گندم دریافت نشده است.

بنابر اعلام وزارت جهادکشاورزی، وی افزود: بر اساس قانون، شورایی برای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی تشکیل شده است، این شورا بر اساس خرد جمعی صلاحیت قانونی برای قیمت‌گذاری دارد و تصمیمات این شورا پس از تصویب، ابلاغ و قابل اجراست.

 آقامیری در پایان افزود: گندم مبنای قیمت‌گذاری برای ۳۲ قلم کالا در کشور است و تعیین قیمت غیرکارشناسی‌، بدون توجه به ابعاد آن، افزایش قیمت در سایر کالاها را به دنبال خواهد داشت.

توضیحات رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس درباره قیمت گندم

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بر اساس قانون، رییس شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی ملزم است در هفته جاری جلسه بازنگری قیمت خرید تضمینی گندم را برگزار کند. 

مناقشه بر سر قیمت گندم در نهایت به نامه سرگشاده بنیاد ملی گندم کاران خطاب به رهبری کشید.

نماینده گندم‌کاران در بخشی از این نامه که منتشر شده، آورده است: «به جهت اینکه گندم از چرخه خرید تضمینی خارج نشود و به سمت خوراک دام و طیور و یا احتکار توسط دلالان و همچنین خدای ناخواسته قاچاق به کشورهای همسایه اتفاق نیفتد تقاضای تشکیل جلسه شورا جهت تجدید نظر نرخ بر اساس فرآیند مطرح در قانون که در آن اشاره به هزینه‌های تولید به علاوه سود معقول برای کشاورز گندم کار نرخ تورم که توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود و همچنین نرخ بازار جهانی و نرخ مبادله را داشته که متأسفانه علیرغم کارهای کارشناسی کمیته‌های فنی و آنالیز هزینه‌های تولید توسط بنیاد ملی گندم کاران و کمیسیون کشاورزی مجلس، متولی تولید یعنی سرپرست وزارت جهاد کشاورزی بدون توجه به نظرات شورای قیمت گذاری نرخ ۱۵ هزار تومان را اعلام نموده که موجبات نارضایتی گندم کاران را فراهم کرده است.

لذا ما به نمایندگی از گندم کاران کشور جهت پایداری تولید و حفظ نیروی کار بخش کشاورزی که طبق اعلام‌های رسمی سالانه تعداد زیادی از بخش کشاورزی خارج می‌شوند و همچنین قطع وابستگی به خارج و حفظ استقلال کشور از نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون کشاورزی به عنوان ناظر بر حسن اجرای قانون تقاضای تشکیل جلسه با حضور سرپرست وزارت جهاد کشاورزی و معاونین مربوطه، اعضای شورای قیمت گذاری در کمیسیون کشاورزی داشتیم که قرار بر این شد تا شورای قیمت گذاری مجدداً تشکیل جلسه داده و نرخ را برابر قانون به ۱۷ هزار تومان اصلاح نماید.»

محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی درباره تغییر قیمت جدید خرید تضمینی گندم گفت: بر اساس آنالیزی که از قیمت تمام شده کاشت، داشت و برداشت گندم در سراسر کشور انجام شد قیمت تمام شده به اضافه سود متعارف حدود ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان به دست آمد که به مبلغ ۱۷ هزار تومان رند شد.

عسکری با بیان اینکه قیمت به دست آمده به اعضای شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی اعلام شد، افزود: دو نامه از سوی اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس به رئیس جمهوری نوشته و قیمت به دولت اعلام شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی ادامه داد: با سه دلیل توضیح داده شد اگر قیمت هر کیلو گندم ۱۷ هزار تومان تعیین نشود چه اتفاق‌هایی برای این محصول استراتژیک رخ می‌دهد؛ نخست اینکه گندم به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود. در حال حاضر گندم در عراق هر تن ۶۵۳ دلار خرید و فروش می‌شود. دلیل دوم برای افزایش قیمت این بود که ممکن است محصولات خوراک دام شوند. موضوع سوم هم چراگاه شدن مزارع سبز بود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به آمار نیاز سالانه کشور، یادآور شد: نیاز بازار داخل به محصولی مانند گندم ۱۲ میلیون تن در سال است که از این عدد ۱۰.۵ میلیون تن مصرف خبازی‌ها و ۱.۵ میلیون تن نیز به مصرف صنایع تبدیلی مانند ماکارونی، انواع کیک و… می‌رسد. چنانچه قیمت واقعی نباشد گندم کاران محصول را تحویل دولت نخواهند داد.

عسکری با اشاره به جلسه این کمیسیون با اعضای شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی در هفته گذشته اظهار کرد: نتیجه مذاکرات این بود که جلسه‌ای دیگر با مدیریت سرپرست وزارت جهاد کشاورزی به عنوان رئیس شورا دوباره برگزار شود و با امضای تمام اعضای حاضر در این شورا قیمت واقعی گندم هر کیلو ۱۷ هزار تومان (قیمت توافق شده) تعیین و ابلاغ شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اضافه کرد: برای اینکه وقفه‌ای در بازار رخ ندهد خرید تضمینی گندم باید انجام شود و پس از نهایی شدن قیمت بازنگری شده، ما به تفاوت نرخ به حساب کشاورزان واریز شود.

این نماینده مردم در خانه ملت با اشاره به بارش‌های خوب امسال گفت: پیش بینی می‌شود امسال بین ۸ تا ۹ میلیون تن برداشت گندم داشته باشیم.

عسکری در پایان در پاسخ به این پرسش که جلسه مذکور چه زمانی برگزار می‌شود، گفت: قانونا سرپرست وزارت جهاد کشاورزی به عنوان رئیس شورا ملزم است در هفته جاری این جلسه را با حضور تمام اعضا برگزار کند.

قیمت گندم چقدر افزایش می‌یابد؟

با وجود اینکه چندی پیش قیمت خرید تضمینی گندم ۱۵ هزار تومان اعلام شد اما برخی از فعالان این حوزه، کشاورزان و اعضای کمیسیون کشاورزی با قیمت اعلام شده موافق نیستند و درخواست برگزاری جلسه‌ای مجدد در شورای قیمت‌گذاری و تصمیم‌گیری در خصوص قیمت این محصول کشاورزی استراتژیک را دارند.

در روز ۱۷ اردیبهشت‌ماه شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی قیمت خرید تضمینی هر کیلو گندم را مجموعا ۱۵ هزار تومان اعلام کرد که بر این مبنا قیمت پایه گندم  ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان،  یارانه کاشت (تأمین بخشی از هزینه‌های کود و بذر) ۱۵۰۰ تومان و مبلغ  ۲۰۰۰ تومان  نیز به ازای هر کیلوگرم گندم تحویلی به عنوان «جایزه تحویل گندم» تعیین شد.

تعیین و اعلام قیمت گندم توسط شورای قیمت‌گذاری برای سال ۱۴۰۲ در حالیست که برخی از اعضای این شورا با آن موافق نیستند. رئیس اتاق اصناف کشاورزی چندی پیش اعلام کرد که اتاق اصناف کشاورزی، بنیاد ملی گندمکاران و کشاورزان با قیمت تعیین شده برای گندم موافق نیستند، زیرا معتقدند اگر انگیزه و مشوقی برای کشاورز نباشد ممکن است نیازمند واردات شویم.

پیشه‌ور همچنین تصریح کرد که در روزهای گذشته در کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص قیمت گندم مباحثی مطرح شد و این کمیسیون اعلام کرد که شورای قیمت گذاری مجددا جلسه‌ای برگزار و در مورد قیمت گندم تصمیم‌گیری کند، ولی سرپرست وزارت جهادکشاورزی درخواستی برای جلسه نداشت و در نهایت نیز قیمت ۱۵ هزار تومان را ابلاغ کرد.

عطاالله هاشمی، رئیس بنیادملی گندمکاران - نیز با اشاره به اینکه با قیمت اعلام‌شده برای گندم موافق نیستیم و عدم اصلاح قیمت می‌تواند منجر به افت خرید گندم از کشاورزان شود، گفت: تغییر قیمت گندم امری اجتناب ناپذیر است و قیمت بایستی اصلاح شود. کمیسیون کشاورزی مجلس نیز با اصلاح آن موافق است.

او ادامه داد: نامه‌ای به مقام معظم رهبری ارسال کردیم و ضمن بیان مسائل و مشکلات اعلام کردیم که باید جلسه شورا مجددا برگزار و قیمت گندم اصلاح شود و از ایشان درخواست کمک کردیم.

همچنین  محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی و محیط زیست اخیرا در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهوری عنوان کرد که مستدعی است دستور فرمایید با توجه به خطر افزایش واسطه‌گری و قاچاق گندم تولیدی کشور نسبت به برگزاری نشست مشترک به‌اتفاق اعضای شورای قیمت‌گذاری در اولین فرصت ممکن در محضر جنابعالی عنایت شایسته مبذول و نتیجه را به این کمیسیون اعلام کنند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 87274

  • تنها

    سخنگو دولت قیمت گذاری کرد و۱۵ هزارتمن تعیین کرد وجوهات و نظرات کشاورزان هیچ تاثیری ندارد

    • حبیب

      کی داده کی گرفته ، قیمت بدن برای خودشون
      این قیمت یعنی ضرر
      ۲۵۰۰۰ کنن کشاورزا به دلال نمیدن وگرنه همه گندمها یا به دام میدیم یا قاچاق میشن
      دودش تو چشم خود دولت میره
      سال دیگه هم کسی گندم کشت نمیکنه

  • ناشناس

    شما خیلی بیجا کردی که خبر چرت میزاری، گندمکاران ۱۷تومن هم راضی نیستند

  • کشاورز

    از امسال گذشت هر کاری دلتون میخاد بکنید ولی سال اینده ببینید چه بشه کسی دیگه گندم کشت نمی کنه مگه کشاورز رو گنج نشسته شب و روز نداره سرما و گرما پدرش در اورده اخرشم سود که نداره ضرر بده الان فصل برداشت پیازی که مردم بیچاره تا کیلو پنجاه هزار تومان هم خریدن ولی الان میگن کیلو پنج شش هزار تومان چند روز بعد برداشت قیمت میرسه اسمون کو مدیریت نون توی شغل کاذب دلالی پناه به خدا

  • مظفری

    من گندم کیلو کمتر از ۲۵تومان نمیفروشم قیمتی که شما دادین تعجب اوره من خودم گندم کیلویی ۱۵خریدم بیام همون ۱۵بفروشم مگه مغز خر خوردم هر کیلو گندم بالای ۲۰تومان واسه من آب خورده ببینید خودتون خسته نکنید ما گندم به هر کسی کمتر از ۲۵تومان ببره نمیفروشیم ما گندم خودمون و به قاچاقچیان میفروشیم شما هم برید گندم رو وارد کنید با قیمت بیشتر از ۳۰تومان من خودم۲۱۷هکتار زمین گندم کشت کردم الان بیام تن ۱۰میلیون ضرر بدم مگه مجبورم این یعنی نصف حالا ۲۱۷هکتار ضرب کنید حدقل ۹تن گندم نزدیک دو هزار تن گندم میشه ضربدر ۱۰تومان ضرر حساب کن نزدیک به ۲۰میلیارد میشه خوب چی آدم عاقلی همچین ضرری به خودش میزنه برید خدا روزیتون و جای دیگه بده

  • سید

    ببینید من گندم کمتر از ۲۵تومان نمیفروشم شماها هم برید وارد کنید من بخوام ۲۵بفروشم هر تن ده میلیون با قیمت شماها فرق می‌کنه من امسال۲۱۷هکتار زمین آبی دارم حالا

  • کشاورز شاکی

    چطور بنزین رو موقع فروش به نرخ جهانی با این ماشین های اشغال میخواید بفروشید ولی جایی که شما باید پول بدید قیمت رو به نصف قیمت جهانی هم نمی‌خواهید بدید؟
    گندم رو کن هزار شده پایین تر میدم ولی به دلال و دامدار میدم تا دولت بره گندم کیلوئی 32 تومنی با هزینه دلال بازی و کرایه و گمرک بده بفهمه

  • ناشناس

    قیمت خودرو شامل چند نوع کالا می شود

  • Alireza

    همه مطالبی که درباره افزایش گندم زده میشه چه از نامه و صحبت نمایندگان باشه یا هر فرد دیگه ای همش دروغ و فقط جهت وقت کشی برای خرید گندم کشاورز هست .

  • ناشناس

    واقعا که چقدر زیبا بازی کردین و قطره چکانی قیمت گذشتیم روی گندم همه چیز گران شد جز گندم خیلی از کشاورزان نا امید شدن و دنبال قاچاق یا کشت جایگزین هستند شما و مافیای گندم برین وارد کنید....

  • ناشناس

    الهی ک ب زمین گرم بخورین ک حق وزحمت کشاورز رو سالی ۱۰۰۰ تومن بالامیبرین

  • ناشناس

    الهی ک خداونداسزای بی عدالتی هاتون بده

ارسال نظر