خبر خوش وزیر جهاد کشاورزی برای گندمکاران | ابلاغیه افزایش قیمت گندم صادر شد؟

جزئیات جدید و تصمیم‌های وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تعیین تکلیف قیمت گندم، پرداخت وام و معوقات گندکاران اعلام شد.

خبر خوش وزیر جهاد کشاورزی برای گندمکاران | ابلاغیه افزایش قیمت گندم صادر شد؟

قیمت گندم همچنان بدون تغییر مانده است. تعیین تکلیف افزایش قیمت گندم، نرخ خرید تضمینی گندم و پرداخت مطالبات گندمکاران، همچنان به جایی نرسیده است و درخواست کشاورزان برای افزایش قیمت گندم در حال پیگیری است. تعیین قیمت گندم در حالی در انتظار تعیین وزیر جدید جهاد کشاورزی بود که با رای اعتماد نمایندگان مجلس، «محمدعلی نیکبخت» به عنوان وزیر جهاد کشاورزی انتخاب شد. با مصوب شدن قیمت گندم و نرخ ۱۵ هزار تومانی برای هر کیلو خرید تضمینی گندم، برخی از کشاورزان، فعالان بخش کشاورزی، اصناف و اتحادیه‌های مرتبط، اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس و مسئولان مربوطه قیمت گندم اعلام‌شده را مناسب دانستند و برخی دیگر نیز معتقد بودند برای ایجاد انگیزه در کشاورزان باید رقم خرید قیمت گندم افزایش پیدا کند.

بیشتر بخوانید: خبر خوش وزارت جهاد برای گندمکاران | تکلیف افزایش قیمت گندم و پرداخت مطالبات گندمکاران مشخص شد؟

بر اساس قانون، قیمت گندم باید در بازه زمانی مشخصی اعلام شود، اما هنوز قیمت گندم، این کالای استراتژیک مشخص نشده است. گندمکاران این روزها هم به قیمت گندم اعتراض دارند و هم، به عدم تسویه به‌موقع پولشان.

بیشتر بخوانید: خبر مهم وزارت جهاد برای گندمکاران | قیمت گندم ۱۷ هزار تومان می‌شود؟

در مقابل، دولت نرخ ۱۵ هزار تومانی مصوب قیمت گندم را مناسب می‌داند و مدعی پرداخت طلب کشاورزان هم است. جزئیات جدید درباره قیمت گندم، قیمت خرید گندم از گندمکاران، اصلاح نرخ تضمینی خرید گندم و پرداخت مطالبات گندمکاران اعلام شد. 

قیمت گندم

قیمت گندم و نرخ جدید خرید تضمینی گندم، هنوز به سرانجام نرسیده و با وجود جلسات و مکاتبات بسیار، تغییر و افزایش قیمت گندم، این محصول استراتژیک، بدون تکلیف باقی مانده است. اختلاف‌ها سر قیمت گندم در روزهای اخیر، به بحران کمبود آرد و نان در برخی شهرها و استان‌های ایران تبدیل شده است. وزیر جهاد کشاورزی وعده‌هایی برای اصلاح قیمت گندم و پرداخت مطالبات گندمکاران داده است. 

قول وزیر کشاورزی برای اصلاح قیمت گندم و پرداخت مطالبات گندمکاران

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به وعده وزیر جهاد کشاورزی از امروز تا پایان هفته جاری مطالبات کشاورزان براساس نرخ مصوب سال ۱۴۰۲ با اولویت کشاورزان خوزستان پرداخت خواهد شد.

سید کریم حسینی، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی در خصوص پیگیری پرداخت مطالبات گندمکاران خوزستانی اظهار کرد: در صحبت‌هایی که روز گذشته با وزیر جهاد کشاورزی داشتیم، اعلام شد که دولت برای مطالبه گندمکاران حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان برای این کار اختصاص داده است و ۱۵ هزار میلیارد تومان دیگر نیز ظرف مدت یک روز آینده به این عدد افزوده خواهد شد.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تسریع در روند پرداخت مطالبات گندمکاران خوزستانی افزود: با توجه به اینکه خوزستان، استان اول برداشت گندم کشور است، باید پرداخت مطالبات کشاورزان خوزستانی در اولویت وزارت جهاد کشاورزی باشد.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: براساس وعده‌ای که وزیر جهاد کشاورزی داده از باقی مانده مطالبات خرید تضمینی گندم از کشاورزان براساس نرخ مصوب سال ۱۴۰۲ به حساب آن‌ها واریز خواهد شد.

حسینی عنوان کرد: مبلغی که تاکنون به کشاورزان استان پرداخت شده براساس نرخ خرید تضمینی سال گذشته بوده اما با توجه به وعده وزیر جهاد کشاورزی از امروز تا پایان هفته جاری مطالبات کشاورزان براساس نرخ مصوب سال ۱۴۰۲ با اولویت کشاورزان خوزستان پرداخت خواهد شد.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امیدواریم با توجه به نقش استان خوزستان در تولید گندم کشور این پرداخت‌ها انجام و مطالبات کشاورزان خوزستانی در این زمینه با توجه به قول‌ها و وعده‌های داده شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی پرداخت شود.

خبر رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره قیمت خرید گندم و قیمت گندم وارداتی 

رئیس سازمان برنامه و بودجه اخیرا نرخ ۱۵ هزار تومان برای گندم را مناسب اعلام کرد و گفت که گندم را از کشاورز بالاتر از قیمت وارداتی خریداری می‌کنیم.

با مصوب شدن قیمت ۱۵ هزار تومان برای هر کیلو خرید تضمینی گندم برخی از کشاورزان، فعالان بخش کشاورزی، اصناف و اتحادیه‌های مرتبط، اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس و مسئولان مربوطه قیمت اعلام شده را مناسب دانسته و برخی دیگر نیز معتقد بودند برای ایجاد انگیزه در کشاورزان باید رقم خرید افزایش پیدا کند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفته بود: گندم مبنای قیمت‌گذاری برای ۳۲ قلم کالا در کشور است و تعیین قیمت غیرکارشناسی‌، بدون توجه به ابعاد آن، افزایش قیمت در سایر کالاها را به دنبال خواهد داشت. بنابراین جلسات مختلفی با حضور اعضا و ناظر شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی که نماینده مجلس در این شورا است، تشکیل شد و در نهایت برابر قانون، قیمت‌ گندم مصوب شد.

اخیرا نیز رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفت‌وگویی نرخ خرید تضمینی گندم را مناسب اعلام کرده و گفته است که دولت برای هر کیلوگرم قیمت خرید تضمینی گندم ۱۵ هزار تومان با احتساب پاداشی که به کشاورزان داده می‌شود، در نظر گرفته است که می‌تواند انگیزه خوبی برای کشاورزان باشد.

منظور همچنین افزوده است که در حال حاضر قیمت گندمی که دولت از کشاورزان خریداری می‌کند ۱۵ هزار تومان است اما همین گندم را می‌توان به نرخ ۱۱ هزار تومان وارد کنیم. این یعنی گندم را از کشاورز بالاتر از قیمت وارداتی خریداری می‌کنیم تا به خودکفایی گندم برسیم و اینکه گفته می‌شود قیمت خرید گندم در کشورهای همسایه بالاتر از داخل کشور است، باید دانست این رقم برای کشاورزان خود همان کشور در نظر گرفته شده است و این بدین معنی نیست که کشاورز ما یک تن گندم را در کشور همسایه با همان قیمتی که ما می‌فروشیم، بفروشد، بنابراین آن قیمت گندم، قیمت حمایتی خرید گندم از کشاورزان داخلی همان کشور است و این موارد بیشتر فضاسازی‌هایی که صورت گرفته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین عنوان کرده است که خوشبختانه کشاورزان هم استقبال خوبی از این تعیین قیمت داشته‌اند و ما هم مکلفیم که مطالبات کشاورزان را به سرعت به آن‌ها پرداخت کنیم.

درخواست مجلس برای بازنگری در قیمت خرید تضمینی گندم

نماینده مردم سردشت در مجلس شورای اسلامی از دولت خواست که «در راستای افزایش ضریب خوداتکایی و تحکیم مبانی استقلال اقتصادی کشور در قیمت خرید تضمینی گندم به نفع گندمکاران بازنگری کند.»

کمال حسین‌پور، نماینده مردم سردشت در مجلس شورای اسلام  در نطق میان دستور خود در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر اقتصاد با انتقاد از وضعیت پرداخت وام بانکی به مردم بر ضرورت اصلاح نظام اقتصادی و حوزه پولی و بانکی و رعایت انضباط در سیاست‌های مالی تاکید کرد.

نماینده مردم سردشت در مجلس شورای اسلامی معتقد است که بروکراسی بانک‌ها دست و پای کارآفرین را برای دریافت وام اشتغالزایی می‌بندند.

حسین پور در ادامه خطاب به خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: چه اتفاقی از سال گذشته تا امروز افتاده که توقع مالیات ۵ برابری از اصناف را دارید؟ چرا تیم اقتصادی دولت فقط زمانی که از فرهنگیان و بازنشستگان حرف به میان می‌آید نگران خلق پول و تورم می‌شود.

نماینده مردم سردشت در مجلس شورای اسلامی از رئیس‌جمهور نیز خواست که به موضوع همسان‌سازی حقوق و ارتقای معیشت بازنشستگان شخصا ورود کند و از نزدیک پای صحبت آنها در مورد هزینه‌های دارو، مسکن و اجاره بها بنشیند. همچنین باید به اعتراضات رتبه‌بندی و وضعیت استخدامی نیروهای حق التدریس، آموزشیاران نهضت سوادآموزی، خرید خدمات و... توجه شود.

نماینده مردم سردشت در مجلس شورای اسلامی گفت: باید مراقب باشیم تجریه ها و هزینه های تلخ گذشته که به ضرر ملت و دولت است تکرار نشود.

حسین‌پور در ادامه خطاب به وزیر راه و شهرسازی نیز گفت: چرا به وضعیت مسکن و اجاره‌بها توجه نمی‌کنید؟ قول و وعده‌ها در خصوص تامین مسکن چه شد و طرح ملی مسکن به کجا رسید؟

نماینده مردم سردشت در مجلس شورای اسلامی هم‌چنین با اشاره به قیمت نهاده‌ها، ماشین آلات، دستمزدها و حمل و نقل در بخش کشاورزی تاکید کرد که نباید موجبات دلسردی و بی انگیزگی گندم کاران را فراهم آوریم. دولت باید در راستای افزایش ضریب خوداتکایی و تحکیم مبانی استقلال اقتصادی کشور در قیمت خرید تضمینی گندم به نفع گندمکاران بازنگری کند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر نیرو، رسیدگی به موضوه قطع برق چاه‌های کشاورزی را متذکر شد

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر از دیپلماسی پویا و فعال منطقه ای دولت و به ویژه تلاش های وزیر کشور و استاندار آذربایجان غربی تشکر کرد و گفت: مردم میرآباد و سردشت منتظر بازگشایی بازارچه‌های مرزی هستند که در نخستین نشست استانداران استان‌های مرزی ایران و اقلیم کردستان عراق توافقات اولیه انجام گرفت. بازگشایی این دو بازارچه زمینه دلگرمی و خرسندی جانبازان شیمیایی حوزه انتخابیه را فراهم کرده و به ایجاد اشتغال برای جوانان و جلوگیری از مهاجرت و گشایش اقتصادی منطقه کمک می‌کند.

نماینده مردم سردشت در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: باید بدانیم مرز یک فرصت فوق‌العاده برای کشور است و راه خنثی کردن تحریم‌ها از رفع خود تحریمی می‌گذرد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 94153

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر