خبر خوش وزارت جهاد برای گندمکاران | تکلیف افزایش قیمت گندم و پرداخت مطالبات گندمکاران مشخص شد؟

آخرین وضعیت تعیین تکلیف قیمت گندم، میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان و پرداخت پول گندم‌های خریداری‌شده به گندم‌کاران اعلام شد.

خبر خوش وزارت جهاد برای گندمکاران | تکلیف افزایش قیمت گندم و پرداخت مطالبات گندمکاران مشخص شد؟

قیمت گندم و نرخ جدید خرید تضمینی گندم، هنوز به سرانجام نرسیده و با وجود جلسات و مکاتبات بسیار، تغییر و افزایش قیمت گندم، این محصول استراتژیک، بدون تکلیف باقی مانده است. اختلاف‌ها سر قیمت گندم در روزهای اخیر، به بحران کمبود آرد و نان در برخی شهرها و استان‌های ایران تبدیل شده است. مطابق قانون، قیمت گندم باید در بازه زمانی مشخصی اعلام شود، اما هنوز قیمت اصلی این کالای استراتژیک مشخص نشده است.

بیشتر بخوانید: خبر مهم وزارت جهاد برای گندمکاران | قیمت گندم ۱۷ هزار تومان می‌شود؟

تعیین قیمت گندم در حالی در انتظار تعیین وزیر جدید جهاد کشاورزی بود که با رای اعتماد نمایندگان مجلس، «محمدعلی نیکبخت» به عنوان وزیر جهاد کشاورزی انتخاب شد. تکلیف قیمت گندم و پرداخت مطالبات گندمکاران بالاخره مشخص می‌شود؟

قیمت گندم

قیمت گندم و نرخ نهایی خرید تضمینی گندم با اماواگرهایی رو‌به‌رو است. گندمکاران این روزها هم به قیمت گندم اعتراض دارند و هم، به عدم تسویه به‌موقع پولشان. در مقابل، دولت نرخ ۱۵ هزار تومانی مصوب قیمت گندم را مناسب می‌داند و مدعی پرداخت طلب کشاورزان هم است.

بیشتر بخوانید: خبر تکان‌دهنده از قیمت گندم و دستمزد کمباین‌داران و گندمکاران | زمان ابلاغ افزایش قیمت گندم اعلام شد؟

آخرین وضعیت تعیین تکلیف قیمت گندم، میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان و پرداخت پول گندم‌های خریداری‌شده به گندم‌کاران اعلام شد. جزئیات جدید درباره افزایش قیمت گندم، اصلاح نرخ تضمینی خرید گندم، مشکلات و دردسرهای کمباین‌داران و گندمکاران و پرداخت مطالبات گندمکاران اعلام شد.

خبر تازه از قیمت گندم و پرداخت مطالبات گندمکاران

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، از پرداخت ۲۵ هزار میلیارد تومان دیگر از پول گندم‌های خریداری شده به کشاورزان سراسر کشور خبر داد.

به گزارش عرشه آنلاین و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سید سعیدراد، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اعلام اینکه خرید تضمینی گندم از کشاورزان در بهار ۱۴۰۲ نسبت به بهار ۱۴۰۱، بیش از ۲۸ درصد رشد داشته است، افزود: میزان خرید محصول راهبردی گندم از کشاورزان تاکنون به ۴ میلیون و ۷۷۳ هزار تُن رسیده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به اینکه با آغاز خرید تضمینی گندم در سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و زنجان، عملیات خرید هم اکنون در ۲۸ استان کشور در جریان است، اظهار کرد: به ترتیب، استان‌های خوزستان با یک میلیون و ۷۱۴ هزار تُن، فارس با ۷۴۷ هزار تُن و گلستان با ۴۹۰ هزار تُن، پیشتاز خرید این محصول در کشور هستند.

راد با بیان اینکه در سه استان چهارمحال و بختیاری، کردستان و همدان نیز عملیات خرید گندم از هفته آینده آغاز خواهد شد، تصریح کرد: با توجه به بارش‌های مناسب فصل بهار، این امید می‌رود تا میزان گندم به مراتب بیشتری نسبت به سال گذشته در استان‌های غرب و شمال‌غرب کشور خریداری شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خاتمه، میزان خرید تضمینی دانه روغنی کلزا در سال جاری را حدود ۸۳ هزار تن، اعلام و خاطرنشان کرد: این میزان دانه روغنی، در ۲۴ استان کشور، خریداری شده است و به ترتیب استان‌های خوزستان، گلستان و مازندران با ۳۱، ۲۰ و ۹ هزار تُن، بیشترین میزان این محصول را در کشور خریداری کرده‌اند.

گلایه گندم‌کاران از قیمت گندم که تعیین نمی‌شود

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: اگر جلسه شورا برای تعیین تکلیف قیمت گندم برگزار نشود، بنیاد ملی گندمکاران به سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری شکایت خواهد کرد.

پرونده قیمت جدید خرید تضمینی گندم همچنان باز است. جلسه‌ای با حضور اعضای شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی و سرپرست وزارت جهاد کشاورزی به عنوان رئیس شورا در کمیسیون آب، منابع طبیعی و کشاورزی برگزار شد. اما همچنان اعضای بخش دولتی این شورا بر مبلغ ۱۵ هزار تومان به ازای هر کیلو تاکید دارند.

عطااله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم گفت: تامین اعتبار، بهانه‌ای است که در واقعی کردن نرخ گندم عنوان می‌شود در حالی که برای ۱.۵ تا ۲ تن گندم مورد نیاز بخش صنعت مشکلی وجود ندارد و نیاز به اعتبار ندارد.

رئیس بنیاد ملی گندم افزود: مساله تامین اعتبار برای ۸ میلیون تن گندم خبازی‌ها است که اگر نرخ تضمینی گندم هر کیلو ۱۷ هزار تومان باشد مبلغ مورد نیاز ۱۳۶ هزار میلیارد تومان (همت) خواهد شد که در حال حاضر ۱۳۳ همت آن در بودجه ۱۴۰۲ دیده شده است. ۱۰۳ هزار میلیارد تومان در قالب اعتبار و ۳۰ میلیارد تومان در قالب تسهیلات قابل پرداخت است.

او ادامه داد: بحث بر سر تامین ۳ هزار میلیارد تومان است که اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرده‌اند در قالب متمم باید به لایحه اضافه شده و مصوب می‌شود.

رئیس بنیاد ملی گندم به گلایه گفت: به نظر می‌رسد برخی از اعضای شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی نمی‌خواهند از خرد جمعی تبعیت کنند.

رئیس بنیاد ملی گندم تاکید کرد: اگر در جلسه شورا برای تعیین تکلیف گندم برگزار نشود، بنیاد ملی گندم‌کاران به سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری شکایت خواهد کرد زیرا بنا بر دستور رئیس‌جمهوری، باید قیمت نهایی گندم از سوی شورا هر چه زودتر تعیین تکلیف شود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 94019

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر