خبر خوش برای گندمکاران و کشاورزان | ابلاغیه افزایش قیمت گندم صادر شد؟

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران و معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره افزایش قیمت گندم و پرداخت مطالبات و وام گندمکاران توضیحاتی ارائه کرد.

خبر خوش برای گندمکاران و کشاورزان | ابلاغیه افزایش قیمت گندم صادر شد؟

قیمت گندم به زودی اعلام می‌شود. ابلاغیه افزایش قیمت گندم و نرخ خرید تضمینی گندم از گندم‌کاران صادر شد؟ گندمکاران و کشاورزان منتظرند که قیمت گندم افزایش یابد و شورای قیمت‌گذاری، نرخ جدید خرید تضمینی گندم را ابلاغ کند.  آخرین وضعیت پیگیری‌ها برای افزایش قیمت گندم و پرداخت ۵۵ درصد باقی‌مانده مطالبات گندم‌کاران اعلام شد. جزئیات اصلاح قیمت گندم و آخرین زمان خرید تضمینی گندم از گندم‌کاران اعلام شد. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران و معاون وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید: به کشاورزان در حال حاضر به صورت علی‌الحساب، ۱۱.۵ هزار تومان پرداخت می‌شود تا شورای قیمت‌گذاری نرخ جدید قیمت گندم را ابلاغ کند و مابقی پول گندم‌کاران پرداخت شود.

بیشتر بخوانید: خبر مهم از افزایش قیمت گندم و پرداخت مطالبات و وام گندمکاران | گندم ۲۵ هزار تومان می‌شود؟

گندم‌کاران معتقدند قیمت گندم تناسبی با تورم و هزینه‌های تمام‌شده تولید برای آن‌ها ندارد. پس از آنکه قیمت گندم، ۱۵ هزار تومان اعلام شد، اتاق اصناف کشاورزی، بنیاد ملی گندمکاران و کشاورزان با قیمت گندم پیشنهادی دولت موافقت نکردند و در مقابل، قیمت ۱۷ هزار تومان را پیشنهاد داده‌اند. 

بیشتر بخوانید: قیمت گندم؛ ۱۷ هزار یا ۲۵ هزار تومان؟ | دولت پول پرداخت گندمکاران را ندارد

آخرین ابلاغیه قیمت گندم، همان 15 هزار تومان است. جزئیات پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سایر تشکل‌ها برای افزایش قیمت گندم و نرخ خرید تضمینی گندم اعلام شد. 

قیمت گندم

به گزارش عرشه آنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران و معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: پیش‌بینی اولیه خرید تضمینی گندم در کشور ۸.۵ میلیون تن بود اما بر اساس خریدی که تا به امروز انجام شده است، برآورد می‌شود، این رقم بیشتر شود.

سعید راد، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اظهار داشت: وضعیت خرید تضمینی گندم  27 درصد رشد داشته و حدود 4 میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: بیشترین خرید گندم مربوط به استان خوزستان با یک میلیون و 720 هزار تن است که رکورد خرید گندم در خوزستان شکسته شد.

پیگیری رئیس‌جمهور برای اصلاح نرخ قیمت گندم و پرداخت مطالبات گندم‌کاران

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: با محدودیت‌هایی برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران مواجه هستیم اما با همکاری سازمان برنامه و بودجه، دریافت منابع بانکی و پیگیری شخص رئیس جمهور، منابع لازم برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران تصریح کرد: 25 هزار میلیارد تومان یعنی در حدود 55 درصد مطالبات گندم‌کاران باقی‌مانده که پرداخت می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: حدود 70 هزار تن کلزا  از کشاورزان خریداری و 90 درصد مطالبات آنها نیز پرداخت شده است.

اعلام قیمت خرید گندم از گندم‌کاران و زمان خرید تضمینی گندم

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: خرید تضمینی گندم تا ۱۵ شهریور ادامه خواهد داشت که البته به دلیل شرایط متفاوت آب و هوایی امسال ممکن است، زمان خرید تضمینی ادامه پیدا کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم در برخی از استان های گرمسیری تمام شده گفت: در همه استان‌ها شاهد رشد خرید تضمینی گندم بوده ایم که امیدواریم این روند تداوم داشته باشد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: پیش‌بینی اولیه، خرید تضمینی گندم در کشور 8.5 میلیون تن بود اما بر اساس خریدی که تا به امروز انجام شده است، برآورد می‌شود که این رقم بیشتر شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: میزان ذخایر مورد نیاز استراتژیک گندم کشور، 2.5 تا 3 میلیون تن و 11 تا 11.5 میلیون تن گندم برای نان و صنف و صنعت است یعنی در مجموع حدود 14 میلیون تن گندم در یک سال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او گفت: علاوه بر گندم تولیدی در کشور همواره برای مدت سه ماه ذخیره استراتژیک گندم در کشور وجود دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: باتوجه به تولید مناسب امسال، امیدواریم که میزان واردات گندم به کشور نیز کاهش یابد و حدود 2 میلیون تن وارد شود یا حتی با تولید بیشتر نیازی به واردات نباشد.

راد گفت: امسال باران های خوبی در فروردین و اردیبهشت در بخش شمال غربی کشور شاهد بودیم که نگرانی‌ها درباره تولید این محصول در کشور را از بین برد.

ابلاغیه جدید درباره نرخ خرید تضمینی گندم 

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در واکنش به پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تشکل ها برای افزایش نرخ خرید تضمینی گندم و احتمال تحقق این امر گفت: درباره نرخ خرید تضمینی گندم تابع سیاست گذار و ابلاغی هستیم که  صورت می گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: ابلاغیه جدیدی درباره نرخ تضمینی صورت نگرفته و آخرین ابلاغیه قیمت گندم، همان 15 هزار تومان است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: به کشاورزان نیز در حال حاضر به صورت علی‌الحساب 11.5 هزار تومان پرداخت می‌شود تا شورای قیمت‌گذاری نرخ جدید قیمت گندم را ابلاغ کند و مابقی پول گندم‌کاران با هر قیمتی که هست، پرداخت شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی از خرید تضمینی ۴.۲ میلیون تن گندم تاکنون خبر داد و گفت: این میزان خرید تضمینی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۱ درصد رشد نشان می‌دهد.

به گزارش عرشه آنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، علیرضا مهاجر در جلسه شورای مدیران معاونت امور زراعت با بیان این مطلب اظهار داشت: تاکنون از سطح یک میلیون هکتار اراضی آبی و 680 هزار هکتار اراضی دیم، گندم برداشت شده است.

او در این جلسه با اشاره به برنامه های این معاونت در زمینه دستیابی به خودکفایی محصولات زراعی تصریح کرد: ما علاوه بر خودکفایی گندم به دنبال پایداری تولید در این محصول استراتژیک هستیم.

مهاجر اصلاح تغذیه، افزایش تولید، مصرف بذر اصلاح شده و مبارزه درست و به موقع با عوامل زیان رسان را از عوامل موفقیت پایداری تولید گندم برشمرد.

او در مورد محصولات صنعتی گفت: چنانچه شرایط مهیا شود خوداتکایی محصولاتی مانند شکر و پنبه دور از انتظار نیست و در زمینه دانه‌های روغنی که کشت آنها از جمله کلزا در تناوب با غلات موجب پایداری تولید می‌شود درصدد به حداقل رساندن واردات هستیم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در همین حال بر افزایش ضریب خوداتکایی در محصولات جو و برنج با تکیه بر اصلاح امور زیر بنایی و اقتصادی تاکید کرد.

مجلس خواستار افزایش قیمت گندم و پرداخت مطالبات و وام کشاورزان شد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: قیمت خرید تضمینی گندم به نسبت سال گذشته افزایش خوبی یافته است ولی گندم‌کاران به این میزان افزایش اعتراض دارند.

علیرضا عباسی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص نرخ خرید تضمینی گندم و گلایه گندمکاران اظهار کرد: مجلس یک اقدام خوبی در راستای اصلاح قانون انجام داد که تولیدکنندگان هم به این امر اذعان دارند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: در این اصلاح قانون قیمت محصول سال زراعی سال بعد باید قبل از شروع فصل زراعی تعیین شود و سال گذشته این اتفاق افتاد و در شهریور ماه سال ۱۴۰۱ قیمت گندم ۱۴۰۲ تعیین شد و گندم کاران از این قیمت راضی بودند.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اما از شهریور ماه سال گذشته تا بهمن ماه قیمت یکسری از نهاده‌های تولید افزایش یافته و براساس تورم سال ۱۴۰۱ تا شهریور ماه قیمت گندم تعیین شد که بعد از رضایت اولیه، گلایه مندی گندم کاران را در پی داشت.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه امروز دولت اذعان دارد با نرخ ۲۸ و ۵۰۰ گندم می‌توانیم وارد کنیم، گفت: با این وجود قیمت ارز ۲۸ و ۵۰۰ تومان نیست و افزایش ناگهانی و غیرواقعی قیمت ارز در تعیین قیمت امسال دیده نشده بود.

عباسی با بیان اینکه از بهمن ماه سال گذشته تاکنون دولت و کمیسیون کشاورزی مجلس جلسات متعددی برای رفع این مشکل برگزار کرده است، تصریح کرد: قیمت گندم به نسبت سال گذشته افزایش خوبی یافته است ولی گندم کاران به این میزان افزایش اعتراض دارند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: شورای قیمت گذاری قیمت گندم را تعیین می‌کند و اصلاحات به نفع تولیدکننده است.

دانشیار دانشگاه تهران با بیان اینکه ۴.۵ میلیون بهره بردار کشاورزی در کشور وجود دارد، گفت: در کمیسیون کشاورزی تمام تلاش ما بر اینست که منافع این تولید کنندگان را در نظر بگیریم و همیشه از تولید و تولیدکننده حمایت کرده ایم.

او ادامه داد: ولی ما نماینده ۸۵ میلیون نفر هستیم، توجیه دولت این است که افزایش قیمت گندم تورم را به کل کشور تحمیل می‌کند، مطمئن باشید ما مدافع کشاورزان هستیم اما نماینده‌های مجلس، نماینده ۸۵ میلیون نفر هستند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه هزینه تمام شده تولید را مردم نباید پرداخت کنند، گفت: کشاورز ۳.۵ تا ۴ تن در هکتار برداشت گندم دارد، دولت و تولید کنندگان باید کمک کنند این عدد افزایش پیدا کند و در این راستا بهره وری افزایش یابد.

مسلم صالحی، نماینده اقلید در مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در تذکری گفت: طبق بند (د) تبصره ۱۶ قانون بودجه، سازمان برنامه و بانک مرکزی درخصوص استمهال وام کشاورزی وظایفی دارند که اجرایی نشدن این قانون باعث قفل شدن سیستم بانک کشاورزی شده است. همچنین کشاورزان رغبتی برای تسویه حساب نداشته و امکان اعطای تسهیلات جدید هم نیست.

نماینده اقلید در مجلس شورای اسلامی در تذکر دیگری به سرپرست وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه گفت: گندم مورد نیاز کشاورزان تامین شود به خصوص آنهایی که در مرداد و شهریور برداشت دارند. شرایط به گونه ای نشود که همچون سال گذشته مطالبات آنها در مهرماه وصول نشود.

نماینده مراغه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به از بین رفتن محصولات کشاورزان استان آذربایجان شرقی به دلیل سرمای زودرس گفت: ستاد بحران کشور این موضوع را به فوریت رسیدگی کرده و نسبت به امهال وام‌های سال‌های گذشته، تخصیص وام و پرداخت خسارت اقدام عاجل انجام دهد.

علی علیزاده، نماینده مراغه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس در تذکری گفت: امسال سرمای زودرس در آذربایجان شرقی تمامی محصولات باغی شهرستان‌های عجب‌شیر و مراغه را از بین برده است. تمامی چشم امید کشاورزان به محصولات باغی بوده و امرار معاششان نیز از طریق فروش این محصولات است که در اثر سرما از بین رفته است.

نماینده مراغه در مجلس شورای اسلامی افزود: لازم است ستاد بحران کشور این موضوع را به فوریت رسیدگی کرده و نسبت به امهال وام‌های سال‌های گذشته، تخصیص وام و پرداخت خسارت اقدام عاجل انجام دهد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 93102

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • ع

        قیمت‌افزایش‌پیداکرد،نه‌بابا

      • ناشناس

        این پول باقیمانده گندم مارا بدید امام حسین تو کمر این دولت بزند

      ارسال نظر