سیب زمینی گران شد

رئیس اتحادیه بارفروشان سیب‌زمینی گفت: نرخ منطقی سیب‌زمینی در خرده‌فروشی‌ها باید به کیلویی 10 تا 12 هزار تومان برسد این در حالیست که نرخ سیب‌زمینی در واحدهای صنفی به کیلویی 20 هزار تومان نیز رسیده است.

سیب زمینی گران شد

مصطفی دارایی‌نژاد با اشاره به کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی مصرف میوه و سبزیجات، گفت: عرضه سیب‌زمینی با هدف بالا ماندن قیمت این محصول کاهشی شده است؛ عرضه سیب‌زمینی کهنه از سردخانه‌های همدان قطره‌چگانی شده است، اما امیدواریم با عرضه سیب‌زمینی دزفول و اصفهان در هفته‌های آینده بازار این محصول متعادل شود.

وی سیب‌زمینی را قوت غالب خوراک مردم معرفی کرد و افزود: تورم موجود در کشور قدرت خرید مصرف کنندگان را کاهش داده است. نرخ منطقی سیب‌زمینی در خرده‌فروشی‌ها باید به کیلویی ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان برسد این در حالیست که نرخ سیب‌زمینی در واحدهای صنفی به کیلویی ۲۰ هزار تومان نیز رسیده است.

دارایی‌نژاد با اشاره به نرخ سیب‌زمینی در میدان میوه و تره‌بار، گفت: سیب‌زمینی ممتاز جیرفت کیلویی ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان، سیب‌زمینی گرگان کیلویی ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان، سیب کهنه کیلویی ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان خرید و فروش می‌شود این در حالیست که نرخ منطقی سیب‌زمینی انباری باید کیلویی ۸ تا ۹ هزار تومان باشد.

بنا به اظهارات رئیس اتحادیه بارفروشان؛ واحدهای صنفی با سود قانونی ۳۵ درصد می‌توانند این میوه و تره‌بار را عرضه کنند.

وی از فروش سیب‌زمینی کیلویی ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان سر مزرعه خبر داد و افزود: این نرخ کارشناسی نیست و نرخ منطقی سیب‌زمینی نو سر مزرعه باید کیلویی ۸ تا ۹ هزار تومان باشد تا در میدان کیلویی ۱۲ هزار تومان عرضه شود؛ از این‌رو سازمان تعاونی روستایی باید نرخ سیب‌زمینی را سر مزرعه تعیین کند.

دارایی‌نژاد با اشاره به عرضه قابل قبول پیاز، گفت: پیاز کیلویی ۵ تا ۷ هزار تومان است پیاز اصفهان و دزفول برداشت شده است و در میدان عرضه شده است از این‌رو در تامین پیاز مشکلی نداریم؛ همچنین گوجه فرنگی در میدان کیلویی ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان و گوجه دست‌چین شده کیلویی ۱۳ هزار تومان عرضه می‌شود.

این فعال صنفی تصریح کرد: عرضه سیب درختی و پرتقال قابل قبول است و پرتقال کیلویی ۵ تا ۱۲ هزار تومان در میدان موجود است اما از آنجایی‌که این میوه از مزه افتاده است خواهان زیادی در بین مردم مصرف‌کنندگان ندارد.

به گفته دارایی‌نژاد؛ نرخ هندوانه و ملون در میدان میوه و تره‌بار منطقی است و مردم توان خرید هندوانه کیلویی ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار تومان را دارند؛ همچنین ملون در میدان کیلویی ۵ تا ۱۰ هزار تومان است. هندوانه و ملون جزو میوه‌های پرمصرف مردم شده است و این روزها به‌عنوان یک وعده غذایی مصرف می‌شود.

وی میزان بار ورودی به میدان میوه و تره‌بار را کاهشی دانست و افزود: ۱۶ هزار تن بار وارد میدان شد که از این حجم حدود ۲ هزار تن آن باقی مانده است./ ایلنا

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 22877

ارسال نظر