عجایبی از قشم ؛تماشایی‌ترین قسمت‌های جزیره هرمز که باید دید

دره مجسمه‌ها یکی از تماشایی‌ترین قسمت‌های جزیره هرمز است. این دره شگفت‌انگیز با تندیس‌های طبیعی و با وسعتی در حدود ۴۲ کیلومتر مربع از باشکوه‌ترین جاذبه‌های گردشگری جنوب ایران به حساب می‌آید. به گفته زمین‌شناسان، جزیره هرمز و سنگ‌های رسوبی آن در طول میلیون‌ها سال پدید آمده‌اند. دیواره‌های این دره چند صد میلیون ساله با مجسمه‌هایی طبیعی تزئین شده که هر یک روایت‌گر داستانی خیال‌انگیز است.

عجایبی از قشم ؛تماشایی‌ترین قسمت‌های جزیره هرمز که باید دید

دره مجسمه‌ها یکی از تماشایی‌ترین قسمت‌های جزیره هرمز است. این دره شگفت‌انگیز با تندیس‌های طبیعی و با وسعتی در حدود ۴۲ کیلومتر مربع از باشکوه‌ترین جاذبه‌های گردشگری جنوب ایران به حساب می‌آید. به گفته زمین‌شناسان، جزیره هرمز و سنگ‌های رسوبی آن در طول میلیون‌ها سال پدید آمده‌اند. دیواره‌های این دره چند صد میلیون ساله با مجسمه‌هایی طبیعی تزئین شده که هر یک روایت‌گر داستانی خیال‌انگیز است.

این تندیس‌ها با مرور زمان و در اثر فرسایش زمین به‌دست آب و باد پدید آمده‌اند. در میان مجسمه‌های این گودال وسیع به‌راحتی می‌توان شمایل انواع جانوران اساطیری را مشاهده کرد. حتی حضور دست‌فروشان محلی با سوغات و خوراکی‌های رنگارنگ‌ نیز نمی‌تواند آرامش بی‌حد و اندازه این فضای رویایی را برهم بزند.

در فصل‌های شلوغ سال، بسیاری از نوازندگان بومی با حضور در این مکان تلاش می‌کنند اوقات و خاطرات خوشی را برای گردشگران ایجاد کنند. با این حال، در مواقع خلوت، این مکان حال‌وهوایی عارفانه دارد. در چنین روزهایی، سکوت ژرف و جلوه‌های طبیعی و باشکوه این دره ذهن گردشگران را تا دورترین خیال‌ها پرواز می‌دهد.

در گذشته‌هایی نه چندان دور، این سازه عظیم در عمق آب‌های فیروزه‌ای قرار داشته و محل زندگی ماهیان و لاک‌پشت‌های منطقه بوده است. حتی تصور این موضوع هم می‌تواند انسان را به شگفتی وادارد. زیبایی این دره بیش از هر چیز مدیون لایه‌های گوناگونی است که از نظر مقاومت و جنس کانی‌های تشکیل دهنده با یکدیگر تفاوت دارند.

در نزدیکی این دره نیز انواع اقامتگاه‌ها و هتل جزیره هرمز وجود دارد که خیال شما را از بابت یک اسکان به‌یادماندنی آسوده می‌کند. در ادامه مقاله، جزئیات بیشتری را درباره این دره، هتل ‌ها و جاذبه‌های اطراف آن ذکر خواهیم کرد. تا پایان همراه ما باشید.

درباره دره مجسمه‌ها

دره مجسمه‌ها با وسعتی بیش از ۴۲ کیلومترمربع، یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی جزیره هرمز است که در قسمت جنوب غربی این جزیره قرار دارد. زمین شناسان بر این باورند که در گذشته‌های دور، حدود ۵۰ هزار سال پیش، این منطقه در دل آب‌های نیلگون خلیج‌فارس قرار داشته و کم‌کم از آن خارج شده است؛ بنابراین، در عمق لایه‌های آن سنگ‌های رسوبی با موجودات دریایی و اساطیری یافت می‌شود.

تندیس یا مجسمه‌هایی که در این دره‌ها قرار دارند، در‌واقع حاصل فرسایش زمین در طی میلیون‌ها سال هستند؛ بنابراین، بازدید از آن‌ها می‌تواند بسیار جذاب باشد. پیکرتراشی زمین و سنگ‌های این منطقه به‌قدری زیباست که آن را یکی از نادرترین جاذبه‌های ایران و حتی جهان می‌دانند. جالب است بدانید که عمق برخی از پرتگاه‌های این ناحیه تا ۴۰ متر می‌رسد که چشم‌اندازی فوق‌العاده به‌وجود آورده است. اگر بازدید از این جاذبه گردشگری برای شما جذاب است، بهتر است که از همین‌حالا به فکر استعلام قیمت بلیط قطار باشید؛ چراکه بهترین فصل بازدید آن بهار و پاییز است.

چگونه به دره مجسمه‌ها برویم؟

خرید بلیط قطار بندرعباس اولین گام برای سفر به جزیره زیبای هرمز است. ازآنجایی‌که هرمز به شبکه ریلی کشور متصل نیست؛ بنابراین، برای سفر به این جزیره باید ابتدا خود را با قطار، هواپیما یا اتوبوس به بندرعباس برسانید. در آنجا و با استفاده از لنج‌هایی که در دریا شناور هستند، می‌توانید خود را به هرمز برسانید.‌ همان‌طور‌که در قسمت قبل نیز اشاره شد، دره مجسمه‌ها در امتداد جنوب غربی جزیره واقع شده است که برای بازدید از آن باید خود را به جنوب جزیره برسانید.

جاذبه‌های گردشگری اطراف دره مجسمه‌ها

در جزیره زیبای هرمز، جاذبه‌های طبیعی و گردشگری زیادی وجود دارد که بازدید از هر کدام از آن‌ها لطف خاص خود را دارد. در نزدیکی دره مجسمه‌ها، مکان‌های گردشگری متعددی وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

کوه‌های خوراکی

شاید با خواندن این تیتر تعجب کرده باشید! اما در جنوب جزیره هرمز کوه‌هایی وجود دارد که خاک آن خوردنی است. مردم این جزیره از خاک این کوه به‌عنوان ادویه ترشی استفاده می‌کنند. اگر از این منطقه بازدید کردید، حتما ترشی‌های محلی آن را به‌عنوان سوغات تهیه کنید.

دره مجسمه‌ها

قلعه پرتغالی‌ها

قلعه پرتغالی‌ها یکی از بناهای تاریخی جزیره هرمز بوده که از دوران استعمار پرتغالی‌ها به یادگار مانده است. این قلعه شامل بخش‌های متعددی همچون سربازخانه، برج نگهبانی، کلیسا، زندان، سیاه‌چال، آب‌انبار، نوش‌خانه و تالار سخنرانی است که به مدت ۱۱۵ سال مورد استفاده پرتغالی‌ها قرار گرفت. در دوران شاه‌عباس صفوی این قلعه توسط امام قلی‌خان فتح شد و پرتغالی‌ها از ایران رانده شدند. در ورودی قلعه، بازارچه‌ای وجود دارد که بهترین محل برای خرید صنایع‌دستی مردمان این منطقه است.

دره رنگین‌کمان

دره رنگین‌کمان یکی از شگفتی‌های زمین‌شناسی و از‌جمله عجایب ایران بوده که در جنوب غربی این جزیره واقع شده است. در اطراف دره رنگین‌کمان، کوه‌هایی به رنگ زرد، سفید، قرمز، نارنجی، قهوه‌ای، سبز، نقره‌ای، مشکی و طلایی وجود دارد که به‌صورت لایه‌لایه روی هم قرار گرفته‌اند و چشم‌اندازی فوق‌العاده به‌وجود آورده‌اند. جالب است بدانید که خاک‌ این منطقه خاصیت و کاربردهای گوناگونی دارد؛ برای مثال، در تهیه ادویه، دارو و رنگ از آن‌ها استفاده‌های زیادی می‌شود.

رودخانه طلا

رودخانه طلا یکی دیگر از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری جزیره هرمز بوده که به‌دلیل رنگ زرد و زعفرانی خود به رودخانه طلا مشهور شده است. در نزدیکی این رودخانه کوهی با خاک‌های زرد وجود دارد که بارش باران باعث جاری‌شدن خاک‌ها در بستر رودخانه می‌شود و رنگی طلایی به آن می‌دهد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 135335

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر