قیمت نجومی گوجه فرنگی، پیاز و سیب زمینی | گوجه طلا شد

قیمت گوجه فرنگی در میدان اصلی میوه و تره‌بار به کیلویی ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان رسید.

قیمت نجومی گوجه فرنگی، پیاز و سیب زمینی | گوجه طلا شد

رئیس اتحادیه بارفروشان درباره دلایل افزایش قیمت نجومی سه قلم صیفی در بازار تهران گفت: مشکلات ایجاد شده برای کامیونداران و اختلال در حمل و نقل دلیل این امر است.

مصطفی دارایی نژاد با اشاره به افزایش قیمت گوجه فرنگی به ۲۵ هزار تومان، سیب زمینی به ۱۶ هزار تومان و پیاز به ۲۰ هزار تومان گفت: دلیل این اتفاق مشکلاتی است که برای کامیونداران به وجود آمده است به طوری که روز سه شنبه از ۱۰۰ درصد باری که باید وارد میدان مرکزی تهران می‌شد حدود ۱۰ درصد آن آمده است به عبارتی باید  ۳۰ هزار تن انواع میوه، سبزی و صیفی‌جات شامل ۶۶ قلم کالا وارد تهران می‌شد اما تنها حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تن آمده است.

در عین درتازه ترین اظهار نظر  رئیس اتحادیه بارفروشان تهران گفت: رایزنی‌های بخش خصوصی (بدون دخالت دولت) با کشاورزان و کامیون‌داران در نهایت به نتیجه رسید و بار به میزان کافی به ۳۰ استان کشور از روز پنجشنبه ارسال شد. گفت: رانندگان کامیون با پذیرش ۱۰ درصد افزایش نرخ کرایه پذیرفتند که به جاده‌ها باز گردد و همین مسئله تنش‌های قیمتی در میدان اصلی میوه و تره‌بار را کنترل خواهد کرد

وی با بیان اینکه مشکلات ایجاد شده برای کامیونداران دلیل این امر است، افزود: کامیون داران اعلام کرده اند در صورتی که مشکلات این صنف حل نشود اقدام به حمل کالاها نخواهند کرد و در این صورت شاهد افزایش شدید قیمت انواع کالاها خواهیم بود بنابراین باید هر چه سریع‌تر مسئولان مشکلات این صنف را حل کنند.

دارایی نژاد مشکلات کامیونداران را مربوط به مسائلی مانند بیمه، بیمه تکمیلی و عدم دسترسی به امکانات لازم دانست و گفت: برای صدور یک بارنامه معمولی که هزینه آن ۵۰۰ هزار تومان است حدود ۳ میلیون تومان از کامیونداران گرفته می‌شود که این مساله نیز یکی دیگر از چالش‌های آنان است.

علت افزایش قیمت گوجه فرنگی اعلام شد

روز سه شنبه  قیمت گوجه فرنگی سر به فلک گذاشت و به کیلویی ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان رسید. این در حالیست که چند روز قبل قیمت‌ آن کیلویی حدودا ۱۶ هزار تومان بود.مغازه‌داران علت این افزایش قیمت را کاهش عرضه گوجه فرنگی در میدان مرکزی میوه‌ و تره بار عنوان کردند و به ایسنا گفتند که خودشان روز قبل گوجه فرنگی را با قیمت‌های کیلویی ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان خریداری کرده‌اند.

وی همچنین گفته است که در شرایط عادی حدود ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تن گوجه فرنگی وارد میدان میوه و تره‌بار می‌شد این در حالیست که در ۲ روز گذشته این حجم به ۵۰ تن تقلیل پیدا کرد از این‌ رو قیمت گوجه فرنگی در میدان اصلی میوه و تره‌بار افزایش یافته است.

در عین روز پنجشنبه رئیس اتحادیه بارفروشان تهران خاطر نشان کرد: امروز گوجه فرنگی کیلویی ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان فروخته شد. لازم به ذکر است که گوجه درجه دوم در میادین میوه و تره‌بار شهرداری کیلویی ۷ تا ۱۰ هزار تومان است. همچنین قیمت هندوانه به کیلویی ۶ تا ۷ هزار تومان رسیده است.
این فعال صنفی در ادامه بیان کرد: قیمت سیب‌زمینی کهنه کیلویی ۶ تا ۸ هزار تومان و سیب‌زمینی نو کیلویی ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان فروخته شد. همچنین پیاز کیلویی ۵ هزار تومان عرضه شد.

قیمت گوجه و خیار رکورد زد

براساس مشاهدات میدانی از خرده فروشی‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو پیاز زرد ۸۰۰۰ تومان، پیاز قرمز ۱۰ هزارتومان، سیب زمینی ۱۶ هزار تومان، گوجه فرنگی ۱۸ تا ۲۵ هزار تومان، خیار ۱۴ تا ۱۶هزار تومان، موز ۳۵ هزار تومان، سیب ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان، پرتقال ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان، کیوی ۲۰ هزار تومان، سیرتازه ۱۵ هزار تومان و فلفل دلمه ۲۵هزار تومان است.

همچنین در میادین میوه و تره بار نیز قیمت هر کیلو پرتقال ۱۰ تا ۱۷ هزار تومان، سیب ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان، کیوی ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان، موز ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان، پیاز قرمز۵۸۰۰ تومان، پیاز زرد ۶۵۰۰ تومان، خیارگلخانه ۱۱هزار و ۹۰۰ تومان، خیار کوتاه ۱۰ هزار و۲۰۰ تومان، خیاررسمی۸۹۰۰ تومان، فلفل دلمه ۱۰ هزارو۵۰۰ تومان، سیب زمینی۱۰ هزار تومان و گوجه فرنگی ۹۵۰۰ تومان است.

واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به گوجه ۲۵ هزار تومانی/ املت دیگر غذای فقرا نیست

در شرایطی که مردم از این گرانی عصبانی هستند، افرادی تحت عنوان کارشناس وجود دارند که با تجویزهای بی‌موردشان بر شدت این عصبانیت می‌افزایند. مثلا اخیرا کارشناسی در صدا و سیما حضور یافته و در پی گرانی گوجه به مردم توصیه می‌کند که به‌جای گوجه از سیب استفاده کنند! اینکه صدا و سیما چنین افراد به اصطلاح کارشناس را از کجا می‌آورد سوال همیشگی است اما همانطور که عنوان شد مسئله گرانی گوجه فرنگی با واکنش‌هایی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است.

یکی از کاربران در این باره نوشته است: «گوجه فرنگی بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومن شده سیب زمینی هم بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومن گوشت هم ۲۰۰ رو رد کرد برنج هم که هیچ. رسما نباید چیزی بخورید».

کاربر دیگری گفته است: «افزایش قیمت گوجه فرنگی منطقی نیست چراکه میزان کشت آن قابل توجه است».

دیگری نوشت: «یه شونه تخم‌مرغ ۴۰ تومن گوجه‌فرنگی ۳۵ تومن با این قیمت‌ها میشه گفت: املت یه زمانی غذای فقرا بود، ولی الان غذای ثروتمند ان است!».

کاربر دیگری اینطور می‌نویسد: «گوجه فرنگی ۸ فروردین ۹۸۰۰گوجه فرنگی ۱۶ فروردین ۲۴۸۰۰. حتی تصورش برای اصحاب کهف هم قفل هستش دیدن این قیمتها».

کاربران دیگر نوشته اند: «دیشب تونستم با پول یارانه‌ام ۱ کیلو و ۳۰۰ گرم گوجه فرنگی بخرم توی پوست خودم نمیگنجم»، «امروز یکی بهم گفت دلار رفته بالای ۲۷ تومن، گفتم والا خبر گرون شدن سیب زمینی و گوجه فرنگی بیشتر ناراحتم کرد. تا کی میتونیم هر روز یه چیزی رو از سبد غذاییمون حذف یا کم کنیم؟»، «افزایش قیمت‎گوجه فرنگی در اواخر پاییز و اوایل زمستان مسبوق به سابقه است، اما گوجه ۳۵ هزار تومانی در بهار ‎نوبر است»،

«از اول سال حساب کنین تورم چه پیشرفتی کرده، آخه گوجه‌فرنگی ۳۵ هزار تومن؟! قول میدم امسال یک ده کیلویی برنج ایرانی درجه ۲ به یک میلیون برسه».

دیگر رسانه ها

کدخبر: 15189

ارسال نظر