زمستان به بازار رسید؛ دلار ریخت، سکه و طلا عقب رفت

در بازار امروز شنبه 16 دی ماه 1402 قیمت دلار،سکه و طلا نزولی شدند.

زمستان به بازار رسید؛ دلار ریخت، سکه و طلا عقب رفت

قیمت دلار در شروع سومین هفته دی، با روند کاهشی کلید خورد. این اسکناس در روزهای پایانی هفته گذشته تحت تاثیر حادثه تروریستی کرمان یک پله صعود کرده بود. با این حال، اثر هیجانی اخبار بر بازار ارز، در روز شنبه تخلیه شد. حالا این سوال مطرح می‌شود که آیا روند کاهشی قیمت دلار ادامه دارد؟

 قیمت دلار شنبه ۱۶ دی‌ماه در بازار ارز هرات اندکی رشد کرد. آن طور که معامله‌گران مدعی بودند اسکناس آمریکایی در معاملات نقدی دو روز قبل با ۵۰ هزار و ۴۸۰ تومان به کار خود پایان داد و امروز با ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان بازگشایی شد اما نتوانست در این مرز ماندگار شود و در نیمه ظهر تا ۵۰ هزار و ۴۵۰ تومان پایین آمد. این قیمت در مقایسه با روز پنجشنبه هفته قبل افت محدود ۳۰ تومانی را نشان می‌دهد.

قیمت دلار در پایان روز شنبه در روند کاهشی قرار گرفت. این اسکناس در شروع معاملات سومین هفته دی، اثر افزایشی اخبار حادثه تروریستی کرمان را از دست داد و با قیمت ۵۰ هزار و ۸۵۰ تومان معامله شد.

حمله تروریستی در کرمان، قیمت دلار را در هفته گذشته صعودی کرد. برخی کارشناسان اقتصادی با تاکید بر ریسک‌گریز بودن بازارهای مالی معتقدند عامل اصلی بازدهی مثبت بازار ارز در هفته دوم دی خبر حادثه تروریستی در گلزار شهدای کرمان بود. آنها این رخداد را مشابه جنگ غزه می‌دانند که منجر به ورود قیمت دلار به کریدور ۵۰ هزار تومانی شد. کارشناسان بر این باورند که قیمت دلار به طور کلی در مسیری کاهشی است و به کف کریدور ۵۰ هزار تومانی باز می‌گردد.

اصلاح قیمت دلار هر چند این اسکناس را به محدوده‌های قیمتی قبل از افزایش برنگرداند، اما برخی معامله‌گران، کاهش ۴۰۰ تومانی قیمت دلار را نشانه‌ای از دخالت بازارساز قلمداد می‌کنند.

بررسی ها از بازار ارز پایتخت، نشان از تعادل عرضه و تقاضا دارد. برخی معامله‌گران، حضور بازارساز را قوی‌تر از هفته گذشته می‌دانند. کارشناسان اقتصادی معتقدند سیاست‌گذار توانسته به واسطه کنترل نقدینگی، افزایش‌ نرخ بهره، سیاست‌های سرکوب نرخ ارز و فروش بالاتر نفت، موفق به کنترل بازار ارز شود.

قیمت دلار، طی معاملات روز پنجشنبه در بازارهای همسایه افزایش داشت اما در شروع هفته سوم دی و در لحظه نگارش این گزارش بازارهای مجاور نیز همانند دلار تهران روند کاهشی دارند. دلار هرات با کاهش ۱۲۰ تومانی به قیمت ۵۰ هزار و ۶۳۰ تومانی رسید. دلار سلیمانیه با کاهش ۸۰ تومانی کانال ۵۱ هزار تومانی را از دست داد و در نخستین معامله امروز با قیمت ۵۰ هزار و ۹۵۰ تومان معامله شد. درهم امارات با ۲۰ تومان کاهش روی قیمت ۱۴ هزار تومانی ایستاد.

برخی از فعالان بازار معتقدند تا زمانی که دلار هرات بالای ۵۰ هزار و ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان است احتمال تست مرز ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان وجود دارد، در غیر این صورت در سناریو بعدی دلار می‌تواند به سمت کف کانال ۵۰ هزار تومان عقب‌نشینی کند.

همچنین امروز نرخ حواله درهم خاکریز ۱۴ هزار تومان را از دست داد. به‌عبارت‌دیگر قیمت درهم که دو روز قبل با ۱۴ هزار و ۲۰ تومان بسته شده بود امروز با ۱۴ هزار تومان راهی بازار شد و در نیمه‌روز تا ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان پایین آمد.

بررسی‌ها در مورد تهران هم حکایت از نزولی شدن نرخ دلار دارد. برخی از معامله‌گران دو روز قبل مدعی بودند که دلار تا ۵۱ هزار و ۱۰۰ تومان بالا رفته است. البته فعالان بازار می‌گفتند این رشد قیمت هیجانی بوده و احتمال اصلاح‌شدن نرخ دلار را قوی می‌دانستند. بنا بر ادعای معامله‌گران نرخ دلار در بازار غیررسمی امروز از کانال ۵۱ هزار تومان عقب‌نشینی کرد و با ۵۰ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش رسید.

امروز یک خبر نفتی توجه بازیگران ارزی را به خود جلب کرد. رویترز به نقل از منابع آگاه مدعی شده است که ایران محموله‌های نفتی به چین را متوقف کرده تا قیمت بالاتری بگیرد. در واقع چشم‌بادامی‌ها دومین قدرت اقتصادی بزرگ جهان است و در سال‌های اخیر با وجود تحریم‌های شدید آمریکا یکی از خریداران بزرگ نفت ایران بوده‌اند .

آن‌طور که رویترز نوشته پالایشگاه‌های چین، حدود ۹۰ درصد از صادرات نفت ایران را در خود جای می‌دهند. به‌عبارت‌دیگر چون نفت ایران تحریم است چینی‌ها آن را به‌عنوان نفت مالزی یا اماراتی وارد می‌کنند. واردات نفت ایران به‌عنوان دیگر محصولات نفتی نیز از دیگر ترفندهای چین برای دورزدن تحریم‌هاست.

گفتنی است که افزایش و رکوردزنی صادرات نفت ایران در چندماهه اخیر یکی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت دلار و انتظارات معامله‌گران بوده است.

فارغ از بازار دلار، قیمت طلا و سکه امروز کاهشی شدند. قیمت طلا ۱۸ عیار امروز افت تقریباً ۱۳ هزارتومانی را تجربه کرد و بر روی ۲ میلیون و ۵۵۱ هزار و ۸۰۰ تومان قرار گرفت. از سوی دیگر قیمت سکه امامی هم با ریزش ۳۰۰ هزارتومانی بر روی ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قرار گرفت.

 

منبع: تجارت نیوز - اقتصاد نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 121209

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر