جواد عزتی با تمساح خونی اش آمد؛سوپرایز جواد عزتی برای سینما

اکران نوروزی ۱۴۰۳ فقط یک فیلم کمدی دارد که از حالا می‌توان گیشه را به نامش سند زد. اما جز این فیلم، ۶ فیلم دیگری روی پرده می‌روند می‌توانند برای سینماروها جذاب باشند؟

جواد عزتی با تمساح خونی اش آمد؛سوپرایز جواد عزتی برای سینما

یکی از فیلم‌های پرفروش و پرتماشاگر نوروز امسال «تمساح خونی»، نخستین ساخته سینمایی جواد عزتی است که بازگشت این بازیگر موفق به سینمای کمدی محسوب می‌شود. اما چرا باید به دیدن این فیلم رفت و چرا دیدن آن ممکن است برای بعضی‌ها خیلی راضی‌کننده نباشد

به گزارش عرشه آنلاین،  «تمساح خونی» به‌عنوان جذاب‌ترین گزینه فهرست فیلم‌های نوروزی، بیشترین امید را برای فتح گیشه دارد؛ نخستین تجربه جواد عزتی در کارگردانی سینما که خودش هم در آن بازی کرده و نمایشش در جشنواره در مجموع موفقیت‌آمیز بود. «تمساح خونی» از معدود فیلم‌های جشنواره امسال بود که کارشناسان اکران برایش گیشه پررونقی پیش‌بینی کردند. موضوع ارتباط با مخاطب برای جواد عزتی در اولویت قرار داشته است. به‌طوری که او در نشست خبری فیلمش چنین گفت: «من می‌خواستم یک فیلم تماشاگرپسند بسازم و در وهله دوم حتما بخش سینما بودن فیلم برایم مهم بود. یعنی وقتی فیلم را می‌بینم، بین پلان‌های این فیلم و پلان‌های یک‌سریال تفاوت قائل باشم. یادم است روز اول که دور هم‌ جمع شدیم، گفتم من دوست دارم این فیلم را برای این بسازم که در هر بخش آن حتی یک پیشنهاد کوچک برای سینما داشته باشد.»

ظاهراً فیلم برای اکران عمومی تغییراتی خواهد کرد و این روزها برخی از بخش‌های تمساح خونی تدوین مجدد می‌شود تا نسخه‌ای خوش‌ریتم روانه اکران عمومی شود.

جواد عزتی دیگر فقط بازیگری محبوب نیست که چه در نقش‌های کمدی و چه در نقش‌های جدی دل تماشاگران را می‌برد و حضورش در هر اثری امتیازی محسوب می‌شود. عزتی حالا با اولین ساخته سینمایی‌اش یعنی «تمساح خونی» در زمره کمدی‌سازانی است که مخاطب فراوانی را به سینما می‌کشند و رکوردها را می‌شکنند و مدیران و مسئولان سینما به فروش فیلم‌شان می‌بالند و تهیه‌کنندگان سینما برای کار کردن با آنها لحظه‌شماری می‌کنند. تعداد این کارگردان در سینمای ایران به تعداد کمدی‌های گیشه‌پسند است و حالا عزتی توانسته به این جمع کوچک راه یابد.

تمساح خونی جواد عزتی

جواد عزتی یکی از چهره‌های مطرح جشنواره ۴۲ بود که با ساخت اولین فیلم خود به جرگه کارگردان‌ها پیوست. تمساح خونی می‌تواند یکی از آثار مهم و پرفروش سال ۱۴۰۳ باشد که هم بر محبوبیت ستاره‌اش و هم بر ساختار درست فیلمش سوار شود. در این مطلب نگاهی کامل و دقیق به این فیلم می‌اندازیم

تمساح خونی» از همان ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ که به عنوان یکی از فیلم‌های سال نو به روی پرده رفت، چند رکورد مهم را شکست. در اولین روز نمایشش، بیش از ۱۸ هزار تماشاگر به تماشای «تمساح خونی» نشستند و فیلم در گیشه به فروش یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومانی رسید که پرفروش‌ترین رقم فروش روز نخست اکران یک فیلم در سینمای ایران است. پیش از این، رکورد فروش روز نخست اکران در اختیار فیلم «هاوایی» با رقم فروش ۵۳۰ میلیون تومان بود. رکورد دیگری که «تمساح خونی» شکست رکورد فروش سه روز نخست اکران بود که این کمدی اکشن با جذب بیش از ١١٠ هزار تماشاگر در سه روز اول اکرانش فروشی برابر با ٧ میلیارد و ۴۵٢ میلیون تومان ثبت کرد. پیش‌تر، رکورد فروش سه روز نخست اکران یک فیلم را «ویلای ساحلی» به کارگردانی کیانوش عیاری با رقم ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در اختیار داشت. رکورد سومی که عزتی با «تمساح خونی» شکست، فروش هفته اول اکران بود که با ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پرفروش‌ترین هفته اول اکران فیلمی در سینما را به نام خود سند زد.

 

«تمساح خونی» داستان دو رفیق به نام‌های هومن (جواد عزتی) و پیمان (عباس جمشیدی‌فر) است که اصلا اوضاع مالی خوبی ندارند، اما به لطف مهارت هومن در قمار پول گنده‌ای به جیب می‌زنند. فقط مشکل این است آنها این پول را از رئیس‌شان، فرید (بهزاد خلج)، برده‌اند که می‌خواهد به هر ترتیبی که شده پول را از آنها پس بگیرد. تمام فیلم داستان فرار هومن و پیمان و تعقیب‌شان به دست آدم‌های فرید است.

خلاصه داستان فیلم تمساح خونی

تمساح خونی» فیلمنامه چفت‌وبست‌داری ندارد، اما سعی شده در اجرا این ضعف با ریتم تندی که فیلم دارد جبران شود. بده‌بستان عزتی و جمشیدی‌فر که دوست و همکار قدیمی هستند و شیمی رابطه‌شان برای مخاطب عام دلنشین و بامزه از کار درآمده و اجازه نمی‌دهد که ضعف‌های اساسی فیلم به چشم تماشاگر عادی بیاید و باعث خستگی‌اش شود. می‌شود به خط داستانی فیلم که منطق درست و درمانی ندارد خرده گرفت یا چند شخصیت را از فیلم حذف کرد و اتفاقی نیفتد یا صحنه‌های اکشن فیلم را با نمونه‌های خارجی مقایسه کرد و رأی به کیفیت پایین‌شان داد، اما حالا که فیلم گیشه موفقی داشته کسی دوست ندارد به این انتقادها گوش دهد. اما تماشاگران درباره این کمدی پرفروش چه نظری دارند؟ نظرات سینماروهایی را که به تماشای «تمساح خونی» نشسته‌اند از وب‌سایت «سینماتیکت»، پس از اصلاح علائم نگارشی و اغلاط املائی، در اینجا آورده‌ایم تا ببینیم چه چیزی از فیلم در نظرشان جالب آمده است.

* با وجود بازیگر های توانا جالب نبود. فقط جواد عزتی درخشید.

* فکر می کردم با فیلم بهتری رو به رو شم ولی متاسفانه انتظارات رو برطرف نکرد که به نظرم ضعف در فیلمنامه، یکی از اصلی ترین عیب های این فیلم هست.

* این فیلم چند لول از کمدی های این چند سال اخیر سینمای ایران بالاتر بود.

*‌ بخوام واقعیتش رو بگم اصلاااااا و ابدااااا با فسیل و هتل نمیشه مقایسه کرد (از لحاظ فیلم کمدی). من و دیگر تماشگرانی که تو سینما بودیم در طول این فیلم شاید ۲ و ۳ بار خندیدیم و تقریبا برای من به شخصه حوصله‌سربر بود. من به شخصه بخاطر حضور جواد عزتی و عباس جمشیدی فر رفتم، فکر میکردم جالب باشه اما رضایت نداشتم.

*‌ اکشن فیلم نسبت به فیلم های ایرانی دیگه خیلی قوی تر بود.

* فیلم خیلی خوبی بود. بازی ها عالی بود و داستان جالبی هم داشت. نکته قابل توجه برای من فیلمبرداری فیلم همراه با موسیقی جالبش بود و البته که خیلی توقع پایان بندی بهتری از فیلم داشتم ولی خب مجموعا فیلم خوبی بود که میتونست بهتر از اینها باشه.

* فیلم داستانی خوبی بود ولی انتظار خنده های زیاد نداشته باشید و با فسیل و هتل مقایسه نکنید.

* من که تو سینما واقعا حوصلم سر رفت زیاد جالب نبود.

* خنده دار بود و اینکه بدون استفاده از عبارات هجو آدم را به خنده وامی داشت برایم جالب تر بود.

 

در خلاصه داستان فیلم کمدی تمساح خونی یک جمله از سوی عوامل فیلم منتشر شده است: «من یه تمساحم، یه تمساح خونی‌! یه آدم زخمی که کل زندگیش فقط باخته و چیزی برای از دست‌ دادن نداره… ولی باز دلش ریسک‌های بزرگ می‌خواد!»

که تهیه‌کنندگی آثاری چون مرد بازنده و کت چرمی را در کارنامه دارد در چهارمین همکاری مشترک با عزتی تهیه‌کننده فیلمش هم شده است. فیلمی به سرمایه‌گذاری خود حجازی، مجتبی شاهزیدی، شهر فرنگ و پارس فیلم‌نت تولید شده است.

 

اما دیگر عوامل فیلم عبارتند از؛ نویسنده: پدرام افشار، فیلمبرداری: سامان لطفیان، تدوین: عماد خدابخش، موسیقی: مسعود سخاوت‌دوست، طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان، طراح صحنه: بابک کریمی طاری، طراح لباس: آرتا ماهان، صدابرداری: امیر عاشق‌حسینی، گریم: امیر فراین، جلوه‌های ویژه بصری: امین پهلوان‌زاده، برنامه‌ریز: محمدرضا کشمیری، طراح بدلکاری: امیر بدری و عکاس: مجید طالبی و ریحانه زنگنه.

تمساح خونی جواد عزتی

 

تمساح خونی جواد عزتی

تمساح خونی جواد عزتی

«بی‌بدن» برای طلسم‌شکنی می‌آید

فیلم «بی‌بدن» ساخته مرتضی علیزاده دیگر گزینه پرامید اکران نوروزی است؛ یک درام جنایی که حضور پرسروصدایی هم در جشنواره امسال داشت و ازجمله آثاری بود که مخاطبان از تماشایش رضایت داشتند. بازی درخور اعتنای الناز شاکردوست، حضور تحسین‌برانگیز گلاره عباسی و تصویرسازی موفق یک درام ملتهب، ۳نکته‌ای است که رسانه‌ها در مورد «بی‌بدن» به آن اشاره کرده‌اند. سال‌هاست کمدی‌ها در اکران، درام‌های اجتماعی را به حاشیه برده‌اند و حالا این امیدواری وجود دارد که «بی‌بدن» این روند را تغییر دهد. یکی از نکات حاشیه‌ای فیلم، ارجاع به پرونده جنجالی‌ای است که بازتاب رسانه‌ای گسترده‌ای هم داشت؛ نکته‌ای که البته کارگردان «بی‌بدن» اینگونه آن را تکذیب کرد: «آنچه می‌توانم به‌عنوان کارگردان «بی‌بدن» تأکید کنم این است که آن را براساس پرونده واقعی(آرمان و غزاله) نساخته‌ام.»

«پرویزخان» فیلم ستایش‌شده جشنواره

«پرویزخان» ازجمله فیلم‌های مهم جشنواره فجر است که به اکران نوروزی راه یافته است؛ فیلمی که چندین جایزه از جشنواره گرفت و حالا در راه اکران است. علی ثقفی در نخستین تجربه کارگردانی‌اش سراغ مقطعی از زندگی معلم اخلاق فوتبال، پرویز دهداری رفته و با گریم جالبی که روی سعید پورصمیمی نشسته، فیلمی درباره این مربی فوتبال جلوی دوربین برده است. بازی سعید پورصمیمی در نقش پرویز دهداری مهم‌ترین نکته این فیلم است. معمولا درام‌های ورزشی در اکران عمومی شکست می‌خورند ولی در مورد «پرویزخان» این امیدواری وجود دارد که مخاطب برای تماشای فیلمی که درباره یکی از چهره‌های مهم فوتبال ایران است بشتابد.

روایتی از زندگی شهیدشیرودی

روایتی از زندگی شهیدشیرودی با حضور میلاد کی‌مرام و امیرحسین آرمان، این چکیده یک‌جمله‌ای فیلم «آسمان غرب» است. درحالی‌که گفته می‌شد «مجنون» فیلم برگزیده جشنواره به اکران نوروزی می‌آید یک فیلم دفاع‌مقدسی دیگر برای این اکران انتخاب شد. آسمان غرب دومین ساخته محمد عسگری است که سال گذشته فیلم اتاقک گلی را در جشنواره داشت. داستان «آسمان غرب» در روزهای آغازین جنگ می‌گذرد و به لحاظ پروداکشن و تجهیزات نظامی اتفاقی جدید در سینمای ایران محسوب می‌شود.

منبع: فارس

دیگر رسانه ها

کدخبر: 130860

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر