چشم و امید سینما به اکران نوروزی ژانر کمدی | کدام فیلم‌ها محبوب‌تر خواهند بود؟

در حالی فهرست اکران‌ نوروزی فیلم‌ها جدید از سوی مقامات مسئول اعلام شد که بررسی آمارها نشان می‌دهد این هفته ۴۳۵۰۰ نفر کمتر برای دیدن فیلم‌های روی پرده بلیت سینما خریداری کرده‌اند.

چشم و امید سینما به اکران نوروزی ژانر کمدی | کدام فیلم‌ها محبوب‌تر خواهند بود؟

اخیراً با انتشار فهرست اکران اولی‌های نوروز ۱۴۰۲ برخی گمانه‌زنی‌ها درباره اوضاع سینماهای کشورمان در بهار ۱۴۰۲ آغاز شده و گروهی بر این باورند که احتمالاً چشم امید هنر هفتم برای آغاز سالی پررونق به ژانر کمدی است و نگاهی گذرا به فروش هفتگی و اکران‌ نوروزی مهر تأییدی بر این مدعا است.

در همین زمینه اخیراً مدیرکل اداره نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی اعلام کرد فیلم‌های «غریب» با ژانر دفاع مقدس، «ملاقات با جادوگر» با ژانر  کمدی و طنز، «فسیل» با ژانر کمدی و «عروس خیابان فرشته» با ژانر خانوادگی برای اکران نوروزی ۱۴۰۲ مجوز دریافت کرده‌اند.

این در حالی است که بررسی دقیق ژانر فیلم‌های منتخب نشان می‌دهد سهم ژانر کمدی در این نوبت از اکران ۵۰ درصد اما با در نظر گرفتن روند فیلم‌سازی محمدرضا شریفی‌نیا در گذشته و فیلم "عروس خیابان فرشته" نشان می‌دهد اگرچه این فیلم به فهرست ژانر خانوادگی نسبت داده شده اما طعم طنز و شادی در این فیلم بالا است و می‌توانیم به نوعی "عروس خیابان فرشته" را هم به سهم ژانر کمدی اضافه کنیم تا شاهد سهم ۷۵ درصدی طنز در اکران نوروزی در کنار ۲۵ درصد سینمای دفاع مقدسی باشیم.

در این زمینه منتقدان و فعالان عرصه هنر هفتم بر این باورند که جای تردید نیست که با در نظر گرفتن نام پرفروش‌های یک ماه اخیر که کمدی‌ها بسیار پررنگ‌تر از دیگران ظاهر شده‌اند؛ در کنار جاذبه همیشگی سینمای دفاع مقدس احتمالاً اکران‌های نوروزی را پررونق کرده و تأییدی بر این مثل است که می‌گوید سالی که نکوست از بهارش پیدا است.

 

چه‌خبر از آمار فروش یک هفته اخیر؟

بررسی آمار فروش سینماهای سراسر کشور در سامانه سمفا نشان می‌دهد در بازه زمانی سیزدهمین روز اسفند ماه گذشته تا ظهر روز ۱۹ همین ماه در مجموع ۲۵۵ هزار ۷۶۶ قطعه بلیت با درآمدی معادل ۷ میلیارد و ۹۵۳ میلیون و ۶۵۴ هزار و ۴۵۰ تومان برای فیلم‌های روی پرده از سوی مخاطبان و علاقه‌مندان هنر هفتم کشورمان خریداری شده که در مقایسه با هفته قبل آن در بخش تعداد فروش بلیت شاهد کاهش ۴۳ هزا رو ۵۰۰ نفری و درآمد حدود ۷۵۰ میلیون تومان کمتر ثبت شده است.

در این زمینه ۱۰ فیلم پرفروش هفته مورد نظر ما به ترتیب عبارتند از "بخارست" در ژانر کمدی خانوادگی با فروش ۷۱ هزار و ۴۱۰ قطعه بلیت و معادل ۲ میلیارد و ۲۵۹ میلیون و ۵۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان در رتبه اول و در ادامه سکوی دوم به "خط استوا" در ژانر کمدی با فروش ۵۶ هزار و ۴۰۲ قطعه بلیت و معادل یک میلیارد و ۸۴۷ میلیون و ۸۷۲ هزار تومان رسیده است.

این در حالی است که جایگاه سوم در اختیار "ملاقات خصوصی" در ژانر درام عاشقانه با فروش ۴۸ هزار و ۷۶۴ قطعه بلیت و معادل یک میلیارد و ۶۶۵ میلیون و  ۹۷۶ هزار و ۷۵۰ تومان قرار دارد و چهارمین سکو به "چپ راست" در ژانر کمدی سیاسی با فروش ۲۳ هزار و ۶۹۹ قطعه بلیت و معادل ۷۸۵ میلیون و ۳۹۷ هزار تومان رسید و پنجمین جایگاه هم مربوط به انیمیشن "لوپتو" در ژانر کودک و نوجوان با فروش ۲۲ هزار و ۵۰۵ قطعه بلیت و معادل ۵۱۶ میلیون و ۸۰۴ هزار تومان است.

از سوی دیگر در ادامه ۱۰ فیلم پرفروش هفته گذشته می‌بینیم ششمین فیلم پرفروش "جزیره فضایی" در ژانر کودک و نوجوان با ۱۴ هزار و ۴۸ قطعه بلیت فروخته شده و درآمدی معادل ۳۷۰ میلیون ۶۲۸ هزار تومانی است و هفتمین جایگاه در اختیار انیمیشن "پسردلفینی" در ژانر کودک و نوجوان با فروش ۷ هزار و ۹۲۶ قطعه بلیت و درآمدی معادل ۲۰۸ میلیون ۷۱۶ هزار و ۲۵۰ تومان قرار گرفته است.

در این جدول فروش، هشتمین جایگاه مربوط به "پالتو شتری" در ژانر کمدی با فروش ۴ هزار و ۴۵۷ قطعه بلیت و معادل ۱۴۰ میلیون ۶۹۶ هزار و ۵۰۰ تومان است و رتبه نهم به "بام بالا" در ژانر کودک و نوجوان با فروش ۵ هزار و ۵۳۸ قطعه بلیت و معادل ۱۱۹ میلیون و۴۵۶ هزار تومان رسیده است و نهایتاً رتبه دهم به "ابلق" در ژانر درام با فروش یک‌هزار و ۱۷ قطعه بلیت و معادل ۳۸۵ میلیون و ۹۲۵ هزار تومان رسیده است.

این درحالی است که فارغ از دودوتای اقتصادی، میزان فروش ۱۰ فیلم یاد شده می‌توانیم از سلیقه و تقاضای مخاطبان بر اساس ژانر فیلم‌های یاد شده نیز به نتایج جالب توجهی برسیم که پرفروش‌ترین فیلم‌ها اصولا دارای چه ژانری بوده‌اند که مردم برای دیدن آنها دست به جیب شده‌اند.

منتقدان در این زمینه تأکید دارند ایام پایانی سال و توجه هموطنان به تأمین مایحتاج عید نوروز و همچنین آماده شدن برای تعطیلات نوروزی، اصلی‌ترین دلیل این روند بوده و بدون تردید با آغاز تعطیلات نوروز و توجه به جدول اکران نوروزی در آینده نزدیک شاهد صعودی شدن آمارهای فروش نسبت به نیمه پایانی سال خواهیم بود.

این گروه البته بر این باورند که مصادف شدن ماه مبارک رمضان با تعطیلات نوروزی اگرچه می‌تواند به نوعی میزان فروش سینماها را تحت تأثیر قرار دهد اما برنامه‌ریزی افزایش ساعات کار این مراکز متناسب با این ایام و حفظ قیمت قدیم بلیت سینما می‌تواند راهکاری بسیار مفید برای این منظور باشد که در صورت اجرایی شدن بدون تردید جدول اکران‌های جدید به همراه فیلم‌های روی پرده فعلی، می‌تواند تضمین‌کننده آغازی پررونق برای هنر هفتم کشورمان باشد.

منبع: تسنیم

دیگر رسانه ها

کدخبر: 76654

ارسال نظر