پیامک بانک‌ها نجومی گران شد/ +جدول کارمزدهای بانکی

پیامک بانکی گران شد

 پیامک بانک‌ها نجومی گران شد/ +جدول کارمزدهای بانکی

ارقام نجومی پیامک بانک‌ها/ کارمزد پیامکی سالانه به ۴۰۰ هزار تومان هم رسید

پیامک بانکی گران شد. پیش از این کارمزد کارت به کارت انواع خدمات بانکی افزایش یافت و کارمزد خرید با کارت بانکی نیز اعلام شد. علاوه براین هزینه کارت به کارت نیز افزایش پیدا کرد و خریدهای کارتی مشمول کارمزد بانکی شدند. 

 بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای، جزئیات افزایش کارمزد بانکی برای انواع خدمات ریالی و الکترونیکی بانکی را اعلام کرد و از اجرای طرح کارمزد خرید با کارت بانکی خبر داد. بانک مرکزی بخشنامه انواع و حداکثر میزان کارمزد بانکی انواع خدمات ریالی و الکترونیکی، کارت به کارت و خرید با کارت بانکی را ابلاغ کرد.

ارقام نجومی پیامک بانک‌ها/ کارمزد پیامکی سالانه به ۴۰۰ هزار تومان هم رسید

ارسال پیامک "کارمزد پیامک اطلاع‌رسانی ۳ ماهه" یکی از بانک‌ها در روز گذشته به دلیل رقم های بالا و البته متفاوت موجب تعجب مشتریان بانکی شد.

این بانک با ارسال این پیامک‌ها، کارمزد پیامک اطلاع‌رسانی خدمات خود را در رقم هایی بین ۴۰ تا ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرده است. البته کسب اطلاع تسنیم از بانک رسالت نشان میدهد که این رقم برای مشتریان مختلف این بانک براساس تعداد تراکنش‌های حساب‌شان متفاوت است.

بانک قرض‌الحسنه رسالت به تازگی با ارسال پیامک به مشتریان خود، کارمزد خدمات پیامکی در سه ماهه نخست سال جاری را اعلام کرده که ارقام این کارمزد با توجه به تعداد تراکنش‌های حساب‌ هر مشتری، از چهار هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان متفاوت است.

بانک رسالت در توضیح تأکید دارد:کارمزد خدمات پیامکی بانک قرض الحسنه رسالت بر اساس تعداد تراکنش های فرستاده شده برای هر حساب محاسبه می شود؛ یعنی طبق بخشنامه بانک مرکزی و بر اساس عملکرد حساب مشتری!

ماجرای کارمزد خدمات پیامکی بانک‌ها

نرخ کارمزد پیامک‌های بانکی از آذر ماه سال 1399 به این سو تغییری نداشته، موضوعی که با واکنش منفی بانک‌ها مواجه شده است. طوری که برخی بانک‌ها پیشنهاد دادند که با توجه به افزایش هزینه اپراتورهای تلفن همراه برای ارائه این خدمات و همچنین به منظور عادلانه کردن هزینه‌های مربوط به پیامک، بهتر است که هزینه آنها براساس تراکنش‌های هر فرد محاسبه شود.

به عبارت دیگر، بر اساس این پیشنهاد، مشتریانی که تراکنش کمتری دارند، هزینه‌ای پایین تر از آبونمان سالانه می‌پردازند و افرادی که تراکنش‌های بالاتری دارند، هزینه بیشتری برای این خدمات خواهند پرداخت. با این وجود به نظر می‌رسد که این موضوع همچنان به مذاق مشتریان بانک‌ها خوش نمی‌آید.

ضرر بانک‌ها از محل کارمزد پیامک!

در ادامه واکنش‌ها به موضوع کارمزد خدمات پیامکی بانک‌ها، مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، در گفتگو با تسنیم توضیح داد: «امسال اپراتورهای تلفن همراه هزینه پیامک‌ها را افزایش زیادی داده‌اند و به همین دلیل هزینه پیامک بانک‌ها هم بالا رفته است.»

وی همچنین از مذاکره بانک مرکزی با سازمان تنظیم مقررات و اپراتورها در مورد افزایش هزینه پیامک‌ها خبر داد و اعلام کرد که پیگیری‌های بانک مرکزی تاکنون بی‌نتیجه بوده است.محرمیان در ادامه تاکید کرد که این موضوع باعث شده که بانک‌ها نه تنها سودی از ارسال پیامک نداشته باشند، بلکه حتی تعدادی از آنها از این محل متحمل زیان شوند.

 

 مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی  در گفت وگو با تسنیم  در پاسخ به چرایی افزایش هزینه کارمزد پیامک تعدادی از بانک‌ها بخصوص بانک رسالت، گفت: امسال اپراتورهای تلفن همراه هزینه پیامک‌ها را افزایش زیادی داده اند و به همین دلیل هزینه پیامک بانک ها هم بالا رفته است. او می گوید: بانک مرکزی اعلام کرده بانک ها در کنار هزینه اپراتورها برای هر پیامک باید 30 تومان دریافت کنند؛ عملاً بانک ها سودی از ارسال پیامک ندارند وحتی برخی از بانک ها در این حوزه ضرر هم دارند.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با تأکید براینکه علت اصلی افزایش هزینه پیامک بانک‌ها را باید از اپراتورها سوال کرد، گفت: ماه‌هاست در حال مذاکره با سازمان تنظیم مقررات و اپراتورها هستیم که چرا هزینه پیامک را انقدر زیاد افزایش داده اند ولی هنوز نتیجه ای نگرفته ایم. محمدرضا جمشیدی دبیرکانون بانک‌های خصوصی هم در این ارتباط به خبرنگار تسنیم گفت: برای هر پیامک باید 48 تومان به سازمان تنظیم مقررات بپردازیم؛ بعد از رایزنی هایی که انجام دادیم این رقم را به 356 ریال کاهش دادیم ولی طبق بخشنامه بانک مرکزی، باید در کنار این رقم برای هر پیامک 30 تومان هم پرداخت کنیم.

او می گوید: در همین ارتباط شکایتی را به سازمان پدافند غیرعامل ارسال کردیم؛ آنها هم نامه ای به تنظیم مقررات ارسال کرده اند که رقم در نظر گرفته شده برای پیامک ها خیلی بالاست. ولی با این وجود هنوز نتیجه خاصی حاصل نشده است. طبق اعلام جمشیدی، برخی بانک‌ها در حوزه هزینه پیامک، سلیقه ای عمل کرده و رقم های در نظر گرفته شده برای کارمزد پیامک را کم یا زیاد می کنند. اما با توجه به رقم های اعلامی از سوی سازمان تنظیم مقررات، حتی کارمزد 100 هزار تومانی هم کم است و کفاف هزینه های اعلامی این سازمان را نمیدهد.

کارمزد ۱۰۰ هزار تومانی هم کم است

علاوه بر بانک مرکزی، کانون بانک‌های خصوصی نیز به بحث کارمزدهای پیامکی واکنش نشان داد و اعلام کرد: «برای هر پیامک باید 48 تومان به سازمان تنظیم مقررات بپردازیم؛ بعد از رایزنی‌هایی که انجام دادیم این رقم را به 356 ریال کاهش دادیم اما طبق بخشنامه بانک مرکزی، باید در کنار این رقم برای هر پیامک 30 تومان هم پرداخت کنیم. در همین ارتباط شکایتی را به سازمان پدافند غیرعامل ارسال کردیم؛ آنها هم نامه‌ای به تنظیم مقررات ارسال کرده‌اند که رقم در نظر گرفته شده برای پیامک‌ها خیلی بالاست. با این وجود هنوز نتیجه خاصی حاصل نشده است.»

وی همچنین خاطرنشان کرد: «‌برخی بانک‌ها در حوزه هزینه پیامک، سلیقه‌ای عمل کرده و رقم‌های در نظر گرفته شده برای کارمزد پیامک را کم یا زیاد می‌کنند. اما با توجه به ارقام اعلامی از سوی سازمان تنظیم مقررات، حتی کارمزد 100 هزار تومانی هم کم است و کفاف هزینه‌های اعلامی این سازمان را نمی‌دهد.»

تعرفه هزینه پیامک بانکی در سال 1402 

تعرفه هزینه پیامک بانکی در سال 1402 ، افزایش نداشته و همان تعرفه اعلامی از سوی بانک مرکزی است که 30 تومان، به اضافه هزینه پیامک اپراتورهای مختلف تلفن همراه است. این هزینه، کارمزد خدمات بانکی، برای اطلاع رسانی به مشتریان، در خصوص موجودی حساب آن ها، با پیامک، پس از هر واریز و برداشت، می باشد. بنابراین تعرفه ارسال پیامک بانکی، توسط بانک، 30 تومان است و هزینه پیامک نیز، بسته به اپراتور تلفن همراه، متفاوت می باشد، بدین ترتیب که هزینه هر یک عدد پیامک اپراتور همراه اول، برای خطوط دائمی، 8.9 و برای خطوط اعتباری، 10.6 تومان می باشد و در خصوص اپراتور ایرانسل، برای خطوط دائمی داخل ایران، 9.9 و برای خطوط اعتباری، 11.6 تومان است.

مبلغ هزینه هر پیامک بانکی، با احتساب 30 تومان، تعرفه بانک و هزینه پیامک هر اپراتور، بدین صورت خواهد بود که هزینه پیامک بانکی، در پیامک های یک صفحه ای، برای مشتریان دارای خط دائمی و اعتباری همراه اول، به ترتیب، 38.9 و 40.6 تومان است و این هزینه، برای مشتریان دارای خط دائمی و اعتباری ایرانسل، به ترتیب، 39.9 و 41.6 تومان خواهد بود. با این حال شهریورماه سال گذشته برخی بانکها اعلام کردند که با وجود افزایش هزینه اپراتورهای تلفن همراه برای ارائه این خدمات و همچنین برای عادلانه کردن هزینه های مربوط به پیامک، بهتر است که هزینه آنها براساس تراکنش های هر فرد محاسبه شود.

بر این اساس فردی که تراکنش کمتری دارد هزینه ای پایین تر از آبونمان سالانه می پردازد و افرادی که تراکنش های بالاتری دارند، هزینه بیشتری برای این خدمات خواهند پرداخت. البته عملکرد بانک ها و تعیین هزینه اشتراک توسط آنها مانند ماهیت و نوع خدماتشان با یکدیگر متفاوت است. برای مثال برخی از بانک ها برای صرفه جویی در هزینه ها و تعیین حق اشتراک پایین تر برای ارائه این خدمات، از ارسال پیامک برای تراکنش های خود صرف نظر کرده یا برای ارسال پیامک برای تراکنش های پایین 30هزارتومان، هزینه‌ای مضاف بر حق اشتراک را طلب می کردند.

هزینه پیامک بانکی چیست؟

در سال‌های اخیر، استفاده از تلفن‌های همراه، بسیار رواج داشته و با توجه به قابلیت‌هایی که این ابزار، در اختیار افراد قرار می‌دهد، نظیر سیستم اطلاع رسانی از طریق پیامک، بسیاری از نهادهای دولتی و خصوصی، من جمله بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری، تصمیم گرفتند تا برخی از خدمات خود، را با کمک سیستم پیامکی تلفن همراه انجام دهند.

در همین راستا، خدمات پیامک بانک، در سیستم بانکداری نوین، طراحی و اجرا شد که به موجب آن، بسیاری از خدمات بانک‌ها، به ویژه، خدمات مربوط به اطلاع‌رسانی در خصوص موجودی حساب افراد در انواع سپرده بانکی، بعد از هر تراکنش بانکی، نظیر خرید، واریز یا برداشت، از طریق پیامک، به مشتریان، اطلاع‌رسانی می‌گردد.

بدین ترتیب که در زمان افتتاح حساب یا پس از آن، مشتری، با انتخاب یا درخواست فعال‌سازی خدمت اس‌ام‌اس بانک و پس از موافقت با پرداخت آبونمان سالانه این خدمت، که به طور معمول، در پایان هر سال، از موجودی حساب فرد، توسط بانک کسر می‌شود، می‌تواند، بلافاصله یا لحظاتی بعد از هر تراکنش بانکی، به وسلیه پیامکی که از سمت سیستم بانکی، برای او ارسال می‌گردد، از موجودی حساب خود، بعد از هر اقدام، نظیر خرید، واریز، برداشت یا کارت به کارت، مطلع شود.

کارمزد جدید بانکی بابت خدمات غیرحضوری

کارمزد جدید بانکی بابت صدور کارت به‌شکل غیرحضوری، هفت هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده است تا قبل از بخشنامه جدید بانک مرکزی، کارمزد صدور کارت شش هزار تومان بود

کارمزد اعلام مانده‌حساب بابت تا روز چهارم تیر ۱۲۰ تومان بود از حالا به‌بعد به‌خاطر هر مرتبه درخواست باید ۱۴۴ تومان بپردازید. اگر بخواهید ۱۰ گردش آخر را به‌شکل غصرحضوری چک کنید، کارمزد خدمات بانکی به ۲۶۵ تومان می‌رسد که این یکی تا الان ۲۴۰ تومان هزینه داشت.

کارمزد پیامک بانکی یکی دیگر از مواردی که در بخشنامه جدید دستخوش تغییراتی شده است؛ تا الان بانک‌ها کارمزد سرویس پیامک خودشان را به دو شکل موردی و آبونمان سالانه حساب می‌کردند، اما از روز چهارم اجازه دارند برای ارائه خدمات پیامک، کنار هزینه‌ای که باید به اپراتور‌ها دهند، ۳۰ تومان کارمزد بگیرند.

کارمزد انتقال وجه کارت به‌کارت دست‌کم ۱۲۰ تومان نسبت به قبل بیشتر شده است. تا الان اگر رقم کارت به‌کارت کمتر از یک میلیون بود، باید ۶۰۰ تومان کارمزد می‌دادید و بابت هر یک میلیون اضافی، ۲۴۰ تومان به میزان کارمزد اضافه می‌شد. به‌این ترتیب اگر مثلا رقمی معادل هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کارت به‌کارت می‌کردید، دو هزار و ۲۸۰ تومان محاسبه می‌شد. حالا بانک‌ها می‌توانند برای جا‌به‌جایی ارقام زیر یک میلیون تومان، ۷۲۰ تومان بگیرند و برای هر یک میلیون تومان اضافی، ۲۸۰ تومان دیگر کارمزد دریافت کنند.

کارمزد کارت به‌کارت کردن حالا با شیوه جدید برای همان مبلغ هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، از دو هزار و ۲۸۰ تومان به دو هزار و ۶۸۰ تومان می‌رسد. کارمزد بانکی بابت کارت به‌کارت کردن مبلغ ۱۴ تا ۱۵ میلیون تومان، تا الان سه هزار و ۹۶۰ تومان بود، اما پس با ابلاغ بخشنامه کارمزد جدید خدمات بانکی، به چهار هزار و ۶۴۰ تومان می‌رسد.

انواع خدمات هزینه کارمزد قدیم هزینه کارمزد جدید 
صدور انواع کارت الکترونیک شش هزار تومان هفت هزار و ۲۰۰ تومان
صدور کارت هدیه سه هزار تومان سه هزار و ۶۰۰ تومان
اعلام مانده‌حساب ۱۲۰ تومان ۱۴۴ تومان
اعلام مانده‌حساب و ۱۰ گردش آخر ۲۴۰ تومان ۲۶۵ تومان
کارت به‌کارت کمتر از یک میلیون، ۶۰۰ تومان/ هر یک میلیون اضافی، ۲۴۰ تومان کمتر از یک میلیون ۷۲۰ تومان/ هر یک میلیون اضافی ۲۸۰ تومان
انتقال وجه پایا ۲۰۰ تومان تا دو هزار و ۵۰۰ تومان ۲۴۰ تومان تا سه هزار تومان
صدور کارت المثنی قبل انقضا

 

 

هزار و ۵۰۰ تومان
فعالسازی اینترنت بانک و همراه بانک

 

 

هزار  تومان
احراز هویت غیرحضوری

 

 

۱۰ هزار تومان
افتتاح حساب جاری و کوتاه‌مدت پنج هزار تومان شش هزار تومان
صدور دسته‌چک هر برگ ۲۰۰ تومان+ هزینه تمبر شش هزار تومان+ هزینه تمبر
مسدود کردن کارت حضوری و غیرحضوری سه هزار تومان سه هزار و ۶۰۰ تومان/ سه هزار و ۳۰۰ تومان

کارمزد انتقال وجه با کمک پایا، پیش از این یک‌صدم درصد ارزش کل تراکنش بود، اما حالا با صدور مجوز رسمی، دست بانک‌ها اجازه دارند تا به‌خاطر هر تراکنش دست‌کم ۲۴۰ تومان و البته نهایتا سه هزار تومان کارمزد بگیرند. سقف کارمزد انتقال وجه ساتنا هم که برای جابجایی ارقام بزرگ طراحی شده، با ابلاغ بخشنامه جدید کارمزد بانکی به ۲۵ هزار تومان می‌رسد. ثبت و استعلام چک بانکی تا الان کارمزد نداشت، اما برای اولین بار به فهرست کارمزد خدمات بانکی اضافه شده است. طوری که اگر بخواهید حضوری در شعبه یک چک را ثبت کنید یا استعلام بگیرید، باید بابت هر برگ چک پنج هزار تومان کارمزد بدهید. کارمزد ثبت و استعلام غیرحضوری چک صیادی هم ۱۰ هزار تومان به ازای هر برگه محاسبه می‌شود.

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 115018

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر