اسکناس نایاب شد | چرا عابربانک‌ها پول نقد نمی‌دهند؟

در هفته‌های اخیر بسیاری از مردم از اینکه خودپردازها پول نقد در اختیار مشتریان قرار نمی‌دهند شکایت داشتند

اسکناس نایاب شد | چرا عابربانک‌ها پول نقد نمی‌دهند؟

هر سال در تعطیلات نوروز، سقف برداشت پول نقد از عابربانک‌ها افزایش پیدا می‌کرد اما امسال هم سقف برداشت پول افزایش پیدا نکرده و هم گویا عابربانک‌ها پول نقد نداشتند. در هفته‌های اخیر بسیاری از مردم از اینکه خودپردازها پول نقد در اختیار مشتریان قرار نمی‌دهند شکایت داشتند

در سال‌های گذشته بانک مرکزی اعلام می‌کرد سقف برداشت پول از خودپردازها از ۲۰۰ به ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد. اما امسال چنین مجوزی به بانک‌ها داده نشد.اما تنها مشکل مردم ، زیاد نشدن سقف برداشت پول نقد نبود. بسیاری از عابربانک‌ها در روزهای پایانی سال و همچنین  این روزها این است که هیچ پول نقدی نداشتند. آن هم در روزهایی که بر اساس گزارش بانک مرکزی، تراکنش‌های مالی رکورد زده است.

بیشتر بخوانید : سقف برداشت پول از عابربانک‌ها اعلام شد

چرا عابر بانک‌ها پول نقد ندارند؟

کمبود و نبود پول نقد در دستگاه‌های عابربانک‌ آن هم در آستانه تعطیلی چند روزه، مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است. برخی از مردم می‌گویند به چندین عابربانک مراجعه کرده‌اند اما نتوانسته‌اند پول نقد بردارند. برخی دیگر معتقدند با توجه به افزایش پرداخت‌های اینترنتی و وجود دستگاه کارتخوان در تمام فروشگاه‌ها نیازی به افزایش سقف برداشت و وجود پول نقد در دستگاه‌های ATM نیست.اما برخی معتقدند مردم مجبور به برداشت پول نقد هستند. چون با توجه قانون مالیاتی جدید دستگاه‌های کارتخوان، بسیاری از فروشندگان از مردم پول نقد طلب می‌کنند و مردم مجبور به پرداخت نقدی هستند.

این مساله در روزهای پایانی سال که تقاضا برای اسکناس نو به لحاظ جنبه نوستالژیک رسم عیدی دادن، بالا رفته بود، به شدت خودنمایی می‌کرد.

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت در نخستین نشست خبری خود در سال ۱۴۰۲، درباره چرایی عدم وجود اسکناس در دستگاه های عابربانک به بیان توضیحاتی پرداخت و با تاکید براینکه نظام پرداختی کشور جزو پیشرفته ترین نظام های پرداختی برخط است و اکثر خدمات بانکی به صورت آنلاین انجام می شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا عابربانکها پول نقد ندارند و مشکلات مردم در تهیه چک پولهای ۲۰۰ و یا ۱۰۰ هزار تومانی از عابربانک ها، گفت:  کشور ما ایران یکی از پیشرفته ترین نظام های پرداخت برخط را دارد و با سرعت خوبی انتقال وجوه و تراکنشها در کشور صورت می گیرد و همین امر عاملی شده تا نیاز به همراه داشتن و حمل کردن اسکناس و پول نقد بسیار ناچیز باشد.

خاندوزی با اعلام اینکه مردم در موارد بسیار خاص و انگشت شماری بدون داشتن اسکناس کارشان را نمی‌توانند انجام دهند، افزود: به جهت مراجعاتی که درهفته ها و روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ وجود داشت و افزایش پول نقد انجام شده بود بانک مرکزی اقدام به چاپ چک پولهای ۲۰۰ هزار تومانی کرد تا مردم بتوانند مبلغ بالاتری دریافت کنند.

اما ماجرا به اینجا ختم نشده و حتی وزیراقتصاد هم به نحوی به کمبود اسکناس اذعان داشته و گفته است که امروز یکی از دستور جلسات شورای پول و اعتبار، رسیدگی به نبود وجه نقد در عابربانک‌ها است که بعد از تصمیم‌گیری در شورا نتایج اعلام خواهد شد.

وی تصریح کرد: بانکها مکلف شده اند ۱۰ درصد وجوه خود را از طریق چک پولهای ۲۰۰ هزار تومانی پرداخت کنند 

حال نکته اینجاست، علت درخواست مشتریان برای دریافت اسکناس هر چه که باشد، با پزشکان یا کسب و کارهایی که از مشتری فقط وجه نقد دریافت کرده و به هیچ وجه نه امکان کارت به کارت نه کارتخوان در اختیار مشتریان می‌گذارند،چه باید کرد؟

منبع: تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 81523

ارسال نظر