افزایش حقوق بازنشستگان منتفی شد؟ /ماجرای عجیب کوتاهی دولت برای همسان‌سازی بازنشستگان

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه بازنشستگان نیز صاحب سفره انقلاب هستند و در زمان جوانی خود که با وقوع جنگ همزمان شده بود، در دستگاه‌های مختلف فعالیت کرده و جنگیده‌اند، خاطر نشان کرد: امروز باید به وضعیت آن‌ها که بازنشسته شده‌اند در کنار اقداماتی همچون قوانینی که برای جوانی جمعیت تصویب می‌کنیم، توجه کنیم.

افزایش حقوق بازنشستگان منتفی شد؟ /ماجرای عجیب کوتاهی دولت برای همسان‌سازی بازنشستگان

حقوق بازنشستگان مسئله پر چالش همه دولت ها بوده است. مقدار دریافتی حقوق بازنشستگان همیشه موجب نارضایتی قشر عظیمی از بازنشستگان است زیرا بازنشستگان بر این اعتقادند که مبلغ حقوق بسیار ناچیز است. حقوق بازنشستگان به ویژه آن دسته از بازنشستگان که دریافتی پایینی دارند، در بودجه سال آینده افزایش پیدا کند. در تعریف مستمری یا حقوق بازنشستگان به زبان عامیانه، می‌توان گفت، مقدار پولی است که ماهانه، به طور مستمر و تا پایان عمر، به افراد دارای شرایط بازنشستگی مندرج در قانون تامین اجتماعی و قانون مدیریت خدمات کشوری و بر اساس احکام جدید بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی، تعلق می‌گیرد.دولت وعده داده که طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان را اجرایی کند اما راه به جایی نمی برد.

به گزارش عرشه آنلاین، همسان سازی حقوق بازنشستگان‌ می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی میزان دریافتی بازنشستگان بگذارد.به گفته محمدرضا صباغیان، نماینده مهریز در مجلس، همه انتظار داشتیم دولت عدالت‌محور آقای رییسی برنامه‌ای را ارائه کند که عدالت از آن تراوش کند، اما همسان‌سازی حقوق بازنشستگان که در برنامه ششم وجود داشت در برنامه هفتم حذف شد

دولت در برنامه هفتم درباره حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران هیچ پیشنهادی نداده است

 رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری  درباره حذف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه گفت: در برنامه توسعه نه‌تن‌ها چیزی را تحت عنوان همسان‌سازی حقوق نمی‌بینیم، بلکه ناهمسان‌سازی را مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: این‌که صندوق‌های بیمه‌ای و به خصوص تامین‌اجتماعی را محروم می‌کنند از مطالباتی که از دولت دارند. دیون دولت در قالب سهام تاکنون پرداخت می‌شده که این را برداشته‌اند. یعنی عملا چیزی تحت عنوان این‌که همسان‌سازی اتفاق بیفتد، تا این لحظه در برنامه هفتم توسعه ندیده‌ایم.

معاون دبیرکل خانه کارگر تصریح کرد: در حال حاضر برنامه ششم توسعه دو سال است که پشت سر هم تمدید می‌شود و یکی از بند‌های آن، همسان‌سازی حقوق بوده است. چرا همسان‌سازی را متوقف کردند؟ نمی‌شود که یک بند یک برنامه جامع را اجرا کرد و یک بند را اجرا نکرد.

صادقی متذکر شد: اگر دولت عملا دنبال اجرای متناسب‌سازی حقوق بود، در برنامه ششم که دو سال است تمدید شده، باید در این دو سال همسان‌سازی را اجرا می‌کردند، ولی شاهد بودیم که اجرای همسان‌سازی متوقف شده بود.

وی عنوان کرد: زمانی که برنامه در حال اجرا متوقف می‌شود، انتظار دارید بیایند برای آینده همسان‌سازی را اجرا کنند؟ اگر می‌خواستند همسان‌سازی را اجرا کنند، خب حقوق را هم منطبق با تورم افزایش می‌دادند.

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تصریح کرد: عامل عقب ماندن حقوق نسبت به تورم، دولت است، بنابراین شما از دولت و مجلس انتظار دارید که عقب‌افتادگی حقوق را در برنامه هفتم جبران کند؟ چشم من در این قضایا آب نمی‌خورد. نه مجلس و نه دولت به دلیل هم‌فکری‌ای که با هم دارند، چیزی را تحت عنوان همسان‌سازی حقوق رقم بزنند.

سهم کارگران؛ همسان‌سازی پر از ایراد

مروتی، بازنشسته کارگری نیز با اشاره به مناقشه اخیر همسان‌سازی، گفت: حتی اگر همسان‌سازی را در برنامه هفتم بگنجانند، چون برنامه توسعه راهبرد است نه تکلیف، هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد؛ باید اعتبار همسان‌سازی برای همه صندوق‌ها و به طور مشخص تامین اجتماعی در بودجه‌های سنواتی منظور شود وگرنه قراردادن همسان‌سازی در برنامه‌ی هفتم هیچ تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

وی افزود: تا پیش از این نیز دولت به تکالیف برنامه‌های توسعه در مورد بازنشستگان عمل نکرده است؛ بعد از بحث‌های زیاد در سال ۹۹ حاضر به اجرای همسان‌سازی شدند، اما آنچه نصیب کارگران بازنشسته شد، یک متناسب‌سازی پر از ایراد بود.

مروتی تاکید می‌کند: به جای همسان‌سازی، بدهی دولت به تامین اجتماعی را بپردازند؛ به جای آن، به قانون و به طور مشخص مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی عمل کنند؛ قانون رعایت شود، نیازی به همسان‌سازی و جنجال بر سر آن نیست.

نایب رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نماینده بجنورد درباره حذف موضوع همسان‌سازی در برنامه هفتم از سوی دولت گفت: مجلس یازدهم کوتاهی دولت در اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را در جریان رسیدگی به لایحه برنامه هفتم جبران خواهد کرد که لازم است در این خصوص کمیسیون تلفیق به پیشنهادات نمایندگان توجه کند.

 محمد وحیدی در تذکری با استناد به ماده ۱۵۳ آیین‌نامه داخلی درباره موضوعاتی که از صحن جهت اصلاح به کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم ارجاع می‌شود، گفت: بازنشستگان لشکری و کشوری نسبت به حذف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی دولت در لایحه برنامه هفتم اعتراض دارند.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس در ادامه با اشاره به روش بررسی پیشنهاداتی که به همراه الحاقی‌ها به کمیسیون تخصصی می‌رود، عنوان کرد: روز گذشته زمانی که نوبت طرح پیشنهاد آقای آصفری در کمیسیون تخصصی پیرامون موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان شد، اجازه طرح موضوع به وی داده نشد.

وی در ادامه تأکید کرد: کمیسیون تخصصی نباید اجازه ارائه پیشنهاد نمایندگان را از آن‌ها بگیرد به ویژه اینکه این موضوع، امتحان بزرگی برای دولت و مجلس است.

وحیدی در ادامه با اشاره به عدم اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه ششم یادآور شد: بعد از این موضوع دولت قبل در پایان دوره خود لایحه‌ای به مجلس ارائه داد، اما دولت جدید آن را پس گرفت و قرار شد بعد از اصلاح آن را به مجلس ارائه کند، اما این اتفاق صورت نگرفت.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان تذکر خود با بیان اینکه بازنشستگان نیز صاحب سفره انقلاب هستند و در زمان جوانی خود که با وقوع جنگ همزمان شده بود، در دستگاه‌های مختلف فعالیت کرده و جنگیده‌اند، خاطر نشان کرد: امروز باید به وضعیت آن‌ها که بازنشسته شده‌اند در کنار اقداماتی همچون قوانینی که برای جوانی جمعیت تصویب می‌کنیم، توجه کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری در پاسخ به این تذکر با بیان اینکه مجلس تکلیف دولت را برای حل مشکل بازنشستگان در برنامه ششم توسعه مشخص کرده بود، گفت: دولت در اجرای این ماده کوتاهی کرد، اما درحال‌حاضر جای جبران آن وجود دارد لذا از رئیس و اعضای کمیسیون تلفیق و دولت می‌خواهم برای حل این موضوع کمک کنند.

نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت در ادامه تصریح کرد: هر نماینده‌ای که برای حل موضوعات ارجاعی به کمیسیون تلفیق لایحه برنامه، پیشنهادی دارد می‌تواند علیرغم دارا نبودن رأی در این کمیسیون، با حضور خود در جلسه ارائه نظر کرده و نقش نمایندگی خود را ایفا کند.

در همین زمینه زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت در لایحه برنامه هفتم نه در بخش جداول و نه در بخش احکام اشاره‌ای به حقوق و دستمزدها از جمله حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران نکرده است. در مورد حقوق و دستمزد تاکید کمیسیون تلفیق برنامه هفتم بر روی اجرای قوانین جاری از جمله قانون جامع خدمات کشوری و قوانین جاری مرتبط با بازنشستگان و مستمری بگیران بوده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 107957

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر