طرح جدید وزارت آموزش و پرورش در مدارس | رصد و احصای دختران دانش‌آموز کلید خورد

جزئیات طرح جدید وزارت آموزش و پرورش برای رصد و احصای مسائل دختران دانش‌آموز اعلام شد.

طرح جدید وزارت آموزش و پرورش در مدارس | رصد و احصای دختران دانش‌آموز کلید خورد

وزارت آموزش و پرورش از طرح رصد و احصای مسائل دختران دانش‌آموز خبر داد. جزئیات طرح جدید وزارت آموزش و پرورش برای  رصد و احصای مسائل دختران دانش‌آموز اعلام شد. دبیر کارگروه کوثر قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر وزارت آموزش و پرورش و مشاور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در اجرایی سازی عدالت تربیتی جزئیات طرح جدید وزارت آموزش و پرورش برای  رصد و احصای مسائل دختران دانش‌آموز را اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: 

بخشنامه مهم سرپرست وزارت آموزش و پرورش به مدارس ابلاغ شد

دبیر کارگروه کوثر قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر وزارت آموزش و پرورش و مشاور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در اجرایی سازی عدالت تربیتی از پیمایش و رصد مسائل دختران در ۴۹۹ شهرستان در سطح کشور طی سه ماه گذشته خبر داد و گفت: احصای مسائل دختران در همه شهرستان‌ها و با همراهی ظرفیت‌های مردمی و جامعه نخبگانی و با توجه به زیست بوم هر استان، صورت گرفته، نیازها و اولویت‌بندی مناطق بررسی شده و به دنبال آن، برنامه تقسیم کار ملی در این زمینه در حال تدوین است.

شهره صادقی، دبیر کارگروه کوثر قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر وزارت آموزش و پرورش و مشاور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در اجرایی سازی عدالت تربیتی با اشاره به تشکیل کارگروهی تحت عنوان «کوثر» جهت شناسایی و حل مسائل تربیتی دختران دانش‌آموز از زمستان سال گذشته اظهار کرد: کارگروه کوثر با استفاده از ظرفیت‌های مردمی و دولتی، جهت رسیدگی به مسائل دختران دانش آموز، اهدافی را پیگیری می‌کند.

دبیر کارگروه کوثر قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر وزارت آموزش و پرورش و مشاور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در اجرایی سازی عدالت تربیتی افزود: رصد آسیب‌های اجتماعی و مسائل مربوط به دختران، شناخت روند تغییرات، وضعیت موجود، شناخت عوامل تعیین‌کننده، عوامل خطر و ارتباط آنها با آسیب‌های اجتماعی از اهداف مهم کارگروه کوثر است تا از این طریق بتواند روند تغییرات را دیده‌بانی کرده و برنامه‌ریزی‌های مبتنی بر شواهد را انجام دهد.

بنابراعلام دبیر کارگروه کوثر وزارت آموزش و پرورش، جامعه هدف کارگروه کوثر هفت میلیون و ۴۵۹ هزار و ۷۲۲ دانش آموز دختر در ۳۶ هزار و ۱۴۰ مدرسه سراسر کشور است که از این تعداد چهار میلیون و ۲۶۸ هزار و ۹۱۴ دانش‌آموز در مقطع ابتدایی، یک میلیون و ۷۷۰ هزار و ۳۵۹ دانش‌آموز در مقطع متوسطه اول و یک میلیون و ۴۲۰ هزار و ۴۴۹ دانش‌آموز در مقطع متوسطه دوم مشغول به تحصیل هستند.

صادقی بیان کرد: قاعدتا طی این سال‌ها نهادهای مختلف اقداماتی در انجام پیمایش‌های متعدد داشته‌ و هم آمارهایی جمع‌آوری شده است؛ اما هدفگذاری کارگروه به این نحو بود که بتوان متمرکز، نقطه هدف خود را تا سطح مناطق آموزشی پیش ببریم.

دبیر کارگروه کوثر قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر وزارت آموزش و پرورش و مشاور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در اجرایی سازی عدالت تربیتی گفت: به طور مشخص طی یک بررسی عمیق همه مسائل اعم از مشکلات، نقاط قوت و نقاط ضعف مورد رصد قرار گرفته است.

او ادامه داد: در این اقدام به دنبال نسخه واحد برای همه کشور نیستیم، براین اساس این کارگروه در سه ماه اخیر اقدام به انجام پیمایش و جمع‌آوری داده‌های شهرستان‌ها و مناطق آموزشی کرده است؛ به گونه‌ای که بالغ بر ۴۹۹ شهرستان را در سراسر کشور مورد پیمایش و رصد قرار داده است.

مشاور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در اجرایی سازی عدالت تربیتی با اشاره به اینکه در حال حاضر اطلاعات جمع‌آوری و تحلیل شده‌اند و همچنین به موازات شروع پیمایش شهرستان‌ها، پیمایش مناطق آموزشی را نیز آغاز کرده‌ایم گفت: احصای نظام مسائل دختران در همه شهرستان‌ها و با همراهی ظرفیت‌های مردمی و جامعه نخبگانی و البته با توجه به زیست بوم استانی صورت گرفته و درنهایت نیازها و اولویت‌بندی مناطق بررسی و به دنبال آن، برنامه تقسیم کار ملی در این زمینه در حال تدوین است.

صادقی ادامه داد: هدف گذاری کارگروه کوثر برای به دست آوردن داده‌ها و مسائل و نقشه اجتماعی این مناطق بر مبنای عوامل تعیین کننده و همچنین ظرفیت دستگاه‌های اجرایی کشور صورت گرفته و با استفاده از پتانسیل اعضای کارگروه کوثر، می‌توانیم نیازها و اولویت‌ها را شناسایی و سپس الگوها و برنامه‌های مبتنی بر وضعیت آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان دختر در هر استان و شهرستان را با توجه به شرایط آنها به کمک کارگروه‌های استانی اجرایی کنیم.

دبیر کارگروه کوثر قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر وزارت آموزش و پرورش و مشاور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در اجرایی سازی عدالت تربیتی با اشاره به اینکه در این راستا کارگروه کوثر اقدامات دیگری هم انجام داده و آن تشکیل دبیرخانه رصد آسیب‌های اجتماعی در تمام استان‌ها با شکل‌گیری کارگروه‌های استانی و شهرستانی است گفت: هدف از این جلسات که با حضور فعال مدیران کل استانی و دبیران قرارگاه برگزار می‌شود، مشارکت و همگرایی نیروهای جهادی و فعال درون سازمانی و برون سازمانی به منظور پرهیز از جزیره‌ای عمل کردن و همچنین جلوگیری از هدر رفت منابع، مداخلات بهنگام و اثربخش در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در کف میدان و ایجاد مشارکت میان دستگاه‌های مختلف، طراحی و تدوین برنامه‌ها و الگوهای بومی، منطقه‌ای و استانی بوده است.

مشاور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در اجرایی سازی عدالت تربیتی ادامه داد: در این خصوص در گذشته همواره برنامه‌ها و طرح‌هایی در زمینه آگاه‌سازی و مداخله سطح یک و دو از سوی دستگاه‌های کشوری طراحی شده و به استان‌ها ابلاغ می‌شد، ولی کارگروه کوثر قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر در سال جاری هدف‌گذاری متفاوتی دارد و بر اساس وضعیت موجود، نیازها و اولویت‌ها، مطابق الگوی زیست بوم اجتماعی استان برنامه ریزی می‌شود.

صادقی با بیان اینکه  برای شهرستان‌هایی که در حوزه آسیب‌های اجتماعی ریسک بالایی دارند، برنامه‌های مختلفی از جمله برنامه‌های آگاه‌سازی و آموزش در جمعیت دختران دانش‌آموز، آگاه‌سازی در گروه‌های پرخطر و همچنین غربالگری‌ها و مداخلات لازم انجام می‌شود اظهار کرد: نقش کارگروه کوثر ارتباط بین بخشی دستگاه‌ها و نیروهای جهادی در زمینه تبادل داده و اطلاعات و تجمیع ظرفیت ها و امکانات دستگاه‌هاست.

او با اشاره به برگزاری نخستین جلسه ستادی کارگروه کوثر با حضور نمایندگان ذی‌ربط از دستگاه‌های مختلف در روز نوزدهم اردیبهشت سال جاری گفت: رصد مسائل دختران، ارائه راهکار و برنامه مناسب جهت حل مسائل، تصویب و اصلاح قوانین، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به وضعیت تربیتی و آموزشی دختران، بسیج ظرفیت‌ها و امکانات درون و برون آموزش‌وپرورش و تعمیم نقش به متولیان تربیت دختران در کشور پیرو برنامه‌ریزی و سیاستگذاری در این خصوص از جمله اهداف جلسه مذکور بودند.

دبیر کارگروه کوثر وزارت آموزش و پرورش افزود: در این جلسه امکانات و ظرفیت‌های دستگاه‌های متبوع جهت استفاده و درج در سند تقسیم کار ملی اعلام و بررسی شدند. ارائه راهکار و برنامه مناسب جهت حل مسایل به واسطه تجمیع ظرفیت ها ، موضوع برگزاری نخستین جلسه کارگروه بود. در این جلسه معاونین وزارت آموزش و پرورش، مشاوران بانوان وزارتخانه‌های بهداشت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، میراث فرهنگی و گردشگری، ورزش و جوانان، کشور و مشاوران امور بانوان از سازمان تبلیغات اسلامی، ستاد کانون‌های مساجد کشور، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، بسیج جامعه زنان کشور، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مرکز وکلا و روانشناسان قوه قضائیه و بنیاد عفاف و حجاب حضور داشتند.

منبع: ايسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 87100

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر