خبر مهم سرپرست آموزش و پرورش درباره سازوکار جدید استخدام و رتبه‌بندی معلمان و فرهنگیان | مدارس به مساجد متصل می‌شوند

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: مرکز ملی توانمندسازی نیروی انسانی وزارت آموزش‌ و پرورش در دانشگاه فرهنگیان متولد خواهد شد؛ وظیفه این مرکز به‌روزآوری صلاحیت‌های تخصصی، حرفه‌ای، عمومی و علمی همه معلمان ایرانی است و رتبه‌بندی معلمان با وجود چنین مرکزی به ثمر خواهد نشست.

خبر مهم سرپرست آموزش و پرورش درباره سازوکار جدید استخدام و رتبه‌بندی معلمان و فرهنگیان | مدارس به مساجد متصل می‌شوند

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: به‌جای تربیت‌ معلم از روش تامین معلم استفاده کردیم و این اشتباه راهبردی، آثار خود را بر نظام تعلیم و تربیت گذاشته است.

رضا مراد صحرایی، سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش در دیدار فرهنگیان و دانشجو معلمان با رئیس‌جمهور که در پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، گفت: در اولین جلسه هیات‌ امنای دانشگاه فرهنگیان که با حضور ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور برگزار شد، ۱۹ مصوبه داشتیم، که تمامی ۱۹ مصوبه باعث گره‌گشایی در دانشگاه فرهنگیان شد. یکی از مهم‌ترین مصوبه‌ها اصلاح آرایش درونی دانشگاه فرهنگیان بود.

شاخص‌های ارزیابی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

او با اشاره به برخی از مسائل مهمی که نظام تعلیم و تربیت با آن مواجه است، اظهار کرد: تحول در آموزش‌ و پرورش دارای یک صورت و یک سیرت است. ما نتوانستیم از صورت تحول به سمت سیرت آن حرکت کنیم.

پس از 10 سال از تصویب سند تحول بنیادین، رهبری از ما نقشه راه و شاخص‌های ارزیابی برای اجرای سند تحول می‌خواهند و این بدان معنا است که در ۱۰ سال گذشته فعالیت زیادی در این حوزه صورت نگرفته است، بنابراین پیش از آغاز سال تحصیلی شاخص‌های ارزیابی اجرای سند تحول را ارائه خواهیم داد و با مساعدت ریاست محترم جمهور این شاخص‌ها را در برنامه توسعه هفتم درج خواهیم کرد.

تامین معلم به‌جای تربیت‌ معلم در آموزش و پرورش

صحرایی با اشاره به مسئله دوم آموزش‌وپرورش با موضوع تربیت‌معلم گفت: تربیت‌معلم در هر نظامی مهم است اما در زمینه تربیت‌معلم غفلت کردیم و به‌جای تربیت‌معلم از روش تامین معلم استفاده کردیم؛ این اشتباه راهبردی، آثار خود را بر نظام تعلیم و تربیت گذاشته است.

اهتمام ریاست محترم جمهوری بر تربیت‌معلم، نشان داده است که شما مانند یک کشاورز باتجربه برای مزرعه خود، بهترین بذرها را برای کشت سال آینده آماده می‌کنید.

هر تغییری در کشور از آموزش و پرورش آغاز می‌شود

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش بابیان این‌که هر تغییری در کشور باید از آموزش‌وپرورش آغاز شود و پیشرفت کشورها به دلیل توجه به آموزش‌ و پرورش است، اظهار کرد: باید ما هم همان مسیر کشورها را در توجه به آموزش‌وپرورش ادامه دهیم.

او بابیان اینکه مدیران را باید به سه دسته تقسیم کرد، گفت: برخی از مدیران، گذشته نگر هستند و به‌طور مستمر می‌گویند گذشته بهتر از زمان حال بوده است. این مدیران درگذشته مانده‌اند و وجودشان در هر نظامی به‌ویژه در نظام تعلیم و تربیت کودک مضر است. گروه دوم مدیران؛ مدیران حال نگر هستند که هیچ تغییری انجام نمی‌دهند، آن‌ها کارها را به‌خوبی و کاملاً شایسته انجام می‌دهند، این مدیران نیز باعث ایستایی در نظام تعلیم و تربیت می‌شوند و پویایی لازم را به وجود نمی‌آورند. دسته سوم؛ مدیران آینده‌نگر هستند و این افراد مدیرانی هستند که نگاه به آینده دارند، این قبیل مدیران می‌دانند سرمایه‌گذاری در آموزش‌وپرورش، مهم‌ترین راه رسیدن به آینده‌ای درخشان در آموزش و پرورش است.

صحرایی تصریح کرد: ما برای امروز کار نمی‌کنیم، بلکه برای آینده سرمایه‌گذاری می‌کنیم و در دانشگاه فرهنگیان آینده ایران ساخته خواهد شد، زیرا معلمان که آموزش‌دهندگان نسل آینده هستند در این دانشگاه تربیت می‌شوند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه با حمایت رئیس‌جمهور از دانشگاه فرهنگیان در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبات خوبی را به نفع آموزش‌وپرورش و دانشگاه فرهنگیان داشته‌ایم، اظهار کرد: از نتایج این مصوبات این است که در سال آینده کنکور تربیت‌معلم خواهیم داشت و از طریق این کنکور بهترین افراد را برای تربیت‌معلم انتخاب خواهیم کرد. دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی در سال آینده دو تا سه برابر واحدهای موجود کارورزی خواهند داشت؛ برای اولین بار سازوکاری طراحی شده است که انتخاب معلم به دو سال عقب‌تر بازخواهد گشت، لذا فرصت مناسب برای انتخاب بهترین معلمان را خواهیم داشت.

مرکز ملی توانمندسازی نیروی انسانی آموزش‌ و پرورش در دانشگاه فرهنگیان 

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش بابیان اینکه دانشگاه فرهنگیان در دل خود دارای دو دانشگاه است، اظهار کرد: با همت رئیس‌جمهور، مرکز ملی توانمندسازی نیروی انسانی وزارت آموزش‌ و پرورش در دانشگاه فرهنگیان متولد خواهد شد.

وظیفه این مرکز به‌روزآوری صلاحیت‌های تخصصی، حرفه‌ای، عمومی و علمی همه معلمان ایرانی خواهد بود و رتبه‌بندی باوجود چنین مرکزی به ثمر خواهد نشست و این مرکز از همین امسال کار خود را آغاز خواهد کرد.

صحرایی با بیان اینکه سومین مسئله آموزش‌وپرورش مدرسه است، اظهار کرد: مدرسه، چشمه جوشش تحول است و نباید در اتاق‌های ادارات و دفتر وزیر به دنبال تحول باشیم. سال‌ها در مورد مبدأ اصلی تحول اشتباه کردیم، لذا مجدداً به مدرسه بازخواهیم گشت و در این مسیر، اصلی‌ترین عامل تحول، مدیر مدرسه است: مدیر مدرسه حساس‌ترین شغل را برای ایجاد تغییر و تحول دارد.

مدارس به مساجد متصل خواهند شد

او با اشاره به اینکه خانواده تربیت‌کننده اصلی دانش‌آموز است و رابطه آموزش‌وپرورش با اولیا باید بسیار بهتر شود، اظهار کرد: تشکیل مثلث خانواده، مدرسه و مسجد با حمایت رسانه در دستورکار است. این کار را در تهران آغاز خواهیم کرد؛ بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با شهرداری تهران امضا کرده‌ایم ۳۵۰ مدرسه و ۳۵۰ مسجد را به‌سرعت در تهران به همدیگر متصل خواهیم کرد و این الگو را به‌تمامی شهرهای کشور تعمیم خواهیم داد.

صحرایی مسئله دیگر آموزش‌ و پرورش را آموزش با شیوه نوین مطرح کرد و گفت: نمی‌توان با شیوه‌های گذشته و برنامه‌های حال برای آینده کشور، نیروی انسانی تربیت کرد، رویکرد و فنون جدید باید به تمام مدرسه‌ها راه یابد و این روش‌های جدید و مدرن باید از مسیر دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، وارد آموزش‌وپرورش شود، زیرا معلمان آن‌طور آموزش می‌دهند که آموزش می‌بینند، لذا این دو محل باید در شیوه‌های آموزش‌های خود تجدیدنظر کنند.

او با اشاره به بحث مهم اقتصاد آموزش‌ و پرورش اظهار کرد: دولت در مورد آموزش‌وپرورش کوتاهی نمی‌کند اما با توجه به شرایط خاص کشور احتیاج به تصمیم‌گیری‌های خاص داریم، لذا باید صندوق ذخیره که یکی از ثروتمندترین صندوق‌های کشور است آثارش در زندگی معلمان و بازنشستگان دیده شود و این موضوع مطالبه همه فرهنگیان است، بنابراین به یک نظریه اقتصادی برای آموزش‌وپرورش نیاز داریم.

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش بابیان اینکه موضوع هویت دانش آموزان یکی از مسائل مهم آموزش‌ و پرورش است، اظهار کرد: در کنار دین اسلام، مسئله حجاب و عفاف، ایران‌دوستی، حب وطن، زبان فارسی، پرچم و… موضوعات مهمی است که در آموزش‌وپرورش به آن توجه می‌شود و این موضوعات از درون مدرسه باید در روح و روان کودکانمان نهادینه شود.

صحرایی بابیان اینکه تربیت‌معلم در ایران با قدمتی ۱۰۰ ساله نیازمند یک روز ملی است تا توجه به این موضوع در کشور با گرایشی ملی صورت گیرد و همه ما بدانیم که تربیت‌معلم در ایران چه تاریخ پرافتخاری را پشت سرنهاده است، اظهار کرد: بنا بر درخواست بسیاری از دانشجو معلمان، روز ۱۹ اردیبهشت را که روز ورود مقام معظم رهبری به دانشگاه فرهنگیان و نقطه عطفی در توجه به این دانشگاه است، قصد داریم به‌عنوان «روز ملی تربیت‌معلم» نام‌گذاری کرده و به مناسبت این روز آیین‌هایی در تمامی پردیس‌های این دانشگاه برگزار کنیم.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 86121

  • فرساد حقیقی

    بنام خدا اقای صحرایی که تاکنون تو مدرسه نبود که بدون معلمی یعنی چه نمینده گان رای نمیدند .

  • ناشناس

    باسلام خدمت شما سرپرست وزارت آموزش و پرورش ،،،لطف کنید بنده به عنوان یک پدر دانش آموز از شهرستان دلفان استان لرستان ،،،،تقاضا دارم که این لباس فرم مدارس ابتدایی و تموم دوره ها رو اختیاری کنید و نگید حتما باید لباس فرم بخرید چون واقعاً ما پول لباس فرم مدارس رو نداریم برای رضای خدا پیگیری کنید

  • معلم

    آینده کشورزیباست اگردوراندیشانه مدبرانه قانونمدارانه ومنظم وباجمع آوری وپزدازش وبکارگیری همه پیشنهادات منطقی ودرست ومعقول وقابل اجرا به عمل ایدیکی پوشیدن لباس مقدس معلمی باداشتن نشانه پرسنلی ونام ونام خانوادگی وسمت برای هرمعلمی است زیرا اگرمعلم لباس خدمت بپوشدومنظم وقانون مدارباشدشاگردانش هم همین ضوابط رارعایت نمایندمدرسه ای که نمونه ای ازجامعه است لباس خدمت بانام درهررشته ای مثل پاسبان دکتر پرستار پلیس راننده اورژانس...خواهدپوشیدوکشورازبیکاری ومشکلات دیگربه درخواهدامدوبایدهرسال فرهنگیان مثل دیگرقشرها حق لباس اندک وکنترلشده بدهندوچرخ اقتصادسنجی باکتری مد بچرخدوضابطه مندشود

  • لیلا

    جناب صحرایی شما بجای نامید کردن ما جوانان میتونید به جای حذف ماده ۲۸ دوره های بیشتری برامون بگذارید

  • محمود

    هرچی میگن دروغه

  • معلم

    من به افرادی که دوست دارند در آموزش و پرورش استخدام شوند پیشنهاد می کنم با پست اداری و اجرایی استخدام شوید نه تدریس چون بعد از سی سال تدریس خبری از سلامتی نیست و حقوق و پاداشت هم تفاوت زیادی داره

  • فاطمه

    مهمترین کار آموزش و پرورش رسیدگی به مشکلات آموزشی است مثل کمبود معلم کمبود کلاس درسی و مدرسه و کیفیت اموزش. در چندین سال اخیر می بینیم که بعضی مدارس بسته شده و جمعیت کلاسها به شدت افزایش پیدا کرده کلاسهای ۲۵ نفره تبدیل به ۵۰ نفره خصوصا در مقطع ابتدایی شده یک معلم مگه چقدر جون داره که دو کلاس رو در هم ادغام می کنین اصلا بچه ها هیچی یاد می گیرن ..اینکه همش عنوان شود هنوز خوبین در آینده بدتره معلم نداریم که هنری نیست هر کسی رئیس آو پ شود می تواند این جمله را بگوید مهم اینه که رئیس آو پ بتواند این مشکلات چندین ساله را حل کند ..به نظر می‌رسد کارهای پرورشی از آموزشی سبقت گرفته و مشکلات آموزشی تا حالا حل نشده و بدتر شده

  • محمد قدیری

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت سرپرست محترم آموزش و پرورش
    یه خواهش ازتون دارم چرا به شرایط سنی مدرک کارشناسی ۵سال اضافه شده اما برای مدارک کارشناسی ارشد شرایط سنی اضافه نشده ؟ درضمن آقای سرپرست ما دهه شصتی هستیم خواهشن ما رو دریابید.
    با تشکر

  • Sepher

    با سلام. آقای صحرایی خبر خوشتون واسه معلمین چه بود ؟ چرا معوقات فرهنگیان پرداخت نشد؟ پس چرا آقای نوری برکنار شد !!بجای شعار وظایف اصلی خودتون را انجام بدهید که هم خدا راضی بشه هم خلق خدا..با سپاس

  • مجید

    خدا رو شکر دنبال برده سازی و برده پروری هستند ، منابع ایران برود برای سفره نشینان انقلاب و آدم هایی را استخدام کنند که مطیع تام و ربوت باشند و برده تحویل بدهند و کلمه ای معترض نشوند ، به کره شمالی خوش امدید

ارسال نظر